Linux klättrar mot 5-procentig marknadsandel

Permalänk
Melding Plague

Linux klättrar mot 5-procentig marknadsandel

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan var tjugonde dator köra operativsystemet nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är en av dem som nyligen bytt till Linux (OpenSUSE Tumbleweed). Körde det för dryga 10 år sen som primärt os i flera år men gick tillbaks till Windows när jag började jobba som IT-tekniker. Känns skönt att vara tillbaka

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se om det når 5% i Augusti. Man skulle verkligen vilja veta vad som hamnar under okänt, 7% är mycket.

Permalänk
Medlem

Ni kanske borde förtydliga att det handlar om just andelen "Desktop"-datorer enligt Statcounter och inte datorer i allmänhet. Annars hade marknadsandelarna sett helt annorlunda ut...

Det nämns varken i rubriken eller i artikeln.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Ni kanske borde förtydliga att det handlar om just andelen "Desktop"-datorer enligt Statcounter och inte datorer i allmänhet. Annars hade marknadsandelarna sett helt annorlunda ut...

Det nämns varken i rubriken eller i artikeln.

När man säger dator inkluderar man såklart inte mobiltelefoner/plattor, det är väl uppenbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man skulle verkligen vilja veta vad som hamnar under okänt, 7% är mycket.

Det är nog iaf viktigt att betona att det är inte "övrigt" utan just "okänt", så det är väl sannolikt att även den högen till stor del utgörs av de redan listade kategorierna.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag frågar dumt, men använder inte StatCounter "internet usage statistics" för sina siffror?
Det blir ju lite missvisande då det mestadels betyder webstatistik som jaf förstår det. Enligt 6th sense så har windows (alla versioner sammanslaget) mindre marknadsandel än Orcale linux i stora till medelstora företagskunder i USA.

https://6sense.com/tech/server-and-desktop-os

Bland privatpersoner verkar dock Windows fortfarande dominera.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är nog iaf viktigt att betona att det är inte "övrigt" utan just "okänt", så det är väl sannolikt att även den högen till stor del utgörs av de redan listade kategorierna.

Precis, både kategorin Okänd och Övrigt finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Förlåt om jag frågar dumt, men använder inte StatCounter "internet usage statistics" för sina siffror?
Det blir ju lite missvisande då det mestadels betyder webstatistik som jaf förstår det. Enligt 6th sense så har windows (alla versioner sammanslaget) mindre marknadsandel än Orcale linux i stora till medelstora företagskunder i USA.

https://6sense.com/tech/server-and-desktop-os

Bland privatpersoner verkar dock Windows fortfarande dominera.

Ja, det handlar alltså om Dekstop-datorer "Desktop Operating System Market Share Worldwide - July 2024"

Permalänk
Medlem

Windows 10: 46,86%
Windows 11: 22,22%
OS X: 14,92%
Okänd: 7,14%
Linux: 4,45%
Windows 7: 2,19%
Krom: 1,41%

Läskigt hur mycket Windows 11 har växt, men det är nog för majoriteten inte ett medvetet val, utan "default".

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har inte även macOS och Safari bättre inbyggt stöd för att motverka spårning från bland annat statcounter.com? Själv försöker jag att blockera all form av tracking och AdGuard/NextDNS vill inte ens släppa in mig på sidan ovan.

https://statcounter.com/how-it-works/

Permalänk
Medlem

Det är ju statistik vi talar om, exempelvis kan detta bero på att totala andelen persondatorer minskar totalt, men att "entusiaster" i högre grad kör Linux och i högre grad behåller sin dator än "Svensson".
Eller kan man någonstans följa totala antalet installationer?

Permalänk

Jag kör win11 och cachyos. Det jag behöver fungerar perfekt även i linux, förutom ett spel (Arma 2, dayz mod, beror på battle eye)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600X | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) 6000MHz | MB: Asus TUF Gaming B650-E | GPU: AMD Radeon RX 7700XT | Chassi: Phanteks XT Pro Ultra | PSU: Corsair RM1000e | SSD: Kingston NV3 NVMe 1TB | Monitor: LG 27GP850 | Tgb: Keychron K8 Pro | Mus: Keychron M2-A1 | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

När man säger dator inkluderar man såklart inte mobiltelefoner/plattor, det är väl uppenbart?

Ja, det är uppenbart. Men det är inte uppenbart om man räknar med typ raspberry pi eller inte när man bara säger dator :).

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo men det finns ju fler typer av datorer än just "Desktop" som t ex servrar, workstations, NASar etc etc. Därför som jag vänder mig emot att Sweclockers har skrivit sin artikel precis som om det gäller datorer i allmänhet men hänvisar till källor som är väldigt tydliga med vad siffrorna representerar.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Undrar hur snabbt och hur stort SteamOS skulle bli om det släpptes till plebejerna som sitter och spelar 24/7.

Permalänk
Medlem

Fixa spel på linux och jag skipper windows utan att tveka

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint på min bärbara! Är supernöjd!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsilver:

Jag kör win11 och cachyos. Det jag behöver fungerar perfekt även i linux, förutom ett spel (Arma 2, dayz mod, beror på battle eye)

Ja det är detta jag är rädd för..använder datorn till diverse moddar och dylikt. Bara en sån sak att voip-systemet "simple radio standalone" kräver container å dylikt gör att jag tvekar mer än en gång.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det är väl just det dom gjort? Eller menar du spel med anticheat?

Permalänk
Skrivet av hakd:

Dom flesta spelen utan anticheat fungerar bra eller bättre på linux.
jag kör Farming Simulator 22, Minecraft moddat med samma eller bättre fps i linux.
Intel CPU & Nvidia GPU.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600X | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) 6000MHz | MB: Asus TUF Gaming B650-E | GPU: AMD Radeon RX 7700XT | Chassi: Phanteks XT Pro Ultra | PSU: Corsair RM1000e | SSD: Kingston NV3 NVMe 1TB | Monitor: LG 27GP850 | Tgb: Keychron K8 Pro | Mus: Keychron M2-A1 | OS: Windows 11 Pro

Permalänk

För en 20år sedan eller något. Så var internet full av folk som ville ha 1000kr tillbaka när de köpte en laptop som hade windows som de ej använde, att tillverkaren inte betalade 1000kr för licensen gick ej in i alla.

Nå i vilket fall så köper väl de flesta idag laptops. De kör med det oset som ingår. Hade inget ingått så hade säkert fler valt linux.

Permalänk
Datavetare

Ska bli spännande att se tester av Linux på Snapdragon X Elite, verkar som flertalet av laptop-tillverkarna jobbar på stöd för deras laptop-modeller som använder den kretsen.

CPU-delen presterar ju riktigt bra i Snapdragon X Elite, lika snabb eller snabbare än AMD/Intel, och även om man fortfarande är efter Apple i batteritid är man faktiskt inte långt efter

"From the information above, which is exclusively limited to the laptops we’ve reviewed recently, here’s our conclusion of average battery life in non-gaming laptops from processor type:

1. Apple: 16 hours and 24 minutes
2. Qualcomm: 14 hours and 59 minutes
3. Intel: 11 hours and 20 minutes
4. AMD: 8 hours and 45 minutes
"

Även om Microsoft denna gång verkligen anstränger sig för att få till ARM64 stödet på Windows är tröskeln i praktiken redan borta om man kan köra Linux

Skrivet av walkir:

Har inte även macOS och Safari bättre inbyggt stöd för att motverka spårning från bland annat statcounter.com? Själv försöker jag att blockera all form av tracking och AdGuard/NextDNS vill inte ens släppa in mig på sidan ovan.

https://statcounter.com/how-it-works/

Givet att MacOS gjorde i princip hela sitt tapp under en enskild månad, november förra året vilket sammanfaller med säljstart för M3-mac:ar som då kom med senaste MacOS, kombinerat med att den MacOS versionen bl.a. gör det ännu lite svårare att spåra användare: det kan kanske ha med saken att göra...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

I kontemporär kontext är det ganska självklart, men låt säga att du hade visat den här artikeln för någon från sjuttiotalet.
Då hade det inte varit självklart att/varför man utesluter de små bärbara datorerna nästan alla har i fickan som är tusentals gånger kraftfullare än apollodatorn.

Permalänk
Medlem

Tycker nog att Chrome os borde räcknas in i Linux andelen då det numera är ganska likt en vanlig Linux distro.
Jag kan också tänka mig att en ganska stor andel av den okända kategorin är Linux distributioner.

Ni som säger fixa spel till Linux eller fixa steam OS ISO så säger jag det behövs inte.
Du kan spela utmärkt på den vanliga desktop distributionerna, steam OS behövs inte.

Det jag säger fixa program så som komerciella bildbehandlingaprogram etc till Linux.

Microsoft lär nog inte fixa office till Linux innan helvete fryser till is men men

stavfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För en 20år sedan eller något. Så var internet full av folk som ville ha 1000kr tillbaka när de köpte en laptop som hade windows som de ej använde, att tillverkaren inte betalade 1000kr för licensen gick ej in i alla.

Idag behöver man inte betala för Windows, så man behöver inte heller gnälla om att få tillbaka pengar. Man betalar inte till att börja med.

Jag var till exempel inne på lenovo.se just nu och tittade på ThinkPad P14s Gen 5 (AMD). +630 kr för Windows 11 Home och +1360 kr för Windows 11 Pro, jämfört med att beställa datorn utan operativsystem.

Förklara gärna hur ekonomin går ihop för Lenovo om de ger större prisavdrag än faktisk kostnad för licens+installation.

Det var för övrigt rätt många som inte accepterade EULAn som faktiskt fick pengar tillbaka när det begav sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Undrar hur snabbt och hur stort SteamOS skulle bli om det släpptes till plebejerna som sitter och spelar 24/7.

Det är redan släppt, om du vill köra SteamOS på din dator är det bara att köra på: https://store.steampowered.com/steamos/buildyourown

"Plebejarna som sitter och spelar 24/7" kommer inte byta OS. De är för upptagna med att spela. Få förutom inbitna entusiaster byter OS på sin egen dator, de kör vad datorn kom med.

Och varför skulle en gamer vilja byta OS till ett OS som är sämre än Windows på att spela? Linux är nästan lika bra på att köra spel, men Windows är fortfarande bättre, och tröskeln att installera ett nytt OS är rätt hög.

Själv kör jag Linux på min desktop hemma, och jag spelar på den, men det är inte det enda jag gör med datorn, och så är jag entusiast också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är ju statistik vi talar om, exempelvis kan detta bero på att totala andelen persondatorer minskar totalt, men att "entusiaster" i högre grad kör Linux och i högre grad behåller sin dator än "Svensson".
Eller kan man någonstans följa totala antalet installationer?

+1 Precis vd jag tänkte är en stor orsak till tillväxten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsilver:

Dom flesta spelen utan anticheat fungerar bra eller bättre på linux.
jag kör Farming Simulator 22, Minecraft moddat med samma eller bättre fps i linux.
Intel CPU & Nvidia GPU.

Skulle formulerat det bättre. Jag spelar bara online oftast FPS med polarna så ytterst få funkar tyvärr idag då samtliga har något anticheat

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska bli spännande att se tester av Linux på Snapdragon X Elite, verkar som flertalet av laptop-tillverkarna jobbar på stöd för deras laptop-modeller som använder den kretsen.

CPU-delen presterar ju riktigt bra i Snapdragon X Elite, lika snabb eller snabbare än AMD/Intel, och även om man fortfarande är efter Apple i batteritid är man faktiskt inte långt efter

"From the information above, which is exclusively limited to the laptops we’ve reviewed recently, here’s our conclusion of average battery life in non-gaming laptops from processor type:

1. Apple: 16 hours and 24 minutes
2. Qualcomm: 14 hours and 59 minutes
3. Intel: 11 hours and 20 minutes
4. AMD: 8 hours and 45 minutes

Även om Microsoft denna gång verkligen anstränger sig för att få till ARM64 stödet på Windows är tröskeln i praktiken redan borta om man kan köra Linux

Givet att MacOS gjorde i princip hela sitt tapp under en enskild månad, november förra året vilket sammanfaller med säljstart för M3-mac:ar som då kom med senaste MacOS, kombinerat med att den MacOS versionen bl.a. gör det ännu lite svårare att spåra användare: det kan kanske ha med saken att göra...

Samtidigt är nog just office applikationer det absolut vanligaste Snapdragon X Elite användare utanför detta forumet nyttjar sin enhet till vilket gör Linux till ett mindre troligt val.