Anmäl dig till Roborock Challenge!

Hur nöjd i procent är du med ditt Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Om jag skulle ha en DAC som i princip "kräver" Windows är ju en variant att köra systemet i en VM och så ansluta DACen dit. Det hade jag gjort själv om jag befann mig i en sådan situation.

En del saker såsom "streamingtjänst X inkompatibilitet" är inte direkt operativsystemets "fel". Det hela påminner mig om den gamla goda tiden med t.ex WMV och DRM när det "krävdes" såväl Windows som Internet Explorer för SF Anytime och att detta då gjorde andra system "sämre". Om det är något jag INTE förväntar mig av ett operativsystem eller programvaror är stöd för diverse proprietära format som inte följer någon som helst standard. Bara för att bolag X fått för sig att skapa något eget filformat (t.ex MQA hos Tidal) är det logiskt att förvänta sig att ett system skall "stödja" detta, likaså om det krånglas till med DRM av väldigt specifik typ.

Om det är ett hål jag vägrar falla ner i så är det att bygga upp datorlivet på olika proprietära DRM-lösningar där det inte ens under Windows är problemfritt utan man fastnar i loopen "Y slutar fungera fr.o.m datum. Uppdatera klienten" följt av "den nya versionen som krävs är inte kompatibel med operativsystemet, var god uppdatera detta och köp ny hårdvara om det inte funkar". Inte ens i en Windowsmiljö kan jag acceptera detta utan kör enbart med standardformat på allting. Det har besparat mig mycket huvudvärk genom åren eftersom filerna fungerar överallt i praktiken. Jag kan alltså läsa en PDF från 2001 utan problem eller spela upp den där videofilen från 2005.

Att välja operativsystem baserat på proprietära tjänster och sedan lydigt uppdatera detsamma eftersom klienten slutar fungera (artificiellt naturligtvis) är problematiskt eftersom det skickar felaktiga signaler.

Inte insatt i detaljerna anvående VM, så kanske det är en lösning, lite osäker på att jag skulle få igenom optimala inställngar och prestanda genom en VM? Men som sagt jag har inte bra koll på detaljerna med VMs. I det här sammanhanget när en dator har endast en uppgift att utföra, är det rimligt att installera ett operativ, och sen köra en VM på den för att spela musik? Eller borde man inte bara köra windows i det läget.
Som sagt, jag har börjat ogilla Windows mer och mer, inbyggt spyware, snart kommer eventuell reklam, för ett OS som jag köpte för min gaming dator för typ 110 euro. Sen att deras avsikt är att döda system som funkar 100% för sin uppgift genom att sluta stöda dem och deras windows 11 krav.
Om jag fick samma spelprestanda/kompatibilet och funktionalitet med linux skulle jag lugnt hoppa över. Jag skulle även donera 200 euro till dist utvecklarna eller andra viktiga open source projekt.

Permalänk
Skrivet av goralux:

Inte insatt i detaljerna anvående VM, så kanske det är en lösning, lite osäker på att jag skulle få igenom optimala inställngar och prestanda genom en VM? Men som sagt jag har inte bra koll på detaljerna med VMs. I det här sammanhanget när en dator har endast en uppgift att utföra, är det rimligt att installera ett operativ, och sen köra en VM på den för att spela musik? Eller borde man inte bara köra windows i det läget.
Som sagt, jag har börjat ogilla Windows mer och mer, inbyggt spyware, snart kommer eventuell reklam, för ett OS som jag köpte för min gaming dator för typ 110 euro. Sen att deras avsikt är att döda system som funkar 100% för sin uppgift genom att sluta stöda dem och deras windows 11 krav.
Om jag fick samma spelprestanda/kompatibilet och funktionalitet med linux skulle jag lugnt hoppa över. Jag skulle även donera 200 euro till dist utvecklarna eller andra viktiga open source projekt.

Först och främst: det finns ingen orsak att vara religös om de här grejerna med mindre än att religionen är en del av det som utgör din hobby. Alla komplexa program är ett sammelsurium av designval och tekniska kompromisser, där man vägt för- och nackdelar och på gott och ont valt en väg framåt.
För mig är Windows inte ett alternativ när jag får välja själv, därför att jag så fullständigt inte håller med om de grundläggande principerna för hur systemet fungerar. Det resulterar å andra sidan i att jag inte har nytta av programvara som bara finns för Windows även om den råkar vara den bästa på marknaden inom sitt segment.
- macOS är väldigt mycket med i min beslutsprocess eftersom det är en Unix i botten. Fördel: Det är den mest polerade användarupplevelse du kan få på en dator för generellt bruk idag. Nackdel: Begränsad livslängd (realistiskt sett <10 år) och hög initialkostnad.
- Fedora är den Linux jag landat i, därför att det är en av de mest polerade användarupplevelserna man kan få inom den här operativsystemsfamiljen. Med Wine/Proton får jag tillgång till hela den Windows-spelkatalog jag är intresserad av. Nackdel: Mindre polerat än macOS och vissa obskyra programvaror är lättare att hitta paketerade för apt-baserade system än för rpm-baserade.
- Ska jag bara utgå från vad jag principiellt tycker om, skulle jag gilla om FreeBSD var ett realistiskt alternativ för skrivbordsbruk. Men eftersom det följer operativsystem-från-scratch-principen är insatsen för att komma till en välfungerande grundkonfiguration så hög att jag helt ärligt inte orkar ta mig jobbet. Det är för mig ett superbt serveroperativsystem för många områden, men något jag inte har tålamod med på skrivbordet.

Och då landar jag i att jag helt enkelt aldrig kör bara ett system. Min primära vardagsdator (och min jobbdator, för den delen) är en Mac. Min speldator kör Fedora. Jag har en "leklaptop" som oftast kör Fedora men där jag allt som oftast provar ut andra system bara på kul. Mina servrar kör huvudsakligen Ubuntu eller FreeBSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag installerade Discord via Kubuntus paktehanterare "Upptäck" och Snap, utan problem. Tills jag startade om datorn. Då startar inte Discord längre. Provade avinstallera och installera om via Upptäck/Snap, utan framgång.

Laddade ner deb-filen från Discords sida och försökte installera via dpkg i- discord-0.0.63.deb men det sket sig, men tack vare ChatGPT, så kunde jag komma vidare. Körde apt install -f och därefter gick det bra att installera deb-paketet med dpkg.

Smidigt? Inte för fem öre.

Är jag dum i huvudet som inte lyckades på första försöket via pakethanteraren? Antagligen, men det fanns bokstavligen bara ett alternativ - klicka på knappen "Installera". Jag har en Razer Deathadder Pro. Kan det vara den som inte är kompatibel med Linux, Kubuntu, KDE, "Upptäck", Snap eller vad mer som kan bli felknullat i det här förbannade OS:et

Jag älskar Linux (Debian) på serversidan, men på skrivbordet är det ett jävla pajas-OS och lär förbli det i ytterligare några årtionden. Och det är inte "Linux" fel, utan alla dessa förbannade skrivbordshanterare, fönsterhanterare, pakethanterare etc. som är mer eller mindre odugliga, på olika sätt. Linux på skrivbordet är ett plockepinn av frustration, och så länge jag livnär mig på att programmera, så har jag varken tid, lust eller ork att stångas med ett OS, som enligt mig bara ska ligga i bakgrunden och hålla käften, precis som ett bra antivirus (ex. Defender, eller vad Microsoft numera kallar sitt antivirus).

Men jag lyckades skriva den här ranten på Kubuntu, så det är ju inte helt odugligt

/end rant

Discords officiella app är ett sorgebarn i linux och de verkar inte vilja fixa den heller, eller släppa koden som open source så någon annan kan fixa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Om datorn det handlar om skall användas för en specifik uppgift (t.ex musikcenter) väljer man ett OS och program som passar bäst för ändamålet. Om DACen man tänkt använda i princip kräver Windows kör man det, dock hade jag antingen kört Windows 7 eller Windows 10 LTSC på en sådan maskin.

VM exempelvis kommer däremot in om vi talar om en dator som kör flera olika saker, t.ex ens huvudmaskin. Om jag i detta läget köper en Ryzen 9000 och vill köra antingen Windows 7 eller 10 (LTSC) för specifika programvaror och någon hårdvara (den Windowskrävande DACen t.ex) installerar jag Linux (direkt på hårdvaran) samt t.ex VMWare Workstation och låter den virtuella Windowsmaskinen ta hand om DACen samt MusicBee exempelvis. Då kan man spela musik med de programvaror och den hårdvara man gillar i en Windowsversion man gillar (och som lider av inkompatibla drivrutiner med Ryzen 9000) och köra resten i Linux.

Windows 11 är något som inte kommer i närheten av min primära maskin. Allting jag är intresserat av i Windows fungerar i de allra flesta fall med 7an, annars med 10an. Jag planerar inte att köra något nyare i Windowsväg än 10 LTSC såvida inte något helt otroligt mirakel inträffar och MS skärper sig.

Att köra VM har jag gjort i många år, det är mycket smidigt plus att det är praktiskt med de backupmöjligheter det ger. Redan på den tiden jag körde Mac OS X på PowerPC brukade jag köra Windows i VM för en del programvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag installerade Discord via Kubuntus paktehanterare "Upptäck" och Snap, utan problem. Tills jag startade om datorn. Då startar inte Discord längre. Provade avinstallera och installera om via Upptäck/Snap, utan framgång.

Laddade ner deb-filen från Discords sida och försökte installera via dpkg i- discord-0.0.63.deb men det sket sig, men tack vare ChatGPT, så kunde jag komma vidare. Körde apt install -f och därefter gick det bra att installera deb-paketet med dpkg.

Smidigt? Inte för fem öre.

Är jag dum i huvudet som inte lyckades på första försöket via pakethanteraren? Antagligen, men det fanns bokstavligen bara ett alternativ - klicka på knappen "Installera". Jag har en Razer Deathadder Pro. Kan det vara den som inte är kompatibel med Linux, Kubuntu, KDE, "Upptäck", Snap eller vad mer som kan bli felknullat i det här förbannade OS:et

Jag älskar Linux (Debian) på serversidan, men på skrivbordet är det ett jävla pajas-OS och lär förbli det i ytterligare några årtionden. Och det är inte "Linux" fel, utan alla dessa förbannade skrivbordshanterare, fönsterhanterare, pakethanterare etc. som är mer eller mindre odugliga, på olika sätt. Linux på skrivbordet är ett plockepinn av frustration, och så länge jag livnär mig på att programmera, så har jag varken tid, lust eller ork att stångas med ett OS, som enligt mig bara ska ligga i bakgrunden och hålla käften, precis som ett bra antivirus (ex. Defender, eller vad Microsoft numera kallar sitt antivirus).

Men jag lyckades skriva den här ranten på Kubuntu, så det är ju inte helt odugligt

/end rant

Windows 11 är ett plockepinn av frustration. Första åtgärden (beroende på version) är att få fram kommandoprompten i installeraren för att kringgå MS-kontokravet. När man fått till sitt lokala konto får man också se till att vara offline när man kommer till skrivbordet för då behöver man bara radera "A great app is on its way" innan bloatware installeras. Man får dock inte glömma att så fort man skapar en ny användare (eftersom MS anser att man skall ha adminrättigheter....) får man debloata igen så proceduren får köras minst två gånger. När detta är gjort får man surfa ut efter OpenShell, ExplorerPatcher fungerar inte med 24H2 så taskbaren är som den är, annars får man köpa Start11. WindowBlinds får man skaffa i vilket fall som helst, sedan får man surfa ut efter 8GadgetPack. Chocolatey får man också installera så man får lite pakethantering. När man ändå är igång får man också dra ner W10Privacy så man kan stänga av en hel del telemetri och bloat i operativsystemet. Man får även vara redo att köra DISM++ för att plocka bort alla "provisioned AppX" eftersom de så hemskt gärna vill installeras annars, man får även pilla runt bland Services. Detta steg kör man vanligen tidigare i processen. Directory Opus får man naturligtvis installera så filhanteraren blir bra.

Sedan kan man köra sin Chocolatey-config, dock är inte allting pakethanterat så det blir till att köra ett antal installerare.

Såhär är läget med Windows 11 hos mig och då har jag inte nämnt sådant som att sortera upp OpenShells startmeny.

Jämförelsevis är Linux med KDE ett under av smidighet. Köra igång installationen, välja vad som skall installeras, skapa användare och starta upp. Därefter är det bara att köra igång programinstallationerna, antingen automatiserat eller via antingen Discover eller terminalen. Det pillande som krävs med Windows 11 behövs inte eftersom pakethantering är standard, temamotor och widgets är också standard och fungerar rakt ur lådan och man behöver inte heller kriga mot Microsoft heller.

Den procedur jag beskrev ovan har jag fått köra på varje W11-installation, sedan skall vi inte tala om sådant som förinstallerade "personal" programvaror (t.ex Teams där man får gräva fram rätt .msi från MS i en företagsmiljö). Riktigt roligt hade jag när jag byggde images med W11 Pro för personaldatorerna. Då gällde det att vara på tårna kan man säga.

Att inte Discord lyckas programmera en vettig klient är knappast operativsystemets fel och inte gör det pakethanteringen "värdelös" heller. De programvaror jag installerat via APT och Zypper har fungerat utmärkt exempelvis. Dock måste jag säga att Discord fungerar bra i OpenSUSE Tumbleweed.

Annars håller jag med om att ett OS bör ligga i bakgrunden och hålla käften. Det gör Linux och även Windows 10 LTSC, dock INTE Windows 11. Det vill hemskt gärna ha uppmärksamhet, framförallt Home/Pro.

Jag har inga problem att komma överens med Mac OS (7/8/9), Mac OS X (10.0-10.6 och OS X t.o.m 10.9.5), Linux och Windows 2k, XP, Vista, 7 och 10 men 11an riktigt trycker på mina knappar. Det måste även sägas att lika mycket som jag gillar Mac OS X står jag inte ut med macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Beror väl på att Windowsanvändare inte vågar tänka annorlunda helt enkelt. Mac i sig är ju också Linux, fast på ett annat sätt. I grunden så är det UNIX / Posix baserat.

Du har nog rätt där, det är svårare lära om sig än att lära nytt.

Tror en del är också att många ansåg att Windows 7 var näst intill perfekt. Nu för tiden sugs ens filer automatiskt upp i molnet. Reklam och app-förslag direkt i startmenyn. Automatiskt bingsökning trots att man bara vill starta program.

Edit: Typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Du har nog rätt där, det är svårare lära om sig än att lära nytt.

Tror en del är också att många ansåg att Windows 7 var näst intill perfekt. Nu för tiden sugs ens filer automatiskt upp i molnet. Reklam och app-förslag direkt i startmenyn. Automatiskt bingsökning tror att man bara vill starta program.

Windows 7 får väl betraktas som den mest polerade versionen av Windows hittills förutom XP SP3. Den är ju i princip så bra som det kan bli när det gäller att vara en evolution från grundkonceptet som kom med Windows 95. Detta gör också att den (till skillnad mot 8/8.1, 10 och 11) är i princip körklar rakt ur lådan, i princip bara att installera ClassicShell (funkar bra i 7an och ger mer anpassningsmöjligheter av startmeny och taskbar) samt 8GadgetPack (fler gadgets), sedan kan man i princip köra igång sina vanliga installationer.

Windows 10 Home/Pro är redan det en kamp mellan Microsoft och användaren, Enterprise LTSC är däremot helt OK då MS debloatat det tämligen bra (framförallt LTSC 2019) och det har kvar så pass mycket av 7an att det mest går att "rekonstruera", minus splittringen mellan Inställningar och Kontrollpanelen. Det är ändå hanterligt i 10an då det även går att återställa fler paneler (Classic Personalization etc).

OneDrive-problematiken där man i praktiken måste döda det hela för att INTE råka ut för kapade mappar är irriterande och ett extra kampmoment.

Windows 11 däremot är inget annat än en rejäl kamp mellan användaren och Microsoft där jag inte ser enda liten fördel där man i slutänden sitter med något som är effektivare och trevligare än 7an eller ett tweakat 10. I allra bästa fall når man "90%" mot motsvarande konfiguration i 10an men då är frågan varför man skall gå igenom all denna kamp och i slutänden ändå vara nedgraderad.

När det gäller Linux kan jag bara konstatera att KDE fungerar utmärkt bra rakt ur lådan, på det nyinstallerade systemet. Hittills har jag inte utkämpat en kamp mellan det (KDEs vilja) och min egen utan det synkroniserar väldigt bra. Miljön påminner mig mycket om de bra delarna av Windows 7 och kräver inte ett omfattande "rekonstruktionsarbete".

Eftersom Microsoft enbart lyckats nedgradera Windows efter 7an med vissa undantag (Secure Boot, DX12 etc i 10an) när det gäller hantering och GUI är det knappast en väg framåt att bara sitta där och ta emot den ena degraderingen efter den andra och sitta med ett system där man till slut "skohornat in W7" och drabbas av diverse haverier av det skälet när uppdateringar installeras, exempelvis kampen om taskbaren.

Linux kommer in som räddaren här, framförallt ihop med en Windows-VM vilket i sin tur gör att man kan plocka fram kära 7an igen och köra. Man kan t.o.m ha två skärmar, en med denna VM och den andra med Linux.

Edit: Den kamp jag utkämpat med Windows 11 och som jag översiktligt beskrivet i tidigare inlägg är ingenting som ger mig ett enda mervärde eller gör datorn trevligare att använda. Jag har inte heller kämpat så mycket med ett operativsystem tidigare heller när det gäller alla specialmanövrar som krävs. Linux är exempelvis ett under av smidighet jämförelsevis, samma gäller Windows 7 eller Mac OS X, t.ex 10.6.x Snow Leopard där det i princip var att installera PathFinder på nyinstallationen, sedan börja installera sina program och kopiera tillbaka alla data.

Permalänk
Medlem

För ganska många år sedan testade jag FreeBSD på skivbordet ett tag. Det fungerade bra men jag tröttnade på att många programpaket byggdes från källkod så det blev väldigt mycket kompilerande.

Om man tycker Linux är kinkigt med hårdvara så är FreeBSD ännu värre. Det var då man lärde sig att köpa hårdvara som funkar för det operativsystem man vill köra. Köper man det som man vet ska fungera då slipper man problem. FreeBSD är nog främst fokuserat på att stödja serverhårdvara än konsumenthårdvara. Minns att wifi inte var så lätt men det har kanske blivit bättre?

Numera funkar den mesta konsumenthårdvaran bra på Linux även om de också har något mer fokus på server. Men det är ändå värt att kolla först innan man köper något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Linux krånglade mycket när jag var en nybörjare inom Linux också. Har för mig att Kubuntu är ett av de ditributioner som krånglar mer än vad till exempel Linux Mint Cinnamon gör, och då är det sistnämnda oerhört stabilt. Har du testat Linux Mint Cinnamon?

Nu har jag använt EndeavourOS i flera år, och i början var det problem efter problem mellan linux-kernel och NVIDIAs källkodslåsta drivrutiner. I dag dansar dessa 2 betydligt mycket bättre för min del, och jag har haft noll problem sen kanske förra året, om inte sen förr-förra året. När jag hade Windows, krånglade det betydligt mycket oftare jämfört med mitt nuvarande system.

Jag är själv programmerare (livnär mig inte på det, tyvärr) och har programmerat i Windows, macOS och Linux. Windows är bra nog, macOS är ett helvete med Apple idiotiska jävla egna kommandon, medan Linux är en ren och skär fröjd.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Linux krånglade mycket när jag var en nybörjare inom Linux också. Har för mig att Kubuntu är ett av de ditributioner som krånglar mer än vad till exempel Linux Mint Cinnamon gör, och då är det sistnämnda oerhört stabilt. Har du testat Linux Mint Cinnamon?

Nu har jag använt EndeavourOS i flera år, och i början var det problem efter problem mellan linux-kernel och NVIDIAs källkodslåsta drivrutiner. I dag dansar dessa 2 betydligt mycket bättre för min del, och jag har haft noll problem sen kanske förra året, om inte sen förr-förra året. När jag hade Windows, krånglade det betydligt mycket oftare jämfört med mitt nuvarande system.

Jag är själv programmerare (livnär mig inte på det, tyvärr) och har programmerat i Windows, macOS och Linux. Windows är bra nog, macOS är ett helvete med Apple idiotiska jävla egna kommandon, medan Linux är en ren och skär fröjd.

Jag testade EndeavoursOS här om dagen, men bland annat webbläsaren Brave, som jag använder, fungerade tyvärr väldigt dåligt med lagg när jag skulle skriva in URL:er och annat. Kändes inte speciellt stabilt, men kanske bara ett issue med Brave. I vilket fall som helst, så övergav jag det.

Har idag testat Mint Cinnamon och har installerat Rider, PhpStorm, Thunderbird, Discord och Teams utan några som helst problem. Och allt utom notiserna fungerar som jag vill. Notiserna, eller rättare sagt, avsaknaden av notiser stör mig däremot rejält. Jag vill gärna att det visas en "badge" eller liknande på respektive programs ikon i aktivitetsfältet när det finns exempelvis ett nytt mail eller meddelande i Teams/Discord, men inget av detta existerar. Det finns en liten notifikationsikon vid klockan, men den är knappt synlig och poängen med notifikationer är att de ska synas - jag ska inte behöva leta efter dem.

De flesta notifikationerna vill jag ha avstängda, men direktmeddelande från Teams och Discord vill jag ska synas tydligt, helst med en ikon direkt på programikonen som jag har mitt på skärmen (längst ner). Speciellt med tanke på att jag kanske bara får ett par meddelanden om dagen - ibland inga alls.

Men utöver notifikationerna, så upplever jag Linux Mint Cinnamon som riktigt välpolerat och inte alls som ett pajas-OS Självklart finns det småsaker att störa sig på, som att program kan starta på random skärm, men det finns gott om saker att störa sig på i Windows också, tillräckligt många/grova för att jag ännu en gång försöker mig på att gå över till Linux.

När det gäller MacOS, så har jag en MacBook Pro, men det enda jag använder på den är webbläsaren Brave. Har försökt programmera på den, men är nog för gammal för att lära om mig vad gäller tangentbordslayouten. Och jag hatar fönsterhanteringen i MacOS.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag testade EndeavoursOS här om dagen, men bland annat webbläsaren Brave, som jag använder, fungerade tyvärr väldigt dåligt med lagg när jag skulle skriva in URL:er och annat. Kändes inte speciellt stabilt, men kanske bara ett issue med Brave. I vilket fall som helst, så övergav jag det.

Det fann jag då konstigt. Installerade Brave för och se om jag kunde återskapa problemet, vilket jag inte kunde. Har du rätt drivrutiner till ditt grafikkort? Eller testade du det virtuellt eller via LiveCD?

Skrivet av Superfrog:

Har idag testat Mint Cinnamon och har installerat Rider, PhpStorm, Thunderbird, Discord och Teams utan några som helst problem. Och allt utom notiserna fungerar som jag vill. Notiserna, eller rättare sagt, avsaknaden av notiser stör mig däremot rejält. Jag vill gärna att det visas en "badge" eller liknande på respektive programs ikon i aktivitetsfältet när det finns exempelvis ett nytt mail eller meddelande i Teams/Discord, men inget av detta existerar. Det finns en liten notifikationsikon vid klockan, men den är knappt synlig och poängen med notifikationer är att de ska synas - jag ska inte behöva leta efter dem.

<Uppladdad bildlänk>

De flesta notifikationerna vill jag ha avstängda, men direktmeddelande från Teams och Discord vill jag ska synas tydligt, helst med en ikon direkt på programikonen som jag har mitt på skärmen (längst ner). Speciellt med tanke på att jag kanske bara får ett par meddelanden om dagen - ibland inga alls.

Saxxat från https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=352668:

Citat:

I've seen discord badges in other DEs too (I believe I mentioned that - or I just thought I did ), so it's either an implementation problem (different system or a bad API detection in electron and other software supporting badges), that Cinnamon doesn't support the same APIs, or that it doesn't have badge support at all.

Så antingen är det för att Big Tech-företagen vägrar stödja Linux gällande aviseringsbrickor, eller så är det för att API't i Linux Mint-systemet inte stödjer det än.

Skrivet av Superfrog:

Men utöver notifikationerna, så upplever jag Linux Mint Cinnamon som riktigt välpolerat och inte alls som ett pajas-OS Självklart finns det småsaker att störa sig på, som att program kan starta på random skärm, men det finns gott om saker att störa sig på i Windows också, tillräckligt många/grova för att jag ännu en gång försöker mig på att gå över till Linux.

Precis Linux Mint Cinnamon känns och är väldigt seriöst. Om det är samma i Linux Mint Cinnamon som i EndeavourOS Xfce (som jag använder), så beror det på vilken skärm du har musmarkören på. Där musmarkören är, där öppnas mjukvaran. Personligen älskar jag den funktionaliteten, vilket avsaknas helt i Windows.

Skrivet av Superfrog:

När det gäller MacOS, så har jag en MacBook Pro, men det enda jag använder på den är webbläsaren Brave. Har försökt programmera på den, men är nog för gammal för att lära om mig vad gäller tangentbordslayouten. Och jag hatar fönsterhanteringen i MacOS.

Sedär Låter som att vi är på samma bana där, förutom att du har kvar din MacBook. Jag lämnade tillbaka min till brorsan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det fann jag då konstigt. Installerade Brave för och se om jag kunde återskapa problemet, vilket jag inte kunde. Har du rätt drivrutiner till ditt grafikkort? Eller testade du det virtuellt eller via LiveCD?

Om jag hade rätt drivrutiner eller inte vet jag inte, men jag har ett Nvidia 4070 och valde att installera med drivrutiner från Nvidia, på ren metall. Och jag minns inte hur jag installerade Brave, men jag är rätt säker på att jag inte startade om datorn, så kan vara något som skulle funkat bra efter omstart. Men nu fortsätter jag med Mint Cinnamon ett tag

Skrivet av Airikr:

Saxxat från https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=352668:
Så antingen är det för att Big Tech-företagen vägrar stödja Linux gällande aviseringsbrickor, eller så är det för att API't i Linux Mint-systemet inte stödjer det än.

Badge-stöd finns det ju beviserligen i Cinnamon, och Thunderbird visar en badge i någon av distarna jag testat de senaste dagarna, men inte i Cinnamon, så min kill-gissning är att Cinnamon har ett eget API för detta, som få andra program stödjer.

Skrivet av Airikr:

Precis Linux Mint Cinnamon känns och är väldigt seriöst. Om det är samma i Linux Mint Cinnamon som i EndeavourOS Xfce (som jag använder), så beror det på vilken skärm du har musmarkören på. Där musmarkören är, där öppnas mjukvaran. Personligen älskar jag den funktionaliteten, vilket avsaknas helt i Windows.

Problemet verkar bara gälla Rider, som först öppnar ett fönster där man kan välja vilket projekt man vill öppna och det är detta fönster som öppnas på min vänstra skärm. När jag väljer ett projekt och huvudprogrammet startar, så startar det på skärmen där jag startade programmet. Så detta verkar inte vara ett issue med Mint/Cinnamon utan med Rider. PhpStorm startar huvudprogrammet och senast öppnade projekt som standard och det öppnas på rätt skärm. Har testat ett par andra program och alla öppnas korrekt.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Om jag hade rätt drivrutiner eller inte vet jag inte, men jag har ett Nvidia 4070 och valde att installera med drivrutiner från Nvidia, på ren metall. Och jag minns inte hur jag installerade Brave, men jag är rätt säker på att jag inte startade om datorn, så kan vara något som skulle funkat bra efter omstart. Men nu fortsätter jag med Mint Cinnamon ett tag

Oftast behöver man inte starta om datorn efter att installerat eller uppdaterat drivrutinerna för sitt GeForce-kort, i Linux. Var mer sånt förr, men ja, du skulle ha testat att starta om datorn. Bra ändå att du är nöjd med Linux Mint Cinnamon, och därmed rätta

Skrivet av Superfrog:

<Uppladdad bildlänk>
Badge-stöd finns det ju beviserligen i Cinnamon, och Thunderbird visar en badge i någon av distarna jag testat de senaste dagarna, men inte i Cinnamon, så min kill-gissning är att Cinnamon har ett eget API för detta, som få andra program stödjer.

Efter lite mer letande, hittade jag följande kommentar på askubuntu.com: "Where did you get Discord from? If installed via snap, the badge won't work, if installed via .deb, it should - at least in theory."

Jag har för mig att "appbutiken" i Linux Mint Cinnamon installerar applikationerna med hjälp av Snapcraft som standard (ett relativt nytt påfund från Ubuntu). Har ett svagt minne av att man kan byta källa till en annan, främst till själva DEB-filen av mjukvaran. Om du har installerat Discord och Microsoft Teams via "appbutiken" i systemet, gå tillbaka till deras "profiler" och se om du hittar detta val. Om du gör det, avinstallera mjukvaran och välj en källa som inte är snap.

Annars kan du ju helt enkelt bara ladda hem DEB-filen från respektive webbsidor.

Skrivet av Superfrog:

Problemet verkar bara gälla Rider, som först öppnar ett fönster där man kan välja vilket projekt man vill öppna och det är detta fönster som öppnas på min vänstra skärm. När jag väljer ett projekt och huvudprogrammet startar, så startar det på skärmen där jag startade programmet. Så detta verkar inte vara ett issue med Mint/Cinnamon utan med Rider. PhpStorm startar huvudprogrammet och senast öppnade projekt som standard och det öppnas på rätt skärm. Har testat ett par andra program och alla öppnas korrekt.

Ok. Har du testat VSCodium? Den mjukvaran startas på den skärm som den var på när man stängde ner mjukvaran. Enligt den officiella dokumentationen om .NET i VS Code (VSCodium stänger av all telemetri som Microsoft har lagt in i VS Code), så ska det fungera klockrent att knacka kod i den mjukvaran, precis som i JetBrains.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Oftast behöver man inte starta om datorn efter att installerat eller uppdaterat drivrutinerna för sitt GeForce-kort, i Linux. Var mer sånt förr, men ja, du skulle ha testat att starta om datorn. Bra ändå att du är nöjd med Linux Mint Cinnamon, och därmed rätta

Efter lite mer letande, hittade jag följande kommentar på askubuntu.com: "Where did you get Discord from? If installed via snap, the badge won't work, if installed via .deb, it should - at least in theory."

Jag har för mig att "appbutiken" i Linux Mint Cinnamon installerar applikationerna med hjälp av Snapcraft som standard (ett relativt nytt påfund från Ubuntu). Har ett svagt minne av att man kan byta källa till en annan, främst till själva DEB-filen av mjukvaran. Om du har installerat Discord och Microsoft Teams via "appbutiken" i systemet, gå tillbaka till deras "profiler" och se om du hittar detta val. Om du gör det, avinstallera mjukvaran och välj en källa som inte är snap.

Annars kan du ju helt enkelt bara ladda hem DEB-filen från respektive webbsidor.

Ok. Har du testat VSCodium? Den mjukvaran startas på den skärm som den var på när man stängde ner mjukvaran. Enligt den officiella dokumentationen om .NET i VS Code (VSCodium stänger av all telemetri som Microsoft har lagt in i VS Code), så ska det fungera klockrent att knacka kod i den mjukvaran, precis som i JetBrains.

Tack för alla tips, men jag är tillbaka i Windows-träsket.

Jag har servrar (Debian) som skickar kritiska felmeddelanden via mail och dessa vill jag bli tydligt notifierad om. Vill även att Teams och Discord tydligt indikerar när nya direktmeddelanden skickats.

Teams och Discord installerades genom att jag laddade ner deb-filer.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Tack för alla tips, men jag är tillbaka i Windows-träsket.

Jag har servrar (Debian) som skickar kritiska felmeddelanden via mail och dessa vill jag bli tydligt notifierad om. Vill även att Teams och Discord tydligt indikerar när nya direktmeddelanden skickats.

Awe Vad synd, men jag förstår dig helt och hållet. Du gav oss ett väldigt bra skäl.

Skrivet av Superfrog:

Teams och Discord installerades genom att jag laddade ner deb-filer.

Då finner jag det som skumt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om anledningen att köra Windows är notiferingar för Discord, Teams och epostklienten kan man ju annars använda en VM och i den köra Windows 10 LTSC. Har man en extra skärm är det ju bara att låta VM sköta sitt på den så får man full produktivitet också.

Själv kör jag med en skärm för Windows, en för Linux. Smidigt att hoppa fritt mellan systemen.

Permalänk
Medlem

Är i princip 99,9 % nöjd.

Det enda som jag riktigt stör mig på är Discords ovilja att fixa så man kan Skärmdela med ljud i deras officiella klient, istället för att behöva använda en 3:e parts klient för detta. Men ansvaret ligger snarare på Discord än Linux så kan inte direkt skylla på Linux. Min Nitro prenumeration förblir avaktiverad tills Discord får fingrarna ur röven 🙂

Gällande Windows så saknar jag det inte alls. Blir snarare lika irriterad varje gång jag blir tvingad att använda det igen och påmind om hur skönt det är att slippa skiten 😆

Permalänk
Medlem

testade senast ubuntu på en raspberry pi.vet inte om det är något speciellt med den versionen eller om ubuntus gui är helt jättebuggigt. enkla saker som att dela en mapp över nätverket fungerade inte att göra med gui't. fick ändra i en configfil för att få igång det. överlag var det jättekrångligt att installera saker som inte fanns i den officiella...butiken?. det var ett himla massa googlande å klippande å klistrande i terminalen.
Var avskräckande för en linux-analfabet.

Men ska försöka igen framöver. tänkt slänga upp en proxmoxhost så jag kan pilla på det i en vm istället. så jag slipper fysiskt hämta burken och koppla in allt när jag gör bort mig och brickar systemet
nån gång måste man ju lära sig.

desktop 20/100
telefon 100/100

Permalänk
Skrivet av solifer68:

Förstår inte riktigt vad som kommer förändras för mig som användare med version 16?
Kommer Tumbleweed vara kvar eller blir det lika för den?

Om inte annat måste du förmodligen behöva ominstallera ditt system. Jag förstår det om att det inte går uppgradera från ett befintligt, t ex, 15.6 system.
Samt att arbetssättet för att t ex installera program blir helt annorlunda jämfört med Yast.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så är det, på ett sätt; samtidigt har ju entusiaster en helt annan möjlighet än med stängda operativsystem att fork:a och gå vidare. Scientific Linux och CentOS lades ner respektive togs i en annan riktning, men i gengäld har vi Rocky och Alma som fortsätter där de förra tog slut.

Inbillar mig att spin-offs inte brukar ha så bra support. Färre entusiaster/eldsjälar än originalet.

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Inbillar mig att spin-offs inte brukar ha så bra support. Färre entusiaster/eldsjälar än originalet.

Sant, men i fallet Alma handlar det om en firma som tjänar sina pengar på att erbjuda sina kunder virtuella maskiner som kör en Red Hat-kompatibel Linux, och i fallet Rocky är en av grundarna bokstavligen en av dem som grundade CentOS. Därmed inte sagt att inte även dessa kan gå i stöpet ändå, men det är i alla fall en bra början.

Permalänk
Medlem

Valde ”Ej vågat testa ännu”.

Kör Win 10 på min gaming dator.
Däremot så har jag en MacBook Pro 13 från 2015 som får sin sista säkerhetsuppdatering nu till hösten.
(Rätt bra ändå av Apple när det är en 9 år gammal dator som får uppdateringar)

Däremot vet jag inte om jag kommer testa Linux på den eller testa Open Core Legacy, då jag fortfarande är nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Valde ”Ej vågat testa ännu”.

Kör Win 10 på min gaming dator.
Däremot så har jag en MacBook Pro 13 från 2015 som får sin sista säkerhetsuppdatering nu till hösten.
(Rätt bra ändå av Apple när det är en 9 år gammal dator som får uppdateringar)

Däremot vet jag inte om jag kommer testa Linux på den eller testa Open Core Legacy, då jag fortfarande är nöjd med den.

Det kanske går att virtualisera Linux på MacOS? Eller dual boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det kanske går att virtualisera Linux på MacOS? Eller dual boot.

Har faktiskt funderat på Dual Boot, då med Linux och Mac Os som alt 2. Windows är uteslutet.

Men tror du det räcker med en en dual core cpu och 8 gb ram för Dual Boot?
Har den svagaste Macen från det året.

Permalänk
Skrivet av Matsamoto:

Har faktiskt funderat på Dual Boot, då med Linux och Mac Os som alt 2. Windows är uteslutet.

Men tror du det räcker med en en dual core cpu och 8 gb ram för Dual Boot?
Har den svagaste Macen från det året.

Dual boot drar ingen extra kraft som virtualisering gör: du kör bokstavligen bara ett system i taget. Däremot behöver du tillräckligt med diskplats för två kompletta operativsystem plus de filer och program du behöver i respektive system.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för att fråga om någon har erfarenhet av 4k med skalning och allt vad det innebär i linux? Någon speciellt DE som hanterar det bättre än andra? Och HDR, fungerar det?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Satt och funderade ett varv till och kom fram till att det jag är mest missnöjd med Linux är att det finns så många bra distributioner. Jag kan bara inte hålla mig ifrån att testa även när jag hittat den som jag för tillfället ser som den "perfekta". dvs där allt bara fungerar och är enkel att använda. Just nu kör jag förutom Garuda Opensuse tumbleweed och det som på youtube kallas "framtiden för linux" - immutable fedora-baserade Aurora där man kan köra program från i princip alla distributioner. Ska väl erkännas att den sistnämnda inte är särskilt enkel då jag inte fattat konceptet fullt ut, men är förförd av löftet om att man inte ska behöva oroa sig för eventuella problem med uppdateringar och säkerheten.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Satt och funderade ett varv till och kom fram till att det jag är mest missnöjd med Linux är att det finns så många bra distributioner. Jag kan bara inte hålla mig ifrån att testa även när jag hittat den som jag för tillfället ser som den "perfekta". dvs där allt bara fungerar och är enkel att använda. Just nu kör jag förutom Garuda Opensuse tumbleweed och det som på youtube kallas "framtiden för linux" - immutable fedora-baserade Aurora där man kan köra program från i princip alla distributioner. Ska väl erkännas att den sistnämnda inte är särskilt enkel då jag inte fattat konceptet fullt ut, men är förförd av löftet om att man inte ska behöva oroa sig för eventuella problem med uppdateringar och säkerheten.

Den bästa perioden jag haft med linux som endast OS på datorn (dvs inte dualboot osv) vad när jag körde Stage 2(?) Gentoo typ 15-20 år sedan, den gick hur bra som helst den period på något år. Men då lockade spel och det var nästan omöjligt att spela spel på linux då steam proton inte fanns och det var bra mycket krångligare med windows emulatorn wine att få saker att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Dual boot drar ingen extra kraft som virtualisering gör: du kör bokstavligen bara ett system i taget. Däremot behöver du tillräckligt med diskplats för två kompletta operativsystem plus de filer och program du behöver i respektive system.

Tack för klargörandet.
Har 90 Gb ledigt på min 128 så det borde definitivt räcka till en Linux distro.

Har läst att Mint är den som rekommenderas till nybörjare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Tack för klargörandet.
Har läst att Mint är den som rekommenderas till nybörjare?

Skulle gissa på att du kommer känna dig mer hemma i Pop!_OS eller Ubuntu om du kommer från macOS.