Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Yes, menade id7. Den bakhjulsdrivna har inte hk-ljudsystemet? Såg bara det på gtx-versionen. Ser inte heller någon 360-kamera öht, är det endast backkamera?

Finns som tillval på vanliga ID.7 på GTX ingår allt förutom panorama tak och dragkrok så var det iallafall i juni när vi tog en offert.

Om man fundera på ID.7 så ta Pro S versionen typ 9000kr dyrare och man får 100km mer wltp räckvidd och snabbare laddning.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska inte elbilar vara i princip service fria? Vad kostar 14 tusen kan man undra? En bekant hade en VW up elbil och 3 års servicen kostade saftiga 8 tusen, han undrade varför och det var tydligen kylvätskan. Han köpte samma på ebay för 1000kr och bytte själv nästa gång.
Min bil kostade 15 tusen så en service för de pengarna låter saftigt speciellt om det bara är en koll.

Hade en Hyundai Kona tidigare, service vart 1500 mil, de kollade däck, spolarvätske nivån, ryckte lite i säkerhetsbältena, typ 1-2 tusen,när bilen gått 6000 mil om jag kommer ihåg rätt så skulle kylväskan till batteriet bytas, de skulle ha 360 kr litern, när jag frågade om vätskan inte bara vara vanlig glykol så kostade servicen helt plötsligt 1150kr. Idag har jag en Tesla (tycka vad man vill om det) ingen service krävs och alla garantier gäller, den mesta servicen gällande elbilar är bara ren scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Hade en Hyundai Kona tidigare, service vart 1500 mil, de kollade däck, spolarvätske nivån, ryckte lite i säkerhetsbältena, typ 1-2 tusen,när bilen gått 6000 mil om jag kommer ihåg rätt så skulle kylväskan till batteriet bytas, de skulle ha 360 kr litern, när jag frågade om vätskan inte bara vara vanlig glykol så kostade servicen helt plötsligt 1150kr. Idag har jag en Tesla (tycka vad man vill om det) ingen service krävs och alla garantier gäller, den mesta servicen gällande elbilar är bara ren scam.

Ja det låter ju onekligen som att det är scam eftersom teslas bilar ofta behöver väldigt lite service med focus på bromsarna som kan kärva för de används mycket mindre på en elbil.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Är det någon som har aktuella erfarenheter av återlämnande av en Kia E-niro via Santander/Hedin bil? Min leasing går ut i november och man är ju lite nyfiken på vad man ska vänta sig.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Är det någon som har aktuella erfarenheter av återlämnande av en Kia E-niro via Santander/Hedin bil? Min leasing går ut i november och man är ju lite nyfiken på vad man ska vänta sig.

Vi lämnade in en e-niro när vi bytte till en ev6. Vi hade behandlat den som vilken bil som helst. Två småungar som grisat. Stor repa på ena sidan efter krock med brevlådor. Hade missat en service med 200 mil.

Behövde inte betala en spänn.

Var iofs hos Björkmans bil men 🤷‍♂️

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Intressant, var det Björkmans själva som inspekterade den? Jag har ett dörruppslag, mjuk buckla, på ena bakdörren som jag avsiktligen inte åtgärdat för självrisken på vagnskadegarantin var/är på 7500:- Läser man återlämningsguiden så får man ha det så vi får se vad de säger i november.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Det är samma här fast Santander/Torvalla Bil. Får se var det tar vägen. Inga stora märken eller repor på min bil, men en hel del små små stenskott på huven som gått igenom lacken. Nöjd med E-niron i stort men jag undrar om den inte är lackad med vattenfärg. På tidigare Volvo, Saab, Audi och Passat har jag aldrig varit med om att så många stenskott slagit igenom lacken.

Skrivet av NisseG91:

Vi lämnade in en e-niro när vi bytte till en ev6. Vi hade behandlat den som vilken bil som helst. Två småungar som grisat. Stor repa på ena sidan efter krock med brevlådor. Hade missat en service med 200 mil.

Behövde inte betala en spänn.

Var iofs hos Björkmans bil men 🤷‍♂️

Tänker att det inte gör någonting att man är fortsatt kund för firman. Kanske lättare för dem att ha överseende då än om man skjuter ut sig och går vidare med andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Hur ska man tänka kring laddhastigheten? Har en 11kw laddare hemma. Bör man köra 16A eller ska man ställa ner den? Teoretiskt sätt borde väll lägre styrka ge mindre värme och därmed slita mindre. Men en längre laddcykel är kanske lika illa?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Har också en e-niro hos Hedin som ska tillbaka 31 augusti. Lite besviken över att de inte kontaktat mig om tillbakalämnandet. Ringde i måndags och tydligen ska jag först boka en tid för besiktning och sedan en ny tid för återlämnadet. Inte helt lätt med småbarn, jobb och 7 mil enkel resa. Måste skaffa barnvakt osv..

Blir spännande att se vad de säger om bilen. Jag tycker den är i fint skick förutom ett klämt bälte i dörren som gjorde en repa.

Påtal om något annat. Köpte 3 år gammal kia ceed hybrid. Lite dåligt att bult i laddluckan redan rostat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Det är samma här fast Santander/Torvalla Bil. Får se var det tar vägen. Inga stora märken eller repor på min bil, men en hel del små små stenskott på huven som gått igenom lacken. Nöjd med E-niron i stort men jag undrar om den inte är lackad med vattenfärg. På tidigare Volvo, Saab, Audi och Passat har jag aldrig varit med om att så många stenskott slagit igenom lacken.

Tänker att det inte gör någonting att man är fortsatt kund för firman. Kanske lättare för dem att ha överseende då än om man skjuter ut sig och går vidare med andra alternativ.

Håller med, lacken är LÖVTUNN!

Skrivet av Baxtex:

Hur ska man tänka kring laddhastigheten? Har en 11kw laddare hemma. Bör man köra 16A eller ska man ställa ner den? Teoretiskt sätt borde väll lägre styrka ge mindre värme och därmed slita mindre. Men en längre laddcykel är kanske lika illa?

Jag har laddare hemma och kör med typ 6,8kw på E-niron, hinner bli 80% under natten så jag ser ingen nytta med snabbare för hemmaladdning

Skrivet av Baxtex:

Har också en e-niro hos Hedin som ska tillbaka 31 augusti. Lite besviken över att de inte kontaktat mig om tillbakalämnandet. Ringde i måndags och tydligen ska jag först boka en tid för besiktning och sedan en ny tid för återlämnadet. Inte helt lätt med småbarn, jobb och 7 mil enkel resa. Måste skaffa barnvakt osv..

Blir spännande att se vad de säger om bilen. Jag tycker den är i fint skick förutom ett klämt bälte i dörren som gjorde en repa.

Påtal om något annat. Köpte 3 år gammal kia ceed hybrid. Lite dåligt att bult i laddluckan redan rostat.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har också det dilemmat, har min leasing i Danderyd, och bor 4 mil norr om Örebro så det är ca 42 mil ToR till min leasinggivare, inte supersugen att köra det i "onödan"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Vi lämnade bara in bilen och tog en ev6 hos en helt annat handlare 🤷‍♂️

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Håller med, lacken är LÖVTUNN!

Jag har laddare hemma och kör med typ 6,8kw på E-niron, hinner bli 80% under natten så jag ser ingen nytta med snabbare för hemmaladdning

Jag har också det dilemmat, har min leasing i Danderyd, och bor 4 mil norr om Örebro så det är ca 42 mil ToR till min leasinggivare, inte supersugen att köra det i "onödan"

Hört att lägre laddhastighet inte är lika effektivt. Typ om det är kallt ute måste mer energi gå åt till att värma batteriet eller nåt.

Håller med om lacken. Fått fler stenskott på 3 år än vad min 20 år gamla Volvo hade..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vi lämnade bara in bilen och tog en ev6 hos en helt annat handlare 🤷‍♂️

Jaha, och här sitter jag och tar saker för givet Smidigt att det gick bra när du lämnade tillbaka bilen hur som helst. Skönt att slippa massa extrakostnader till höger och vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Slitaget som kan uppstå vid laddning är i princip obefintligt vid AC laddning, så där behöver du av den anledningen inte göra några justeringar.
Det är DC (snabbladdning) som i längden kan vara mer skadligt för batteriet om bilens BMS inte klarar av att hålla batteriet någorlunda svalt vid laddningen.
Sen är laddning över 80% alltid en större bov för batteriet om det inte används direkt efter laddningen eftersom batteriet inte mår bra av att stå med hög laddning under längre perioder.

Skrivet av Baxtex:

Hört att lägre laddhastighet inte är lika effektivt. Typ om det är kallt ute måste mer energi gå åt till att värma batteriet eller nåt.

Det stämmer att det är större förluster ju lägre hastighet du laddar med.

Permalänk
Medlem

Teslafolk, bistå en lat man som inte gjort sin research. Har Tesla privatleasing som alternativ och/eller är det någon reell skillnad på deras privatavbetalningsalternativ? Kollade som hastigast och såg att man också där får välja årlig körsträcka o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Teslafolk, bistå en lat man som inte gjort sin research. Har Tesla privatleasing som alternativ och/eller är det någon reell skillnad på deras privatavbetalningsalternativ? Kollade som hastigast och såg att man också där får välja årlig körsträcka o.s.v.

Ja det har dom. Det ser du så fort du går in på deras hemsida och klickar in till en bil.

Leasing hyr du ju bara bilen.

Privatavbetalning är det din bil med ett lån på delar av den. Årlig körsträcka i det fallet korrigerar bara föreslaget restvärde, men restvärdet kan du själv sätta i nästa steg i finansieringen.

Jag själv satte högsta restvärdet som gick (det som rekommenderas vid 1000 mil/år trots att bilen kan ev. rulla mer än det, detta för att få ner månadskostnaden)

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Håller med om lacken. Fått fler stenskott på 3 år än vad min 20 år gamla Volvo hade..

Detta tror jag hänger ihop med att i Korea..där märket kommer ifrån vet inte vad vägsalt/grusad väg är.

Har en E-Niro mötte en bil på en landsväg och fick 10 stenskott på 1 sekund!.. Vet exakt vad du menar med lövtunn :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Slitaget som kan uppstå vid laddning är i princip obefintligt vid AC laddning, så där behöver du av den anledningen inte göra några justeringar.
Det är DC (snabbladdning) som i längden kan vara mer skadligt för batteriet om bilens BMS inte klarar av att hålla batteriet någorlunda svalt vid laddningen.
Sen är laddning över 80% alltid en större bov för batteriet om det inte används direkt efter laddningen eftersom batteriet inte mår bra av att stå med hög laddning under längre perioder.
Det stämmer att det är större förluster ju lägre hastighet du laddar med.

Då bekräftar det vad jag hört. Lite synd att man inte kan begränsa laddningen på Kia Ceed hybrid. Hade klarat oss på 80% till vardags.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Alltid och alltid. Det beror på batterikemin. Det du skriver gäller för NMC (Nickel-mangan-kobolt) batterier, men gäller inte för LFP (Litium-järn-fosfat) batterier.

Tesla t.ex. rekommenderar förare för NMC-bilar att endast ladda över 80% i undantagsfall, medan LFP-bilar kan alltid laddas till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då bekräftar det vad jag hört. Lite synd att man inte kan begränsa laddningen på Kia Ceed hybrid. Hade klarat oss på 80% till vardags.

Kan du inte begränsa laddningen via boxen?

Skrivet av pv2b:

Alltid och alltid. Det beror på batterikemin. Det du skriver gäller för NMC (Nickel-mangan-kobolt) batterier, men gäller inte för LFP (Litium-järn-fosfat) batterier.

Tesla t.ex. rekommenderar förare för NMC-bilar att endast ladda över 80% i undantagsfall, medan LFP-bilar kan alltid laddas till 100%.

Ja det har du rätt i, framförallt är det Litiumjonbatteri som är känsliga för över 80% men dom är fortfarande den mest använda typen vad jag vet.
NMC har jag dålig koll på och Teslas nya LFP är väl dom första där 100% inte skall göra någon skillnad även om dom står med hög laddning.

Förhoppningarna är väl att solid state batterierna kommer ut på marknaden så snart som möjligt och vad jag vet skall dom klara 100% utan problem och ladda betydligt snabbare än dagens batterier samt även väga betydligt mindre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Ja det har du rätt i, framförallt är det Litiumjonbatteri som är känsliga för över 80% men dom är fortfarande den mest använda typen vad jag vet.
NMC har jag dålig koll på och Teslas nya LFP är väl dom första där 100% inte skall göra någon skillnad även om dom står med hög laddning.

Förhoppningarna är väl att solid state batterierna kommer ut på marknaden så snart som möjligt och vad jag vet skall dom klara 100% utan problem och ladda betydligt snabbare än dagens batterier samt även väga betydligt mindre.

LFP är också en typ av litiumjonbatteri. NMC är den vanligaste typen som sitter i de flesta elbilar.

Tesla är inte de enda som har LFP, Volvo har även LFP-batterier i vissa varianter av Volvo EX30 t.ex., finns kanske andra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag har easee. Tror inte det? Appen är ganska rörig tyvärr.

Enda lösningen är kanske att integera laddare och bil med Homeassistent. Då kunde man skrivit en rutin som slutar ladda vid 80% tror jag. 😁

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har easee. Tror inte det? Appen är ganska rörig tyvärr.

Enda lösningen är kanske att integera laddare och bil med Homeassistent. Då kunde man skrivit en rutin som slutar ladda vid 80% tror jag. 😁

Är du säker på att det är ett problem då?

Vissa laddhybrider visar 100% när det är kanske 80% laddat så det ska finnas marginal för regen. Vet inte hur det är på just Ceed dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Är du säker på att det är ett problem då?

Vissa laddhybrider visar 100% när det är kanske 80% laddat så det ska finnas marginal för regen. Vet inte hur det är på just Ceed dock.

Hmm det visste jag inte men låter vettigt. Ingen aning om det är så på vår.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

LFP är också en typ av litiumjonbatteri. NMC är den vanligaste typen som sitter i de flesta elbilar.

Tesla är inte de enda som har LFP, Volvo har även LFP-batterier i vissa varianter av Volvo EX30 t.ex., finns kanske andra också.

Ok, då är det NMC som ofta bara benämns Litiumjonbatteri när man läser om de olika bilarna.
Visst, LFP kommer mer och mer nu när dom fått upp energitätheten någorlunda, att jag nämnde Tesla är väl för att det var dom som började med LFP i större skala vad jag vet.

Men åter igen så tror jag Solidstate batterier kommer förbättra batterier för elbilar ganska mycket eftersom dom verkar bättre på i princip allt.

Permalänk
Medlem

Hur mycket sliter egentligen elbilar på däcken? Många pratar om att elbilar sliter betydligt mycket mer på däcken. Jag förstår att det egentligen inte är elbil som sådant, men en kombination av vridmoment, hög vikt och starka motorer. Hur är era erfarenheter kring slitage? Hur ofta bör man räkna med att köpa nya däck? Kan ju bli en ganska hög extra månadskostnad i och mef att de är ganska dyra. Den bilen jag funderar på att köpa är en id7 gtx tourer.

Permalänk
Medlem

Ju snabbare man laddar ju mer värme genereras vilket är en förlust men på vintern kan det vara bra med snabbare laddning då dagens litium batterier inte gillar att arbeta alls i kyla. Men det beror ju på bilen också om batteriet är luft kylt är det ett måste att få upp värmen över minus strecket men att göra det med laddning är nog fel väg men att hålla det över med laddning är i sådant fall rätt.
Beror även på kemin i batteriet, dagens startbatteriet som exempel har mycket mindre resistans än de som fanns för 20-30 år sedan vilket gör att de inte blir lika varma vid laddning och dessutom klarar av stora strömuttag bättre. Jag som gillar att bygga biljud har märkt detta eftersom behovet att kondensatorer mer eller mindre försvunnit.

Lifepo4 även kallade LPF batterier är en rätt gammal teknik som har många styrkor mot andra litium typer av batterier, densiteten har även blivit bättre med tiden men ligger fortfarande efter de mer känsliga batterierna.
Funderade på LPF som batteribackup hemma men övergav iden då de är urusla på kyla när jag behöver dem som mest så det fick bli bly batterier, eftersom jag har utrymme hemma(utomhus) är det ett bättre val då bly batterier är bättre på att hantera tuffa miljöer såsom sträng kyla när jag behöver dem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Hur mycket sliter egentligen elbilar på däcken? Många pratar om att elbilar sliter betydligt mycket mer på däcken. Jag förstår att det egentligen inte är elbil som sådant, men en kombination av vridmoment, hög vikt och starka motorer. Hur är era erfarenheter kring slitage? Hur ofta bör man räkna med att köpa nya däck? Kan ju bli en ganska hög extra månadskostnad i och mef att de är ganska dyra. Den bilen jag funderar på att köpa är en id7 gtx tourer.

Körde ID4 GTX förr och nu ID7.
Kör ca 4500 mil om året och efter 3 år när leasingen tog slut och bilen lämnades tillbaka så var två sommardäck slut, resten (2 sommardäck och 4 vinterdäck) var fortfarande godkända när bilen lämnades tillbaka.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av NDanielN:

I slutändan beror det allra mest på hur du kör, inte vad du kör. Om du kör lugnt och sansat så kommer inte en elbil slita mer på däcken än vad motsvarande diesel/bensin-bil gör med samma däck.

Däremot förekommer det att vissa tillverkare levererar sina elbilar med "speciella elbilsdäck". Dessa har ofta ganska lågt däckmönster redan från början, för att minska rullmotståndet. Så de däcken når gränsen för "för slitna däck" snabbare, eftersom de har mindre gummi att slita ner innan det blir ett problem. Sådana däck är dock inte alls ett måste, elbilar går utmärkt att köra på "vanliga" däck också - även om det då kan medföra någon procent högre förbrukning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har en Tesla Model Y Performance 2024.

Ibland är jag på besök i Göteborg och brukar då ladda vid en Göteborg Energi snabbladdare i Arendal.

Vid senaste besöket noterade jag att laddaren uppger att batteriet har laddats med +57,819 kWh samtidigt som bilen själv uppgav +53 kWh. Hur kommer sig denna diskrepans?

Jag upprättade ett ärende med Göteborg Energi men har fortfarande inte fått svar och när jag kontaktade dom på telefon nu var man säker på att deras laddare visade rätt och att dom inte kunde ta ansvar för vad bilen visar...

Kvitto från laddaren:

Information från bilen:

Vid nästa tillfälle ska jag testa igen och se om det återupprepar sig.

Eller är det så här med alla snabbladdare på stan oavsett typ/märke?