Permalänk
Konsolgrävare

UniFi World Conference är i slutet av oktober, vad tror ni dom visar för gosaker då? Vad hoppas ni på?

Skulle suttit fint med en Cloud Gateway Max som har PoE++ och en U7 Enterprise! Även en Dream Machine Special Edition med PoE++ 2.5 GbE Etherlighting!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Snusfri

Ge mig en enhet som UniFi Express fast med 6st 2.5GbE portar och Wifi7 samt tillräckligt kraftfull hårdvara att skyffla trafik i full fart, gärna med wireguard på för runt 4 lök

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

UniFi World Conference är i slutet av oktober, vad tror ni dom visar för gosaker då? Vad hoppas ni på?

Skulle suttit fint med en Cloud Gateway Max som har PoE++ och en U7 Enterprise! Även en Dream Machine Special Edition med PoE++ 2.5 GbE Etherlighting!

De har ju ganska nyligen presenterat nya Unifi-produkter på Cedia 2024, så det är lite intressant att de har ett eget event så snart efter det.

U7 Enterprise har vi ju sett läckor om, så en sådan kan nog tänkas släppas då. Misstänker att den är 4x4 på 6 GHz också i så fall. Kanske 5 Gbit/s uplink också, vilket väl är det högsta det aktuella Qualcomm-chippet stödjer, om jag minns rätt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av blunden:

De har ju ganska nyligen presenterat nya Unifi-produkter på Cedia 2024, så det är lite intressant att de har ett eget event så snart efter det.

U7 Enterprise har vi ju sett läckor om, så en sådan kan nog tänkas släppas då. Misstänker att den är 4x4 på 6 GHz också i så fall. Kanske 5 Gbit/s uplink också, vilket väl är det högsta det aktuella Qualcomm-chippet stödjer, om jag minns rätt.

Ska bli kul att se vad dom visar upp. Har länge velat gå över till Ubiquiti UniFi och nu när iPhone 16 och Playstation 5 Pro får Wi-Fi 7 support så blev det en bra timing 😄

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Liksom flera andra står jag inför ett litet dilemma nu när nätverket i huset ska byggas om.

Vi har precis dragit in fiber efter att ha haft mobilt internet tidigare som varit fullt tillräckligt för dagens behov; 2 vuxna, 1 barn som kollar på Netflix, Viaplay, surfar och lyssnar på Spotify och liknande. Jag signade abonnemang 100/100 och det kommer räcka och bli över de närmsta 2-3 åren, men sen blir sonen 10 och då kan jag tänka mig att det kan behövas lite mer fart och jag vill inte behöva starta några större ombyggnadsprojekt då.

Huset är på 200 kvm med ingångspunkt för fiber centralt på nedervåningen och min spontana tanke är att köpa 1 UniFi Express och sätta där nere och sen kanske komplettera med 1 likadan och placera på övervåningen. Nätverkskablar kommer jag dra så det finns uttag i de viktigaste rummen (kontor, vardagsrum, gästrum och barnrum/lekrum). Har bra koll på nätverk i grunden, men är inte alls uppdaterad i utvecklingen de sista 10-15 åren annat än det jag läst på de senaste veckorna. På sikt vill jag förmodligen sätta upp någon AP utomhus för bättre täckning för framtida robotgräsklippare och liknande och ev. komplettera med några kameror och annat roligt.

Frågan är alltså om jag låser in mig för mycket om jag bara utgår från en Express och sen bygger vidare?

Budgeten på sikt har ingen specifik begränsning, men jag vill lägga samtidigt lägga så lite pengar och energi på det i början tills jag vet att jag faktiskt har användning för grejerna utan att vara dumsnål från början.

Det känns som att du klarar dig på en accesspunkt per våningsplan. Sätt dem inte mitt för varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig en enhet som UniFi Express fast med 6st 2.5GbE portar och Wifi7 samt tillräckligt kraftfull hårdvara att skyffla trafik i full fart, gärna med wireguard på för runt 4 lök

Den skulle sälja som smör!

Jag vill också köpa en "allt i ett"-paket...Trots att jag såklart är mycket nöjd med min Cloud Gateway Ultra.

Permalänk
Medlem

Finns det någon inbyggd funktion för att hålla koll på inkommande internet och dess hastighet?

Jag upplever droppar ibland i internet trots full täckning. Min mobil kan ju vara problemet men även grannar har upplevt samma hemma hos sig.

Jag skulle vilja logga lite och kunna ringa till de som levererar fibern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Finns det någon inbyggd funktion för att hålla koll på inkommande internet och dess hastighet?

Jag upplever droppar ibland i internet trots full täckning. Min mobil kan ju vara problemet men även grannar har upplevt samma hemma hos sig.

På UDM PRO kan man schemalägga hastighetstester, men bara dagligen, veckovis eller månadsvis. Settings -> Internet -> Automatic speedtest.

Bör vara lika på alla enheter som kör Network Controllern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Den är inte perfekt. Men ISP viewer finns så länge man har en cloud key (extern som intern).
https://unifi.ui.com/isp-viewer

Egentligen bättre att använda sig av smokeping, pingplotter och liknande.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Mer Pro Max Ultra Uber Cool Stuff...

Hade gärna sett någon mindre, rimligt prissatt 10 GbE switch med PoE, typ Flex 10 GbE men med PoE.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nej, men skulle gärna läsa mer om det.

Om du inte har kvar en backup från controller-mjukvaran så får du fabriksåterställa alla Unifi-APs och sätta upp en ny controller någonstans som du adopterar dina APs till.

Mobilappen har stöd för en AP i standalone mode, men det är inte så man kör flera APs och du förlorar en hel del funktionalitet då.

Jag hade en för ny version av mjukvaran och backade till en tidigare version. Då funkar den ena pucken men inte den andra. Den som funkar är en long range och den som inte funkar är en lite. Lite hamnar i isolerad. Ska försöka backa ytterligare ikväll å funkar inte det ska jag byta plats på dom och försöka uppdatera mjukvaran i lite. Därefter är jag rätt rådvill. Nån som har ideer?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Early access för 3rd party cameras till NVR. Sjukt nice ju.

Introducing UniFi Protect 5.0 and Enterprise NVR [Early Access]

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av KAN1N:

Early access för 3rd party cameras till NVR. Sjukt nice ju.

Introducing UniFi Protect 5.0 and Enterprise NVR [Early Access]
https://www.youtube.com/watch?v=-kWw8EUb-40

Ny NVR https://techspecs.ui.com/unifi/cameras-nvrs/envr?s=eu

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av cheddar_bob5:

<Uppladdad bildlänk>

I lådan finns även 2 st 120 mm fläktar och Philips Hue Hub som alls drivs av PoE.

• Router - Dream Machine Special Edition 10 TB

• Switch 1 - Enterprise XG 24 10 GbE (fråga inte varför)

• Rack - Thomann Millenium Steel Box 4 45

sjukt snyggt, några frågor. Med vad driver du dina fläktar och Hub med PoE?

Hur/vart är dina fläktar monterade i lådan?

Tack! ☺️

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Ska bli kul att se vad dom visar upp. Har länge velat gå över till Ubiquiti UniFi och nu när iPhone 16 och Playstation 5 Pro får Wi-Fi 7 support så blev det en bra timing 😄

Även många nya bärbara som har WiFi7 (inklusive denna Surface Laptop jag skriver detta på). Det är klart #framtiden

Dock gällande stationära spelkonsoler (och stationära rena speldatorer) så skulle jag ändå rekommendera att ansluta med kabel i första hand. Det är alltid det absolut bästa, oavsett dessa bra men inkrementella förbättringar i nya WiFi-standards.

Unify har ett par små billiga managerade switchar som är perfekta att sätta på TV-bänken för detta ändamål. Tex. dessa små smidiga Mini Flex finns ibland att köpa i trepack till bra pris:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-switching/products...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av martinot:

Även många nya bärbara som har WiFi7 (inklusive denna Surface Laptop jag skriver detta på). Det är klart #framtiden

Dock gällande stationära spelkonsoler (och stationära rena speldatorer) så skulle jag ändå rekommendera att ansluta med kabel i första hand. Det är alltid det absolut bästa, oavsett dessa bra men inkrementella förbättringar i nya WiFi-standards.

Unify har ett par små billiga managerade switchar som är perfekta att sätta på TV-bänken för detta ändamål. Tex. dessa små smidiga Mini Flex finns ibland att köpa i trepack till bra pris:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-switching/products...

https://images.svc.ui.com/?u=https%3A%2F%2Fcdn.ecomm.ui.com%2Fproducts%2F5a176b22-af34-40f2-820c-958610df1825%2Fd8e631d1-d577-45ea-8387-ed235b5af705.png&q=75&w=2048

Tack för tipset! Har faktisk en plan att dra ut lite Cat6 kabel i lägenheten till kontoret och vardagsrummet och kollat på just en sådan switch. Har rätt många enheter vid tv bänken så kanske blir en USW-Lite-8 där!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

sjukt snyggt, några frågor. Med vad driver du dina fläktar och Hub med PoE?

Hur/vart är dina fläktar monterade i lådan?

Tack! ☺️

Tack! ☺️

Jag driver fläktar, Hue Hub, Sonos Boost mm med hjälp av adaptrar/PoE splitters köpta på Amazon. Notera att det är olika typer som krävs (5v/12v + vilken kontakt tex).

Fläktarna är monterade i bakkant på en ”3U Fan Mount” från EBay/någon brittisk sida. Denna var rätt dyr för vad man får. Dessa styrs nu via PWM/termostat vilket är helt onödigt.

Via denna post på Reddit kan du få mer detaljer. Tveka inte att fråga om det är något mer du undrar över!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av cheddar_bob5:

Tack! ☺️

Jag driver fläktar, Hue Hub, Sonos Boost mm med hjälp av adaptrar/PoE splitters köpta på Amazon. Notera att det är olika typer som krävs (5v/12v + vilken kontakt tex).

Fläktarna är monterade i bakkant på en ”3U Fan Mount” från EBay/någon brittisk sida. Denna var rätt dyr för vad man får. Dessa styrs nu via PWM/termostat vilket är helt onödigt.

Via denna post på Reddit kan du få mer detaljer. Tveka inte att fråga om det är något mer du undrar över!

Stort tack! Ska kollas in 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ifall någon frekventerar UI's forum så har jag skrivit detta inlägg som kanske hade mått bra av lite svenskt sunt förnuft:

https://community.ui.com/questions/Bringing-my-network-in-to-...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Skrivet av holetaker:

Jag hade en för ny version av mjukvaran och backade till en tidigare version. Då funkar den ena pucken men inte den andra. Den som funkar är en long range och den som inte funkar är en lite. Lite hamnar i isolerad. Ska försöka backa ytterligare ikväll å funkar inte det ska jag byta plats på dom och försöka uppdatera mjukvaran i lite. Därefter är jag rätt rådvill. Nån som har ideer?

Om nån vill.veta, så lyckades jag igår kväll få in bägge ap i systemet. Var dock tvungen att backa till en riktigt.gammal controller mjukvara.
Men nu funkar det och jag uppdaterade bägge ap.
Tror ni jag kan uppdatera controllern nu, utan att förstöra för mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Om nån vill.veta, så lyckades jag igår kväll få in bägge ap i systemet. Var dock tvungen att backa till en riktigt.gammal controller mjukvara.
Men nu funkar det och jag uppdaterade bägge ap.
Tror ni jag kan uppdatera controllern nu, utan att förstöra för mig?

Det är svårt att svara på när du knappt anger några detaljer. Vilka firmware och controller-versioner pratar vi om? Vilka AP-modeller?

Är det väldigt gamla APs så kan de vara EoL och då kanske inte längre kunna manageras i senare versioner av controllern. Detta gäller dock främst första generationens APs, som nu är väldigt gamla, samt ett fåtal andra. Därför är det så viktigt att man anger detaljer när man beskriver sitt problem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det är svårt att svara på när du knappt anger några detaljer. Vilka firmware och controller-versioner pratar vi om? Vilka AP-modeller?

Är det väldigt gamla APs så kan de vara EoL och då kanske inte längre kunna manageras i senare versioner av controllern. Detta gäller dock främst första generationens APs, som nu är väldigt gamla, samt ett fåtal andra. Därför är det så viktigt att man anger detaljer när man beskriver sitt problem.

Jag får återkomma med det när jag är hemma igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag får återkomma med det när jag är hemma igen.

Fyrkantig eller rund AP?

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Skrivet av iller:

Fyrkantig eller rund AP?

Rund, inköpt för ca 8 år sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Rund, inköpt för ca 8 år sen

Med grönt lyse istället som dagens blå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur bra är Ubiquiti Unifi med att uppdatera sina produkter? Har de satt någon policy där de lovar uppdateringar en viss tid från lanseringsdatum?
Det jag hittar är sidan: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500001268521-Ubiquiti-... där de listar Ubiquiti's Vintage and Legacy Products.

Finns det något annat sätt att hålla koll på om produkten fortfarande hålls uppdaterad? Eller informerar Ubiquiti genom nyhetsbrev eller en popup i användargränssnittet om en produkt inte får uppdateringar längre?

Google har till exempel en sida där de har gjort det tydligt hur länge de lovar uppdateringar: https://support.google.com/product-documentation/answer/10231...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av EWS:

Hur bra är Ubiquiti Unifi med att uppdatera sina produkter? Har de satt någon policy där de lovar uppdateringar en viss tid från lanseringsdatum?
Det jag hittar är sidan: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500001268521-Ubiquiti-... där de listar Ubiquiti's Vintage and Legacy Products.

Finns det något annat sätt att hålla koll på om produkten fortfarande hålls uppdaterad? Eller informerar Ubiquiti genom nyhetsbrev eller en popup i användargränssnittet om en produkt inte får uppdateringar längre?

Google har till exempel en sida där de har gjort det tydligt hur länge de lovar uppdateringar: https://support.google.com/product-documentation/answer/10231...
<Uppladdad bildlänk>

Du får notiser i kontrollern när uppdatering finns. En polare kör USG och AP, han menar på att iaf USGn får uppdateringar rätt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du får notiser i kontrollern när uppdatering finns. En polare kör USG och AP, han menar på att iaf USGn får uppdateringar rätt ofta.

Senaste uppdatering till USG kom för 2 år sedan.

Men den stöds fortfarande av senaste kontrollern/cloud key.

https://www.ui.com/download/software/usg

Skrivet av EWS:

<Uppladdad bildlänk>

Man får läsa release notes till network application eller cloud key.
Där ser man om man vågar uppdatera utan att förlora åtkomst till äldre utrustning.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av iller:

Senaste uppdatering till USG kom för 2 år sedan.
Men den stöds fortfarande av senaste kontrollern/cloud key.

Kan ha varit AP'n han menade iofs:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Finns det något annat sätt att hålla koll på om produkten fortfarande hålls uppdaterad?

Väldigt bra skulle jag säga. De släpper fortfarande uppdateringar relativt ofta till generation 2 (senaste för 2 dagar sedan i Early Access) av sina APs (släppta 2015). De är uppe i AP-generation 7 om jag minns rätt.

Finns produkten inte på Legacy/Vintage-listan så har den fortfarande officiellt stöd.

Nej, de har ingen tydlig policy. Så länge som arbetsbördan är rimlig så fortsätter de att släppa uppdateringar för dem helt enkelt.

Visa signatur