Svårt att ge tips då det inte framgår så mycket information om er.
Har någon av er arbetslivserfarenhet av branschen? Då syftar jag på om ni har tidigare har haft anställning och livnärt er inom yrkesrollerna som webbyrå omfattar. Syftar inte på gjort en webbsida till släktingens bilverkstad eller polarens restaurang via ert bolag/privat.
Om ni inte har den typen av erfarenhet så är mitt bästa tips att lägga alla resurser på att söka en anställning och inte fokusera på driva bolaget. Är det främsta tips jag hade gett till mig själv om jag kunde spola tillbaka tiden. Även om det kliar i fingrarna och lätt att drömma sig bort med att vara sin egen chef genom att driva eget, så är det en oerhört tung uppförsbacke att starta utan att varit i branschen tidigare. Att vara anställd på något etablerat bolag kommer göra så ni ser hur branschen fungera och se hela processen från start till mål med kunder. Visst kan man lära sig det med tiden av driva eget, men det är en så oerhört värdefull bas att ha från start. Det du lär dig via en anställning under ett år, kan ta dig +5 år av att endast driva eget (om du ens lär dig det).
Sen är ju frågan vad är ert mål? Är det vara företagare och skapa kampanjsidor för välkända varumärken? Oavsett vart ert mål är så är det bra att anteckna det för att lättare kunna göra en plan i hur ni når dit. Brukar alltid rekommendera att personer reflekterar vad ens drömjobb är och hur en vardag i det yrket skulle se ut. Bara för konkretisera och själv veta vad man vill. Sen kan ju den målbilden ändras under tiden och man kanske hittar någon nisch man inte tänkt på tidigare etc.
Nuförtiden så kan mer eller mindre alla skapa sin egna webbsida som det tidigare nämnts. Vilket gör att konkurrensen är enorm. Varför ska jag anlita er när polarens brorsa kan skapa en webbsida gratis? eller varför betala X då det bara kostar Y på fiverr? Det är ju frågor som ställs och kan vara svåra att hitta motargument och pitcha sin USP. Hur försöker ni sälja in er i dagsläget?
När det kommer till strategin i att hitta kunder så finns det ju en uppsjö metoder. Att spamma forum eller i diverse fascebookgrupper gör mer skada än nytta. Jag är också spyless på alla meddelanden på linkedin där personer vill erbjuda en kostnadsfri utvärdering av ens befintliga sida och ge tips på vad man kan förbättra.
Så du får gärna berätta mer info om er, vad ni vill och vad era USP:ar är i dagsläget. Lättare att ge någon bättre input utifrån den informationen istället för prata väldigt generellt.