Helgsnack: Vilka komponenter lägger du mest och minst pengar på?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka komponenter lägger du mest och minst pengar på?

Att bygga dator kan vara en dyr hobby, men vissa komponenter är mer värda att lägga mycket pengar på än andra. Hur ser min-max-läget ut för dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inga.. Grafikkort har blivit så dyra att det inte är roligt att bygga datorer längre. Kör halvgammal bärbar till allt i stället.

Permalänk
Medlem

Grafikkort - Mest
Tangentbord - Minst

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är helt klart det jag lägger mest pengar på, om man bortser vattenkylningen(som en komplett enhet). Spelar i 3440x1440 120hz så lite "umphf" i graffet behövs, om man vill lira med lite justare inställningar (vilket man vill).

Minst lägger jag på lagring. Dels så är jag ingen hoarder och sedan så flyttar jag sällan stora mängder data mellan diskarna. Så riktigt "snabba" diskar gör ingen större skillnad för mig. För vanligt desktop användande inkl. gaming så är den upplevda skillnaden så otroligt minimal, i relation till prisskillnaden mellan dom billigare och dyrare varianterna. Oavsett om det gäller sata ssd eller M.2 nvme.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Utan tvekan grafikortet, är ju den komponent som blivit dyrast. Brukar alltid skaffa komponenter i highend segmentet då sånt håller längre (sett till prestanda). Budget är slött redan vid release då tidigare topmodeller oftast är bättre ^^

Permalänk
Medlem

Brukar alltid köpa "high end" i alla kategorier men det som är billigast är väl chassi, fläktar, ram och nätagg för mig då moderkort, grafikkort, lagring och vattenkylningen kostar mer.

Grafikkort idag är sorgligt nog nästan 50% av kostnaden när datorn kostar 60k.

Permalänk
Medlem

Tycker det är skärmen som kostar mest. Byter skärm var 5e år i snitt. Kör på en LG C2 42” som även är kopplad till en PS5.
Arbetar inte på datorn utan den är enbart till för spel.
Det är den du tittar på hela tiden och är den viktigaste delen i sammanhanget.

Ser man till komponenter i chassit så är det GPU som kostar mest för mig, även om mitt 6700XT kostade ”bara” 4500kr.

Lägger minst pengar på mus. Brukar lägga runt 500-600kr på en trådas mus.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är det jag lägger mest på utan tvekan.
Minst vet jag inte riktigt faktiskt, men chassi är nog nära där.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Lagring har historisk varit den största utgiftposten då det är något som hela tiden köps mer av.

Idag skulle jag säga skärmar, möss etc. Orsaken är enkel, allt mer tid upptas av jobb. Den fritid man har vill man göra annat än sitta vid datorn. Det blir då inte mycket privat persondatorprylar man har.

En utveckling som går är licenskostnader för mjukvaror. Jag vet många som betalar hundralappar i månaden för det ena och andra som Adobe Creative Cloud, diverse LLM etc. Kanske lägga 1000kr/månad i privata skattade pengar för att i princip enbart använda det i jobbet. Jag själv betalar såklart inte en krona för snt.

Permalänk
Medlem

Mest som alla andra vet är GPU.

Minst kylning/fläktar

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Lite ointressant att fundera på vad som är dyrast, för det är ju praktiskt taget alltid grafikkortet i dagens läge. Annars har man lite konstig balans i sitt bygge.

Efter grafikkortet är dyraste komponenten chassit för mig, men så är det rätt ofta när man gillar snygga, kvalitativa SFF-chassin. Det är liksom lika mycket inredning som funktion.

Edit: Billigaste igen är cpu-kylaren, men det är ju nästan automatiskt också om man inte kör på någon typ av vattenkylning.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Balans mellan allt

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

Grafikkort och skärmar känns det som

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Grafikkortet definitivt, har ett eget konto jag månadssparar till nästa på så behöver jag inte ruinera mig vid släppet.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

GPU > CPU > MONITOR > PSU > KYLNING > MB > DDR > SSD > CHASSI > GAMEPAD > MUS > TANGENTBORD

Mina datorer används nästan exklusivt för spel och för att förtydliga ordningen är det inte nödvändigtvis det absolut högsta värdet i kronor utan vad jag är villig att spendera mest på om det behövs.
Jag prioriterar budgeten utefter denna ordning men det betyder inte att den faktiska siffran i kronor är lägre för chassi än minne och istället jämför jag varje del med sitt egna segment och går för högsta möjliga prestanda innan diminishing returns blir löjliga.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Inget, har lagt av med datorer. Hålłer på med hemmabio istället.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Grafikkort mest
Skruv minst?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Om man bara räknar själva burken:
Grafikkort mest
Chassi minst

Permalänk
Medlem

För mig som gamer så blir det, som väntat, att merparten läggs på grafikkortet , sedan CPUn.
Dessa har under alla år fått mest 💰.

Först på senare år så har jag köpt finare chassi.

En sak som ännu inte kostar mig mycket är kylningslösningar.

Permalänk
Medlem

Dyrast blir väl grafikkortet...

Men då är grafikkort dyra idag.
Om man inte kör iGPU eller nöjer sig med ett GT 1030 så är ju även de "billiga" korten inte speciellt billiga.

En sak att RTX 4090 som än så länge är toppkortet kostar massvis.
Men var är typ RTX 4060 Ti för ~ 2500kr eller dylikt. ?

Permalänk
Medlem

Mest grafikkort, minst mus,tangentbord.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Dyrast: grafikkortet. Som alltid. Tror det har varit den dyraste komponenten hela tiden. Behöver ett nytt grafikkort nu egentligen. Mitt RX480 börjar få svårt att vara helt stabil. Men ganska lätt fixat om man underklockar det lite.

Billigast: tangentbordet kanske. Använder ett Logitech Ultra-X Flat för 200 kr sedan 2005. Oj, snart 20 år ju.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Dyraste är absolut GPU om jag inte räknar kringutrustning. Annars rattbas.
Billigaste? CPU-kylare.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Gör mer CPU-krävande saker än GPU och satsat därefter i 2 senaste byggena, även om det inte var stora skillnader. i7 4790 + GTX 750 ti i förra och Ryzen 9 7900 + RTX 4060 i nuvarande. Balanserat prestanda mot tyst luftkylning och uråldrigt chassi.

Lägger antagligen minst på chassi om man nu inte räknar med skruvar, har ett sortimentskåp fullt med datorskruvar av allehanda slag jag samlat på mej över 3 årtionden och tror inte jag nånsin betalt pengar för såna.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, grafikkortet är ju alltid dyrast. Jag köper det jag vill ha, gillar jag ett chassi för 500 så köper jag det, gillar jag ett för 3k så köper jag det. Vill ha kvalitetsprodukter med bra prestanda helt enkelt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Lägger mycket pengar på allt egentligen då jag gör highend köp kanske vart sjätte eller sjunde år och förnyar hela riggen.
Däremellan så kan det vara att man uppgraderar grafikkortet ungefär vart tredje år.

Med nuvarande datorn så blir det säkerligen ett byta av RTX 3080 till 5080/5090 nästa år och sen köper jag helt nytt kanske mellan år 2028-2030.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Att bygga dator kan vara en dyr hobby, men vissa komponenter är mer värda att lägga mycket pengar på än andra. Hur ser min-max-läget ut för dig?

Talar vi om relativa eller nominella summor? Som exempel är 2000 kronor dyrt för ett tangentbord men billigt för ett grafikkort. Om jag klarar mig med ett tangentbord för en hundralapp men köper ett för en femhundring (så 5x miniminivån) och klarar mig med ett grafikkort för 2500 kronor men köper ett för 10 000 kronor (så 4x miniminivån), vad har jag då prioriterat högst?

Permalänk
Medlem

Helt klart grafikkortet som kostade mest i nyaste datorn, men i den äldre var det bunten med hårddiskar. Varierar med vilket behov som finns vid tillfället. Minst pengar, det är nog datormusen.

Permalänk
99:e percentilen

Prioriterar inte grafikkort så högt som många andra. Orka lägga norr om 10 000 kr och såna fantasisummor som det är nu för tiden. Mitt 2060 Super som jag köpte för 5 000:- plus några hundra för fläktar får rulla på så länge det går.

Däremot snålar jag inte på chassi och nätdel, utan där köper jag precis det jag vill ha. I dagsläget har jag ett Louqe Ghost S1 och en Corsair SF750 v2.

Skärm tycker jag också är värt att lägga pengar på. Står i valet och kvalet att skaffa en OLED med 4K @ 240 Hz, vilka ju kan betinga uppåt 20 000 riksdaler i skrivande stund.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Grafikkort mest
Minst fläktar, RGB.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.