Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jag har en Tesla Model Y Performance 2024.

Ibland är jag på besök i Göteborg och brukar då ladda vid en Göteborg Energi snabbladdare i Arendal.

Vid senaste besöket noterade jag att laddaren uppger att batteriet har laddats med +57,819 kWh samtidigt som bilen själv uppgav +53 kWh. Hur kommer sig denna diskrepans?

Jag upprättade ett ärende med Göteborg Energi men har fortfarande inte fått svar och när jag kontaktade dom på telefon nu var man säker på att deras laddare visade rätt och att dom inte kunde ta ansvar för vad bilen visar...

Kvitto från laddaren:
<Uppladdad bildlänk>

Information från bilen:
<Uppladdad bildlänk>

Vid nästa tillfälle ska jag testa igen och se om det återupprepar sig.

Eller är det så här med alla snabbladdare på stan oavsett typ/märke?

Har den inte bara värmt upp batteriet för 'optimal laddprestanda'? Energin når ju inte batteriet i slutändan, som rimligen bör vara den siffra som Teslan anger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

Har den inte bara värmt upp batteriet för 'optimal laddprestanda'? Energin når ju inte batteriet i slutändan, som rimligen bör vara den siffra som Teslan anger.

Vet ej, hur ska jag kunna verifiera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Ibland är jag på besök i Göteborg och brukar då ladda vid en Göteborg Energi snabbladdare i Arendal.

Vid senaste besöket noterade jag att laddaren uppger att batteriet har laddats med +57,819 kWh samtidigt som bilen själv uppgav +53 kWh. Hur kommer sig denna diskrepans?

Jag upprättade ett ärende med Göteborg Energi men har fortfarande inte fått svar och när jag kontaktade dom på telefon nu var man säker på att deras laddare visade rätt och att dom inte kunde ta ansvar för vad bilen visar...

Kvitto från laddaren:
<Uppladdad bildlänk>

Information från bilen:
<Uppladdad bildlänk>

Det borde bero på förluster i laddningen? Verkar som att man kan räkna med 10-12%
Lite mer djupgående förklaringar:
https://insideevs.com/news/550923/lucid-air-charging-losses-e...

Citat:

We recently conducted our 0 to 100% DC fast charge test on a 2021 Porsche Taycan with the Performance Plus 94.3 kWh (total energy) battery pack which has 83.7 kWh usable energy. The Electrify America charging station dispensed 94 kWh during the session which is 10.3 kWh more than the Taycan's battery can accept.

That equates to an 11% charging loss which is similar to the 10% to 12% industry average we expect with electric vehicles that charge at very high rates.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det borde bero på förluster i laddningen? Verkar som att man kan räkna med 10-12%
Lite mer djupgående förklaringar:
https://insideevs.com/news/550923/lucid-air-charging-losses-e...

Ganska betydande förluster. Känns som att det finns väldigt mycket förbättringspotential med andra ord

Ah ok men då betyder det att den här diskrepansen borde jag kunna se på alla laddare och det borde gälla för alla med elbil?

Ska börja titta efter nu varje gång jag laddar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av hirsch:

Kvitto från laddaren:
<Uppladdad bildlänk>

Information från bilen:
<Uppladdad bildlänk>

Det korta svaret är att båda har rätt, men de mäter olika saker.

Det långa svaret är att Teslan mäter mängden energi som har tillförts batteriet. Laddaren mäter mängden energi som du dragit från elnätet och därför ska betala för.

Mellanskillnaden finns på grund av verkningsgraden vid laddning. Precis som nätaggregatet datorn så har även laddare och bil en verkningsgrad som inte är 100%. De där ca 5kWh försvann alltså i värme- och växlingsförluster i laddare, kablar och bil. Så det är helt i sin ordning.

Edit: andra hann före ser jag 🙂

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det långa svaret är att Teslan mäter mängden energi som har tillförts batteriet. Laddaren mäter mängden energi som du dragit från elnätet och därför ska betala för.

Mellanskillnaden finns på grund av verkningsgraden vid laddning. Precis som nätaggregatet datorn så har även laddare och bil en verkningsgrad som inte är 100%. De där ca 5kWh försvann alltså i värme- och växlingsförluster i laddare, kablar och bil. Så det är helt i sin ordning.

Om jag inte minns fel så inkluderar siffran i bilen inte heller energi som gått till kylning/värmning under laddsessionen (både batteriet och kupén) men den energin tas från stolpen och inkluderas alltså i siffran där.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en bra regplåtshållare fram till en Model 3 (Highland).
Kör Plexiclick bak och det funkar, men fronten är för konkav för att dom skall funka där, nån som har sett eller själv använt något annat som funkar så man kan bli av med den gigantiska svara plastklossen i fronten om håller plåten original?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Mycket bra och tydligt svar, köper det - tack!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aktsu:

Om jag inte minns fel så inkluderar siffran i bilen inte heller energi som gått till kylning/värmning under laddsessionen (både batteriet och kupén) men den energin tas från stolpen och inkluderas alltså i siffran där.

Skrivet av hirsch:

Mycket bra och tydligt svar, köper det - tack!

Även Aktsus svar ovan här är relevant. Det glömde jag nämna. Om du har klimatanläggning, stereo etc. på under laddning så förbrukar dessa också ström. I just teslans fall (det kan säkert skilja sig åt mellan olika tillverkare) så räknar bilen inte in den förbrukningen i värdet den presenterar heller.

Så om du står och laddar, och din AC förbrukat 1kWh under tiden - så kommer den 1kWh tas direkt ifrån strömmen som tillförs via laddaren (värdet laddaren visar), och alltså inte räknas in i mängden ström som tillförts batteriet (värdet som bilen visar)

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

BMW har gått om Tesla och säljer nu för första gången fler batteribilar i EU än dem.
https://www.di.se/live/bmw-slar-teslas-elbilsforsaljning/

DSV har beställt 300 batterilastbilar av Volvo.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volvo-w...

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xyborg:

Jag hade exakt samma frågeställning på forumet Elbilsveckan, och jag fick då svaret från en föreståndare av en DC-snabbladdstation för elbilar att DC-laddare debiterar för el som levererats efter växlingsförluster i laddaren. Däremot står kunden för förlustar i kablar och bil.

Brasklappen är att det inte verkar finnas några standarder eller lagar för hur detta ska redovisas för kund, i dagsläget, så olika laddoperatörer kanske gör olika, vilket är svårt att reda i. Jag snabbladdar inte tillräckligt ofta för att ha någon bra data på detta dock.

Laddstationer för AC debiterar så klart levererad el till bilen, före laddförluster, detta för att laddaren för AC-laddning sitter i bilen, inte i laddstationen, till skillnad för DC-laddning. Det gör att om du kan ladda AC eller DC i samma pris, så är DC förmodligen billigare eftersom du slipper betala för bilens laddförluster.

Det är enligt mig helt bananas att det inte finns några standarder för detta... men det är väl bara en tidsfråga innan det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Ganska betydande förluster. Känns som att det finns väldigt mycket förbättringspotential med andra ord

Ah ok men då betyder det att den här diskrepansen borde jag kunna se på alla laddare och det borde gälla för alla med elbil?

Ska börja titta efter nu varje gång jag laddar.

Det är nog inte så trivialt att minska förlusterna tyvärr.

Elnätet har växelspänning, och i en snabbladdare omformas det till likspänning som sen transformeras för att passa bilens spänning.

En bra liknelse är nätaggregatet i datorn som arbetar efter samma princip. De bästa nätaggregaten idag är "80 PLUS Titanium"-certificerade och de ska ha 91% effektivitet vid full last.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning

Detta är BARA för likriktning av AC till DC så förlusterna kan vara rätt stora. Man kan göra de mindre på olika sätt men det kostar pengar och kräver ofta mer och komplicerar saker och ting. Har själv byggt om en enduro där allt gick direkt på motorns generator och saknade batteri vilket gjorde att dog motorn vilket kan hända när man kör runt i skogen av olika anledningar blev det KOLSVART.
För att få bort detta problem då det är osäkert och inte så bra när det händer(tyckte jag) så byggde jag en likriktarbrygga samt laddare för ett batteri och de alstrade en hel del värme vilket gjorde att allt fick monteras mot ramen för kylning så beroende på komponenter och yta så kan det bli mycket förluster.

Alla laddare och saker som ändrar volt och ström dras med förluster på olika sätt och det enda sättet att komma ifrån de flesta av dessa är att köra en konstant ström in i batteriet men dagens batterier skulle omedelbart fatta eld om man gjorde så eftersom det skulle bli extremt svårt att veta när de var fulla eller inte för att inte tala om de massiva batteriskadorna skulle leda till batterier som inte klarade många cykler.
Bly batterier, NICD, NIHM och liknade äldre celler klarade detta ganska bra och det berodde mest på att "smarta laddare" inte fanns eller var extremt dyra förr.
Kommer ihåg min första radiostyrda bil man laddade med konstant ström rätt in i batteriet, alltså en "dum laddare". Det var "fullt" efter en viss tid eller en viss temperatur var uppnådd. Man kände på det med handen helt enkelt, NIMH skulle bli rätt varma innan de var fulla. Detta var på det glada 80 talet och tidigt 90 tal. Litium batterier fanns redan då men inga laddare som kunde hantera dom på rätt sätt så det var bara engångs batterier i små saker, tänk knappcellsbatteri, det som sitter i din dator står det troligen litium på.
Ville man ladda sin radiostyrda bil från sin riktiga bil var det motståndskablar direkt från bilbatteriet. dessa blev så varma att plasten smälte av dom

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är enligt mig helt bananas att det inte finns några standarder för detta... men det är väl bara en tidsfråga innan det kommer.

Skulle säga att standarden är att du betalar för den el som levereras till din bil, har inte laddat hos någon laddoperatör där man märkt att de lagt på förlusterna i laddarna och jag har laddat hos de flesta större i Sverige.

Vet faktiskt inte om de lagligt hade kunnat ta betalt för el som de själva förbrukat eftersom kunden inte kan styra det. Annars hade de bara kunnat bygga in lite fler förlustkällor i kedjan och vips används 5 ggr så mycket som går in i bilen.

Permalänk
Medlem

Varför är det alltid något som saknas eller är fel oavsett vilken bil man tittar på? Kollade på Id7 kombin i veckan. Bra bagage mm, nästan allt var rätt. Sen störiga småsaker som blurrig backkamera, inga eluttag trots att plattformen stöder detta och ingen navigation i heads up displayen som för övrigt inte såg särskilt skarp ut jämfört med andra jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Varför är det alltid något som saknas eller är fel oavsett vilken bil man tittar på? Kollade på Id7 kombin i veckan. Bra bagage mm, nästan allt var rätt. Sen störiga småsaker som blurrig backkamera, inga eluttag trots att plattformen stöder detta och ingen navigation i heads up displayen som för övrigt inte såg särskilt skarp ut jämfört med andra jag sett.

ID.7 har visst navigation i skärmen? Upplever den inte alls som oskarp? Backkameran är pinsamt dålig så där håller jag med

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

ID.7 har visst navigation i skärmen? Upplever den inte alls som oskarp? Backkameran är pinsamt dålig så där håller jag med

Kameran bak fick mig att inte välja den. Det är som en VGA kamera från 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Kameran bak fick mig att inte välja den. Det är som en VGA kamera från 90-talet.

Precis, så onödiga skitsaker de sparat på som inte kan kosta något alls att göra bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

ID.7 har visst navigation i skärmen? Upplever den inte alls som oskarp?

I heads upp, alltså rutan, har den verkligen det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

I heads upp, alltså rutan, har den verkligen det?

Ja absolut. Du har pilar å grejer där och har man den uppgraderade HUD så har man även AR-teknik med stora pilar som växer när du kommer närmare korsningen etc. Varför har du fått för dig att den inte visar navigation i HUD?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Någon som har tips på en bra regplåtshållare...

Jag och en handfull bekanta kör med https://www.clasohlson.com/se/Dubbelhaftande-tejp-utomhus,-Te...

4 år sen jag tejpade fast den på bruksbilen och många tvättar utan att den är på väg att lossna. Böjde försiktigt till plåten så den matchade fronten innan!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cracko:

Finns inga perfekta bilar, man får alltid leva med något störigt.

Det närmaste jag hittat den perfekta elbilen (i alla fall enligt mina egna väldigt subjektiva kriterier) är Renault Mégane E-tech, så det var också en sådan jag köpte. Men mina kriterier är säkert inte samma som dina, vad som är viktigt för mig är inte viktigt för dig och tvärtom. Den är ju på det mest grundläggande sättet helt fel om man är ute efter en kombi

Och den är ju inte perfekt den heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns inga perfekta bilar, man får alltid leva med något störigt.

Det närmaste jag hittat den perfekta elbilen (i alla fall enligt mina egna väldigt subjektiva kriterier) är Renault Mégane E-tech, så det var också en sådan jag köpte. Men mina kriterier är säkert inte samma som dina, vad som är viktigt för mig är inte viktigt för dig och tvärtom. Den är ju på det mest grundläggande sättet helt fel om man är ute efter en kombi

Och den är ju inte perfekt den heller...

Så sant. Jag beställde en id7 gtx tourer idag. Elutag är nog något jag aldrig skulle använda. Backkameran räcker det väl med att man har två pixlar så att man ser om det är ett hinder bakom, jag tänker dock köra framåt för det mesta.

Med det sagt ser jag väldigt mycket fram mot leverans. Personligen tycker jag det är en helt underbar bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Kvitto från laddaren:
<Uppladdad bildlänk>

Information från bilen:
<Uppladdad bildlänk>

Skulle gissa på värmeförluster och urladdning under tiden.
Sedan lär dom beräkna förmånligt också, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag och en handfull bekanta kör med https://www.clasohlson.com/se/Dubbelhaftande-tejp-utomhus,-Te...

4 år sen jag tejpade fast den på bruksbilen och många tvättar utan att den är på väg att lossna. Böjde försiktigt till plåten så den matchade fronten innan!

Tack!

Skall testa denna, får böja plåten väldigt mycket i förväg bara, men värt ett försök!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Tack!

Skall testa denna, får böja plåten väldigt mycket i förväg bara, men värt ett försök!

Det finns skruvkit att köpa med täckbricka i samma färg som registreringsskylten (blå till vänster och vit till höger).
Så satt skylten på min förra bil och det var väldigt diskret. Men antar att du får borra hål i stötfångaren då.
https://www.amazon.de/Alex-OnlineShop-Kennzeichenschrauben-Ke...

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Så sant. Jag beställde en id7 gtx tourer idag. Elutag är nog något jag aldrig skulle använda. Backkameran räcker det väl med att man har två pixlar så att man ser om det är ett hinder bakom, jag tänker dock köra framåt för det mesta.

Med det sagt ser jag väldigt mycket fram mot leverans. Personligen tycker jag det är en helt underbar bil.

Får man be dig att berätta lite mer?
Hur finansierade du köpet? Leasing?
Leveranstid?
Hur ska bilen användas?

Tycker det ser ut som en riktigt fin bil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja absolut. Du har pilar å grejer där och har man den uppgraderade HUD så har man även AR-teknik med stora pilar som växer när du kommer närmare korsningen etc. Varför har du fått för dig att den inte visar navigation i HUD?

Någon review, tror youtube, bra att det inte stämmer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag hade exakt samma frågeställning på forumet Elbilsveckan, och jag fick då svaret från en föreståndare av en DC-snabbladdstation för elbilar att DC-laddare debiterar för el som levererats efter växlingsförluster i laddaren. Däremot står kunden för förlustar i kablar och bil.

Brasklappen är att det inte verkar finnas några standarder eller lagar för hur detta ska redovisas för kund, i dagsläget, så olika laddoperatörer kanske gör olika, vilket är svårt att reda i. Jag snabbladdar inte tillräckligt ofta för att ha någon bra data på detta dock.

Laddstationer för AC debiterar så klart levererad el till bilen, före laddförluster, detta för att laddaren för AC-laddning sitter i bilen, inte i laddstationen, till skillnad för DC-laddning. Det gör att om du kan ladda AC eller DC i samma pris, så är DC förmodligen billigare eftersom du slipper betala för bilens laddförluster.

Notera att det inte finns i Sverige. Tyskland har i detta avseende ett striktare regelverk, kallat Eichrecht, som ställer krav på noggrannhet i hur mycket du som kund debiteras för. Bilade genom Tyskland i somras och många laddare hade en separat liten elmätardisplay (även om andra lösningar är möjliga). Inkluderar även att du som kund ska kunna kontrollera din laddning i efterhand mha ett säkert digitalt kvitto. Men mig veterligen har vi inga sådana krav här hemma. Om man ska titta i spåkulan (och enligt vad jag hört inom laddarbranschen) så är något åt det hållet på gång inom hela EU, frågan är bara när…

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Får man be dig att berätta lite mer?
Hur finansierade du köpet? Leasing?
Leveranstid?
Hur ska bilen användas?

Tycker det ser ut som en riktigt fin bil!

Jag köpte bilen men lånade en del av beloppet.

Leveransen var något oklar, någon gång mellan november och januari.

Vi kör ca 2000 mil om året, mest fram och tillbaka till jobbet och någon enstaka långresa. Det vi framförallt gillar med bilen är uteymmet i kupén. Två bakåtvända barnstolar går in utan problem i baksätet. Väldigt få bilar på marknaden som klarar av det.