Snabbtest: Single-channel mot dual-channel – hur stor är prestandaskillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Bra artikel och kul test.
Trodde som många andra att skillnaden skulle vara större

Tycker nog ändå skillnaden är ganska stor, t.ex. 20% i Cyberpunk helt "gratis" om man bara väljer ut rätt komponenter när man bygger datorn (t.ex. 2x16 GB stickor istället för 1x 32 GB).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta om det finns skillnad mellan 2 och 4 stickor. För mig ar det oftast lett till mer problem och begränsningar men en kollega var fast övertygad om att man kunde nå bättre prestanda.

Jag har bara kört 4st då jag snåluppgraderat, aldrig som huvudplan.

Nån som är insatt?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Vore intressant att veta om det finns skillnad mellan 2 och 4 stickor. För mig ar det oftast lett till mer problem och begränsningar men en kollega var fast övertygad om att man kunde nå bättre prestanda.

Jag har bara kört 4st då jag snåluppgraderat, aldrig som huvudplan.

Nån som är insatt?

Det kan ge aningen högre prestanda, men det är så marginellt lite att det bara är meningsfullt om du jagar bra superpi result till hwbot eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Uppskattad genomgång.
Jag uppgraderade mitt system för ett tag sen med mer internminne. Kikade nu i cpuz och det står dual på de nya stickorna och single på de gamla. De har inte riktigt samma modell, men "nära" besläktade med timeing o så. Funderar lite på vad det kan innebära i praktiken. Ooptimalt?

Single vs dual channel är inte en egenskap som stickorna i sig har, så modell o.s.v. spelar ingen roll. Det som spelar roll för att man ska få dual channel är att man har lika mycket minne i båda kanalerna (A och B, där portarna oftast sitter som A1 A2 B1 B2 från CPUn sett).

Sen kan det finnas andra nackdelar med att blanda stickor, t.ex. att man måste köra med sämre inställningar än de bästa av stickorna klarar. Men det har inget med single vs dual att göra.

Permalänk
Medlem

Oj! Trodde skillnaden skulle vara mycket större. Det talar väl för att minnesbandbredden är tillräckligt hög numera, så triple och quad channel är inte att tala om längre.

Roligt med sånna här tester. De här (single channel) är en sån sak man lätt sågar med fotknölarna, för inte kan man vara så dum att man bara sätter i en minnesmodul. Sweclockers visar att det inte är helt katastrof iaf.

Permalänk

Om du kör med 4st då? Quad channel

Permalänk
Medlem

Ni har ganska många artiklar där det är väldigt knapert med jämförelser. Hade varit kul att åtminstone se ett motsvarande Intel-system också.

Permalänk
Medlem

Bra med små tester som dessa, för att belysa saker el ge svar på hur det egentligen ligger till.

Nu var inte det här alls okänt el oväntat att det skulle vara så som resultatet visade, men skillnaden blir mindre ju senare generation av minnen som testas.
Har ni inget DDR4-system att testa med samtidigt?

På äldre system var det både mätbart och ibland t o m tydligt märkbart att det påverkade prestandan.

Som jag nämnde i tråden om dubbla kärnor så har jag vid flera tillfällen uppgraderat datorer med riktigt rejäla prestandasteg.
Enkel till dubbla kärnor, enkel till dubbekanaligt minne (inkl mer totalt sett) samt mekanisk till SSD. Varje enskild i sig rätt stort steg, men kombinera dessa och skillnaden blir närmast astronomisk.

Men frånsett om det verkligen ska sparas och det gäller DDR5, så bör man alltid ha dubbla minneskanaler. Särskilt viktigt med integrerad grafik.

Sen har jag även stött på scenarion där det skulle beställas dator och inte ens 8 (åtta) minneskanaler ansågs räcka till. Om ni undrar vad det var till så gällde det CFD-simuleringar, alltså simuleringar av vätske- och gasflöden m m.

Permalänk
Musikälskare

Dual-channel är 100% ett måste, lika basic som att använda en SSD för OS

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dual-channel är 100% ett måste, lika basic som att använda en SSD för OS

Kanske om man jagar de där sista FPS:en eller vid väldigt specifika andra applikationer. Men faktum är att du annars inte märker någon skillnad alls, jämfört med en SSD/HDD där skillnaden är som natt och dag bara du ska öppna din webbläsare och betala räkningarna.

Dual channel - Ger dig extra prestanda som du endast märker om du aktivt mäter och letar efter den
SDD - Ger dig prestanda vid varenda klick

Absolut bör man köra dual channel, men låt oss inte hypa till helt orimliga nivåer här nu...

Skrivet av Lessismore:

Oj! Trodde skillnaden skulle vara mycket större. Det talar väl för att minnesbandbredden är tillräckligt hög numera, så triple och quad channel är inte att tala om längre.

Om jag minns rätt så har det varit knappt mätbar skillnad sen på den tiden jag hade en Core 2 Duo.

Skrivet av medbor:

Jag trodde verkligen det skulle vara mer skillnad än så. Man kanske rent av kan tipsa om att köpa en sticka till ett budgetbygge för att uppgradera sen?

Jag har kört en sticka i nu i många år av den anledningen. Absolut, jag har säkert förlorat ett par sekunder eller FPS här eller där vid specifika tillfällen men det är ju inte som att min dator varit långsam eller inte ex. klarat de spel som jag kastat på den (och grafikkortet rimligen klarar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke1989:

Om du kör med 4st då? Quad channel

De vanliga konsumentplattformarna har bara två minneskanaler, så oavsett om du kör med två, tre, eller fyra stickor så blir det max dual channel.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Kanske om man jagar de där sista FPS:en eller vid väldigt specifika andra applikationer. Men faktum är att du annars inte märker någon skillnad alls, jämfört med en SSD/HDD där skillnaden är som natt och dag bara du ska öppna din webbläsare och betala räkningarna.

Dual channel - Ger dig extra prestanda som du endast märker om du aktivt mäter och letar efter den
SDD - Ger dig prestanda vid varenda klick

Absolut bör man köra dual channel, men låt oss inte hypa till helt orimliga nivåer här nu...

Om jag minns rätt så har det varit knappt mätbar skillnad sen på den tiden jag hade en Core 2 Duo.

Jag har kört en sticka i nu i många år av den anledningen. Absolut, jag har säkert förlorat ett par sekunder eller FPS här eller där vid specifika tillfällen men det är ju inte som att min dator varit långsam eller inte ex. klarat de spel som jag kastat på den (och grafikkortet rimligen klarar).

Beror på vad för minne du har. Kör du ett single channel som här, i höga hastigheter bli skillnadena mindre.
Byggde en dator av gamla delar jag hade för många år sedan och den var knappt användbar med single channel. Blev till att köpa en till sticka men skillnaderna bli tydligare och större om man redan ligger på gränsen. Om minnet i dual channel redan flaskar på det mesta så är man riktigt illa ute.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

En hel del har ju med hur mjukvaran optimerats för "mainstream"-datorer. Det finns garanterat use-cases på branschanpassad mjukvara där skillnaderna kan bli betydligt större, det beror extremt mycket på hur mycket data som processas per tråd, data som inte måste hämtas från lagringsmedia, om data hämtas från lagringsmedia spelar det ingen roll hur mycket bandbredd minnena har så mängden minne har stor betydelse på beräkningsintensiva applikationer (om det är stora dataset). Kan definitivt tänka mig att AI-applikationer kommer öka behovet av minne och minnesbandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Vore intressant att veta om det finns skillnad mellan 2 och 4 stickor.
...
Nån som är insatt?

Är inte så insatt numera, men så länge du kan köra minnena i samma frekvens och latency så lär det kvitta.

På min tid innan Dual Channel, så var CAS Latency 2 "the shit". Då kunde en extra DIMM sänka prestandan rejält (läs 33%). Men numera pratar vi om betydligt högre felmarginaler.

Minns som sagt hur min 600Mhz Duron kunde prestera likvärdigt med en 1,2GHz Athlon pga att jag körde CAS 2 jfm CAS 3.

Permalänk
Medlem

Som många redan skrivit så saknar jag också Single Rank vs Dual Rank i artikeln, och som jag förstår det så kan det också inverka på Dual Channel resultaten till viss grad, eller iaf på vissa plattformar och i vissa konfigurationer. Är det någon som har stenkoll på hur allt det hänger samman, samt om det inverkar något på AM5 på liknande vis som med AM4?

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk

vill vi se del 2 då.

vilket är bäst dual channel eller single channel med dubbel mängd ram i samma ramhastigheter

t.ex 16GB dual channel vs 32Gb single channel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är ju till för att dra ner på latensen, så undrar ifall långsammare minne med högre latens påverkas lika mycket?

Skrivet av Rouge of Darkness:

vill vi se del 2 då.

vilket är bäst dual channel eller single channel med dubbel mängd ram i samma ramhastigheter

t.ex 16GB dual channel vs 32Gb single channel.

beror helt och hållet på användnings såklart. 32gb bättre när det behövs, inte annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Single vs dual channel är inte en egenskap som stickorna i sig har, så modell o.s.v. spelar ingen roll. Det som spelar roll för att man ska få dual channel är att man har lika mycket minne i båda kanalerna (A och B, där portarna oftast sitter som A1 A2 B1 B2 från CPUn sett).

Sen kan det finnas andra nackdelar med att blanda stickor, t.ex. att man måste köra med sämre inställningar än de bästa av stickorna klarar. Men det har inget med single vs dual att göra.

Att matcha exakt kapacitet på båda kanalerna är inte längre nödvändigt. Det går teoretiskt att köra partiell dual channel (Flex Mode) både på AMD och Intel plattformarna. Med 8+16 GB så kommer halva 16 GB stickan att adresseras i dual channel, medans den del som rinner över adresseras i single channel.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Är ju till för att dra ner på latensen, så undrar ifall långsammare minne med högre latens påverkas lika mycket?

beror helt och hållet på användnings såklart. 32gb bättre när det behövs, inte annars.

mjo såklart men hade varit kul att se lite siffror på hur stor skillnad det faktiskt gör för alldagligt bruk att köra stor mängd på en smal bandbredd eller mindre mängd på en bredare bandbredd.

tror faktiskt aldrig jag sett några direkta siffror som jämför ett sådant scenario.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Att matcha exakt kapacitet på båda kanalerna är inte längre nödvändigt. Det går teoretiskt att köra partiell dual channel (Flex Mode) både på AMD och Intel plattformarna. Med 8+16 GB så kommer halva 16 GB stickan att adresseras i dual channel, medans den del som rinner över adresseras i single channel.

Jo, det har väl varit fallet sen urminnes tider, i alla fall med Intel. Men det blir ju en blandning av dual och single, och jag tvivlar på att OS prioriterar dual channel-delen av minnet så prestandan lär bli ojämn beroende på var datan råkar hamna. Det kanske är lite bättre än single channel, men oavsett ett läge som är bäst att undvika om man kan.

Permalänk
Avstängd

kan man inte göra något roligare test?

Permalänk

Intressant test! Jag beställde nyligen en laptop med en ddr5 sticka 16gb framför 2x8gb just för att uppgradera i framtiden så jag är lättad att det var mindre skillnader.

Jag skulle också vilja se, som nån nämnde tidigare, test med integrerad grafik och olika minneskonfigurationer.

Samt en följdfråga i periferin: är inte 16gb lite i underkant idag? Även för spel och särskilt om man har ett 4090, väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Säljs sådana dimm-minnen för stationära datorer ens?

32GB stickorna är väl dual rank

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Quadchannel-system nu, men det var väl inte värt pengarna egentligen, inte heller var den 6 kärniga cpun det. Det mesta jag gör kräver nog starkare enkeltrådsprestanda snarare än multitrådsprestanda.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Tycker nog ändå skillnaden är ganska stor, t.ex. 20% i Cyberpunk helt "gratis" om man bara väljer ut rätt komponenter när man bygger datorn (t.ex. 2x16 GB stickor istället för 1x 32 GB).

ja om du kör i 720p.. säkert tråkigt liten skillnad i 4k...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Betydligt mindre skillnad än jag trodde!

Jag trodde att skillnaden skulle vara liten i flera olika saker men att även den största skillnaden är såpass liten överraskar mig lite.

Finns säkert andra tester som hade gett betydligt större skillnader dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Kul test, trodde det var mer skillnad men lite skillnad blir det ju iaf.

Dual-Channel har väl funnits i många många år. Varför gör de inte en sticka som har dualchannel direkt? När de ändå ska ändra hur en minnessockel och sticka ser ut kunna göra om den till dual-channel? Fast det nya minnet är väl en sådant? (det platta som man skruvade fast vad det nu heter)

En DDR5-sticka har dual channel egentligen. 2x32-bit i DDR5 istället för 1x64-bit som i DDR4 och tidigare alltså. Så det de menar "dual channel" är i praktiken quad channel egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Inte jättebra test. Olika minnesstickor användes ju. Är det single rank eller dual rank på minnesstickorna? Det kan påverka prestandan enormt. Och några timings (de som inte skrevs ut i testet) kanske skiljer mellan dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

kan man inte göra något roligare test?

Om allt bara är roligt så blir det ju bara samma sörja, lite som att bara äta godis. En del "tråkiga" tester är allt också bra, men, kan inte säga att jag tyckte att testet var tråkigt...

Permalänk
Medlem

En uppföljare kan ju vara att testa att köpa en paket, 2x1, och jämföra med två paket med 1x1 av samma minnen, och sen jämföra hur mycket "parade" minnen egentligen betyder.