Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Någon som har gett sig på att måla sina äckligt vita kameror?

Vill inte att de sticker ut och fasaden där de skall sitta är nästan svart. Nej, det går ju inte att få dem osynliga, men i varje fall inte alltför iögonfallande.

Jag har övervägt det, men inväntar/hopppas istället på att svarta G5 Turret Ultra kommer släppas framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kort fråga:
jag behöver en Gateway för att skapa VLAN eller?
Har fyra AP och en switch idag och har controllern på en PC.

edit: det kanske går ändå, men för att blockera viss trafik på ett VLAN gissar jag att det krävs.

Om du vill att olika VLAN ska kunna kommunicera mellan varanda så behöver du en gateway. Men det behöver inte vara en Unifi Gateway.
Vad har du för router/gateway/fw?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jag har övervägt det, men inväntar/hopppas istället på att svarta G5 Turret Ultra kommer släppas framöver.

https://www.backstreet-surveillance.com/security-blog-cctv-ne...

Fast verkar finnas risker med garantin om man gör det.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Fick dumpa Unifi kamerorna och NVR. För lång leveranstid, ändå kollade jag med Dustin i samband med beställningen. Ringde runt till några andra butiker, samma problem med långa leveranstider, minst en månad. Har inte tid med det, eländet skulle redan varit monterat. Köpt Reolink kameror och NVR för ungefär samma pengar, bättre på pappret med kupa och IK10.

Men UDM är på väg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Fick dumpa Unifi kamerorna och NVR. För lång leveranstid, ändå kollade jag med Dustin i samband med beställningen. Ringde runt till några andra butiker, samma problem med långa leveranstider, minst en månad.

Jag har handlat på Papmau en del. De brukar vara väldigt snabba med leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har handlat på Papmau en del. De brukar vara väldigt snabba med leveranser.

Tack, omöjligt att hålla reda på alla butiker, de dök inte upp på Prisjakt eller frisökningar, men skall ha det med ifall jag behöver annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Tack, omöjligt att hålla reda på alla butiker, de dök inte upp på Prisjakt eller frisökningar, men skall ha det med ifall jag behöver annat.

Du behöver ev. trycka på "Visa fler priser" som Prisjakt lagt in ganska nyligen.
Exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5930459

Papmau syns när listan över priser är expanderad.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Om du vill att olika VLAN ska kunna kommunicera mellan varanda så behöver du en gateway. Men det behöver inte vara en Unifi Gateway.
Vad har du för router/gateway/fw?

En väldigt låst router från bredbandsleverantören. Enda inställningen är i princip öppna portar, så har funderat på att byta den någon gång ändå.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Vill inte att de sticker ut och fasaden där de skall sitta är nästan svart. Nej, det går ju inte att få dem osynliga, men i varje fall inte alltför iögonfallande.

Nu har jag inte testat just dessa kameror men jag har med bra resultat tidigare kört med vinylplast. Alltså "wrappat" med billig vinyl från något varuhus. Sist kostade väl kyl och frys totalt 150 kr för riktigt schysst mattsvart.

Det är lite lurigt i början men när man får in tekniken är det ganska enkelt att få det snyggt.

Permalänk
Medlem

Jag hjälper en kompis att få nätverk ut till ett garage där han har ett kontor, ca 30 meter. För fyra år sedan satte jag upp Mikrotik Wireless Wire, en switch och en AP från Ubiquiti.

Allt har funkat klockrent, ingen support alls från mitt håll. Tills det inte funkade längre. Ena Wireless Wire-enheten har dött såvitt jag kan förstå. Ev åska, även om inget annat strök med.

Funderar på Ubiquiti-prylar nu, men vad? Ligger hemma sjuk och försöker titta på detta men huvudet är inte med mig just nu. Vill bara veta vad Ubiquiti-alternativet är så kan vi beställa nu och installera när jag mår bra. Gärna snäppet under kostnaden för en ny Wireless Wire.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Jag hjälper en kompis att få nätverk ut till ett garage där han har ett kontor, ca 30 meter. För fyra år sedan satte jag upp Mikrotik Wireless Wire, en switch och en AP från Ubiquiti.

Allt har funkat klockrent, ingen support alls från mitt håll. Tills det inte funkade längre. Ena Wireless Wire-enheten har dött såvitt jag kan förstå. Ev åska, även om inget annat strök med.

Funderar på Ubiquiti-prylar nu, men vad? Ligger hemma sjuk och försöker titta på detta men huvudet är inte med mig just nu. Vill bara veta vad Ubiquiti-alternativet är så kan vi beställa nu och installera när jag mår bra. Gärna snäppet under kostnaden för en ny Wireless Wire.

Ubiquitis motsvarighet brukar vara i UISP-serien, inte Unifi. Har dålig koll på de olika modellerna dock. Förhoppningsvis svarar någon annan här. I annat fall kan du testa att fråga på deras officiella forum.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Skrivet av blunden:

Ubiquitis motsvarighet brukar vara i UISP-serien, inte Unifi. Har dålig koll på de olika modellerna dock. Förhoppningsvis svarar någon annan här. I annat fall kan du testa att fråga på deras officiella forum.

UISP är mer för företag och firmor som har nätverskunder, alltså bokstavligen Internet / Network Service Providers. De hade den svarta EdgeMax serien men där finns inte mycket kvar. Jag gillade den skarpt men får nu tyvärr satsa på Unifi om jag skall ha moderna produkter.

Dessa är några deras nuvarande produkter https://eu.store.ui.com/eu/en?category=all-wireless bläddra runt lite jag vet inte riktigt vilken produkt som hade passat din beskrivning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

UISP är mer för företag och firmor som har nätverskunder, alltså bokstavligen Internet / Network Service Providers. De hade den svarta EdgeMax serien men där finns inte mycket kvar. Jag gillade den skarpt men får nu tyvärr satsa på Unifi om jag skall ha moderna produkter.

Dessa är några deras nuvarande produkter https://eu.store.ui.com/eu/en?category=all-wireless bläddra runt lite jag vet inte riktigt vilken produkt som hade passat din beskrivning.

EdgeMax-serien är/var också för företag och professionella installationer. Därför är deras routrar i den serien (dvs. EdgeRouter) managerbara via UISP. Att de råkade vara riktigt trevliga i hemmet för oss entusiaster är mer en bieffekt.

I vilket fall som helst är det vad jag vet inte Unifi-serien som gäller för PtP-länkar. Även professionella installatörer som kommenterar i trådar på Ubiquitis officiella forum nämner alltid NanoBeam och liknande när folk försöker brygga avstånd med två Unifi-APs, trots att övriga delar av uppsättningen är Unifi.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Det är väl Building Bridge som gäller i så fall.

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wifi/products/ubb

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Som redan sagts så finns de flesta radiolänkar i UISP serien. Dessa kan inte styras från Unifi controllern.
De finns 2 st 60GHz prylar i Unifi serien, den billigaste kostar 576,25 € + frakt så svindyr (Building Bridge) PRISET ÄR FÖR 2.
I UISP kostar den billigaste 206,25 € + frakt ( Wave Pico), så ungefär samma pris som Mikrotik.

Om ni vill ha kvar 60GHz så blir det absolut billigast att köpa en Microtik.
Om det räcker med långsammare länk så är airMAX NanoStation 5AC Loco för 56,25 € + frakt budget alternativet.

Jag har ett par Nanostation 5 som jag köpte för 10 år sedan. Använder de fortfarande och fungerar perfekt.
De har max 100 Mbit/s och fördröjningen är runt 1 ms. Den nya har Gigabit interface och ger nog runt 500 MBit/s.

Missade att Building Bridge säljs i tvåpack.
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Som redan sagts så finns de flesta radiolänkar i UISP serien. Dessa kan inte styras från Unifi controllern.
De finns 2 st 60GHz prylar i Unifi serien, den billigaste kostar 576,25 € + frakt så svindyr (Building Bridge)
I UISP kostar den billigaste 206,25 € + frakt ( Wave Pico), så ungefär samma pris som Mikrotik.

Om ni vill ha kvar 60GHz så blir det absolut billigast att köpa en Microtik.
Om det räcker med långsammare länk så är airMAX NanoStation 5AC Loco för 56,25 € + frakt budget alternativet.

Jag har ett par Nanostation 5 som jag köpte för 10 år sedan. Använder de fortfarande och fungerar perfekt.
De har max 100 Mbit/s och fördröjningen är runt 1 ms. Den nya har Gigabit interface och ger nog runt 500 MBit/s.

Värt att nämna är att Building Bridge säljs som ett 2-pack och Wave Pico säljs styckvis. Så priset skiljer inte tokmycket.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

EdgeMax-serien är/var också för företag och professionella installationer. Därför är deras routrar i den serien (dvs. EdgeRouter) managerbara via UISP. Att de råkade vara riktigt trevliga i hemmet för oss entusiaster är mer en bieffekt.

Jepp, får en 48P PoE Switch från USA i dagarna, 4K pengar, men gillar dem och EdgeMax väsentligt mer än Unifi. Men kommer ändå att köra UDM Pro om några dagar. Just nu har jag min gamla ER6P igång som Router med lite extra brandväggs regler.

Hårdvaran utvecklas ju och man få ju köpa nytt ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jepp, får en 48P PoE Switch från USA i dagarna, 4K pengar, men gillar dem och EdgeMax väsentligt mer än Unifi. Men kommer ändå att köra UDM Pro om några dagar. Just nu har jag min gamla ER6P igång som Router med lite extra brandväggs regler.

Hårdvaran utvecklas ju och man få ju köpa nytt ibland.

Ja, de är ju mer traditionella routrar och switchar, även om de nu även kan manageras via UISP som ett komplement. Körde också en ER-6P länge, men har nu bytt till en Qotom Q20332G9-S10 med VyOS. Det ger mig ett väldigt snarlikt CLI och liknande dubbla images som man kan växla mellan samt mer modern funktionalitet.

Samtidigt saknas dock en del bekvämligheter som Ubiquiti implementerat ovanpå sin Vyatta-fork, så det är lite mer Hard Mode.

Gillar fortfarande ER-6P dock, och med EdgeOS 3.0-rc8 känns den modern igen. Är väl lite dåligt med IPv6-stöd i GUI:t tyvärr, men då finns ju CLI:t. Synd att de slutade vidareutveckla dem nästan helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Gillar fortfarande ER-6P dock, och med EdgeOS 3.0-rc8 känns den modern igen. Är väl lite dåligt med IPv6-stöd i GUI:t tyvärr, men då finns ju CLI:t. Synd att de slutade vidareutveckla dem nästan helt.

Det är kul, och bra, att de släpper nyare firmware till Edgemax...

Qotom, VyOS... ? Ok, kollat lite, hade inte en aning... jaha, ännu en fork... intressant

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det finns inte svarta plastkondomer köpa till dom då? Det har jag till mina nestkameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Det finns inte svarta plastkondomer köpa till dom då? Det har jag till mina nestkameror.

Inte vad jag sett, men vinyl verkar kunna fungera, har redan lite hemma så borde vara enkelt att testa lite.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Beroende på vad du har för kamera så finns ju dessa.

Ubiquiti UVC-G3F-COVER Black Skins
https://www.broadbandbuyer.com/products/46734-ubiquiti-uvc-g3...

Kör dom på mina kameror ute och typ "osynlig"

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | DDR4 64Gb | i9 - 10850K | Noctua NH-D15 Black | RTX 3070 | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
UnRAID - 2*1Tb SSD Cache 4*8Tb Storage - Xeon E5-2697 - 64Gb DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Reolink.
https://reolink.com/product/rlc-843a/
https://reolink.com/product/rlc-820a/

Har kollat och jämfört i veckor innan jag bestämde mig.
Ubuquiti hade något, inte båda, men lång leveranstid,, Hikvision kostar dubbelt... osv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Perfekt. 👍

Tackar!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det är kul, och bra, att de släpper nyare firmware till Edgemax...

Qotom, VyOS... ? Ok, kollat lite, hade inte en aning... jaha, ännu en fork... intressant

Ja, det är kul att det händer något på EdgeRouter-sidan, även om utvecklingen tyvärr verkar ha avstannat igen.

Qotom är en OEM-tillverkare av mini-datorer. De tillverkar exempelvis en del av de routrar som Teklager säljer. Teklager säljer även en av modellerna som förutom att min har Atom C3758, inte C3758R (200 Mhz högre klockfrekvens) matchar den jag köpt. Jag betalade dock mindre än hälften av det där priset från en användare på ett annat forum.

https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-10gbps-intel-...

EdgeOS är en fork av Vyatta. VyOS är också en fork av Vyatta, men en senare version. De har även skrivit om samt bytt ut flera underliggande komponenter så det finns en hel del extra funktionalitet i VyOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan inte minnas att jag läst att det skulle ha implementerats, men har samtidigt inte aktivt letat efter det.

Kom "precis" intressant nog...
https://community.ui.com/releases/UniFi-Protect-Application-4...
"Added the ability to Archive Footage to CIFS/SMB Servers (NAS)."

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Kom "precis" intressant nog...
https://community.ui.com/releases/UniFi-Protect-Application-4...
"Added the ability to Archive Footage to CIFS/SMB Servers (NAS)."

Ja, jag såg faktiskt det men kom inte ihåg var jag skrivit detta svar. Trodde att det kanske var på deras forum i någon tråd.

I vilket fall som helst är det en väldigt önskvärd funktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UDM-Pro

Nu är det bara resten kvar, som att splitta lite wifi och sånt.

Det finns ju en gammal regel som säger att man skall göra sånt så nära som enheterna som möjligt--- eller var det så långt bort som möjligt..?

Kan skapa VLAN och separarera nätverk på tre ställen tror jag:
- UISP som kör på egen server men har full åtkomst till alla enheter,
- Switchen, som kan göra det i hårdvarulagret direkt (en EdgeSwitch 48P PoE), eller
- skall man låta UDM styra och ställa, även om AP inte är Unifi utan Aircube?

En följdfråga, på min gamla brandvägg blockade jag allt. Rubbet - GeoIP. . Hur gör man det här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

En följdfråga, på min gamla brandvägg blockade jag allt. Rubbet - GeoIP. . Hur gör man det här?

Kolla Network -> Settings -> Security -> General -> Country Restrictions.
Kanske är det du är ute efter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Kolla Network -> Settings -> Security -> General -> Country Restrictions.
Kanske är det du är ute efter?

248 kryss senare.... där var det

What?

An error occurred when applying changes to Security settings. This action could not be completed. Please ensure you've entered all information correctly.

Jaså begränsning på 150... man får tydligen gära på annat sätt.. fajn

Ser nu att det finns en standard regel som blockar allt som inte är "reply" vilket verkar vettigt.

Visa signatur