Allt om Playstation 5 Pro

Permalänk
Melding Plague

Allt om Playstation 5 Pro

Snart lanseras PS5 Pro – här hittar du det senaste om Sonys värstingkonsol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mest intressanta är nya tekniker som deras uppskalning (PSSR) och specifikt vilka förbättringar det är inom raytracing som kan nå PC så småningom.

Även om jag antagligen aldrig kommer köpa en ps5 ska det bli kul att läsa om hårdvaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Mest intressanta är nya tekniker som deras uppskalning och specifikt vilka förbättringar det är inom raytracing.

Vi är snart 4 år efter att PS5 släpptes. Hur många spel har släppts sen dess som använder Ray Tracing? Hur mycket kommer en starkare hårdvara påverka den här konsolgenerationen? Kommer vi få en massa nya roliga spel nu helt plötsligt? Tvek. Jag är en av de som kanske tycker lite att en PS5 Pro inte behövs utan att de kan fokusera på en gedigen PS6:a istället. Är det inte typ 6 år i snitt mellan varje konsolgeneration?

Permalänk
Medlem

Känns som detta är några år för sent och lite för liten skillnad, ser mer fram emot PS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vi är snart 4 år efter att PS5 släpptes. Hur många spel har släppts sen dess som använder Ray Tracing? Hur mycket kommer en starkare hårdvara påverka den här konsolgenerationen? Kommer vi få en massa nya roliga spel nu helt plötsligt? Tvek. Jag är en av de som kanske tycker lite att en PS5 Pro inte behövs utan att de kan fokusera på en gedigen PS6:a istället. Är det inte typ 6 år i snitt mellan varje konsolgeneration?

Var 7 år mellan ps4 och ps5, men blir ju svårt att dra slutsatser på snittid mellan generationer. Utvecklingen gick ju betydligt snabbare för 20 år sen.

En ps5 pro inom ett år kommer nog hamna ganska mitt i den här generationen om jag ska gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Oj, jag vet inte, kunde inte bry mig mindre faktiskt om vilka spel som finns på ps5 eller inte :).

Permalänk
Medlem

Tror de slopar inbyggd skivspelare helt och hållet, men gör den kompatibel med externskivläsare som man kan köpa till

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Slopar dom stöd för skivor slopar jag konsollen.
Har en ps5 idag och vill kunna spela mina spel i framtiden, med eller utan internet.
Särskilt avtändande då deras servrar aldrig ger full fart vid nedladdning och att deras butik är extremt kass.

Kan jag inte gå tillbaka till äldre spel i framtiden utan att behöva köpa digitala versioner så är det ju enorma pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

"Åtminstone om vi får tro den vanligtvis pålitliga källan Jeff Grubb, som låtit munlädret gå i podcasten Game Mess Mornings. Han menar att Sony kommer att sända en State of Play i slutet av september, och spekulerar om att de under denna kan komma att avtäcka PS5 Pro."

Det spekuleras också att det kommer visas i första halvan av september, men att Jeff sa senare för att gardera sig emot att han tidigare råkat säga lite för tidigt datum för State of play. Tror det var ett event i Maj som han sa att det skulle komma state of play(eller vad det nu var) i början av Maj, men att det då kom i slutet istället.

PS4 Pro visades också i September, fast då ganska tidigt i månaden(7:e September.)

Skrivet av Fatmajk:

Många first party spel använder Raytracing. Spelen blir snyggare, skarpare eller responsivare med ny hårdvara. Massa roliga spel är subjektivt, det kommer mer roliga spel än någonsin tidigare för många.

PS6 ryktas till 2028, det var 7 år emellan PS4 och PS5, PS4 Pro släpptes efter 3 år.

PS5 ses av många som PS4 Pro 2, där de flesta spelen ändå stöds av äldre generationen fast med bättre grafik. PS6 kommer inte heller korta ner laddningstider vilket var en väldigt trevlig ny feature om man bytte generation.
Så varför fokusera tidigt på en ny generation, när det ändå blir som en Pro konsol de första åren? Onödigt att vänta 4 år till om man vill ha mer prestanda redan nu?

Det är också bra med mer RT prestanda för hela marknaden, i bästa fall så kan man köra bara RT nästa generation och eftersom de redan nu kan få bra RT prestanda så har de chansen att experimentera med det så fort som möjligt. Det kommer också hjälpa RT till PC och det hjälper också AMD med motivation till att bli bättre på RT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Jag är en av de som kanske tycker lite att en PS5 Pro inte behövs utan att de kan fokusera på en gedigen PS6:a istället. Är det inte typ 6 år i snitt mellan varje konsolgeneration?

Jag får nog ändå hålla med, ser inte heller riktigt poängen med en PS5 Pro. Dels så tycker jag inte det egentligen har hänt så mycket på teknik-sidan sen dom lanserades (förutom RT) att prestandan och tekniken i dessa konsoller känns mossig, denna tillverkas dessutom bara en generations tillverkningsnod ifrån vad som används i dom "gamla". Sen så har ju stora delar av denna generation haft problem med tillgång och många spel var ju cross-gen rätt länge. Känns knappt som generationen kommit igång än av någon anledning. Liksom Santa Monica Studio eller Rock Star har fortfarande ingen titel utvecklad från grunden utan anpassning för PS4.

Nä, känns som man kunde skippa detta och sparat allt krut till en generation som tar RT till mainstream på riktigt. PS4 Pro kändes ju mer logisk iom att 2160p/UHD tv-appareter hade blivit så väldigt vanligt hos konsumenter och att PS4 kändes rätt underdimensionerad och fick kämpa rätt rejällt att dra runt titlar som kändes moderna i duglig fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Har en ps5 idag och vill kunna spela mina spel i framtiden, med eller utan internet.
Särskilt avtändande då deras servrar aldrig ger full fart vid nedladdning och att deras butik är extremt kass.

Kan jag inte gå tillbaka till äldre spel i framtiden utan att behöva köpa digitala versioner så är det ju enorma pengar i sjön.

Släpps ens spelen kompletta på skivorna idag, går väl ändå inte spela utan internet även om du har dem på skiva...?

Permalänk
Viking

Zen 2 år 2024/25 är pinsamt

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Var 7 år mellan ps4 och ps5, men blir ju svårt att dra slutsatser på snittid mellan generationer. Utvecklingen gick ju betydligt snabbare för 20 år sen.

En ps5 pro inom ett år kommer nog hamna ganska mitt i den här generationen om jag ska gissa.

Det var även sju år mellan PS3 och PS4 så det är nog troligast att PS6 släpps 2027.

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Det är kul hur fanboys tror att 7700 XT kommer klara 4K 60 FPS i alla spel för $500-600 på de flesta andra forumen.

I mina ögon hänger hela denna konsolens existens på Playstation Spectral Super Resolution (PSSR) och hur den presterar. Levererar den DLSS-kvalitet där uppskalad 4K ser bättre ut än native i bland, ja, då är den vunnen.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ändå är lite taggad på PS5 Pro?

I sammanhanget är ju kostnaden per ökad prestanda ändå ganska trevlig, trots eventuellt blygsam prestandaökning, jämfört med vad motsvarade investering skulle innebära på PC-sidan.

Var kan man förboka? 😁

Permalänk
Medlem

Bara priset på ett 7700XT är 5 lax, hur mycket Sony än kan/vill sälja till förulust så tror jag inte att hela konsolen kommer ligga på 5k.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Allt från 8 000 och neråt = insta förhandsbokning för min del. Skulle suga rejält om den kommer helt digitalt, men då får man väl ta ur extrafacket i plånboken och köpa den också.

edit: Kan ju tillägga att jag idag inte äger någon PS5.

Permalänk
Medlem

Hehehe RT är fortfarande lika irrelevant för min del. Jag har inga som helst problem med ps5 prestanda som det är. Om pro dessutom kostar som en nyare dator så lägger jag hellre till pengar och får en ny ordentliga sådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Är det bara jag som ändå är lite taggad på PS5 Pro?

I sammanhanget är ju kostnaden per ökad prestanda ändå ganska trevlig, trots eventuellt blygsam prestandaökning, jämfört med vad motsvarade investering skulle innebära på PC-sidan.

Var kan man förboka? 😁

Jodå lite sugen är man speciellt med tanke på Space Marine 2 och GTA 6!
Vet dock inte än om det är värt det så vill ha riktiga prestanda siffror osv.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

RT prestandan lär ju vara bättre än det 7700XT erbjuder om det stämmer att SONY använder vissa delar från RDNA4 i designen.

Är egentligen bara intresserad av en konsol för att spela GTA 6. Blir helheten betydligt bättre är kanske Pro intressant men jag brukar sällan bli imponerad av RT så det kanske är vanilla PS5 det blir i slutändan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Klart de inte slopar det. Så dumma är det inte.

Permalänk
Medlem

Skippar den. Skillnaden mot vanliga PS5 i spel där man är CPU bunden verkar vara minimal. Så verkar inte göra så 30fps spel plötsligt blir 60.

Raytracing är inte så intressant. Lär väl kosta mycket dessutom. JRPG och Yakuza spel och sånt som jag spelar mest brukar inte vara super krävande heller.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Allt du behöver veta om Playstation 5 Pro.

Fram tills att Sony släpper specifikationer eller bekräftar rykterna, så är detta inget annat än just rykten. Men vad gör man inte för clicks i dag?

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg det som om det vore igår, hur alla oroade sig för hdmi 2.1 och alla dessa varianter, och vare sig deras monitor skulle kunna kräma ut 120 fps eller inte. Hahah snacka om vilket skämt, vissa storsläpp låstes med 30 fps , och man skulle vara glad om spelen som hade 60 fps kunde hålla 60 fps stabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Nä, känns som man kunde skippa detta och sparat allt krut till en generation som tar RT till mainstream på riktigt.

Japp, detta kunde man fokuserat på exempelvis, och en rejäl fortsatt satsning på VR.

Permalänk
Medlem

Sålde min PS5a nyligen och fick nästan lika mycket som man köpte den för precis när den kom. Inte spelat på den på över ett år så kände det var lika bra att kränga den. Lär la gå ner i pris nu när Pro är på G.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Fyra år sedan originalet. Tycker den här generationens konsoler känns märkliga och futtiga. Fula. Slöa.

Permalänk
Medlem

Är bara intresserad av en PS5(pro) av en anledning och det är hur lång tid man kommer behöva vänta på GTA VI till PC.

Det här med konsol-exklusivitet är ganska B med tanke på hur stor användarbas PC ligger på. Skulle vara intressant att se hur stor del av Steams användare sitter på hårdvara som ligger i paritet med eller är bättre än PS5/XBOX Series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Släpps ens spelen kompletta på skivorna idag, går väl ändå inte spela utan internet även om du har dem på skiva...?

Beror nog mycket på titeln, om den får plats på skivan eller inte.

Mitt största problem med digitala spel är att de utgör en VINST för företagen men en FÖRLUST för användaren, åtminstone med dagens upplägg. Spelen saknar plötsligt andrahandsvärde. Lösningen med skivor är dock inte heller perfekt. Trots att spelet redan är installerat och kopplat till ett konto, måste skivan ändå sättas i varje gång. Om skivan går sönder, är spelet förlorat.

Det är tydligt att spelföretagen vill eliminera andrahandsmarknaden och tvinga konsumenterna till att alltid köpa nytt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Bara priset på ett 7700XT är 5 lax, hur mycket Sony än kan/vill sälja till förulust så tror jag inte att hela konsolen kommer ligga på 5k.

7700XT med vinstmarginal. Sony lär inte betala så värst mycket för den prestandan och resten av kretsarna i den har rätt många år på nacken. AMD lär ju också få packetspris eftersom att de även kör på deras nu väldigt gamla CPU. 7700XT går säkert ner i pris snart också nu när nästa serie lanseras under hösten. Det verkar bli bra pris/performance i de kommande grafikkorten.