Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Bästa förslaget på begagnat eldrivet (ren el eller phev) för 200-300k? Kombi eller suv. Är mer bekymrad över lägre total ägandekostnad än maximal räckvidd. Men gärna minst 4 mil räckvidd phev i verkliga förhållanden.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Bästa förslaget på begagnat eldrivet (ren el eller phev) för 200-300k? Kombi eller suv. Är mer bekymrad över lägre total ägandekostnad än maximal räckvidd. Men gärna minst 4 mil räckvidd phev i verkliga förhållanden.

Kia e-Niro eller Hyundai Kona skulle jag säga. I princip samma bil men Kia har längre nybilsgaranti. Kolla bara att den är servad korrekt för Kia är extremt nitiska. Service kan också vara rätt dyr jämfört med andra elbilar. Räckvidden ligger på ca 450 km. De flesta ägare verkar vara nöjda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kia e-Niro eller Hyundai Kona skulle jag säga. I princip samma bil men Kia har längre nybilsgaranti. Kolla bara att den är servad korrekt för Kia är extremt nitiska. Service kan också vara rätt dyr jämfört med andra elbilar. Räckvidden ligger på ca 450 km. De flesta ägare verkar vara nöjda.

Har kikat på dessa, men de är ju inte kombi. Tekniskt sett suv'ar kanske? Men bagaget är för litet. Tänk plats för sulky.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Har kikat på dessa, men de är ju inte kombi. Tekniskt sett suv'ar kanske? Men bagaget är för litet. Tänk plats för sulky.

Tänker Passat GTE eller MG5 för de pengarna. Kanske Mitsubishi Outlander PHEV. Bortsett från MG5 är det dåligt med ren elkombi, först nu det börjar komma med id7, a6 etron och bmw 5 t.ex, dock dyra. Man får se på större beg suvar om man behöver utrymmet men inte så mycket val än i den prisklassen.

Edit: glömde Optima phev

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tänker Passat GTE eller MG5 för de pengarna. Kanske Mitsubishi Outlander PHEV. Bortsett från MG5 är det dåligt med ren elkombi, först nu det börjar komma med id7, a6 etron och bmw 5 t.ex, dock dyra. Man får se på större beg suvar om man behöver utrymmet men inte så mycket val än i den prisklassen.

Edit: glömde Optima phev

MG likt Lynk är väl lite vågat att köpa med tanke på andrahandsvärde och reservdelar? Har annars även kikat på Lynk 01.

Eftersom de flesta resor görs max 3 mil enkel resa så är phev fullt rimligt. Jag vill helt enkelt dra mer nytta av våra nyuppsatta solceller. Kia Optima och Passat GTE verkar ju också fullt rimliga, Kian har jag spanat ett tag på. Men är osäker på hur den står sig generellt mot t.ex. Passaten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

MG likt Lynk är väl lite vågat att köpa med tanke på andrahandsvärde och reservdelar? Har annars även kikat på Lynk 01.

Eftersom de flesta resor görs max 3 mil enkel resa så är phev fullt rimligt. Jag vill helt enkelt dra mer nytta av våra nyuppsatta solceller. Kia Optima och Passat GTE verkar ju också fullt rimliga, Kian har jag spanat ett tag på. Men är osäker på hur den står sig generellt mot t.ex. Passaten.

Kollade lite blocket och den nyare V60 T6 Recharge ryms i budget. Möjligen också BMW 330e.
Lite mindre än Passat och Optima tror jag, men kombi ändå.
Skoda Octavia finns också som laddhybrid, osäker på årsmodeller. Lynk har jag inte tittat närmare på men har för mig att det är samma storlek som xc40?

Nackdelen är att du får serva fossildrivlinan trots att den knappt används, samt mer som kan gå sönder tänker jag. Men om du kan ladda själv och använda el till nästan alla körningar blir det billigt

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kollade lite blocket och den nyare V60 T6 Recharge ryms i budget. Möjligen också BMW 330e.
Skoda Octavia finns också som laddhybrid, osäker på årsmodeller. Lynk har jag inte tittat närmare på men har för mig att det är samma storlek som xc40?

Nackdelen är att du får serva fossildrivlinan trots att den knappt används, samt mer som kan gå sönder tänker jag. Men om du kan ladda själv och använda el till nästan alla körningar blir det billigt

Lynk 01 ska vara syskon till Volvo XC40 rent av (såg nåt om 70% samma bil?). Jag vet att många ogillar den starkt, men jag tycker den ser rätt trevlig ut.

Volvo och BMW (och övriga tyskar) är jag högst skeptisk mot då ägandekostnaden blir för hög med servicar inräknat. Åker inte så pass många långturer att eventuellt högre komfort motiverar det så långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Octavia IV har "din bil" sålt ut 2024 modellen under sen vår/sommar inför faceliften (som verkar rätt minor). 370 tror jag de har legat med vinterdäck innan sommarn...vet inte om de fortfarande har det inte tydligt på nätet så man får nog kika in ser 382k nu.
Låg försäkring jämfört med v60 och bwm samt jag tycker v60 t6 är bra mycket stötigare än skoda, speciellt i baksätet. Har nog med det tyngre batteriet att göra.
Båda trevliga bilar på olika vis...men man jämför nästan 3-4 år gamla bwm eller volvo mot en "sprillans" ny skoda lagerbil (gått enstaka mil).
Octavian verkar inte komma som laddhybrid till sverige vad jag hört för nya faceliften.
Tror det är 2020 till 2024 den finns i sverige som laddis. Men de hade lite strul på de tidigare årsmodellerna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Lynk 01 ska vara syskon till Volvo XC40 rent av (såg nåt om 70% samma bil?). Jag vet att många ogillar den starkt, men jag tycker den ser rätt trevlig ut.

Volvo och BMW (och övriga tyskar) är jag högst skeptisk mot då ägandekostnaden blir för hög med servicar inräknat. Åker inte så pass många långturer att eventuellt högre komfort motiverar det så långt.

Tar du bort volvo och alla tyskar är det ju inte jättemycket kvar att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Tar du bort volvo och alla tyskar är det ju inte jättemycket kvar att välja på.

Jodå det finns en hel del att välja på faktiskt, Volvo är helt borta ur matchen när det kommer till elbilar.
Tyskarna är typ inte heller med, de blöder enorma summor för att de inte hängde med i svängarna.

Permalänk

För någon som inte läst hela tråden:
Jag kommer att behöva hyra en bil en månad i vinter, och funderar allvarligt på att välja en elbil. Jag kan exempelvis få ett helt acceptabelt pris på en Kia e-Niro.

Några frågor i samband med det:
Jag har naturligtvis inte laddstation hemma, och jag har läst varningarna om att ta ut höga effekter under lång tid från vanliga utomhuseluttag på villan. Men kan laddningen saktas ner mjukvarumässigt till en mer hållbar nivå? Jag kör runt 35 km/dag i normala fall, så man borde kunna ladda rätt långsamt för att hålla jämna steg med den förbrukningen över 14-15 timmar.

Fråga två är vilket företag man ska ingå pakt med för att få bra pris på snabbladdning.
I närheten till jobbet har jag laddare från Tesla, eon, Ionity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jodå det finns en hel del att välja på faktiskt, Volvo är helt borta ur matchen när det kommer till elbilar.
Tyskarna är typ inte heller med, de blöder enorma summor för att de inte hängde med i svängarna.

Är inte VW något att ha i elbilsväg? Tycker att man ser dem absolut överallt.

BMW är ju lite synd att de har tappat då de ändå gjort rätt bra satsningar rätt tidigt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kommer att behöva hyra en bil en månad i vinter, och funderar allvarligt på att välja en elbil. Jag kan exempelvis få ett helt acceptabelt pris på en Kia e-Niro.

Jag har naturligtvis inte laddstation hemma, och jag har läst varningarna om att ta ut höga effekter under lång tid från vanliga utomhuseluttag på villan. Men kan laddningen saktas ner mjukvarumässigt till en mer hållbar nivå? Jag kör runt 35 km/dag i normala fall, så man borde kunna ladda rätt långsamt för att hålla jämna steg med den förbrukningen över 14-15 timmar.

Fråga två är vilket företag man ska ingå pakt med för att få bra pris på snabbladdning.

Jag har använt mig av Ionity i sommar! Deras "största" abonnemang Passport Power kostar 136 kr per månad och då laddar du för 3:50 per kWh. Men billigast blir det förstås att ladda hemma.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av General Nord:

Jag har använt mig av Ionity i sommar! Deras "största" abonnemang Passport Power kostar 136 kr per månad och då laddar du för 3:50 per kWh. Men billigast blir det förstås att ladda hemma.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

En e-Niro behöver nog ca 1,5 kWh/mil.
Med "nödladdaren" inställd på 6A, laddar man med 1,38 kW och det borde gå bra på ett schuko utag om man vet att det är OK och inte går förbi så många kopplingspunkter.
Det tar ungefär 3,5*1,5/138 ca 4 timmar att ladda hemma.
Sedan beror det på var man bor.
Priser nu:
Vid köpcentra kan man ofta ladda för 3 kr/kWh, kräver app.
Med Eviny utan avtal med 4,99 kr. Man kan ladda med Autocharge, men det kräver att man registrerar sig.
Med Ionity med abonnemanget Ionity Motion (65 kr/mån) kostar det 4,50 kr/kWh, enligt ett annat inlägg 3,50 kr med Ionity Passport. Man måste registrera sig.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jaså? Man får väl ändå påstå att Volvo går ganska bra, med försäljningsrekord förra året, och fortsatta uppgångar i år. Andelen elbilar ökar också och man ligger på att runt 25% av försäljningen är rena elbilar (upp från 16% för helåret 2023).

https://elbilen.se/nyheter/forsaljningsrekord-for-volvo-16-procent-elbilar-under-2023/

https://elbilen.se/nyheter/fortsatt-okad-forsaljning-av-elbilar-fran-volvo/

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-mot-strommen-okar-elbilsforsaljningen

Sen har de tyvärr brottats med stora problem att då ut EX90, hade man det så hade det sannolikt sett ännu bättre ut. Men din analys känns inte helt spot on om man kollar försäljningssiffrorna.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: låter som typiskt fanboy-snack (antar jämförelsen görs med Tesla). Elbilsförsäljningen har bromsat, för alla. Verkar inte gå direkt sämre för tyskarna, även om VW planerade att stänga någon fabrik.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/bmw-ove...

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Blomman90: låter som typiskt fanboy-snack (antar jämförelsen görs med Tesla). Elbilsförsäljningen har bromsat, för alla. Verkar inte gå direkt sämre för tyskarna, även om VW planerade att stänga någon fabrik.

https://www.reuters.com/graphics/TESLA-EUROPE/akveowgklvr/chart.png

Nu är jag inte helt säker på om du menar att min inlägg skulle vara fanboy-snack, eller om det är personen jag svarar som du avser.

I detta fall så ökar ju Volvos elbilsförsäljning, men rent teoretiskt betyder inte ökade marknadsandelar att man säljer mer, det kan också vara att konkurrenterna säljer mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu är jag inte helt säker på om du menar att min inlägg skulle vara fanboy-snack, eller om det är personen jag svarar som du avser.

I detta fall så ökar ju Volvos elbilsförsäljning, men rent teoretiskt betyder inte ökade marknadsandelar att man säljer mer, det kan också vara att konkurrenterna säljer mindre.

ok var otydlig, sorry, menade den du citerade

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

ID.7 GTX

Min EV6 GT är såld och en ID.7 GTX i Grenadilla Black är på väg.

Varför?

För att kalkylen såg hemsk ut. Så enkelt är det. Det var dags att byta spår, byta kalkyl.

EV6 GT erbjöds aldrig med leasing i begynnelsen. Med facit på hand hade det varit en mycket bättre affär. Orderböckerna öppnade i april 2022. Beställde samma vecka som orderböckerna öppnade. Prel. leveranstid: 12-14 månader (det tog 14 månader). Allt då talade för fortsatt stigande efterfrågan på elbilar generellt. Chansade på att privatäga bilen. Det var milt uttryckt en dålig tajming för det. För sen kom Tidöavtalet, inflationen, efterföljande räntehöjningar och slutligen rasade efterfrågan.

Varför ID.7 GTX?

Den första vettiga elbilen från VW, enligt mig. Den har:

• En relativt effektiv drivlina + större batteri.

• Fyrhjulsdrift.

• Mjukvara och hårdvara som mognat till en rimlig nivå.

• Laddning på en rimligt snabb nivå.

• Halvkombi - älskar halvkombi. Fördelarna med lastförmågan jämfört med sedan, utan nackdelarna av försämrat luftmotstånd jämfört med kombi.

• Privatleasing genom Volkswagen Finans. Känns ärligt talat som att man betalar för en mycket billigare bil med tanke på vad man får.

När?

Prel. produktionsvecka 48-50. Sen julklapp, kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Privatleasing genom Volkswagen Finans. Känns ärligt talat som att man betalar för en mycket billigare bil med tanke på vad man får.

Kostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Preliminärt 7680kr/månad (inkl. allt). Skriver preliminärt eftersom leasingavgiften är 7309, för närvarande. Sjunker och stiger i takt med VW Finans basränta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kia EV3 verkar riktigt intressant. Priserna är också bra, frågan är vad de kommer att ligga på med Privatleasing.

Skrivet av sesese:

var hittar du den bilen för 3700kr/mån?

(finns en gammal 2023 på blocket för 3990kr/mån volvon för 3700kr/mån är modell 2025

https://www.bilia.se/bilar/biliadays/?currentCarBrand=Volvo
Lyckades inte hitta en direktlänk, så du får scrolla ner lite så ser du.
Sen stämmer det som sagts att 3700kr är för Core och 1000 mil. Ska man ha serviceavtal, däck osv så blir det mer.
Vad jag förstod det som hade dessutom Core-bilarna sålt slut.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hur är hållbarheten på batterierna i Renault Zoe eller Nissan Leaf? Om man har batterihyra och behöver byta batteri, sätter de in ett helt nytt batteri då? Hur långt håller batterierna innan något behöver göras?

Överväger att köra en billigare ren elbil som andrabil istället för phev primärbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du nu ändå har uttag framdraget, varför inte be en elektriker sätta upp enklast möjliga laddbox? Är du ok med låga hastigheter så kan du ju köra färre faser/lägre ström men du får ju åtminstone en korrekt installation och slipper oroa dig. Går ju att få de absolut enklaste för 4-5 kkr med installation efter grönt avdrag, och med tanke på att du kör 35km/dag så kommer du ju spara in det snabbt jämfört med publik laddning. Vi körde "uttag" i sommarstugan under en vår, men vi satte in både lastbalansering och en laddbox där, inte ångrat det en sekund.

Angående abonnemang så har jag faktiskt bara i undantagsfall kört med abonnemang, och då Ionity. Annars har jag hållit mig mest till EON som har vettiga priser på 100-200 kW-laddning även utan abonnemang. (brukar ligga på 5.5kr/kW)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Om du nu ändå har uttag framdraget, varför inte be en elektriker sätta upp enklast möjliga laddbox? Är du ok med låga hastigheter så kan du ju köra färre faser/lägre ström men du får ju åtminstone en korrekt installation och slipper oroa dig. Går ju att få de absolut enklaste för 4-5 kkr med installation efter grönt avdrag, och med tanke på att du kör 35km/dag så kommer du ju spara in det snabbt jämfört med publik laddning. Vi körde "uttag" i sommarstugan under en vår, men vi satte in både lastbalansering och en laddbox där, inte ångrat det en sekund.

Angående abonnemang så har jag faktiskt bara i undantagsfall kört med abonnemang, och då Ionity. Annars har jag hållit mig mest till EON som har vettiga priser på 100-200 kW-laddning även utan abonnemang. (brukar ligga på 5.5kr/kW)

Med min planerade körsträcka för den aktuella perioden så är jag glad om jag sparar några hundralappar över hela månaden genom att ladda hemma, så då är en laddbox - särskilt en modell som jag inte skulle vilja behålla om jag faktiskt skaffar en elbil någon gång - inte välanvända pengar för mig.

Permalänk
Medlem

Med min planerade körsträcka för den aktuella perioden så är jag glad om jag sparar några hundralappar över hela månaden genom att ladda hemma, så då är en laddbox - särskilt en modell som jag inte skulle vilja behålla om jag faktiskt skaffar en elbil någon gång - inte välanvända pengar för mig.

Äsch, jag bommande ju helt att du bara skulle ha den i EN månad... Läste snett. Förlåt.

Jag är faktiskt osäker om jag skulle välja en ren elbil om man bara ska ha i en månad, speciellt under vintern när de drar så pass mycket, kolla om du kan hyra typ en laddhybrid som en V60 eller Skoda Octavia IV, fick den sistnämna genom Europcar sist. De klarar ju ditt avstånd på laddning och ska du köra längre så kan du köra bensin.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

https://www.reuters.com/graphics/TESLA-EUROPE/akveowgklvr/chart.png

Vad jag kan se så har de gått från 3,7% till 9-ish% sålda elbilar.
Mycket tack vare förbeställningar av Volvofantaster. Vad de ser i Volvo är en gåta för sig men den tänker jag inte försöka lösa.

C40 Recharge var en katastrof och jag tycker synd om de som köpte en sådan, det blev väl några de fick leasa ut till slut, men Volvo fick subventionera månadskostnaden rejält.

Och nej det är inte i jämförelse med Tesla, drar man den jämförelsen så är Volvo’s försäljning försvinnande liten, en fjärt i rymden på sin höjd.

Volvo var grymma, men det var för ganska många år sedan, de är numera omsprungna av både KIA och Tesla.
Jag ser till och med att fler EV9 på vägarna i Stockholm än vad jag ser C40 Recharge.

Och du, skippa snacket om fanboy om du är äldre än 12.

Permalänk
Medlem

Du väljer ju en modell som du enkelt kan uppgradera.
Dvs, du har en fas utdragen som du använder nu och får en laddhastighet runt 3,7 kW med vanlig 16A säkring, skulle du senare vilja ha mer ber du elektriker dra 2 faser till vilket gör att du får 11kW på 16A.
När du då utökar sätter man även in lastbalansering så man inte behöver säkra upp.

Edit: missade även jag att det rörde sig om 1 månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du väljer ju en modell som du enkelt kan uppgradera.
Dvs, du har en fas utdragen som du använder nu och får en laddhastighet runt 3,7 kW med vanlig 16A säkring, skulle du senare vilja ha mer ber du elektriker dra 2 faser till vilket gör att du får 11kW på 16A.
När du då utökar sätter man även in lastbalansering så man inte behöver säkra upp.

Edit: missade även jag att det rörde sig om 1 månad.

Värt att ha i åtanke vid den här typen av resonemang är att man bara kan få grönt bidrag för laddbox-installation en gång per fastighet - som jag uppfattat det. Ska man slå till så ska man köpa en ordentlig box direkt + se till att hela installationen blir klar (3-fas mm).

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro