Permalänk

Jag har väl större delen av de vanligare streaming-tjänsterna och några mindre vanliga. För mig är You Tube Premium helt klart värt det. Det blir många fler timmar framför YT än annan streaming då jag använder YT mer för att hålla mig uppdaterad på mina intressen än ren "underhållning".

Men såklart, dyrare är dyrare. Bara att välja bort när man får nog.
Man kan ju gå helt off-line och köpa nyhets o fack-tidningar samt böcker. Det blir snabbt dyrt det med.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Avstängd

AdBlock.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Utöver YT Music som jag använder istället för Spotify så använder vi YT Kids mycket i vårt hushåll, en superbra app för barn som dels rensar bort allt som inte passar barn, dels har ett barnvänligt UI, dels automatiskt laddar ner offline-videos så att det alltid finns film att kolla på när reser bort med bilen.

YT Kids finns det väl också en egen "gratis" app för? Fast det kanske är värt att slippa gnället om att köpa de där nya leksakerna som YT matat ungen med i reklam ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Tack. Ett par tre klick och jag sparar 100:- i månaden. Min fru envisas ändå med Spotify och kom aldrig riktigt in i YT:andet.

Edit: De blir nog tom 130:- jag spar i månaden.

Förstår henne.
Själv sade jag upp mitt google abb o skaffade spotify när de lade ned google music för att tvinga över användare till eländet yt music.

Permalänk
Medlem

Tecknade precis om mitt google music med livstidpris 79kr/mån till youtube family premium för 179kr, och nu höjs det direkt nästa månad till 279kr/mån... Blir till att köra en rPi på TV'n och övergå till Apple music istället. Gnidna jävlar...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Kommer nog köra premium över vintern.
Sen blir det stopp ett tag med det priser.
Ganska less på Youtube video formatet där dom maler om samma sak om och om igen utan att komma till saken bara för att komma upp i 8min så dom får sina streamade annonser. Shorts videos gillar jag inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

YT Kids finns det väl också en egen "gratis" app för? Fast det kanske är värt att slippa gnället om att köpa de där nya leksakerna som YT matat ungen med i reklam ?

Ja så kanske det är, oavsett så är det värt de pengarna för mig att grabben inte behöver se reklam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magnus303:

Som sagt gäller enbart på 1080p och enbart på vissa videor. Stora flertalet av 1080p är utan premiumkvalitet.
Sen undrar jag hur mkt bättre det blir. Är det ens märkbart?

Det är en klart märkbar förbättring, så pass att jag alltid ser till att välja det om möjligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ni kan ha varsin profil på samma inloggning och få separata subs/rekommendationer om ni är bekväma med att dela inloggning.

Det är ju faktiskt ett alternativ.

Men då måste någon av oss göra om hela vår profil, subba på alla kanaler och fixa algoritmerna.

Men ska verkligen ta upp det och se om vi tycker det är värt det, bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Vad får man för ”Youtube Premium”? Är det filmer och sådant då också som man är ute efter eller är det ”bara” att slippa reklamen?

Du slipper reklam och får youtube music

Permalänk
Medlem

på mitt jobb vi använder VPN. jag får aldrig reklam på youtube. Hur kommer det sig? Har också ublock installerat i webbläsaren men har aldrg haft problem med att hemsidor ber mig stänga av ublock för att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Intressant fråga. Generellt sett hör man ju om folk tittar på TV men jag tittar aldrig på TV, istället tittar jag på Youtube. Brukar kolla om det finns någon rolig rekommendation, annars tar jag någon kategori, tex spel och ser om det finns något jag vill se. Eller så är jag sugen på någon dokumentär, även kortare sådana. Slutligen kikar jag på kanal-specifika saker som tex speedruns (GDQ), några jag följer som gör coola drinkar eller matlagning. Eftersom jag kikar på ett eller ibland flera dussin videos per dag så hade det varit omöjligt att inte ha Premium pga. den extrema mängden reklam.

Aa hajar, är helt på den biten att kunna styra sitt utbud. Ser själv aldrig på vanlig TV, och är även jag allergisk mot reklam så det försöker man undvika så mycket det bara går. Kollar nog inte så mycket generellt på serier eller liknande, ett par avsnitt i veckan kanske. Så mitt intresse ligger väl bara helt enkelt någon annanstans, kanske därav att jag aldrig fastnat för Youtube heller.

Permalänk
Medlem

Det absolut värsta är ju att om man en gång sökt på hur man knyter en sko så får man ju det i feeden flera veckor efteråt. Klart man kan köra i incognito, men det glömmer i alla fall jag allt som oftast. AI'n hos youtube är otroligt bra på att visa saker jag inte vill se, men odugliga på att få fram det jag vill se. (min uppfattning dvs).

Inte lika illa som facebook (meta) som har en otrolig förmåga att avlyssna det man pratar om på kontoret, tex en arbetskamrat skall se på en ny bil, en G6 av ett eller annat märke jag inte ens vet namnet på. Alltså muntligt prat. Tro på fan om den inte dyker upp i reklamfeeden på meta efter en halvtimme. Detta händer alltför ofta till att det skall vara en tillfällighet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det absolut värsta är ju att om man en gång sökt på hur man knyter en sko så får man ju det i feeden flera veckor efteråt. Klart man kan köra i incognito, men det glömmer i alla fall jag allt som oftast. AI'n hos youtube är otroligt bra på att visa saker jag inte vill se, men odugliga på att få fram det jag vill se. (min uppfattning dvs).

Inte lika illa som facebook (meta) som har en otrolig förmåga att avlyssna det man pratar om på kontoret, tex en arbetskamrat skall se på en ny bil, en G6 av ett eller annat märke jag inte ens vet namnet på. Alltså muntligt prat. Tro på fan om den inte dyker upp i reklamfeeden på meta efter en halvtimme. Detta händer alltför ofta till att det skall vara en tillfällighet.

Det är bara gå till historiken och ta bort de videos du inte vill generera rekommendationer ifrån.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TLOF:

Kommer nog köra premium över vintern.
Sen blir det stopp ett tag med det priser.
Ganska less på Youtube video formatet där dom maler om samma sak om och om igen utan att komma till saken bara för att komma upp i 8min så dom får sina streamade annonser. Shorts videos gillar jag inte heller.

Youtube är så mycket större än vad du verkar vara medveten om.

Jag la några minuter på att gå igenom vad jag sett senaste veckorna. Jag tror att en enda video är under 8 minuter. Det är rätt mycket, men bara ett skrap på ytan av vad jag ser på YT:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Klick-bait formatet alla videos har nu för tiden får mig att inte vilja engagera mig med plattformen.

Så trött på "This changes everything" sedan bild på content creatorn när han gör en intressant eller chockat ansiktsuttryck. Jag förstår att de använder det formatet för att det genererar klick men man blir fort utmattad när man ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

youtube premium är lätt det bästa abonnemanget jag har, prishöjning suger men enligt mig är det värt 149/mån.

Jag tänker lite på samma vis.

Egentligen KÄNNS det för dyrt. Men det är garanterat den tjänst jag spenderar mest tid på och har mest behållning av.

Permalänk
Medlem

Jag avsluta min familje-plan, 279kr är för dyrt och har endast haft ett extra konto som utnyttjat tjänsten (gemensamma familjekontot på våra TV-apparater i huset). Så blir bara att byta till eget för mig på 149kr. Så i princip blir det billigare för mig nu när det inte är 179kr utan bara 149kr...

Men jag tycker fortfarande Youtube-Premium är det bästa abonnemanget jag har, tid tittat är 10 gånger mer än Netflix osv... Rent krasst kan man säga också att Netflix och liknande kan jag ersätta med piratkopiering om jag vill, men youtube är lite svårare att ersätta (lyssnar på musik med telefonen nedsläkt osv)...

Sen självklart är youtube irriterande då de har sina begränsningar ditsatta med flit, men samtidigt så måste pengarna in på något sätt till tjänster och det är antingen reklam eller direktbetalning.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Var ju redan dyrt så blir inte mer sugen nu men lär väl dra upp antalet reklam ännu mer tills att man antingen köper premium eller slutar konsumera yt helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Undrar just hur många kvartal det är kvar av öppen inloggningsfri YouTube.

Precis, inte många skulle jag tro, ekosystemet måste låsas tillslut, inom ett par år känns det som.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Youtube är så mycket större än vad du verkar vara medveten om.

Jag la några minuter på att gå igenom vad jag sett senaste veckorna. Jag tror att en enda video är under 8 minuter. Det är rätt mycket, men bara ett skrap på ytan av vad jag ser på YT:

Jag undrar om du missförstod honom? hans problem är att han saknar korta koncisa videos som svarar på specifika frågor och hur man löser dem, utan att bränna massa tid på att videon ska bli lagom lång för algoritmen och för man ska hinna kränga massa sponsorer.

Sen kanske han uppskattar långa djupa videos också, men ibland vill man ju bara ha ett kort förklaring hur man löser ett specifikt problem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Jag undrar om du missförstod honom? hans problem är att han saknar korta koncisa videos som svarar på specifika frågor och hur man löser dem, utan att bränna massa tid på att videon ska bli lagom lång för algoritmen och för man ska hinna kränga massa sponsorer.

Sen kanske han uppskattar långa djupa videos också, men ibland vill man ju bara ha ett kort förklaring hur man löser ett specifikt problem.

Han skrev "Ganska less på Youtube video formatet där dom maler om samma sak om och om igen utan att komma till saken bara för att komma upp i 8min så dom får sina streamade annonser."

"Youtube video formatet" som han pratar om (8 minuter långa, fyllda av tomt malande för att kunna få reklaminkomster) råkar jag i stort sett aldrig ut för, därför visar jag en annan sida som han verkar ha missat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

youtube premium är lätt det bästa abonnemanget jag har, prishöjning suger men enligt mig är det värt 149/mån.

Snart sitter du där och försöker berättiga för dig själv att YT är värt 499:- i månaden. Konsumenter är så fruktansvärt blåsta. Om ett företag ökar priset för en produkt och konsumenterna sluta köpa tjänsten, tror ni då att A: Företaget höjer priserna igen. Eller B: Företaget inser sitt misstag och sänker priserna, alternativt erbjuder andra typer prenumerationer.
För dom flesta handlar det om någon kombination av lathet och okunskap. Ni kan ju sitta här och låtsas att ni betalar för att det är "rätt". Vi andra vet att ni inte klurar ut hur man installerar en reklamfri YT app på tv eller telefon.

Kollar man jämförelsen med tv-abonnemang och prishöjningar där så är det ju inte konstigt att IP-tv aldrig varit större. Samma sak hände musikindustrin. När priserna var högre än vad konsumenterna var beredda att betala så letade folk efter andra alternativ. Sen kom streamingtjänsterna som alternativ, då valde dom flesta att gå över till det för att det var ett rimligt pris på vad man fick för pengarna.
Vi konsumenter betalar gärna för oss, förutsatt att det är en rimlig prislapp på det vill konsumera.
69:- i månaden för YT lite var vad jag betalade. När dom tvingade mig att få en massa skit som jag inte är intresserad av så letade jag alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem

De enda som är blåsta här är de som inte vill göra rätt för sig. Youtube är inget tvång utan helt frivilligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

på mitt jobb vi använder VPN. jag får aldrig reklam på youtube. Hur kommer det sig? Har också ublock installerat i webbläsaren men har aldrg haft problem med att hemsidor ber mig stänga av ublock för att fortsätta.

Det är ublock som blockar reklamen på youtube. Och ja, det är väldigt sällan sajter ber en stänga av ublock, men det existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Snart sitter du där och försöker berättiga för dig själv att YT är värt 499:- i månaden. Konsumenter är så fruktansvärt blåsta. Om ett företag ökar priset för en produkt och konsumenterna sluta köpa tjänsten, tror ni då att A: Företaget höjer priserna igen. Eller B: Företaget inser sitt misstag och sänker priserna, alternativt erbjuder andra typer prenumerationer.
För dom flesta handlar det om någon kombination av lathet och okunskap. Ni kan ju sitta här och låtsas att ni betalar för att det är "rätt". Vi andra vet att ni inte klurar ut hur man installerar en reklamfri YT app på tv eller telefon.

Kollar man jämförelsen med tv-abonnemang och prishöjningar där så är det ju inte konstigt att IP-tv aldrig varit större. Samma sak hände musikindustrin. När priserna var högre än vad konsumenterna var beredda att betala så letade folk efter andra alternativ. Sen kom streamingtjänsterna som alternativ, då valde dom flesta att gå över till det för att det var ett rimligt pris på vad man fick för pengarna.
Vi konsumenter betalar gärna för oss, förutsatt att det är en rimlig prislapp på det vill konsumera.
69:- i månaden för YT lite var vad jag betalade. När dom tvingade mig att få en massa skit som jag inte är intresserad av så letade jag alternativ.

Allt ska ju bara vara gratis, om prismodellen inte passar dig så ska det helt enkelt vara gratis, annars är man ju dum i huvudet.

Det är tur vi har genier som dig så vet att branschen tar för mycket betalt på alla håll och kanter, det är därför Discovery/Max, TV4, Viaplay, etc. krympt i marknadsvärde till inte ens hälften av vad dom var för 7-8 år sen. Är endast för dom som sitter högre upp i företagen tar för mycket betalt och har för höga löner. Så, eftersom de får för höga löner så är det inte bara moraliskt rätt att köra IPTV, utan det är ett moraliskt måste? Är det den logiken vi är inne på nu som många andra kör?

Men det är ju bra, för då slipper ju t.ex. TV4 köpa nya rättigheter för sport som t.ex. handbollen, och det kan få hamna på egna play-kanaler som kostar 400kr månaden och når ut till färre tittare så intresset för sporten svalnar. Blir färre som vill pröjsa för reklam till lagen då det är en tiondel av tittarna jämfört med 1-2 år tidigare. Jupp, det är så man visar sin brillians.

Vi kanske ska be IPTV lämna ut lite uppgifter om hur många som tittar så man kan bestämma vad lite reklam på tröjor ska kosta...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Han skrev "Ganska less på Youtube video formatet där dom maler om samma sak om och om igen utan att komma till saken bara för att komma upp i 8min så dom får sina streamade annonser."

"Youtube video formatet" som han pratar om (8 minuter långa, fyllda av tomt malande för att kunna få reklaminkomster) råkar jag i stort sett aldrig ut för, därför visar jag en annan sida som han verkar ha missat.

Lite som om någon skulle fråga "var hittar jag noveller i bokhandeln?" och få svaret "men utbudet är ju jättestort - det det finns ju massor av tusensidiga romaner, här är några exempel!", men ok

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

De enda som är blåsta här är de som inte vill göra rätt för sig. You Tube är inget tvång utan helt frivilligt.

På vilket sätt gör man rätt för sig? You tube producerar inget material själv utan tillhandahåller endast en tjänst där vem som helst kan lägga ut videos. Unreal Engine tex är gratis för vem som helst, bara sätta igång att göra ett spel med gratis motor.

Varför betala för YouTube premium när ad blocker fungerar utmärkt?

Dessutom har You Tube en massa hemska scam annonser och det säger inte lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Allt ska ju bara vara gratis, om prismodellen inte passar dig så ska det helt enkelt vara gratis, annars är man ju dum i huvudet.

Det är tur vi har genier som dig så vet att branschen tar för mycket betalt på alla håll och kanter, det är därför Discovery/Max, TV4, Viaplay, etc. krympt i marknadsvärde till inte ens hälften av vad dom var för 7-8 år sen. Är endast för dom som sitter högre upp i företagen tar för mycket betalt och har för höga löner. Så, eftersom de får för höga löner så är det inte bara moraliskt rätt att köra IPTV, utan det är ett moraliskt måste? Är det den logiken vi är inne på nu som många andra kör?

Men det är ju bra, för då slipper ju t.ex. TV4 köpa nya rättigheter för sport som t.ex. handbollen, och det kan få hamna på egna play-kanaler som kostar 400kr månaden och når ut till färre tittare så intresset för sporten svalnar. Blir färre som vill pröjsa för reklam till lagen då det är en tiondel av tittarna jämfört med 1-2 år tidigare. Jupp, det är så man visar sin brillians.

Vi kanske ska be IPTV lämna ut lite uppgifter om hur många som tittar så man kan bestämma vad lite reklam på tröjor ska kosta...

Skrev jag inte att priset ska vara rimligt för det man köper? Sa inte att yt premium skulle vara gratis. Och att du får gärna tycka att det är bra för dig som konsument att betala för saker som du inte är intresserad av. Reklam på en tröja bryr jag mig inte om. Hela den biten är en annan diskussion om hur sporten blivit dyrare och dyrare för att klubbarna ska finansiera dyrare spelare. Problemet är väl i så fall att tex handbollens rättigheter är för dyra att köpa in. Så antingen så får ju ägarna av ligan inse att vi kan inte ta så här mycket betalt för rättigheterna till våra matcher eller godta att färre personer kommer att se på deras matcher.
Men som jag tidigare skrev så är jag inte ute efter att det ska vara gratis, det är bara du som skriver det. Sitter där med armarna i kors och ser moloken ut.
Jag vill ha fler möjligheter att skräddarsy mina paket. Jag vill inte betala för serier eller filmer om jag bara är intresserad av sport. Min utopi är ju att jag ska kunna välja mellan ligor som jag vill betala för. Du argumenterar som att du tror att dessa företag går back på sina tjänster. Dom är bara välgörare som vill att du som konsument ska slippa att välja andra streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Klick-bait formatet alla videos har nu för tiden får mig att inte vilja engagera mig med plattformen.

Så trött på "This changes everything" sedan bild på content creatorn när han gör en intressant eller chockat ansiktsuttryck. Jag förstår att de använder det formatet för att det genererar klick men man blir fort utmattad när man ser det.

Själv har jag börjat bli allergisk mot ”this video is sponsored by” händer oftare att jag stänger ner videon istället.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc