Hemmabio för konsollspel, musik och film?

Permalänk

Hemmabio för konsollspel, musik och film?

Jag är på jakt efter en ljudanläggning för konsollspel, musik och filmtittande. Jag dålig koll på vad som finns nu för tiden, men jag har lite ideer om vad jag skulle vilja ha och undvika. Jag köper den främst för konsollspelande. Jag använder hörlurar, men jag är lite skraj att ha för högt ljud i dom så ett högtalaralternativ skulle vara schysst, samt att jag har ingen musikanläggning, jag lyssnar via datorns högtalare så bättre musikljud vore nice. Jag har en LGCX, XSX och PS5.

Antal högtalare
Soundbar är uteslutet. Jag testade en men man får ingen känsla varifrån saker kommer ifrån om man inte har nog med högtalare i rummet. Därför tänker jag att man behöver 3 främre, 3 bakre och en subwoofer. Har man inte rakt bakom sig hör man inte om något är rakt bakom en.
Atmos har jag förstått att man in princip behöver högtalare i taket för att få rätt effekt så det är inget jag bryr mig om något vidare.

Ihopkoppling
Jag hade en gammal anderson förr, på den tiden var det typ en miljon sladdar som skulle dras. Alla högtalare skulle in i recievern, konsoller in i recievern och in i TVn osv. Det var jäkligt bökigt att installera. Hur fungerar det nu? Är högtalare trådlösa så de bara behöver ström? Jag hade en soundbar en kort period, den skulle skulle hdmi-passthrough och allt vad det kallas, men det gick inte att få det att funka med xboxen och tv´n utan lagg eller annat strul. Jag kollade runt på nätet, och andra hade exakt samma problem och de hade testat precis allt för att få det att funka. Om man vill undvika såna buggar, hur kopplar man på säkrast sätt? Konsoller in i TV och sen TVns optiska ut in i recievern?

Såklart trevligt om man inte behöver lägga för mkt pengar.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har tillräcklig med hdmiingångar på tvn och den är modern nog kan du koppla spelen i den och låta den mata ut ljudet via hdmi arc till hembiosystemet, nån separat ljudkabel behövs inte i det fallet, annrs får du koppla i hembiosystemet och låta det agera växel.

Hembioförstärkare brukar inte ha stöd för trådlös överföring till surroundhögtalare (de är ju ändå inte trådlösa utan det är bara signalen som är trådlös) trådlöst finns bara på enklare system (soundbars)
Man bör så långt det går alltid försöka undvika trådlösa lösningar oavsett ved det gäller för de presterar aldrig lika bra som kablade lösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av LangdonAlger:

Jag är på jakt efter en ljudanläggning för konsollspel, musik och filmtittande. Jag dålig koll på vad som finns nu för tiden, men jag har lite ideer om vad jag skulle vilja ha och undvika. Jag köper den främst för konsollspelande. Jag använder hörlurar, men jag är lite skraj att ha för högt ljud i dom så ett högtalaralternativ skulle vara schysst, samt att jag har ingen musikanläggning, jag lyssnar via datorns högtalare så bättre musikljud vore nice. Jag har en LGCX, XSX och PS5.

Antal högtalare
Soundbar är uteslutet. Jag testade en men man får ingen känsla varifrån saker kommer ifrån om man inte har nog med högtalare i rummet. Därför tänker jag att man behöver 3 främre, 3 bakre och en subwoofer. Har man inte rakt bakom sig hör man inte om något är rakt bakom en.
Atmos har jag förstått att man in princip behöver högtalare i taket för att få rätt effekt så det är inget jag bryr mig om något vidare.

Ihopkoppling
Jag hade en gammal anderson förr, på den tiden var det typ en miljon sladdar som skulle dras. Alla högtalare skulle in i recievern, konsoller in i recievern och in i TVn osv. Det var jäkligt bökigt att installera. Hur fungerar det nu? Är högtalare trådlösa så de bara behöver ström? Jag hade en soundbar en kort period, den skulle skulle hdmi-passthrough och allt vad det kallas, men det gick inte att få det att funka med xboxen och tv´n utan lagg eller annat strul. Jag kollade runt på nätet, och andra hade exakt samma problem och de hade testat precis allt för att få det att funka. Om man vill undvika såna buggar, hur kopplar man på säkrast sätt? Konsoller in i TV och sen TVns optiska ut in i recievern?

Såklart trevligt om man inte behöver lägga för mkt pengar.

Angående Atmos högtalare: Finns sk "Takstudsare", som kan väggmonteras eller läggas ovanpå Fronthögtalarna (helst samma högtalarserie). Har själv ett par (Polk Audio Monitor XT 90*) ovanpå mina Frontar (Polk Audio Monitor XT 20*). Dessa är klangmatchade, även Center (Polk Audio Monitor XT 30*) å 2 st Surround (Polk Audio T15) å 2 subbar, Yamaha 200 (8:a) å en 12:a (Polk Audio Monitor XT). * = Dolby Atmos/DTS:X enableded speakers, detta är mitt fattigmans system. Jag kör Atmos/DTS:X 5.2.2 på en Marantz NR 1711 (utgången modell).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Bluesound har en lösning där du kan koppla in 2 högtalare till en BluOS-förstärkare och sen köra trådlösa surroundhögtalare. I teorin är det en ganska kul lösning då du kan köra ett par schyssta stereohögtalare men ändå få surround. Jag har haft en sådan NAD M10 V2-förstärkare hemma på prov men tyvärr tycker jag ”centerkanalen” dvs den som saknas fysisk inte blir särskilt bra så grejerna fick åka tillbaka. Har inte testat Bluesounds egna Powernode. Kanske funkar bättre?

I mitt fall blir blir det en Anthem MRX540 och 3st M&K MP950 som front och M50 som bakhögtalare + SVS 3000 Micro Sub.
Ingen aning vad din budget är, men kan rekommendera M&K för film och spel 👌 De har högtalare i flera prisklasser utom kanske den allra billigaste.

Gällande hembioförstärkare/receiver så måste man ju inte koppla in allt i den om man har tillräckligt med HDMI-portar på TVn. Men å andra sidan är det betydligt enklare (tycker jag) att koppla in källorna i förstärkaren och sen bara köra en HDMI till tvn. Speciellt om man har en vägghängd tv.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk

Vart köper man såna här prylar? Är hembiobutiken bra?
Jag tycker Elgiganten har så sjukt dålig kundtjänst så jag vill inte handla där.

Permalänk
Skrivet av LangdonAlger:

Jag tycker Elgiganten har så sjukt dålig kundtjänst så jag vill inte handla där.

Hemmabiobutiken är klart bättre än Felgianten. Grattis hemkörning via Best (man får dock vara hemma mellan kl 17 - 22). Har köpt 2 hemmabio receivers, HDMI kabel å högtalare, 4K Blu ray spelare där. Dom kan sina saker inom hemmabio.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LangdonAlger:

Många vanliga hifibutiker säljer också hembio för det är ju ofta samma fabrikat som gör både 2 och flerkanalsapparater som tex Yamaha och Marantz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Finns flera hifi-butiker med hembioprylar.
Har aldrig beställt online av hembiobutiken, men däremot handlat många ggr i deras fysiska butik. Fått goda råd och bra service. Min första platt-tv köpte jag där ca 2010, då budade de hem den. Budet hann hem före mig 😅

Men det bästa är om du har någon butik i närheten där du kan gå och lyssna och få råd.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk

Vilka andra butiker rekommenderar ni förutom hemmabiobutiken?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LangdonAlger:

Vilka andra butiker rekommenderar ni förutom hemmabiobutiken?

Din lokala hifihandlare.

Visa signatur