Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Vad printar du för material och vad är det för platta du har?

Bara kört PLA än så länge, kör med PEI plattan som följde med Bambu lab p1s.

Aldrig limmat eller något sånt heller.

Permalänk

tänker att om det blir så bra med 0.4 nozzle så borde ju 0.2 nästan bli lika bra som resin.. har ju mer randig textur på mina fingrar än vad printen har

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Hur länge kan man ha en rulle med PLA ute ungefär? Vacuumpackar ni ner era hela tiden, har ni sån torrbox, eller vad har ni för lösningar?

Jag blev nästan sugen på AMS för Mini'n men då har man plötsligt 4 rullar som isf ska plockas ner och förvaras, tas fram. Det verkar ju inte så roligt / smidigt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Hur länge kan man ha en rulle med PLA ute ungefär? Vacuumpackar ni ner era hela tiden, har ni sån torrbox, eller vad har ni för lösningar?

Jag blev nästan sugen på AMS för Mini'n men då har man plötsligt 4 rullar som isf ska plockas ner och förvaras, tas fram. Det verkar ju inte så roligt / smidigt.

Jag började med en stor plastlådda från IKEA eller nåt, stoppade ner alla överblivna silika-påser, 3D-printade (såklart) en hållare fär fuktmätare. Nu står den lådan, iofs med lite rullar i, men med en massa jox ovanpå, så den används i princip inte...

Jag har dock noterat att NÅNTING händer med plasten, jag brukar vika in tråden genom ett par hål i plasthållaren, så att den inte ska rulla upp sig. Och i den, mer än 90-graders, böjen så brukar tråden gå av när jag ska använda den rullen igen. Om det är ett tecken på fuktproblem? Vet ej. Men om det ÄR det, så är det inga problem.
Fuktproblem lär visa sig genom ett knastrande vid printing, bland annat. Finns säkert fler symptom.

Annars, tänker mig att man istället för silikapåsar kan använda torrbollar. Här kommer ett tips till för alla vapenägare: använd inte torrboll i vapenskåp. Den utsöndrar/alstrar (vet ej vilket), en gas som får stål/järn att rosta...
San är kattsand fukt-sugande, så även kristall-kattsand, som råkar vara i princip samma sak som innehållet i silika-påsar.

Skulle du ha dessa 4 rullar i låda, rigga upp en hylla ovanför skrivaren, borra hål i låddan och täta med gummigenomföringar och/eller gummislang som du drar filamentet genom. Hey presto, fuktskyddat.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Jag började med en stor plastlådda från IKEA eller nåt, stoppade ner alla överblivna silika-påser, 3D-printade (såklart) en hållare fär fuktmätare. Nu står den lådan, iofs med lite rullar i, men med en massa jox ovanpå, så den används i princip inte...

Jag har dock noterat att NÅNTING händer med plasten, jag brukar vika in tråden genom ett par hål i plasthållaren, så att den inte ska rulla upp sig. Och i den, mer än 90-graders, böjen så brukar tråden gå av när jag ska använda den rullen igen. Om det är ett tecken på fuktproblem? Vet ej. Men om det ÄR det, så är det inga problem.
Fuktproblem lär visa sig genom ett knastrande vid printing, bland annat. Finns säkert fler symptom.

Annars, tänker mig att man istället för silikapåsar kan använda torrbollar. Här kommer ett tips till för alla vapenägare: använd inte torrboll i vapenskåp. Den utsöndrar/alstrar (vet ej vilket), en gas som får stål/järn att rosta...
San är kattsand fukt-sugande, så även kristall-kattsand, som råkar vara i princip samma sak som innehållet i silika-påsar.

Skulle du ha dessa 4 rullar i låda, rigga upp en hylla ovanför skrivaren, borra hål i låddan och täta med gummigenomföringar och/eller gummislang som du drar filamentet genom. Hey presto, fuktskyddat.

Ja det låter som en bra lösning, tack! Ska kolla efter nån bra låda på Amazon.

Just ja, "Torrbollen" finns, vet att jag använt till nått för länge sen.

Visa signatur

Permalänk

Senaste 5-6 utskrifterna har inte funkat så bra som de första gjorde. Alltid någon support som inte sitter kvar medans de andra sitter fast riktigt bra. Har testat limstift men tycker varken det gör till eller från för att förhindra detta.

Default inställningar, förvisso har jag ändrat till "tree" men hade iaf två-tre utskifter med det som blev bra.

Så vad kan jag testa förutom lim? Använder Bambu Studio med min A1 Mini.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Senaste 5-6 utskrifterna har inte funkat så bra som de första gjorde. Alltid någon support som inte sitter kvar medans de andra sitter fast riktigt bra. Har testat limstift men tycker varken det gör till eller från för att förhindra detta.

Default inställningar, förvisso har jag ändrat till "tree" men hade iaf två-tre utskifter med det som blev bra.

Så vad kan jag testa förutom lim? Använder Bambu Studio med min A1 Mini.

3dlac har alltid funkat toppen för mig
https://www.3dprima.com/se/tillbehoer/buildtak/3dlac-faestspr...

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Hur slitstarkt är filament? vore trevligt om man kunde skriva ut i metall om det ens är möjligt?

Permalänk
Skrivet av Anhjo:

Hmm ja, kanske provar. Tycker det är rätt dyrt egentligen, för några kronor till får jag en ny platta istället, te.x:

https://www.amazon.se/gp/product/B0CQL2N76Y/ref=ox_sc_act_ima...

tror nästan jag provar en sån.

Jäkla skumt alltså, undrar om diskmedlet helt enkelt förstörde plattan. För det var ju inga problem i början alls, ju mer jag tvättat den ju sämre verkar den ha blivit. Gjort 3 prints till, blir bara skit iom att det inte fäster längre på vissa ställen.

Synd att man inte kan avbryta en specific modell, brukar låta det gå klart när jag har många modeller men det blir förbannat mycket strängar från delen som den inte kan skriva på längre.

Skrivet av Punchboll:

Hur slitstarkt är filament? vore trevligt om man kunde skriva ut i metall om det ens är möjligt?

Beror på hur du printar det, du kan göra de inre väggarna starkare om du behöver detta!

Man kan skriva ut i blandning av PLA och metall (och massa andra material, te.x trä), men det lär inte vara i närheten av lika starkt som metall. Sen finns det PLA som bara ser ut som metall också, men det är såklart inte den jag menar

Finns även 3D printers som bara är för metall, gissar de kostar 100x som en vanlig, om det räcker...
https://www.mark3d.com/en/product/markforged-3d-printers/meta...
de sätter inte ens ut pris, du måste fråga = inte för vanliga dödliga konsumenter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Jäkla skumt alltså, undrar om diskmedlet helt enkelt förstörde plattan. För det var ju inga problem i början alls, ju mer jag tvättat den ju sämre verkar den ha blivit. Gjort 3 prints till, blir bara skit iom att det inte fäster längre på vissa ställen.

Synd att man inte kan avbryta en specific modell, brukar låta det gå klart när jag har många modeller men det blir förbannat mycket strängar från delen som den inte kan skriva på längre.

Diskmedel och grova sidan på en disksvamp. Funkar inte det så bör det vara Z som är aningen knas.
Prova även att lägga till en brim om det är anläggsytan på modellen som är för liten.
Lim och hårspray har jag inte haft nån tur med. Sen finns målartejp, helst värmetålig.

Går utmärkt att avbryta vissa delar av utskriften, t.ex om man har flera modeller i samma utskrift.
Nu vet inte jag vad vad Bambu använder för firmware, men Marlin fixar det, dvs Prusa, Ender osv-osv.
Och via detta avbryter iaf jag i Octoprint som jag använder för att styra skrivarna.

Men, prova också att bara skriva ut en modell i taget. Har fått för mig att jag får fler defekta utskrifter om jag har många modeller på samma platta...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Diskmedel och grova sidan på en disksvamp. Funkar inte det så bör det vara Z som är aningen knas.
Prova även att lägga till en brim om det är anläggsytan på modellen som är för liten.
Lim och hårspray har jag inte haft nån tur med. Sen finns målartejp, helst värmetålig.

Går utmärkt att avbryta vissa delar av utskriften, t.ex om man har flera modeller i samma utskrift.
Nu vet inte jag vad vad Bambu använder för firmware, men Marlin fixar det, dvs Prusa, Ender osv-osv.
Och via detta avbryter iaf jag i Octoprint som jag använder för att styra skrivarna.

Men, prova också att bara skriva ut en modell i taget. Har fått för mig att jag får fler defekta utskrifter om jag har många modeller på samma platta...

Nu har jag en 12h print som gått till 50% och som ser bra ut, och det är 6 olika modeller. Kanske var så att jag gjorde bort mig med någon inställning för nu har jag sett till att allt verkligen är på default. Hoppas på det.

Bra att veta att man brukar kunna avbryta en viss del, måste kollas upp hur man gör det. Japp, har gjort rent så, med grova delen av disksvamp.

Tack du!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Punchboll:

Arcam tillverkade sådana printers förut. Vet ej vad de gör nu. De blev uppköpta av GE för ett antal år sedan. Tekniken baserades på att man lägger i metalpulver som sen formades med hjälp av laser. Lite som resin-printers?
Såldes bara till företag eller tillverkade delar på beställning, har jag för mig. En jäkla resa hade dem i alla fall på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Det finns såklart ordentliga 3d-skrivare för metall, men knappast något man brukar ha hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Beror lite på vad man vill utsätta sakerna för. I vissa avseenden kan man få rätt starka prints. Printa metall hemma är kanske inte helt omöjligt men inte heller speciellt realistiskt (man kan printa plast med metallspån i, mekaniskt liknar det mer plast dock). Man kan köpa tjänster för att få delar printade i metall, säkert dyrt men vad jag hört inte nödvändigtvis snuskigtdyrt. Tex dom här https://jlc3dp.com/3d-printing/selective-laser-melting

Permalänk
Skrivet av Punchboll:

Allt beror på vad slutprodukten ska användas till. ibland funkar inte plast alls och ibland funkar inte metall till ändamålet.
Finns polykarbonat med kolfiber i, tror det tål det mesta i projekt som klarar sig i att vara av just plast.
Jag har köpt en rulle Adamant S1 jag ska ha till ett projekt men inte testat än. Man är bra sugen på att öppna och printa något skräp bara för att se vad den går för.
Men metall är metall och passar bättre vid sina avsedda ändamål.

Om någon är intresserad
Adamant S1

Permalänk

Kan man se i Bambu studio hur mycket filament man har kvar, ger den varning ifall en print överskrider det som är kvar?

Kanske är nån speciellt inställning för det är ju väldigt enkelt för den att hålla reda på tänker jag. Däremot har jag aldrig sett att vare sig printer (eller Bambu Studio) fråga om det är ny rulle och om det är 1000g man satt i te.x. Så det kanske helt enkelt inte är en funktion som finns?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Extremt slitstark i vissa fall, dock inte samtidigt hårt som metall:

https://www.youtube.com/shorts/Nf_JYOF1hcM

Det är detta filament, "hård tpu", observera också att denna utskrift INTE är solid, tror det bara är 2 väggar a 0.5mm och ingen infill.

https://www.3dprima.com/filament-resin/filaments/flex/others/...

Permalänk
Snusfri

Blir lite smått sugen på en Bambu Lab A1 Mini nu.
Har några GB figurer jag vill printa.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Blir lite smått sugen på en Bambu Lab A1 Mini nu.
Har några GB figurer jag vill printa.

Tänk på om det är smådetaljer du vill har och slippa behöva böka med Resin så är det bra om du tar en liten nozzle diameter. troligen gå ner till 0.2 mm.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Bernd_P1:

Tänk på om det är smådetaljer du vill har och slippa behöva böka med Resin så är det bra om du tar en liten nozzle diameter. troligen gå ner till 0.2 mm.

Inte så jättesmå.
Mått: Height up to ~85mm | Ø up to ~25mm

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ska säga att jag har ännu inte skaffat någon 3D skrivare men hur gör jag om jag vill göra en platta som ska passa på min mus som är 4-5mm så den blir lite högre?
Man måste alltså hitta en ritning till allt man ska skriva ut?

Permalänk
Skrivet av Punchboll:

Ska säga att jag har ännu inte skaffat någon 3D skrivare men hur gör jag om jag vill göra en platta som ska passa på min mus som är 4-5mm så den blir lite högre?

Testa timkercad.com till att börja med.
Gratis och kräver ingen nedladdning.
Finns massor mer program som man kan använda men de har en lite längre inlärningskurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Finns det inte att ladda ner från t.e.x. printables.com så får man designa själv. Kanske lite mycket att lära sig om det bara är en enda grej du vill ha och inte är intresserad av CAD eller 3D-modellering i sig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Hur förvarar ni ert filament? Hållit på några månader med detta nu och inte brytt mig om varken torka eller förvara filamentet, tycker de fortsatt skrivit ut bra men samtidigt är de ju inte så gamla rullar heller. Och oavsett detta börjar det bli väldigt opraktistk att ha rullarna staplade på varandra i högar. Letat lite plastbackar med knäppen och så men inte hittat någon med bra storlek till vettigt pris. IKEA 365+ 10.6L (https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektan...) verkar nice men blir dyrt att köpa 10 sådana lådor. Går ju att komma ner rejält i pris med större lådor men då blir det otympligt att ta fram och tänker att det förstör den låga luftfuktigheten om man måste öppna upp ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yacob:

Hur förvarar ni ert filament? Hållit på några månader med detta nu och inte brytt mig om varken torka eller förvara filamentet, tycker de fortsatt skrivit ut bra men samtidigt är de ju inte så gamla rullar heller. Och oavsett detta börjar det bli väldigt opraktistk att ha rullarna staplade på varandra i högar. Letat lite plastbackar med knäppen och så men inte hittat någon med bra storlek till vettigt pris. IKEA 365+ 10.6L (https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektan...) verkar nice men blir dyrt att köpa 10 sådana lådor. Går ju att komma ner rejält i pris med större lådor men då blir det otympligt att ta fram och tänker att det förstör den låga luftfuktigheten om man måste öppna upp ofta.

kör med dessa lådor:
https://www.ikea.com/se/sv/p/samla-lada-med-lock-transparent-...

är lite overkill med mängden silika i lådan men tanken är att när jag köpa en till låda så kan jag lägga över det. just nu har jag 3 rullar i varja då jag har begränsats med utrymme. du kan få in bekvämt 4 och om man vill kan man någ få in 5 också beroende på storleken.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Jag siktar på "IKEA 365+ Matlåda med lock, rektangulär/plast, 10.6 l" art: 792.767.60
https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektan...

Sen skriva ut något liknande denna för montering i lådan. Men jag är lite sugen på att skruva fast axelfästena i sidan och inte låta dom gå hela vägen ned till botten för att öka maximala tjockleken på spolarna.
https://www.printables.com/model/228805-ikea-365-drybox-auto-...

Köpt lådorna men inte kommit mig för att skriva ut delarna än. Vill ha med automatisk återspolning då jag planerar att köra ptfe rör till skrivaren också (SV06).

Mitt mål är att skrivaren ska bo i en 60x60 garderob och att några rullar ska finnas torkade och klara på en hylla ovanför så det bara är att koppla in och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

kör med dessa lådor:
https://www.ikea.com/se/sv/p/samla-lada-med-lock-transparent-...

https://i.imgur.com/c8oCWR6.jpeg

https://i.imgur.com/pBcgYvb.jpeg

är lite overkill med mängden silika i lådan men tanken är att när jag köpa en till låda så kan jag lägga över det. just nu har jag 3 rullar i varja då jag har begränsats med utrymme. du kan få in bekvämt 4 och om man vill kan man någ få in 5 också beroende på storleken.

vad har du för fuktighet i % i lådorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

vad har du för fuktighet i % i lådorna?

14%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hör har vi ju folk med kunskap!

Är på G att införskaffa min första 3d printer men har hamnat i något av beslutsångest. Kanska kan jag få svaret från forumet här?

Vill ha en printer som klarar majoriteten av standardfilamenten. (CF mm ej nörvändigt). Men då jag vill kunna printa ABS , ASA och ev nylon vill jag ha kammare.
Jag siktar inte på att printa en massa roliga figurer utan praktiska delar som konsoller, borrjiggar osv. Därav filamentönskemålen.

Det jag landat i är antingen:
- reality K1C med filamenttork för ~6.5k
Eller
- Bambulab P1S combo med AMS för ~10.5k
Det jag inte riktigt kan besluta är om P1S combon är värd +~ 4K extra eller om jag kommer ångra mig med K1C utan möjlighet till flerfärgsutskrifter/vattenlösliga supports?

Någon som äger någon av ovanstående med input eller andra synpunkter? Tacksam för alla svar..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Det är ju väldigt lågt o bra!