Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Fast det blir ju inte något problem eftersom man surfar med VPN hela tiden, då finns ingen "vanlig" surf att knyta ihop med. Men jag förstår fortfarande inte hur de ska kunna få fram min identitet om jag betalar Mullvad genom att skicka kontanter. Det skulle vara om VPN-företag som Mullvad loggar vad man skriver, t.ex. namn och personnummer på diverse sajter. Jag tror inte Mullvad, eller någon annan VPN gör det. Varför skulle de göra det? De har ju redan IP-numret från ISP, fast sen vet jag inte om ISP lämnar ut identiteter till kreti och pleti?

Är det en oseriös VPN så kan de sälja mönster till de reklamföretag som vill skicka sk "relevanta" annonser, men frågan kvarstår om på vilket sätt det drabbar någon som inte kan se några annonser?

Du är bara skyddad med VPN fram till datan lämnar din VPN-leverantör. Om du tex loggar in på facebook så vet facebook din identitet och kopplar då samman den med din VPN-identitet, VPN-IP osv. Då är du inte enonym längre. Så fort du loggar in någonstans där de känner till din identitet så är VPN'et förbrukat som anonymisering.

Genom fingeravtryck som din webläsare lämnar så kan de direkt koppla ihop 2 besök om det ena är skyddat av VPN och det andra inte.

VPN är inte någon silverkula för anonymitet utan det största hotet är dina surfvanor och hur du använder VPN'et.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Du är bara skyddad med VPN fram till datan lämnar din VPN-leverantör. Om du tex loggar in på facebook så vet facebook din identitet och kopplar då samman den med din VPN-identitet, VPN-IP osv. Då är du inte enonym längre. Så fort du loggar in någonstans där de känner till din identitet så är VPN'et förbrukat som anonymisering.

Genom fingeravtryck som din webläsare lämnar så kan de direkt koppla ihop 2 besök om det ena är skyddat av VPN och det andra inte.

VPN är inte någon silverkula för anonymitet utan det största hotet är dina surfvanor och hur du använder VPN'et.

Ja, att sajter där jag frivilligt har angett mina personuppgifter vet min identitet är ju inte så konstigt. Men förklara hur vilken sajt som helst där jag inte angett några personuppgifter får fram min identitet genom fingeravtryck och andra spårningsmekanismer. Särskilt när VPN används?

Eller vad menar du med att "de" vet vem du är"

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, att sajter där jag frivilligt har angett mina personuppgifter vet min identitet är ju inte så konstigt. Men förklara hur vilken sajt som helst där jag inte angett några personuppgifter får fram min identitet genom fingeravtryck och andra spårningsmekanismer. Särskilt när VPN används?

T.ex. Facebook har profiler på väldigt många som inte har Facebook.
Finns det en Facebook icon på en sida så kan uppgifterna som skickas via sidan hamna hos Facebook.
Kan t.ex. vara att man köper nåt.
Vilka läkemedel som du handlat har ju bl.a. skickats till dem: https://www.ehandel.se/vi-listar-natapoteken-avslojar-om-de-d...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Finns det en Facebook icon på en sida så kan uppgifterna som skickas via sidan hamna hos Facebook.
Vilka läkemedel som du handlat har ju bl.a. skickats till dem: https://www.ehandel.se/vi-listar-natapoteken-avslojar-om-de-d...

Jag tror att vi helt enkelt inte pratar om samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo men precis som flera nämner här att är du t.ex inloggad med Facebook/Google/YouTube/Gmail i en webbläsare och besöker andra sites så kan de knyta ihop dig. Gör du dessutom ett köp med (t.ex Klarna eller kreditkortstjänst) så kan de också härleda exakt till vilken person du är.

Vilken IP-adress du kommer ifrån spelar helt plötsligt ingen roll. Din VPN har spelat ut sin roll. Visst, din ISP ser inte vad du gör, men allt där efter vet precis vem du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Jo men precis som flera nämner här att är du t.ex inloggad med Facebook/Google/YouTube/Gmail i en webbläsare och besöker andra sites så kan de knyta ihop dig. Gör du dessutom ett köp med (t.ex Klarna eller kreditkortstjänst) så kan de också härleda exakt till vilken person du är.

Vilken IP-adress du kommer ifrån spelar helt plötsligt ingen roll. Din VPN har spelat ut sin roll. Visst, din ISP ser inte vad du gör, men allt där efter vet precis vem du är.

Vilka är "de" som ni pratar om? Om man har en webläsare som isolerar varje flik, eller containers i firefox och cookies som raderas kan "de" väl inte se vad som sker i de andra flikarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ok, nu läste jag artikeln om nätapotek. Och det är ju skrämmande, om man nu inte kör med isolerade flikar och reklamblockerare som ublock. Jag förstår att spårningen blir enkel om man tillåter att kakor stannar kvar och det inte finns någon mur mellan flikarna. Jag kan dock konstatera att jag, eftersom jag inte i den här distron har bemödat mig med att installera facebook-rensaren F.B Purify, trots att jag handlat ymnigt hos både apotea och apoteket och förmodligen myriader med andra sajter som har den kopplingen, inte får något från dem i flödet.

Jag har nu Pi-hole och ublock så jag ser ju av naturen aldrig direktreklam någonsin, inte på facebook heller, bara sk "sponsrade" inlägg (eftersom jag inte har FB Purity) men inte heller där ser jag något som gör reklam från några ställen jag handlat från.

Och jag förstår också att det gäller förstås när man använder VPN också. Så ja, VPN är inget skydd mot sånt. Själv har jag inte haft några såna illusioner, men det är väl bra att ni påminner om det för dem som inte förstått syftet med VPN riktigt.

Men förutom att Facebook vet "vem" jag är bakom VPNs IP-nummer, särskilt om jag har ett fejkkonto. Och Apoteket då förstås - av naturliga orsaker eftersom jag gett dem alla uppgifter om mig, så undrar jag vilka andra "de" kan se "vem" jag är dvs, identifiera mig som individ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

VPN-tjänster gömmer inte din identitet eller din data för någon annan än din ISP, bara ditt IP. Siter du besöker kan kolla ditt fingeravtryck och jämföra det med andra ställen där de har tillgång. Går du in på en site som har en googlereklam eller använder google analytics eller liknande så vet google vem du är omedelbart på grund av ditt fingeravtryck, oavsett om du är inloggad på google eller inte eller om du använder VPN eller inte.
Du vet inte vilka siter och tjänster som känner till din identitet, det är med största sannolikhet många fler än du tror.

Det finns flera länkar i denna tråd där du kan gå in och se hur lättspårad du är.

Exakt vilka "de" är är svårt att säga. Persondata är iallafall hårdvaluta som köps och säljs rätt vilt mellan olika företag. Som exempel så är det bolag som vet mest om dig de som kan ta mest betalt för din data när de säljer det till reklamfirmor, försäkringsbolag och andra otrevliga entiteter.

I USA har det blivit vanligt att försäkringsbolagen köper medicinsk data om sina försäkringstagare från datainsamlare.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Att förlora sin anonymitet genom att logga in på Facebook medan man använder en VPN är osannolikt. Vanligtvis delar hundratals användare samma IP-adress vid ett givet tillfälle. Ett större problem är "browser fingerprinting", som är unikt för varje webbläsare och gör det möjligt för webbplatser att identifiera dig. Det är svårare att skydda sig mot detta. Cookies är däremot relativt enkla att bekämpa som en metod för spårning.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Det tycks vara svårt att föklara, eller så är jag trögfattad helt enkelt hur någon ska kunna identifiera mig som person, typ namn och adress genom "fingerprints" eller cookies om man kör med VPN (eller ens utan då i princip allt körs med HTTPS i en normal webläsare). Jag har tolkat "spårningen" så som så att de kan bygga upp en profil på mitt surfbeteende och jag får ett "dentifieringsnummer som är den som följs, men knappast få fram identiteten på mig som person. Och varför skulle de, vilken nytta har de av det? Man borde ju märka det på något sätt då de är ute efter att få mig att köpa ditten och datten. Och som jag tidigare nämnt så har det ingen påverkan när man har de verktyg jag nämnt tidigare eftersom det är i praktiken omöjligt att se någon reklam som riktas mot mig baserat på spårningen de gjort, än mindre direktreklam öht.

Sen finns det ju inbäddad reklam i texter och artiklar i sig, men det är en annan historia.

Stater kan ju tycka att det är värdefull information, vet ju att FRA använder sig av automatisk massinsamling av all trafik (inte bara websurfande) och deras algoritmer och analytiker kan mer eller mindre olagligt få fram identitet på folk genom det, men det är långt mycket mer information än man kan få av fingeravtryck och cookie, om nu inte cookies lagrar ens namn och adress. Men sketna kommersiella aktörer?

Jag är dock intresserad av att få se länkar, då dessa är så populära att hänvisa till där det visas hur någons - identitet - avslöjats genom t.ex. fingeravtryck och diverse spårningsmetoder som används på kreti och pleti, gärna då där VPN har använts eftersom den är topic i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Att förlora sin anonymitet genom att logga in på Facebook medan man använder en VPN är osannolikt. Vanligtvis delar hundratals användare samma IP-adress vid ett givet tillfälle. Ett större problem är "browser fingerprinting", som är unikt för varje webbläsare och gör det möjligt för webbplatser att identifiera dig. Det är svårare att skydda sig mot detta. Cookies är däremot relativt enkla att bekämpa som en metod för spårning.

Helt rätt. Browser fingerprinting är ett problem, och något som VPN inte hjälper ett skvatt mot.

Skrivet av Hakinger:

Om man har en webläsare som isolerar varje flik, eller containers i firefox och cookies som raderas kan "de" väl inte se vad som sker i de andra flikarna?

Du vet bevisligen hur det här fungerar. Jag riktar mig mer för dem som tror att *allt* blir säkert och anonymt bara för man går ut via en VPN-leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Helt rätt. Browser fingerprinting är ett problem, och något som VPN inte hjälper ett skvatt mot.

Du vet bevisligen hur det här fungerar. Jag riktar mig mer för dem som tror att *allt* blir säkert och anonymt bara för man går ut via en VPN-leverantör.

Ja, du har rätt i att det finns många som har lite orealistiska föreställningar om VPN. Jag tror att reklamen, inte minst via sk "influencers" (de som av som en händelse råkar helt oförhappandes få pengar för deras recensioner) väljer att överdriva lite.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Bahnhof rekommenderade Integrity-VPN drivet av 5-juli stiftelsen är väl så bra och säkert det kan bli.

https://integrity.st/

Håller helt med här, enda vettiga VPN lösningen i Sverige tillsammans med den enda vettiga internetleverantören i Sverige, Bahnhof givetvis. Använt dessa i flera års tid på alla enheter hemma eller utanför hemmet. Ruter, datorer, laptops, paddor, telefoner på allt. Märker liten skillnad i hastighet i att ha VPN igång. Men har 1gb lina så det kvittar.

Permalänk
Medlem

Mullvad VPN på både Windows, Mobil (iOS) och Linux, Raspberry OS och Endeavour OS

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 27718.1000|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2203| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Mullvad vpn funkar bra används tidigare.

Privatevpn också svensk vpn funkar bra enda nackdelen ingen Linux klient annars bra.

Private Internet Access bra Linux klient funkar bra har aldrig haft driftstörningar som jag har märkt av.

Mullvad dyrast
Private Internet Access billigt men medel här.
Privatevpn billigast av dessa tre tror jag var nere på 20-22:- per månad.

Slutsats samtliga tre funkar bra men två översta har native klienter till Linux så vill man inte bygga en egen killswitch väljer man nån av de övre.
Men kör du Windows välj fritt den som är billigast skulle jag säga.

Kan även slå ett slag för Proton vpn som har en gratis vpn obs har då enbart få servrar att välja på men funkar i övrigt bra dock inga Svenska servrar i gratis varianten.

Permalänk
Medlem

Använde tidigare Mullvad men har sedan ett drygt år tillbaka använt betalversionen av Proton VPN och är helnöjd, dels med VPN-tjänsten som sådan men även med deras övriga tjänster. Företaget ägs av en stiftelse och är baserat i Schweiz. Således saknas starka incitament att sälja din data eller i övrigt kompromissa med din data. Kan bekräfta att det fungerar bra i Windows och på iPhone.

Till OP och andra som "vill ha VPN" är det viktigt att fundera på varför du vill ha det. Om syftet är att vara "anonym" på nätet så är inte VPN en magisk lösning.