Datorskärm 39" +, är denna den mest prisvärda? MSI MAG401QR

Permalänk
Medlem

Datorskärm 39" +, är denna den mest prisvärda? MSI MAG401QR

Hej,

Har i dagsläget en 32" curved skärm + en 27" skärm, jag är lite sugen på att gå över till en större skärm istället.

Jag har egentligen inte satt någon budget men hittade denna skärm som jag, på pappret, tycker verkar väldigt prisvärd.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-31...

Ser ni något som sticker ut åt det negativa hållet som gör att ni hellre skulle kolla på någon annan skärm? Skärmen kommer användas till en del gaming och mycket slösurfande. När det kommer till spel är det främst FPS som gäller.

Vad tycker ni om ultra wide skärmar till gaming? Hittar blandat men tycker nog främst det lutar åt att folk generellt gillar det, iaf när vi talar amatörgaming.

Mycket tacksam för lite input!

Permalänk
Bildexpert 📺

Med tusentals skärmar på marknaden är frågan är ifall [random skärm #1] är prisvärd en omöjlig fråga att svara på av flera orsaker. Så det brukar inte blir många svar alls. Eller svar av typen "jag har [random skärm #2] och är supernöjd".

Dels är pengars värde något man endast kan svara själv på. Dels varierar priser hela tiden. Dessutom för att kunna svara på om en annan skärm som är mer "prisvärd" måste man kunna de 977 modellerna (enligt prisjakt) av spelskärmar (144+ Hz) utantill och dessutom ha koll på deras individuella priser för stunden. Vilket man kan få med just exempelvis prisjakt och lite mer raffinerad sökning.

Skärmen du tittar på är en IPS, 40 tum 21:9/UW med 3440 x 1440 och kapacitet för 155 Hz. Som sådan finns det inga varningsklockor. Däremot vet man inte exakt vad det är innan man testat den, antingen själv eller att någon annan kan bekräfta dess nivå relativt andra skärmar.

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=25920&direction=as...

Verkar helt klart vara endast ett fåtal skärmar med just den kapaciteten och de bygger troligtvis på samma panel, vilket dock inte säger allt om det faktiska produkten. Men ja, just nu verkar MSI MAG401QR ha ett lägre pris än snarlika modeller.

Det som man slutligen reagerar på kommer i slutändan vara hur den nya skärmen är relativt den gamla skärmen. Så en för dig fullt adekvat och lämplig skärm kan för en annan vara oanvändbar för att den har något användaren stör sig på eller var omedveten om. Därför brukar kvalificerade tester vara den bästa guidningen. Och med tusentals spelskärmar på marknaden kommer väldigt få testas på den nivån.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om vad @Laxpudding skriver.

Jag spelar idag på en 34" ultrawide skärm. Den är införskaffad främst för produktivitet och inte så mycket för spel. Med det sagt så spelar jag en hel del på den.

- En hel del av mina kompisar ogillar att spela på min Ultrawideskärm. De blir yra av upplevelsen. Jag har inte själv haft dessa problem, så jag vet inte om det är något man kan vänja sig av med. Kan bara konstatera att det påtalats av en hel del personer.
- Min 34" skärm har samma upplösning som den skärmen du tittar på. Jag kan tycka att en större skärm skulle kunna ha en högre upplösning.
- Efter att ha kört med 34" UW skärm ett bra tag så känner jag mig ganska färdig med det formatet. Jag skaffade den första för nästan 10 år sedan. Det var en underbar ersättare till två 1080p 24" skärmar. Även om upplösningen blev lägre så gillade jag den större arbetsytan. Idag skulle jag hellre titta på en större 4k skärm, både utifrån arbete och spel.

Så utöver diskussionen kring vad som är prisvärt. Vad är det du vill uppnå med uppgraderingen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med tusentals skärmar på marknaden är frågan är ifall [random skärm #1] är prisvärd en omöjlig fråga att svara på av flera orsaker. Så det brukar inte blir många svar alls. Eller svar av typen "jag har [random skärm #2] och är supernöjd".

Dels är pengars värde något man endast kan svara själv på. Dels varierar priser hela tiden. Dessutom för att kunna svara på om en annan skärm som är mer "prisvärd" måste man kunna de 977 modellerna (enligt prisjakt) av spelskärmar (144+ Hz) utantill och dessutom ha koll på deras individuella priser för stunden. Vilket man kan få med just exempelvis prisjakt och lite mer raffinerad sökning.

Skärmen du tittar på är en IPS, 40 tum 21:9/UW med 3440 x 1440 och kapacitet för 155 Hz. Som sådan finns det inga varningsklockor. Däremot vet man inte exakt vad det är innan man testat den, antingen själv eller att någon annan kan bekräfta dess nivå relativt andra skärmar.

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=25920&direction=as...

Verkar helt klart vara endast ett fåtal skärmar med just den kapaciteten och de bygger troligtvis på samma panel, vilket dock inte säger allt om det faktiska produkten. Men ja, just nu verkar MSI MAG401QR ha ett lägre pris än snarlika modeller.

Det som man slutligen reagerar på kommer i slutändan vara hur den nya skärmen är relativt den gamla skärmen. Så en för dig fullt adekvat och lämplig skärm kan för en annan vara oanvändbar för att den har något användaren stör sig på eller var omedveten om. Därför brukar kvalificerade tester vara den bästa guidningen. Och med tusentals spelskärmar på marknaden kommer väldigt få testas på den nivån.

Så är det såklart, väldigt svårt att hänga med på skärm-marknaden. Förhoppningen med tråden var egentligen något av följande:

- Någon som mot förmodan har en sådan skärm och kan ge en liten review.

- Jag är inte särskilt insatt när det kommer till skärmar men det kanske finns någon speciell "metric" man kan kolla efter för att då se något i stil med "xxx är låg därför kommer skärmen ha dåliga färger" eller något liknande.

- Det kanske är vissa tillverkare som gör sämre skärmar än andra. Jag har exempelvis en kompis som totalsågar AOC för att han skärm har usla färger (vilket kanske är helt fel). Input gällande olika tillverkare hade därför varit intressant.

- Lite input gällande ultra wide-skärmar generellt, om folk gillar det eller ej.

Min nuvarande skärm har TN-panel och har kassa färger så i mitt fall är det nog ganska lätt att uppgradera och bli relativt nöjd, men man vill ju oavsett få det bästa för dom pengarna man väljer att spendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Håller med om vad @Laxpudding skriver.

Jag spelar idag på en 34" ultrawide skärm. Den är införskaffad främst för produktivitet och inte så mycket för spel. Med det sagt så spelar jag en hel del på den.

- En hel del av mina kompisar ogillar att spela på min Ultrawideskärm. De blir yra av upplevelsen. Jag har inte själv haft dessa problem, så jag vet inte om det är något man kan vänja sig av med. Kan bara konstatera att det påtalats av en hel del personer.
- Min 34" skärm har samma upplösning som den skärmen du tittar på. Jag kan tycka att en större skärm skulle kunna ha en högre upplösning.
- Efter att ha kört med 34" UW skärm ett bra tag så känner jag mig ganska färdig med det formatet. Jag skaffade den första för nästan 10 år sedan. Det var en underbar ersättare till två 1080p 24" skärmar. Även om upplösningen blev lägre så gillade jag den större arbetsytan. Idag skulle jag hellre titta på en större 4k skärm, både utifrån arbete och spel.

Så utöver diskussionen kring vad som är prisvärt. Vad är det du vill uppnå med uppgraderingen?

Tack för input!

En 4k-skärm hade såklart varit trevligt, det är bara att man måste spendera ganska mycket mer pengar för att få något vettigt. Billigaste skärmen som är modell större verkar vara den här för 7600kr och då är det en VA-panel, vilket efter en snabbgoogling verkar vara tveksamt?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11512626#properties

Sedan känns det som man behöver ett ganska rejält grafikkort för att kunna spela i 4k, mitt AMD 5600 xt kommer nog få det minst sagt svettigt.

Anledningarna till att jag vill uppgradera är egentligen för att jag dels vill få en bättre skärm (främst bättre färger), men även cleana upp skrivbordet lite genom att bara köra en skärm, istället för två skärmar av olika modeller.

Vad är det främst du ogillar med UW? Eller som gör att du känner dig "färdig" med det?

Permalänk
Bildexpert 📺

@HJ1795: Specar är generellt just specar, inte kvalitetsmått. Det finns väldigt lite i specifikationer som säger något om den direkta kvaliteten hos produkten. Det kan ange karaktären, likt hus VA, IPS och TN beskriver den generella karaktären men säger väldigt sällan något om den specifika produktens kvalitet. Det är därför kvalificerade tester är så viktiga.

Varumärkestänket likt "AOC är sämre" eller "Asus är bättre" är alltid anekdotiskt. Individuella produkter skiljer sig åt och visst kan man ana vissa generella drag hos olika tillverkare men annars är det som när vissa personer svär vid – eller avskyr – ett visst bilmärke. Det säger inte så mycket om vad du kommer uppleva.

Huruvida folk gillar UW-skärmar eller inte blir också lite meningslöst. Lite som att på förhand fråga om man gillar Taylor Swifts musik. En del älskar, andra hatar det och en stor del är mest neutrala. Det viktiga är ifall du (och ingen annan) gillar Taylor Swifts musik eller inte. Vad andra har för åsikter om Taylor Swifts musik hjälper ju inte dig.

Finns bara ett sätt att få svar och det är att testa själv med UW-skärm (eller lyssna på Taylor Swift).

Vilket är ett litet dilemma. Det man kan göra istället är att tänka på vad man saknar idag. Tycker man det behövs mer yta åt sidorna kan UW verkligen vara lösningen. Behöver man mer yta på höjden kan det vara ett olämpligt val.

Du som utgår från en 24-tums 1920x1080 kommer med en 34-tums UW 3440x1440 få mycket mer på sidorna och en god ökning på höjden och därför kanske vara helnöjd på alla sätt. Ifall det är mer yta du vill ha? Andra trådstartare har haft andra skärmar och inser lite dyrköpt att UW inte var deras grej.

Edit: flera trådar samtidigt med ungefär samma frågeställningar och Swec är tyvärr pigg på att dölja ursprungligt inlägg när man svarar. Du har 32-tum curved och 27-tum 16:9 utan tydligare info. Vad du får i upplevelse beror väldigt mycket på de skärmarna.

Går du den vägen kommer du också få andra situationer att hantera, likt att 3440x1440 är mer tungdrivet för GPU:n. Det innebär sämre FPS (alltså frames per second) och den om prioriterar så hög FPS som möjligt med spelandet kanske rätt har rätt väg med att istället sikta på 240–500 Hz-skärmar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HJ1795:

Tack för input!

En 4k-skärm hade såklart varit trevligt, det är bara att man måste spendera ganska mycket mer pengar för att få något vettigt. Billigaste skärmen som är modell större verkar vara den här för 7600kr och då är det en VA-panel, vilket efter en snabbgoogling verkar vara tveksamt?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11512626#properties

Sedan känns det som man behöver ett ganska rejält grafikkort för att kunna spela i 4k, mitt AMD 5600 xt kommer nog få det minst sagt svettigt.

Anledningarna till att jag vill uppgradera är egentligen för att jag dels vill få en bättre skärm (främst bättre färger), men även cleana upp skrivbordet lite genom att bara köra en skärm, istället för två skärmar av olika modeller.

Vad är det främst du ogillar med UW? Eller som gör att du känner dig "färdig" med det?

Det är just bildformatet med ultra wide och den begränsade höjden det innebär som inte är optimal. Ur ett spelperspektiv så hade det varit mycket mer omslutande att ha en större 16:9 skärm. De skärmarna fanns inte riktigt när jag köpte min första UW skärm, men i dag är läget ett helt annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är just bildformatet med ultra wide och den begränsade höjden det innebär som inte är optimal. Ur ett spelperspektiv så hade det varit mycket mer omslutande att ha en större 16:9 skärm. De skärmarna fanns inte riktigt när jag köpte min första UW skärm, men i dag är läget ett helt annat.

Jag kör 49" UW och tycker det är optimalt. Högre än så gav mig nackproblem.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Älskar Ultrawide både till spel och annat!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE