Om jag skulle ha en DAC som i princip "kräver" Windows är ju en variant att köra systemet i en VM och så ansluta DACen dit. Det hade jag gjort själv om jag befann mig i en sådan situation.
En del saker såsom "streamingtjänst X inkompatibilitet" är inte direkt operativsystemets "fel". Det hela påminner mig om den gamla goda tiden med t.ex WMV och DRM när det "krävdes" såväl Windows som Internet Explorer för SF Anytime och att detta då gjorde andra system "sämre". Om det är något jag INTE förväntar mig av ett operativsystem eller programvaror är stöd för diverse proprietära format som inte följer någon som helst standard. Bara för att bolag X fått för sig att skapa något eget filformat (t.ex MQA hos Tidal) är det logiskt att förvänta sig att ett system skall "stödja" detta, likaså om det krånglas till med DRM av väldigt specifik typ.
Om det är ett hål jag vägrar falla ner i så är det att bygga upp datorlivet på olika proprietära DRM-lösningar där det inte ens under Windows är problemfritt utan man fastnar i loopen "Y slutar fungera fr.o.m datum. Uppdatera klienten" följt av "den nya versionen som krävs är inte kompatibel med operativsystemet, var god uppdatera detta och köp ny hårdvara om det inte funkar". Inte ens i en Windowsmiljö kan jag acceptera detta utan kör enbart med standardformat på allting. Det har besparat mig mycket huvudvärk genom åren eftersom filerna fungerar överallt i praktiken. Jag kan alltså läsa en PDF från 2001 utan problem eller spela upp den där videofilen från 2005.
Att välja operativsystem baserat på proprietära tjänster och sedan lydigt uppdatera detsamma eftersom klienten slutar fungera (artificiellt naturligtvis) är problematiskt eftersom det skickar felaktiga signaler.
Inte insatt i detaljerna anvående VM, så kanske det är en lösning, lite osäker på att jag skulle få igenom optimala inställngar och prestanda genom en VM? Men som sagt jag har inte bra koll på detaljerna med VMs. I det här sammanhanget när en dator har endast en uppgift att utföra, är det rimligt att installera ett operativ, och sen köra en VM på den för att spela musik? Eller borde man inte bara köra windows i det läget.
Som sagt, jag har börjat ogilla Windows mer och mer, inbyggt spyware, snart kommer eventuell reklam, för ett OS som jag köpte för min gaming dator för typ 110 euro. Sen att deras avsikt är att döda system som funkar 100% för sin uppgift genom att sluta stöda dem och deras windows 11 krav.
Om jag fick samma spelprestanda/kompatibilet och funktionalitet med linux skulle jag lugnt hoppa över. Jag skulle även donera 200 euro till dist utvecklarna eller andra viktiga open source projekt.