Linux klättrar mot 5-procentig marknadsandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Samtidigt är nog just office applikationer det absolut vanligaste Snapdragon X Elite användare utanför detta forumet nyttjar sin enhet till vilket gör Linux till ett mindre troligt val.

Det finns andra office-paket som fungerar ypperligt bra även på Linux. Själv kör jag Libre Office.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsilver:

Dom flesta spelen utan anticheat fungerar bra eller bättre på linux.
jag kör Farming Simulator 22, Minecraft moddat med samma eller bättre fps i linux.
Intel CPU & Nvidia GPU.

De flesta spel med anticheat fungerar bra på linux. Det är upp till utvecklaren att enabla linux i anticheatmjukvaran vilket de oftast gör med några idiotiska undantag.

Skrivet av KAD:

Förklara gärna hur ekonomin går ihop för Lenovo om de ger större prisavdrag än faktisk kostnad för licens+installation.

De ser det inte som ett avdrag utan ett tillägg som de stoppar i fickan för de flesta väljer att få Windows installerat.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag kör Linux Mint på min bärbara! Är supernöjd!

Kör det på min main + bärbar nu. Riktigt nöjd. saknar inte ens windows för spel (än). Kört nån månad nu.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

På Steam har nu Linux 5% av marknaden (EN only)
https://www.gamingonlinux.com/steam-tracker/#engsplitanchor

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Triton242:

Samtidigt är nog just office applikationer det absolut vanligaste Snapdragon X Elite användare utanför detta forumet nyttjar sin enhet till vilket gör Linux till ett mindre troligt val.

Det är säkert så att den gruppen är relativt stor. Personligen ser jag en annan rätt stor grupp som har betydligt större nytta av egenskaperna hos Snapdragon X, inte minst ihop med Linux: utvecklare.

Likt Apples CPUer är det rätt stor varians mellan vad Snapdragon X är relativt stark resp. relativt svag på ställd mot Intel/AMD (som på det stora hela är rätt likvärdiga).

En sak som båda ARM64 CPUerna är extra stark inom relativt Intel/AMD är kompilering och relaterade verktyg för programutveckling. Så den väldigt fina CPU-prestandan ihop med bättre perf/W än x86 har stor potential till att göra den plattformen till en väldigt bra dev-laptop (både för Windows och Linux).

Apples CPUer är snabbare, men vill kan köra Windows eller Linux "native" lär nog inte Mac vara ett vettigt alternativ framåt (båda OS:en går bra att köra, t.ex. Windows via Parallels och Linux via Docker Desktop).

Var rätt länge sedan jag själv körde MS Office. Men fungerar inte Office 365 i webbläsaren? Har bara kört Google Workspace under ett par år, där körs allt via webbläsaren. Känns väl rimligen att Microsoft borde kunna matcha det givet deras historik med MS Office.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

På Steam har nu Linux 5% av marknaden (EN only)
https://www.gamingonlinux.com/steam-tracker/#engsplitanchor

fel... Kolla själv högst upp på sidan som du själv länkat till under Linux market share on Steam over time 2%

Bekräftas också om du själv går in i Steam så står det där i klartext 2% använder Linux

Det du menar handlar om Användare som valt Engelska som språk i Linux som är 5%

Edit: Det är ändå en intressant länk "Linux market share on Steam over time" kurvan visar ju att antalen spelare låg ganska konstant lågt ett bra tag men ökar markant under två år bakåt till det dubbla 2% och håller det i sig så har vi ju ett spann på 3% till 5% inom två år beroende på hur det utvecklas, får vi ökning i kvadrat så kan det explodera rejält och det ser ju ut lite som att det är som en markerad böj uppåt i kurvan som markerar att nått är på gång och att det nog kommer fortsätta åt det hållet. Alltså inte en konstant långsam stadig ökning till det dubbla om två år mer som att ökningen i sig accelererar.

Håller den accelererande ökningen i sig så är det inte omöjligt om vi ser antalet spelare på Linux är runt 6% till 8% om två år.

Det beror på vad Microsoft gör och ögat ligger på hur man hanterar det annonserade slutet nästa höst för W10 som konstigt nog ökar nån få procent i antalet spelare fortfarande medans W11 tappar användare på Steam.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

På Steam

Windows 96.55 %
OSX 1.37
Linux 2.08%

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Får se hur mycket värre windows blir med tiden men det verkar som att linux nog kommer växa markant under kommande år. Dels blir det lättare för vanliga användare och många spel fungerar, dels blir windows värre och det ryktat om att windows 12 kanske blir en prenumerationslösning där olika delar ligger bakom en betalvägg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Undrar hur snabbt och hur stort SteamOS skulle bli om det släpptes till plebejerna som sitter och spelar 24/7.

Möjligt att det skulle kunna ge en liten knuff. Men viktigt att veta är att SteamOS är Arch med lite modifikationer från Valve, främst egen optimerad Kernel samt tät integrering med Steam (för att kunna få default GUI som mer eller mindre är Steam Big Picture).

Var själv en som ville vänta på SteamOS, tills jag faktiskt köpte en Steam Deck och insåg vad SteamOS faktiskt innebär. Idag har jag bytt ut Windows till Linux, kommer inte gå tillbaka. Helt onödigt att vänta på Steam OS i min mening, det är heller inte garanterat att det kommer SteamOS till desktop.

Permalänk
Medlem

Hoppas Proton fortsätter göra Linux mer tillgängligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

väl
Ska bli spännande att se tester av Linux på Snapdragon X Elite, verkar som flertalet av laptop-tillverkarna jobbar på stöd för deras laptop-modeller som använder den kretsen.

CPU-delen presterar ju riktigt bra i Snapdragon X Elite, lika snabb eller snabbare än AMD/Intel, och även om man fortfarande är efter Apple i batteritid är man faktiskt inte långt efter

Håller också koll på denna utvecklingen. Högg en Yoga som tipsades om i Dagens Fynd här på Swec i förra veckan, och kan bara konstatera att det känns sjukt lökigt att köra Windows 11 på den. Kommer nog behålla en dualboot Windowspartition så man kan få Netflix i 4K (för det går fortfarande inte på Linux?), men har inget intresse av att köra det dagligdags.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Undrar hur snabbt och hur stort SteamOS skulle bli om det släpptes till plebejerna som sitter och spelar 24/7.

Det råder missförstånd vad SteamOS är (och inte är) tror jag. SteamOS lämpar sig ypperligt väl för handhållna enheter som Steam Deck osv. Det skulle däremot vara ganska kasst på en stationär eller laptop eftersom det är anpassat för handkontroller+touch inmatning. Tänk typ gamla Windows "Metro" fast med bara spel i fokus. Möjligen om du kör en dator kopplad till TV och bara spelar spel på den med handkontroller.

Du skulle få samma bra kompatibilitet med Windows spel som SteamOS har genom att köra (nästan?) valfri Linux distrubution och installera Steam där. Ubuntu, Linux Mint, Tuxedo OS (samma skrivbordsmiljö, KDE, som på SteamOS) och så vidare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var rätt länge sedan jag själv körde MS Office. Men fungerar inte Office 365 i webbläsaren?

Det fungerar men du har inte tillgång till alla funktioner som finns på desktop varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är redan släppt, om du vill köra SteamOS på din dator är det bara att köra på: https://store.steampowered.com/steamos/buildyourown

"Plebejarna som sitter och spelar 24/7" kommer inte byta OS. De är för upptagna med att spela. Få förutom inbitna entusiaster byter OS på sin egen dator, de kör vad datorn kom med.

Och varför skulle en gamer vilja byta OS till ett OS som är sämre än Windows på att spela? Linux är nästan lika bra på att köra spel, men Windows är fortfarande bättre, och tröskeln att installera ett nytt OS är rätt hög.

Själv kör jag Linux på min desktop hemma, och jag spelar på den, men det är inte det enda jag gör med datorn, och så är jag entusiast också

Skrivet av NodCommander:

Det råder missförstånd vad SteamOS är (och inte är) tror jag. SteamOS lämpar sig ypperligt väl för handhållna enheter som Steam Deck osv. Det skulle däremot vara ganska kasst på en stationär eller laptop eftersom det är anpassat för handkontroller+touch inmatning. Tänk typ gamla Windows "Metro" fast med bara spel i fokus. Möjligen om du kör en dator kopplad till TV och bara spelar spel på den med handkontroller.

Du skulle få samma bra kompatibilitet med Windows spel som SteamOS har genom att köra (nästan?) valfri Linux distrubution och installera Steam där. Ubuntu, Linux Mint, Tuxedo OS (samma skrivbordsmiljö, KDE, som på SteamOS) och så vidare.

Skrivet av Raevbur:

Möjligt att det skulle kunna ge en liten knuff. Men viktigt att veta är att SteamOS är Arch med lite modifikationer från Valve, främst egen optimerad Kernel samt tät integrering med Steam (för att kunna få default GUI som mer eller mindre är Steam Big Picture).

Var själv en som ville vänta på SteamOS, tills jag faktiskt köpte en Steam Deck och insåg vad SteamOS faktiskt innebär. Idag har jag bytt ut Windows till Linux, kommer inte gå tillbaka. Helt onödigt att vänta på Steam OS i min mening, det är heller inte garanterat att det kommer SteamOS till desktop.

Tanken vore väl att SteamOS blev som typ Android med ett lager ovanpå *nix-arkitekturen med så lite krångel som möjligt för slutanvändaren. Det är gamers man ska komma åt och de har ingen större hum om hur OS fungerar.

Om plebejerna skulle få >1 fps mer med ett SteamOS så byter de genast.

Vilket fall måste någonting utmana Windows om marknadsandelar så att användaren åter kommer i fokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag kör Linux Mint på min bärbara! Är supernöjd!

Specs?

i]

1. Apple: 16 hours and 24 minutes
2. Qualcomm: 14 hours and 59 minutes
3. Intel: 11 hours and 20 minutes
4. AMD: 8 hours and 45 minutes
"

Även om Microsoft denna gång verkligen anstränger sig för att få till ARM64 stödet på Windows är tröskeln i praktiken redan borta om man kan köra Linux

Givet att MacOS gjorde i princip hela sitt tapp under en enskild månad, november förra året vilket sammanfaller med säljstart för M3-mac:ar som då kom med senaste MacOS, kombinerat med att den MacOS versionen bl.a. gör det ännu lite svårare att spåra användare: det kan kanske ha med saken att göra...
[/quote]

Varför är AMD så dåliga i linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Skulle formulerat det bättre. Jag spelar bara online oftast FPS med polarna så ytterst få funkar tyvärr idag då samtliga har något anticheat

skulle inte säga ytterst få fungerar även om det är lång väg kvar.
https://areweanticheatyet.com/ säger att över 50% som har anticheat fungerar.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

De flesta företag kör Windows på klienterna med Microsofts AD, Office 365 mm. Att bryta sig in där för alternativen är otroligt svårt och i såna fall ta väldigt lång tid. Bara att byta till från Win10 till Win 11 var ett större projekt hos min arbetsgivare som tog något år eller så innan alla klienter fått Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

skulle inte säga ytterst få fungerar även om det är lång väg kvar.
https://areweanticheatyet.com/ säger att över 50% som har anticheat fungerar.

I mitt fall är det ytterst få, av dom sista tio vi har spelat så är 2 fungerande enligt den listan.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tanken vore väl att SteamOS blev som typ Android med ett lager ovanpå *nix-arkitekturen med så lite krångel som möjligt för slutanvändaren. Det är gamers man ska komma åt och de har ingen större hum om hur OS fungerar.

Vilket fall måste någonting utmana Windows om marknadsandelar så att användaren åter kommer i fokus.

Tror det närmsta du kommer den idén just nu är bazzite som desktop mode. Annars hade jag nog sag som tidigare valfri dist. Men mint kommer man väldigt långt med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Du och jag har nog väldigt olika syn på "plebejer", de flesta jag känner som "bara spelar spel" vet knappt var startknappen på datorn sitter, hur man uppdaterar sina drivrutiner, eller fixar sina grafikinställningar, du vet sånt som faktiskt påverkar fps.

Något Android-likande spel-OS är jag inte intresserad av.

Permalänk
Medlem

kör själv opensuse på min dator. Fungerar perfekt för det jag gör. Ser själv ingen anledning till att använda windows längre

Visa signatur

openSUSE leap användare

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Yoshman:

Ska bli spännande att se tester av Linux på Snapdragon X Elite, verkar som flertalet av laptop-tillverkarna jobbar på stöd för deras laptop-modeller som använder den kretsen.

CPU-delen presterar ju riktigt bra i Snapdragon X Elite, lika snabb eller snabbare än AMD/Intel, och även om man fortfarande är efter Apple i batteritid är man faktiskt inte långt efter

"From the information above, which is exclusively limited to the laptops we’ve reviewed recently, here’s our conclusion of average battery life in non-gaming laptops from processor type:

1. Apple: 16 hours and 24 minutes
2. Qualcomm: 14 hours and 59 minutes
3. Intel: 11 hours and 20 minutes
4. AMD: 8 hours and 45 minutes
"

HP OmniBook X har ca 10h bättre batteritid än Apple med sina 26h.
Detta gäller vid videokollande.

Även tomsguide fick längre batteritid än alla deras testade MacBooks.
https://www.tomsguide.com/computing/laptops/hp-omnibook-x-rev...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL