Skall jag byta moderkort eller är felet något annat?

Permalänk
Medlem

Skall jag byta moderkort eller är felet något annat?

Sonens dator i5 8400, 1060 har nog moderkortet givit upp i.

Windows startar inte och det går heller inte att ominstallera windows, har försökt med massa CMD commandon, så gissar på att moderkortet är lite kaputt.

Borde man köpa ett ASRock H310CM-DVS för 600:-
Eller är det ett för dåligt moderkort?

Annars får jag gå upp på samma som jag har amd 5500 och moderkort för över 2000:-

Renoverade nyss badrum som drog med vattenskadat kök så har ju inte mycket pengar till övers.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

@tj
Frågan är också om det moderkortet upp era krav med pci-e, usb portar, ram support osv?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Moderkortet supportar:
CMK32GX4M2A2666C16R
CMK32GX4M2A2666C16 Har vi så gissar på att det ska funka ändå

PCI Express 3.0 borde duga till ett 1060

Sen är det det enda moderkortet för 1151-2 som finns att köpa vad jag hittar förutom ett Supermicro X11SCZ-F för 5000:-
Men då är det bättre att köpa nyare processor + MB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har moderkortet de utgångarna du behöver och stödjer processorn ser inte jag några problem med att köra billiga budgetmoderkort.
Jag köper oftast billiga moderkort när jag bygger speldatorer och det har fungerat fint.
PCIe 3,0 är inte något som man begränsas särskilt mycket av till de flesta grafikkorten så länge man har ett PCIe X16 kort. De senaste toppmodellerna som 7900xtx 4080 4090 kan väl förlora några % prestanda också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Förutom features är det ju främst VRM som det snålas in på på budgetbrädor, men med tanke på hur blygsamt effektuttag en 8400:a har är det nog bara att köra på. Alternativet är väl snoka reda på något begagnat ännu billigare.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Sonens dator i5 8400, 1060 har nog moderkortet givit upp i.

Windows startar inte och det går heller inte att ominstallera windows, har försökt med massa CMD commandon, så gissar på att moderkortet är lite kaputt.

Borde man köpa ett ASRock H310CM-DVS för 600:-
Eller är det ett för dåligt moderkort?

Annars får jag gå upp på samma som jag har amd 5500 och moderkort för över 2000:-

Renoverade nyss badrum som drog med vattenskadat kök så har ju inte mycket pengar till övers.

När du uppger att det inte går att installera om Windows, betyder det att windows-installationen plötsligt avbryts och datorn startar om eller verkar installationen bara stanna och bli stillastående?

Om möjligt, har du provat installera Windows på en annan SSD? Ibland kan defekta SSD:er ge väldigt konstiga symptom som kan få en att tro att det är fel på minne eller annan hårdvara.

Exempel. Hade en kingston SSD i min bärbara dator. Plötsligt började datorn starta om slumpmässigt och jag hittade inte direkt någon felkod. Min första tanke var att grafikkretsen bråkade då drivrutinerna ibland varit kinkiga, sedan undersökte jag minnet men kunde inte hitta något direkt fel där heller.
Till slut började jag titta närmare på SSD:n och det visade sig att det fanns någon form av korruption. Det gick utmärkt att skriva till och läsa från disken utan problem sålänge Windows inte använde det korrupta området på SSD:n, då blev det en slumpmässig omstart.
Det gick även utmärkt att återställa en tidigare avbild utan problem men så fort Windows använde det området på SSD:n så startade datorn om igen.

Så vad visade Crystal Disk Info och diverse andra diagnostikprogram som tex Kingstons egna?
De visade att SSD:n var felfri.....
En vecka senare så dyker den inte ens upp i BIOS längre.

Permalänk
Medlem

som @Viita säger, värt att kolla SSD om det finns någon. Har varit med att billigare SSDer (synnerligt Kingston) dör helt random vilket ger en massa konstiga problem.

Kommer ni åt BIOS OK, så skulle jag mer luta åt att SSDn är kaputt om det bara gäller Windows.
Testa att stoppa in den i en annan dator och kolla SMART värden samt göra någon form av disktest är en bra början.

Permalänk
Medlem

Tackar för de svaren.

SSD: Har för mig att jag körde lite tester och den var felfri det var innan semestern den dog så den har fått stått...

Windows försökte starta men startade nog om.

Om installation gav mig någon felkod som enligt folk på internet berodde på moderkortet
Reparation av windows gick inte starta alls.

Tre barn och renovering ger inte mycket tid kvar till att pilla så mycket
, hade ingen tom SSD eller hd till övers för att prova med, men det vore ju bra första steg.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har flyttat tråden till supportsektionen eftersom det är lite dumt att lägga pengar på nytt moderkort baserat på ett vagt antagande att det är problemet. Bestämmer du dig för att köpa nytt moderkort ändå och får dåliga tips här kan du hojta till så flyttar vi tillbaka till köprådsektionen

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu fick jag krypa till korset, jag fick tag på en tom gammal hårddisk och det går att installera windows på den.
Jag hittade inte nån info i mina sökningar om att det kunde vara SSDn med den felkoden jag hade, så tack @Viita!

SSDn i fråga var en 1TB Samsung 860 EVO, undra om jag har garanti kvar, 5 years or 600 TB TBW får försöka kolla upp när jag köpte den, tror det är mer än 5 år men men.

2018-11-26 var den inköpt, 6 år sedan

Visa signatur