Liksom flera andra står jag inför ett litet dilemma nu när nätverket i huset ska byggas om.
Vi har precis dragit in fiber efter att ha haft mobilt internet tidigare som varit fullt tillräckligt för dagens behov; 2 vuxna, 1 barn som kollar på Netflix, Viaplay, surfar och lyssnar på Spotify och liknande. Jag signade abonnemang 100/100 och det kommer räcka och bli över de närmsta 2-3 åren, men sen blir sonen 10 och då kan jag tänka mig att det kan behövas lite mer fart och jag vill inte behöva starta några större ombyggnadsprojekt då.
Huset är på 200 kvm med ingångspunkt för fiber centralt på nedervåningen och min spontana tanke är att köpa 1 UniFi Express och sätta där nere och sen kanske komplettera med 1 likadan och placera på övervåningen. Nätverkskablar kommer jag dra så det finns uttag i de viktigaste rummen (kontor, vardagsrum, gästrum och barnrum/lekrum). Har bra koll på nätverk i grunden, men är inte alls uppdaterad i utvecklingen de sista 10-15 åren annat än det jag läst på de senaste veckorna. På sikt vill jag förmodligen sätta upp någon AP utomhus för bättre täckning för framtida robotgräsklippare och liknande och ev. komplettera med några kameror och annat roligt.
Frågan är alltså om jag låser in mig för mycket om jag bara utgår från en Express och sen bygger vidare?
Budgeten på sikt har ingen specifik begränsning, men jag vill lägga samtidigt lägga så lite pengar och energi på det i början tills jag vet att jag faktiskt har användning för grejerna utan att vara dumsnål från början.