Går det att uppgradera min laptop som är väldigt slö? 240912

Permalänk
Medlem

Går det att uppgradera min laptop som är väldigt slö? 240912

Hej!
Denna info har jag om min dator:
System Manufacturer: Hewlett-Packard
System Model: HP 255 G4 Notebook PC
BIOS: InsydeH2O Version CCB.03.73.51F.22 (type: BIOS)
Processor: AMD E1-6015 APU with Radeon(TM) R2 Graphics (2 CPUs), ~1.4GHz
Memory: 4096MB RAM
Bildskärmsupplösning 1366 x 768

Kan jag öppna upp laptopen och sätta in t.ex bättre ramminnen än de jag har för att datorns prestanda ska bli bättre? Vilka i så fall? Eller kan jag köpa ny bättre processor med integrerad grafik än den jag har för att göra prestandan bättre? Vilken i så fall? eller måste jag köpa både och? Vilka? Eller går det inte att uppgradera datorn? Om det går, hur gör jag så det inte blir flaskhalsar? Vad heter min dators moderkort? Jag har försökt att hitta moderkortets namn med olika program på datorn, såsom: Kommando Prompten, Windows PowerShell, DirectX Diagnostic Tool och via operativsystemets vanliga systeminformation när man skriver msinfo32 i start och sök. Jag kollade även i start\inställningar\system\om men hittar inget om moderkortet? Det kanske jag som inte förstår informationen riktigt och att det kanske står? I alla fall så tackar jag för era svar. Robban

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RobbanV:

Hej!

Kan jag öppna upp laptopen och sätta in t.ex bättre ramminnen än de jag har för att datorns prestanda ska bli bättre? Vilka i så fall? Eller kan jag köpa ny bättre processor med integrerad grafik än den jag har för att göra prestandan bättre? Vilken i så fall? eller måste jag köpa både och? Vilka? Eller går det inte att uppgradera datorn? Om det går, hur gör jag så det inte blir flaskhalsar? Vad heter min dators moderkort? Jag har försökt att hitta moderkortets namn med olika program på datorn, såsom: Kommando Prompten, Windows PowerShell, DirectX Diagnostic Tool och via operativsystemets vanliga systeminformation när man skriver msinfo32 i start och sök. Jag kollade även i start\inställningar\system\om men hittar inget om moderkortet? Det kanske jag som inte förstår informationen riktigt och att det kanske står? I alla fall så tackar jag för era svar. Robban

Verkar vara en både liten och gammal modell och visserligen borde det gå att utöka minnet och sätta i en ssd men jag hade nog inte gjort det i den för den kommer ändå att vara långsam mot en ny modern budgetdator och skärmen är troligen inte heller särskilt bra s¨det bästa är nog att inte uppgradera den alls utan börja leta nått nyare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RobbanV:

Hej!

Min mor har en likadan laptop. Det ni kan göra är att stoppa i mera minne så du har 8gb (sodimm ddr3) en till 4gb 1333mhz behövs.

Likaså kan ni byta ut hårddisken vilket den borde ha, troligen en WD blue 5400rpm eller liknande till en SSD vilket gör att systemet blir rappare och laddar Windows/program snabbare.

Dock har den en STOR flaskhals och det är den 2 kärniga processorn på 1.4ghz som inte går att byta ut, den är fastlödd på moderkortet.

Så det ni märker av om du uppgraderar det som går är att Windows, program, installationer går snabbare.
Ni kommer däremot inte se någon förbättring i tex spel eller Youtube förutom att det laddar snabbare.

Köp ett beggat minne samt ssd om ni vill testa, det kan du hitta för en hundring eller 2 på tex tradera.

Vad moderkortet kallas kan ni se tex i programmet CPU-Z.

Personligen hade jag köpt en annan laptop.

Permalänk
Medlem

Köp den billigaste du kan på inrego.se så slipper du alla problem :), den där har gjort sitt.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Hej!

Hjälpte en gång en vän att installera om Windows i en laptop med AMD E1. Det var det trögaste CPU jag varit med om. Den såldes vidare strax efter. Gick inte att arbeta produktivt med den eftersom prestanda var så låg. Detta var nog 10 år sedan. Sitter själv på en laptop med i7 2620m som är från 2010 med uppgraderat minne till 8 gb ram och den rullar på som desktopdator fortfarande. Kolla efter något sådant om du är på en budget!

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för alla svar! Men hur vet jag vilka ramminnen som passar moderkortet (så jag lär mig)? Och hur mycket max ramminne jag kan ha på moderkortet (Hur ser jag det? Så jag lär mig)? Och om jag byter ut till SSD och maxar ramminnet. Hur mycket förbättras prestandan då? Tack för svar! Robban

Permalänk
Medlem

Bör jag samtidigt uppdatera någon hårdvara och programvara i samband med hårdvaruuppgraderingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Hej! Tack för alla svar! Men hur vet jag vilka ramminnen som passar moderkortet (så jag lär mig)? Och hur mycket max ramminne jag kan ha på moderkortet (Hur ser jag det? Så jag lär mig)? Och om jag byter ut till SSD och maxar ramminnet. Hur mycket förbättras prestandan då? Tack för svar! Robban

Google din modell så brukar du hitta infon. Tror detta är din modell men dubbelkolla aldrig allt:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-15...

Oavsett vad du uppgraderar så är det som tidigare sagts din CPU som är en STOR begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Vad använder du datorn till? Som andra redan sagt så kommer din processorprestanda inte att påverkas. Med mer ramminne kan du kanske ha något mer program igång samtidigt än tidigare. Eller fler flikar i webbläsaren öppna samtidigt innan datorn börjar säcka ihop.
En SSD gör att program startar snabbare. Men processorn är fortfarande den begränsande faktorn när det kommer till hur "snabbt" programmen körs.

Stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Skrivet av RobbanV:

Bör jag samtidigt uppdatera någon hårdvara och programvara i samband med hårdvaruuppgraderingen?

Du bör inte uppgradera datorn. Du bör byta dator. Det är inte värt pengarna att sätta i mer ramminne i den eller ssd, även om det teoretiskt och praktiskt går.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag vet att jag bör köpa ny dator. Saken är den att jag pluggar till nätverkstekniker och måste ta reda på saker och veta. Det är därför jag frågar så mycket. Så det jag undrar och måste veta är hur jag vet att rammminnena passar till moderkortet? Hur vet jag vilken ssd hårddisk som passar till moderkortet? Vilket moderkort är det? Hur vet jag att det blir en flsakhals? Jag vet om sidan https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/0Fa0L1/1/g... Men det går inte att skriva in rätt processor och grafikkort. Bara rätt upplösning gick att skriva in. Det kanske är för de delarna inte finns separat då grafikkortet är integrerat i processorn och att processorn sitter fast i moderkortet och inte säljs löst förmodar jag? Så tack för alla svar som vanligt. Robban

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte säga att du behöver ha koll på detta för att bli nätverkstekniker, men hur du får kolla är att googla. Googla den dator du har och max ram, din dator och memory type etc. Eller what memory for "datorns namn".

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Om du nu pluggar till nätverkstekniker kanske du vill prova linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Tack för svar! Jag vet att jag bör köpa ny dator. Saken är den att jag pluggar till nätverkstekniker och måste ta reda på saker och veta. Det är därför jag frågar så mycket. Så det jag undrar och måste veta är hur jag vet att rammminnena passar till moderkortet? Hur vet jag vilken ssd hårddisk som passar till moderkortet? Vilket moderkort är det? Hur vet jag att det blir en flsakhals? Jag vet om sidan https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/0Fa0L1/1/g... Men det går inte att skriva in rätt processor och grafikkort. Bara rätt upplösning gick att skriva in. Det kanske är för de delarna inte finns separat då grafikkortet är integrerat i processorn och att processorn sitter fast i moderkortet och inte säljs löst förmodar jag? Så tack för alla svar som vanligt. Robban

Det finns flera olika aspekter som avgör om en RAM-minnesmodul är kompatibel, t.ex. storlek (mindre SO-DIMM för bärbara, vanliga större DIMM för stationära datorer, CAMM är på ingång för nya slimma bärbara), signalstandard (DDR1/2/3/4/5), spänning, hastighet (t.ex. 2400 MHz), timing (CAS latency m.m.) och rank. Inte på något sätt en fullständig lista, men det ger dig några ord att söka och läsa om på t.ex. Wikipedia.

För att ta reda på vilken typ RAM minne det är i just din dator kan du antingen:
- söka på nätet efter modellnamnet på datorn (eller moderkortet om det är en stationär)
- öppna den och läsa vad som står på RAM-modulen

När det gäller SSD finns det olika storlekar och kontakter, numera främst m.2 (den fysiska kontakten) med NVMe (specifikationen för signalerna) och storleken given av syntaxen 22xx, där 22 är bredden i mm och xx är längden i mm (t.ex. 2260 eller 2280 för 22x60 mm resp. 22x80 mm). På tiden då din dator tillverkades var det fortfarande 2,5-tumsformatet som regerade. Formen kom fram som en okej kompromiss mellan fysisk storlek och lagringsplats för gamla snurrande hårddiskar. Anslutningen som är relevant är S-ATA. Det finns SSD-diskar i samma 2,5-tumsformat som är kompatibla.

PC-builds-sidan är i första hand bra om du har en dator där fler delar går att byta (typiskt en stationär dator).
AMD E1-6015 lanserades 2015 men var redan då en lågbudgetprocessor med tveksam prestanda även för enkla uppgifter som normalt internetsurfande så det är som du redan kommit fram till bättre att hitta.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Så det jag undrar och måste veta är hur jag vet att rammminnena passar till moderkortet? Hur vet jag vilken ssd hårddisk som passar till moderkortet? Vilket moderkort är det?

Det bästa är att kolla på tillverkarens specifikation för datorn, om de tillhandahåller en sådan. HP har t.ex. denna produktsida för datorn där du en bit ner på sidan kan mata in datorns serienummer för att se specifikationerna (det finns troligtvis flera olika modeller av just HP 255 G4).

Skrivet av RobbanV:

Hur vet jag att det blir en flsakhals? Jag vet om sidan https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/0Fa0L1/1/g... Men det går inte att skriva in rätt processor och grafikkort. Bara rätt upplösning gick att skriva in. Det kanske är för de delarna inte finns separat då grafikkortet är integrerat i processorn och att processorn sitter fast i moderkortet och inte säljs löst förmodar jag?

Såna där sidor är över lag rätt värdelösa. Det går inte att bara säga att någon kombination av hårdvara flaskhalsar en viss procent, utan det beror helt på vad man använder den till. Även om man bara ska t.ex. spela på den så kanske CPUn flaskhalsar i vissa spel och GPUn i andra. Man får helt enkelt fundera på vad man vill göra med datorn och välja delar som är någorlunda balanserade för de ändamålen.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Så modelnamnet är detsamma som moderkort? I så fall så heter min laptops moderkort (System Model:) HP 255 G4 Notebook PC. Har jag rätt här?
Det finns en dator på billigteknik.se, en HP EliteBook x360 1030 G2 i5 8GB 256GB SSD med Touch & Win 10 Pro (beg) för 3499kr, se https://www.billigteknik.se/laptop-13-beg/30719-28787-hp-elit... Skulle den vara bra för det priset, då ursprungspriset var 16000kr? Det är ett års garanti. Om jag skulle lägga till en terrabits ssd hårddisk för extra 1299kr är det värt eller kan jag köpa någon annanstans billigare? Sedan en tanke: Jag har en en terrabites mekanisk hårdisk i min nuvarande laptop. Kan jag klona min mekaniska hårddisk till den nya ssd en terras hårdisken och sedan sätta in i den nya datorn? Om inte det går, varför? Kan jag köpa en annan laptop som jag skulle kunna sätta in den klonade ssd hårddisken i? Då jag inte är sugen att installera om alla program jag har. Tack för svar ännu en gång! Robban

Permalänk
Medlem

AMD E1-6015 är verkligen ingen rolig CPU. Den var dålig redan 2015 och verkar prestera i klass med Intels gamla Core2Duo CPU:er från 2008! Intels Atom serie är ett fartmonster i jämförelse vilket inte säger lite.

Borde gå att få en långt bättre dator här helt gratis på forumet

Ang. HP EliteBook x360 1030 G2, så tänk på att den med stor sannolikhet har ett mjukvarustyrt sekretesskydd (Sure View). Det gör skärmen smått oanvändbar till annat än just arbete, då betraktningsvinkeln är ett katastrof även med Sure View avslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Tack för svar! Så modelnamnet är detsamma som moderkort? I så fall så heter min laptops moderkort (System Model:) HP 255 G4 Notebook PC. Har jag rätt här?

Nej, HP 255 G4 är namnet på en familj av laptops, och moderkortet har kanske inget känt namn. En laptop har ju oftast ett moderkort designat specifikt för den modellen, så det är bara en del av datorn och inget man brukar se som något separat som man ofta gör på stationära datorer.

Permalänk
Medlem

Ok! Pust! Hela tiden en massa nytt som jag inte visste innan. Tack för svaren! Ingen som vet något om just kloningar av hårddiskar som jag frågade om? Annars tips på vilken laptop jag borde köpa som är bra några år frammåt och som har ett bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, HP 255 G4 är namnet på en familj av laptops, och moderkortet har kanske inget känt namn. En laptop har ju oftast ett moderkort designat specifikt för den modellen, så det är bara en del av datorn och inget man brukar se som något separat som man ofta gör på stationära datorer.

Med familj är det hur moderkortet är anpassat till just laptopens chassi eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Det finns en dator på billigteknik.se, en HP EliteBook x360 1030 G2 i5 8GB 256GB SSD med Touch & Win 10 Pro (beg) för 3499kr, se https://www.billigteknik.se/laptop-13-beg/30719-28787-hp-elit... Skulle den vara bra för det priset, då ursprungspriset var 16000kr? Det är ett års garanti.

Den är väl okej, men 5 år gammal. Du kan få mer för pengarna på annat håll.

Skrivet av RobbanV:

Om jag skulle lägga till en terrabits ssd hårddisk för extra 1299kr är det värt eller kan jag köpa någon annanstans billigare?

Skulle normalt rekommenderat att kolla på prisjakt.nu och sortera efter pris per GB:
https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?775=24843&di...
(De har skjutit sig i foten något kolossalt så det är extremt frustrerande att använda den sidan numera. Funkar, men går extremt långsamt.)
Det finns flera 1 TB SSD under 700 kr, så 1299 kr är inget vidare bra pris.

Skrivet av RobbanV:

Sedan en tanke: Jag har en en terrabites mekanisk hårdisk i min nuvarande laptop. Kan jag klona min mekaniska hårddisk till den nya ssd en terras hårdisken och sedan sätta in i den nya datorn? Om inte det går, varför? Kan jag köpa en annan laptop som jag skulle kunna sätta in den klonade ssd hårddisken i? Då jag inte är sugen att installera om alla program jag har. Tack för svar ännu en gång! Robban

Det korta svaret är att det inte är att rekommendera vid byte av dator eftersom systemet är installerat med drivrutiner för just komponenterna från den gamla datorn, så det är inte säkert det kommer funka överhuvudtaget i den nya datorn.
Vid uppgradering av enstaka komponenter kan det funka bra.

(Mindre kommentar: Lagringskapacitet mäts i bytes (B) och inte bits (b), där 1 byte = 8 bits, så det är 1 terabyte (TB) du menar och inte 1 terabit (Tb, som är det samma som 1/8 TB). Överföringshastigheter, speciellt över nätverk och internet, mäts däremot oftast i bits per sekund av historiska skäl, men ja, det är opraktiskt att det är olika.)

Felstavning.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Med familj är det hur moderkortet är anpassat till just laptopens chassi eller?

Ja. Det är nästan alltid omöjligt att byta moderkort i bärbara datorer.
De är nästan alltid specifika för just den modellserien.

Eller nej, jag kanske missförstod din fråga.
Familj kan vara flera modeller som lanseras samtidigt från samma tillverkare. T.ex. har HP flera datorer som heter Elitebook G4, men de kan ta t.ex. olika storlekar, 12/13.3/14/15/16/17 tum skärm, olika moderkort, processorer, portar o.s.v.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Ja. Det är nästan alltid omöjligt att byta moderkort i bärbara datorer.
De är nästan alltid specifika för just den modellserien.

Eller nej, jag kanske missförstod din fråga.
Familj kan vara flera modeller som lanseras samtidigt från samma tillverkare. T.ex. har HP flera datorer som heter Elitebook G4, men de kan ta t.ex. olika storlekar, 12/13.3/14/15/16/17 tum skärm, olika moderkort, processorer, portar o.s.v.

Vad är modell? Vad är Familj? Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Vad är modell? Vad är Familj? Vad är skillnaden?

En familj är väl ett sätt att gruppera flera modeller som på något sätt hänger ihop. Alla modeller i familjen är ganska lika men kan ha olika skärmstorlek, processor o.s.v.
Vad som är familj är kanske inte helt hugget i sten. Någon kan nog mena att HP Elitebook är en familj medan andra skulle säga att Elitebook G4 är en familj (alltså med tilläggsinformationen G4 som säger något om vilken generation den är, och därmed kan man också ta reda på ålder, processorgeneration, RAM-typ o.s.v.).
Klart är i alla fall att en familj består av flera modeller, och för att kunna identifiera din dator skulle det inte räcka att säga att det är en Elitebook, på samma sätt som det inte räcker att säga att man har en Volkswagen Golf om man behöver byta tändstift. Troligtvis bör man säga vilken årsmodell eller kanske till och med om det är en GT, GTi, GTE eller allt vad det kan heta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

Hej!

Troligen är Cpun fastlödd, mer minnen..det beror på hur många minnesplatser det finns i värsta fall bara en plats alt en fastlödd och en utbytbar..men en ssd snabbar upp den rel rejält..installera Aida64 där kan du se all hårdvara i detalj sen kan du kolla på cpuworld hur mycket ramminnen cpun kan hantera. kolla även på hp site om det finns en senare bios att installera

https://www.cpu-world.com/CPUs/Puma/AMD-E1-Series%20E1-6015.h...
https://support.hp.com/se-sv/drivers/hp-255-g4-notebook-pc/76...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbanV:

sodimm DDR3 1333-1666mhz 2x4Gb allt 2x8 Gb

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för allt. Har lite att smälta. Ha det bra alla tills vi hörs igen. Robban