Intel lovar: Stabilitetsproblem begränsade till några få modeller

Permalänk
Melding Plague

Intel lovar: Stabilitetsproblem begränsade till några få modeller

Processortillverkaren har gett problemen i 13:e och 14:e generationerna ett nytt namn, och förtydligar att de bara drabbar vissa stationära modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge det lite tid bara…

Permalänk
Medlem

Kan det (skämt skämt) vara AMD som har "infiltrerat" Intel's cpu tillverkning så att deras marknad blir större?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

När vi bygger med Intel så tycker jag det blir svårkylt, vet inte om appen hwmonitor ljuger om temperaturen men trots bra tornkylare korrekt monterad så tangerar processorn 100 grader vid stresstest. Core i5, Core i7 av 13/14gen. Väldigt svårkylda?

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att AMD får lite konkurrens, så de inte är de enda på marknaden med stabila processorer.

Men jag tror nog själv jag håller mig till marknadsledaren, så man slipper konstiga buggar och kompatibilitetsstrul. Andra får vara försökskaniner för vad Intel hittar på, även om deras produkter kanske är prisvärda ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

När vi bygger med Intel så tycker jag det blir svårkylt, vet inte om appen hwmonitor ljuger om temperaturen men trots bra tornkylare korrekt monterad så tangerar processorn 100 grader vid stresstest. Core i5, Core i7 av 13/14gen. Väldigt svårkylda?

Nej de är inte speciellt svårkylda med default baseline

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

😑

Permalänk
Snusfri

Får se vad det blir för CPU nästa gång man bygger ny burk.

Skulle vara roligt om det kommer en snabb och snål ARM64 CPU för Desktop inom en rimlig tid.

Mest troligt är dock att det blir en Core Ultra 9 385K (16th Gen) eller vad den kommer heta som kommer efter Core Ultra 9 285K.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Dom 3-4 bästa tornkylarna klarar 253w PL1/PL2. De bättre AIO klarar 320w.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mörksuggan:

Kan det (skämt skämt) vara AMD som har "infiltrerat" Intel's cpu tillverkning så att deras marknad blir större?

Eventuellt har Intel nu AMDs PR, de "tog" ju Robert Hallock och han verkar ha kvar AMD-takterna

"Looking at the 8C8T complex of E-cores, these were quite good at being efficient, but the new E-cores in Lunar Lake (“Skymont”) offer 1.68X more performance at the same frequency and can run at lower active power."

Intels ingenjörer har tidigare varit väldigt noga med att "68 % IPC ökning" bara gäller för SIMD och flyttal, för heltal är ökningen "bara" 38 %. Det senare "glöms" helt bort här.

"The Lion Cove P-core architecture is +15 to +20% IPC."

Detta har gått från "vi har testat med en rad program, bl.a. SPECInt, SPECFp och GB6 och ser ca 14 %" till att nu vara 15-20 %...

Sen den här blir spännande

"[Massa punkter med nyheter i Skymont/Lion Cove m.a.p. Lunar Lake] Because of choices like these, we believe that Lunar Lake can achieve lower package power than ARM designs ceteris paribus."

Detta har gått från: vi kommer lansera den mest effektiva x86-designen (vilket faktiskt verkar väldigt sannolikt, vi få se imorgon) till att de nu ska sopa banan med alla

Skrivet av pv2b:

Bra att AMD får lite konkurrens, så de inte är de enda på marknaden med stabila processorer.

Men jag tror nog själv jag håller mig till marknadsledaren, så man slipper konstiga buggar och kompatibilitetsstrul. Andra får vara försökskaniner för vad Intel hittar på, även om deras produkter kanske är prisvärda ibland.

Håller helt med. Tyvärr får man betala för det, och Apple om några vet hur man tar betalt... Kostar att ligga på topp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Kan du gi litt mer informasjon om hva det er for kjøling du bruker, hva er det for kabinett og hvordan du satt opp profilene for respektiv viftere (sv. fläkt)?

Siden ville det også litt bedre å vite hva er det for diverse Volt på CPU kjernene og hvilke klokke på respektive kjerne når du fikk målet opp mot 100° C. Har du oppdatert BIOS/UEFI til siste version og sjekket i BIOS/UEFI at du kjøre Intel default og har valgt tårnkjøling som profil? På mitt moderkort måtte jeg selv sette profilen til tårn kjøling (begrenser effekten til 253 Watt) i stedet for vann kjøling der ble satt som default (altså fra moderkort produsenten) og havnet da på noe rundt 4000 Watt (=ubegrenset - hvilket i sin tur kan også gi alt for mye Volt der vil bli matet i korte perioder og i sin tur høy varme).

Ved alle typer av kjøling gjelder det å ikke bruke for mye av TIM (thermal interface material) og få det jevnt fordelt over heatspreaden (den metal del der sitter over CPU). Både for tykk eller for tynn TIM kan vil kunne gi høye temperatur når varmen ikke kan transporteres effektivt fra heatspreader gjennom TIM og over til kopper delen som sitter direkte under tårn kjøleren.

Permalänk
Medlem

Kan juh vänta en månad elle två o se när nya rapporter om problemet komme in

Permalänk

Sitter på en 14700k och applåderar er som körde på röda laget. Jag ger mig! Ni vann

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Håller helt med. Tyvärr får man betala för det, och Apple om några vet hur man tar betalt... Kostar att ligga på topp.

Så vitt jag vet tillverkar inte Apple några lösa CPU:er, och inga CPU:er med x86 instruktionsuppsättning, så det beror väl lite på vilken marknad man tittar på.

Själv tycker jag Apples grejer är rätt ointressanta då man inte kan bygga data med dem

Permalänk
Medlem

"No old stability errors, now we have some all new other glitches"

Permalänk
Medlem

Kollade nu bios uppdatering på Prime Z790-A där det står: (2024/08/14) "The new BIOS includes Intel microcode 0x129 and adjusts the factory default settings for the non-K processors, enhancing the stability of Intel Core 13th and 14th gen desktop processors."

Själv äger jag i7-13700K. Ger det något att uppdatera då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lonian:

Kollade nu bios uppdatering på Prime Z790-A där det står: (2024/08/14) "The new BIOS includes Intel microcode 0x129 and adjusts the factory default settings for the non-K processors, enhancing the stability of Intel Core 13th and 14th gen desktop processors."

Själv äger jag i7-13700K. Ger det något att uppdatera då?

Ja! Lite otydligt skrivet, men mikrokoden (0x129) gäller 13600K och alla 13700 och 13900 (inkl K, KS, KF). En ytterligare ändring gäller icke-K.

Du bör definitivt uppdatera så att processorn inte tar skada över tid.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Datavetare

Det här ger inte helt en "varm fuzzy..."

Dessa är opåverkade enligt Intel

• 12th Gen Intel Core desktop and mobile processors

• Intel Core 13th and 14th Gen i5 (non-K) & i3 desktop processors

• Intel Core 13th and 14th Gen mobile processors – including HX-series processors.

• Intel Xeon processors – including server and workstation processors.

• Intel Core Ultra (Series 1) processors

Så exakt vad är skiljelinjen? 13700/13900/14700/14900 finns i 35, 65 och 125 W varianter. Enligt ovan är alla drabbade. Men HX-serien är inte påverkad, så handlar inte om en specifik krets (alla dessa kör samma krets).

Tidigare var grundregeln: alla med 65 W TDP eller mer är drabbad. Nu säger man endast K-varianten av i5, så bara 125 W versionen. Fast varför är inte 35 / 65 W drabbade för i5 (alla dessa kör samma krets, dock en annan jämfört med i7/i9)?

Om ovan faktiskt stämmer borde det betyda att 13/14-gen 7/9 serien + K-varianten av 5 hade en buggig firmware medan resten kör en annan firmware. Fullt möjligt, men känns det sannolikt?

Att Lunar Lake / Arrow Lake inte är drabbad av just detta fel känns i.o.f.s. väldigt sannolikt.

Lion Cove måste vara den största förändringen av mikroarkitekturen sedan lanseringen av Core 2. Likaså är Skymont största förändringen av den serien sedan Silvermont. En av huvudförändringarna ska ju vara att denna generation har man (tillslut) gått tillbaka till att optimera för perf/W.

Det kommer med 100 % finnas andra problem, alla moderna CPUer har en rad buggar. Frågan är bara om buggarna kommer ge någon relevant påverkan för slutkund.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan tycka att intel borde byta ut alla konsumenters processorer rakt av som är drabbade då dom tagit skada av det hel och för att dra detta problem till ett ikke längre existerande problem och alla drabbade får en frisk processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Kan tycka att intel borde byta ut alla konsumenters processorer rakt av som är drabbade då dom tagit skada av det hel och för att dra detta problem till ett ikke längre existerande problem och alla drabbade får en frisk processor

Så ersätta ett par miljoner cpuer där eventuellt några hundra är felaktiga? Låter inget vidare smart....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag fick både högre temperaturer och högre spänningar med min Core i7 13700K och intel default inställningar i BIOS efter att uppdaterat till nyaste bios med senaste mikrokod. Slutade med att jag återgick till mina undervoltade inställnigar i BIOS som känns snällare mot min CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så ersätta ett par miljoner cpuer där eventuellt några hundra är felaktiga? Låter inget vidare smart....

Dom som upplever felet. Kul o köpa en produkt som tagit skada o få lite förlängd garanti bara.

Nja de är mer än några hundra.

Intel har inte gjort bra ifrån sig dom senaste 4 generationer cuper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Dom som upplever felet. Kul o köpa en produkt som tagit skada o få lite förlängd garanti bara.

Nja de är mer än några hundra.

Intel har inte gjort bra ifrån sig dom senaste 4 generationer cuper

Finns väl inga siffror på hur många som berörs?
Självklart skall de som upplever felet få hjälp men att byta ut miljoner cpuer i förebyggande är företags idioti.

Förlängd garanti med 3 år är väl helt ok? Alltså 5års garanti

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag fick både högre temperaturer och högre spänningar med min Core i7 13700K och intel default inställningar i BIOS efter att uppdaterat till nyaste bios med senaste mikrokod. Slutade med att jag återgick till mina undervoltade inställnigar i BIOS som känns snällare mot min CPU.

Exakt samma sak för mig, har dock inga problem i övrigt

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ge det lite tid bara…

Haha ja jo vi får väl se när de vart ute på marknaden ett tag om det dyker upp något...^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

AMD är helt klart det bättre valet just nu. Men de är verkligen inga under av stabilitet heller. Jag har hjälpt tre kompisar bygga sina Zen 4-maskiner, och alla har haft olika stabilitetsproblem (tex minnesproblem trots QVL och på kvalitetsbrädor). Jämförelsevis har alla Intelbyggen jag petat i varit felfria.

Lite skumt att nya sanningen skulle vara att AMD står för stabilitet. Listan kan ju göras oerhört lång.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

No, No our CPUs do not degrade! The high voltage only makes Vmin shift a little bit with time so that the CPU needs even more voltage until it stops functioning at all. - Intel

Permalänk

Har en några månader gammal MSI laptop med i9 13950hx rtx4080 som går till blåskärm eller bara hänger sig efter en stunds tyngre last och då har jag bra ventilerat med extra utrymme under. Blir väldigt varm så det kan ju vara andra anledningar än dålig kod. Fungerar däremot felfritt efter undervolt av processorn.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

AMD kan inte producera så många processorer som krävs för att täcka hela Intel's produktion. De får helt enkelt inte så många slottar hos TSMC.

Skrivet av marcusOCZ:

Dom 3-4 bästa tornkylarna klarar 253w PL1/PL2. De bättre AIO klarar 320w.

Att du kan lösa det med en bra AIO tvekar jag inte på, men 253W konstant på en tornkylare låter lite mycket. Noctua själva säger att 225W är max med en D15. Visst kan de ha en viss marginal på det, men 10% låter mycket. Finns det någon annan som lovar mer?

Det faktum att "det funkar när jag spelar i 4 timmar" är inget bevis på någonting, för processorn kommer inte att ligga på max hela tiden.

Det här att det var skillnad på PL1 och PL2, och att PL2 bara fick gå i 1 sekund, var väldigt smart av kylningskäl, så det är tråkigt att Intel fortsätter att jaga upp PL1 för att kunna hävda sig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

I en tidigare mikrokod fanns en bugg som rapporterade för låga tenperaturer. Minns dock inte vilken

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"