Hemmabio för konsollspel, musik och film?
Jag är på jakt efter en ljudanläggning för konsollspel, musik och filmtittande. Jag dålig koll på vad som finns nu för tiden, men jag har lite ideer om vad jag skulle vilja ha och undvika. Jag köper den främst för konsollspelande. Jag använder hörlurar, men jag är lite skraj att ha för högt ljud i dom så ett högtalaralternativ skulle vara schysst, samt att jag har ingen musikanläggning, jag lyssnar via datorns högtalare så bättre musikljud vore nice. Jag har en LGCX, XSX och PS5.
Antal högtalare
Soundbar är uteslutet. Jag testade en men man får ingen känsla varifrån saker kommer ifrån om man inte har nog med högtalare i rummet. Därför tänker jag att man behöver 3 främre, 3 bakre och en subwoofer. Har man inte rakt bakom sig hör man inte om något är rakt bakom en.
Atmos har jag förstått att man in princip behöver högtalare i taket för att få rätt effekt så det är inget jag bryr mig om något vidare.
Ihopkoppling
Jag hade en gammal anderson förr, på den tiden var det typ en miljon sladdar som skulle dras. Alla högtalare skulle in i recievern, konsoller in i recievern och in i TVn osv. Det var jäkligt bökigt att installera. Hur fungerar det nu? Är högtalare trådlösa så de bara behöver ström? Jag hade en soundbar en kort period, den skulle skulle hdmi-passthrough och allt vad det kallas, men det gick inte att få det att funka med xboxen och tv´n utan lagg eller annat strul. Jag kollade runt på nätet, och andra hade exakt samma problem och de hade testat precis allt för att få det att funka. Om man vill undvika såna buggar, hur kopplar man på säkrast sätt? Konsoller in i TV och sen TVns optiska ut in i recievern?
Såklart trevligt om man inte behöver lägga för mkt pengar.