Northvolt strukturerar om – säger upp 1 600 i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Jag bor i Skellefteå och har vänner som gjort diverse jobb där ute så man har fått höra en hel del. Verkar helt galet stressat bygge, sen är Skellefteå inte så stort. Att få dit 2-3000 pers är väldigt svårt, många väldigt unga utan erfarenhet. Fanns inte tillräckligt med toaletter ett tag, då behöver man vara kreativ… tydligen billigare att sanera än att fixa mer toaletter.

Dom betalade bra för kompetens de ville ha/behövde. En kompis kompis blev erbjuden mer än dubbel lön för att jobba för dom. Nu är han glad stt han tackde nej.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har en känsla att antingen EU eller Sveriges regering kommer hjälpa företaget om de går i konkurs. Företaget är för viktigt för famtiden för att låta det gå under.

Fast framtiden för elektriska bilar har alltid varit en illusion.
För att det skulle funka så skulle någon (staten) behöva satsa 100-1000ggr kostanden för Northvolt på tillhörande infrastruktur.

Lika uppenbart är det att självkörande bilar är en illusion. Jag har kunnat följa t.ex. Einride ”inifrån” under några år, där har dom skimmat pengar från bolaget på absurda nivåer.

Skrivet av Cooling23:

Jag har en känsla att antingen EU eller Sveriges regering kommer hjälpa företaget om de går i konkurs. Företaget är för viktigt för famtiden för att låta det gå under.

Som SAAB…

(Det intressanta där var att jag földje en annan rättegång om ekonomisk brottslighet under tiden som SAAB-härvan utspelade sig, och såväl åklagare som advokater var tämligen övertygade om att SAAB var deras nästa jobb.. (och det var långt innan det ”exploderade” på allvar”)

Skrivet av MsSmith:

Fast det vet vi inte. Jag var med på EIB's förstudie av Northvolt som gick så pass bra att man påbörjade Fas 1 av Northvolt Ett. Jag vill nog påstå att man har varit tydlig och haft rimliga mål att arbeta mot hela tiden.

Och uppenbarligen hade du/ni fel, det är okej, du kan bara erkänna det.

Ditt trackrecord här är verkligen inte på topp, för du var väl med att ta fram något arbetsmarknads-program som också är ett totalhaveri, så det du gör är det amerikanerna kallar ”cover your own ass”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

För att det skulle funka så skulle någon (staten) behöva satsa 100-1000ggr kostanden för Northvolt på tillhörande infrastruktur.

Är detta siffror något du har täckning för eller hittar du bara på? 1000 gånger låter jättemycket tycker jag. Northvolt har väl tagit in finansiering på säg 150 miljarder (osäker på exakt hur mycket). 150 biljoner för infrastruktur för elbilar känns högt. Statsbudgeten är på lite drygt en procent av summan.

Permalänk
Medlem

"Bidragsentreprenör" som det så fint heter. Ledningen har iaf lyckats med vad DE var ute efter från början 💰💰💰

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | GTX 750Ti 2GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är detta siffror något du har täckning för eller hittar du bara på? 1000 gånger låter jättemycket tycker jag. Northvolt har väl tagit in finansiering på säg 150 miljarder (osäker på exakt hur mycket). 150 biljoner för infrastruktur för elbilar känns högt. Statsbudgeten är på lite drygt en procent av summan.

Vårat elnät går ju redan på knäna när det är riktigt illa? Vad tror du det kostar att bygga ut nät och produktion för att alla ska kunna köra elektriska bilar?

Det har alltid varit en illusion

Du kan ju om du vill jämföra det med datorer, det är ju ändå ett forum fokuserat på det området.

Ta en viktig komponent för datorer, du kan få välja, men vi kan ta processorer, där är Northvolt processor-tillverkaren.

Men för att datorer ska fungera så krävs det dels övriga komponenter, men även infrastruktur, fibernät, ISP, osv.osv.

Här har man alltså börjat bygga processorer utan att något av dom där andra sakerna finns.

Om du räknar på det ekonomiskt så tror jag att du kommer fram till att siffran 100-1000ggr är i underkant. Vi pratar såklart globalt nu, det här är ju ett globalt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om du räknar på det ekonomiskt så tror jag att du kommer fram till att siffran 100-1000ggr är i underkant. Vi pratar såklart globalt nu, det här är ju ett globalt problem.

Jag trodde i min enfald att det var sverige du avsåg. Om man skall bygga ut infrastrukturen globalt så har jag inga problem med dina siffror. Dock är det som alltid klädsamt att hänvisa till källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Lika uppenbart är det att självkörande bilar är en illusion. Jag har kunnat följa t.ex. Einride ”inifrån” under några år, där har dom skimmat pengar från bolaget på absurda nivåer.

Och uppenbarligen hade du/ni fel, det är okej, du kan bara erkänna det.

Ditt trackrecord här är verkligen inte på topp, för du var väl med att ta fram något arbetsmarknads-program som också är ett totalhaveri, så det du gör är det amerikanerna kallar ”cover your own ass”.

Skrivet av Xeonist:

Vårat elnät går ju redan på knäna när det är riktigt illa? Vad tror du det kostar att bygga ut nät och produktion för att alla ska kunna köra elektriska bilar?

Du kan ju om du vill jämföra det med datorer, det är ju ändå ett forum fokuserat på det området.

Ta en viktig komponent för datorer, du kan få välja, men vi kan ta processorer, där är Northvolt processor-tillverkaren.

Men för att datorer ska fungera så krävs det dels övriga komponenter, men även infrastruktur, fibernät, ISP, osv.osv.

Här har man alltså börjat bygga processorer utan att något av dom där andra sakerna finns.

Detta är varför jag anser att Sweclockers är ett rätt kasst forum för sunda samtal (se tidigare inlägg, sida 1). Din verklighet stämmer inte överens med resten.

• Elektriska bilar är framtiden, fortsätta köra på bensin/diesel kommer försvinna. Det är rena motsatsen mot vad du tror att en illusion är.

• Infrastrukturen inom Europa är på plats mer eller mindre. Det är idag fullt möjligt att använda en elbil från norra Norge till södra Italien. Vad som behöver till är dock flera saker. Främst noder för att klara av infrastrukturen i storstäder. En mental omställning för bi-directional laddning. Bättre räckvidder, lägre priser. Allt det här kommer mer och mer. Lagringsbranschen är bara en liten del i omställningen. En annan är generering, en tredje är långtidslagring, en fjärde är den mentala omställningen, en femte är självförsörjande hushåll osv. Det är en uppskalning av många saker. Du verkar leva i tron att allt annat måste vara på plats.

• Självkörande bilar har vi idag. Vad vi inte har är regelverket

• Det svenska elnätet är det bästa i världen och vunnit pris för det hos World Energy Council tre år i rad. Om du tror att det går på knäna idag så har du fel och förstår inte hur elnätet fungerar. Men visst kommer underhåll och uppgraderingar kosta. Utöver de vanliga satsningarna har man avsatt pengar för Kraftlyftet. Är dock osäker på nyttan, vi har trots en ökad folkmängd sedan år 2000 minskat i energianvändningen

• Du syftar på Kundval Rusta och Matcha, vilket jag var med och utvecklade tillsammans med AF i norr. Det har varit ett bra program i några år men anvisningarna har varit för låga. Förändringarna inom AF och bristande kompetens hos personal på AF är i huvudsak orsaken till att för få deltagare blivit anvisade. Exempelvis har det upphandlats kompetens inom vissa moduler men handläggare har inte förstått innebörden av dessa och inte sänt deltagare till sagda leverantör för den uppgiften. Pengar i sjön och ingen utveckling för deltagaren. Inledningsvis kom de som varit inskrivna länge in i programmet vilket gav ett sämre resultat. Covid och lågkonjunkturen har däremot gjort att fler högutbildade hamnade där och deras anvisningsperiod har varit kortare. Men visst behöver även det programmet snart moderniseras.

• Det stämmer inte att datorer kräver internetleverantör. Att lokala delar så som minne och moderkort krävs stämmer förvisso men de har alltid utvecklats i samklang genom diverse kretsuppsättningar och standarder. Moderna batterifabriker är förstås ett nytt påfund men kom inte och säg att elnätet inte funnits sedan tidigare.

Det stämmer inte att man börjat i fel ände, eller att man börjat med en sak utan att ha den andra. Till att börja med är det en felaktig retorik att "man" börjat - det är individuella aktörer som ser ett behov eller har ett uppdrag. Sedan är omställningen och riktningen bestämd på högre nivå, där teknisk utveckling ligger till grund för exempelvis de globala målen. Något kommer ligga i framkant, något kommer sladda lite efter. Några är early adopters, andra är mer försiktiga. Det har inte varit tekniskt möjligt att genomföra vissa saker för ens nu, samtidigt om 20 år kommer dagens teknik kännas förlegad. Bara jämför Linux distar, relationen mellan GPU och CPU eller bredbandshastighet om du vill hålla dig till datortermer.

• På hög nivå satsar FN och UNDP att jobba bort svält. En given lösning för detta är energi. Det är där allt börjar och slutar. Inom EU har vi EIB och på andra ställen har vi AfDB och AIIB exempelvis. Bara hos AIIB finns det just nu 131 utlysningar för energi där 46 ligger i Nepal. Så även om omställningen är global jobbas det också på det globalt. EU, så väl som Asien och Afrika har olika utgångspunkter men lösningen är alltid densamma: Energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag trodde i min enfald att det var sverige du avsåg. Om man skall bygga ut infrastrukturen globalt så har jag inga problem med dina siffror. Dock är det som alltid klädsamt att hänvisa till källor.

En snabb Googling, som man kan göra själv, ger:
(Sen är det alltid vanskligt för man vet inte exakt vad det är dom tar med i dom där rapporterna…varför exakta pinpointade källor är nästan omöjligt)

https://www.svd.se/a/pQGbJo/sa-mycket-kostar-klimatomstallnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

[li]Infrastrukturen inom Europa är på plats mer eller mindre. Det är idag fullt möjligt att använda en elbil från norra Norge till södra Italien.

Många skiter i infrastrukturen i europa, för det påverkar inte dem, vad de behöver är att kunna ladda hemma, inte åka sketalångt för att betala DYRT för att få ladda bilen. Folk behöver ladda hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

En snabb Googling, som man kan göra själv, ger:
(Sen är det alltid vanskligt för man vet inte exakt vad det är dom tar med i dom där rapporterna…varför exakta pinpointade källor är nästan omöjligt)

https://www.svd.se/a/pQGbJo/sa-mycket-kostar-klimatomstallnin...

Artikeln är bakom betalvägg. Dock verkar det som artikeln avser kostnader för att nå 1.5 graders målet, dvs lite större projekt än att möjliggöra för folk att köra elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vidare är det svårt att konkurrera med USA i det här läget där staten täcker uppemot 100 % av kostnaderna för att bygga batteri-, solcells- eller vätgasfabriker via Inflation Reduction Act. Jämför det med svenska statens otroligt defensiva agerande här.

Jag vill minnas att staten var på väg att bli stämda från utlandet när de skulle kliva in med ekonomisk hjälp till något eller några krisande svenska företag. Stämningen handlade då om att staten inte fick gå in med pengar eftersom det skulle ge konkurrensfördelar till ett företag.

Samtidigt gör de ju precis så i USA, Kina, Ryssland, Irland och jag vet inte hur många länder.

Men i Sverige ska man valpa.

Låt för guds skull inte även detta bli sålt och uppköpt för en skrotpeng till utländska ägare. Vi kan inte hålla på sälja ut precis allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Låt för guds skull inte även detta bli sålt och uppköpt för en skrotpeng till utländska ägare. Vi kan inte hålla på sälja ut precis allt.

Det finns en del utländska ägare redan, VW äger dryga 20% och Goldman Sachs likaså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Många skiter i infrastrukturen i europa, för det påverkar inte dem, vad de behöver är att kunna ladda hemma, inte åka sketalångt för att betala DYRT för att få ladda bilen. Folk behöver ladda hemma.

Visst är det så, det är därför det finns laddboxar för villaägare och fler och fler köps in till bostadsrättsföreningar och offentliga parkeringar. Det är inte ny teknik direkt. Problemet är att man förväntar sig att det ska vara en box per parkeringsplats, när det mest effektiva är daisy chaining. Här sätter dock revirtänket sig på tvären där leasingtagarna inte vill att andra ska röra "deras" bil. Detta är varför jag skriver mental omställning ovan. Vidare kan man, om man accepterar att elbilen bara är ett mobilt batteri, använda bilen/bilarna/bilpoolen för att ladda en villa eller förening förutsatt att lagverk kring detta kommer. Att avlasta elnätet är lika viktigt som att utveckla det med samtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Visst är det så, det är därför det finns laddboxar för villaägare och fler och fler köps in till bostadsrättsföreningar och offentliga parkeringar. Det är inte ny teknik direkt. Problemet är att man förväntar sig att det ska vara en box per parkeringsplats, när det mest effektiva är daisy chaining. Här sätter dock revirtänket sig på tvären där leasingtagarna inte vill att andra ska röra "deras" bil. Detta är varför jag skriver mental omställning ovan. Vidare kan man, om man accepterar att elbilen bara är ett mobilt batteri, använda bilen/bilarna/bilpoolen för att ladda en villa eller förening förutsatt att lagverk kring detta kommer. Att avlasta elnätet är lika viktigt som att utveckla det med samtiden.

50% av sveriges invånader bor i hyreslägenheter..
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/mannisko...

Permalänk
Medlem

Biggest scam i modern tid i Sverige?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

50% av sveriges invånader bor i hyreslägenheter..
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/mannisko...

Nja, står det inte att de flesta hushåll bor i flerbostadshus? Enligt samma länk så står det att drygt 50% av alla personer i sverige bor i småhus. Ungefär 29% av hushållen är hyreslägenheter och cirka 26% av invånarna bor i hyreslägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är detta siffror något du har täckning för eller hittar du bara på?

Ett påhitt är det men var det kommer från låter jag vara osagt. Räcker ju med att 1 hittar på något och skriver det för att 100 andra kan säga "jag har läst att".

Skrivet av Xeonist:

Tar man en snabb titt på elförbrukningen i Sverige ser man att vi ligger ca 10% lägre än medelförbrukningen under 80-talet och 90-talet. Sneglar vi på grannlandet Norge har snittförbrukningen per capita sjunkit under tiden deras bilpark gick från 10 elbilar till nära 1 miljon elbilar.

Missen här är troligen att belackarna tar ett elbilsbatteri på säg 70 kwh och tänker "om man ökar elförbrukningen med 70 kwh per dag och person blir det en katastrof!!!1!!"

Det man missar är förstås att förbrukningen är det som påverkar elnätet, inte batteristorleken. Förbrukningen ökar mycket mindre. Snittresan per dygn är kanske 3-4 mil, dvs 7-10 kwh per dygn. Laddningen sker dessutom huvudsakligen på natten, när förbrukningen per person gärna är motsvarande lägre.

Kan nätet verkligen påstås "gå på knäna" när vi inte ens förbrukar lika mycket som för 40 år sedan? Vem är det som tjänar på att sprida en sån tanke, inte kan det väl vara bolagen som vill sälja vattenkraft dyrt till Tyskland istället för billigt till befolkningen...?

Elektrifieringen av fordonsflottan är nog rätt så oundviklig, eftersom elbilar är bättre än fossilbilar på alla relevanta sätt. De kommer även bli billigare eftersom de är enklare att tillverka och består av billigre komponenter med längre livslängd.

Fossilbilar kommer bli en hobby precis som hästar är i dag, och den som inte gillar det kan väl trösta sig med att det finns gott om hästar fortfarande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Kan nätet verkligen påstås "gå på knäna" när vi inte ens förbrukar lika mycket som för 40 år sedan?

Ja det kan man, jag överlåter åt dig att komma på potentiella fel i ditt resonemang.

Skrivet av 0cool:

Elektrifieringen av fordonsflottan är nog rätt så oundviklig, eftersom elbilar är bättre än fossilbilar på alla relevanta sätt.

Den globala trenden talar emot det du säger. Det är ju inte heller första gången vi får höra att ett nytt ”bränsle” är överlägset och ska rädda fordonsindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Den globala trenden talar emot det du säger. Det är ju inte heller första gången vi får höra att ett nytt ”bränsle” är överlägset och ska rädda fordonsindustrin.

Fast el är inget nytt bränsle i sammanhanget utan som du säkert vet så var de första bilarna eldrivna.

Permalänk
Medlem

Staten borde frysa och beslagta alla tillgångar och infrastruktur som finns i landet. Sätt ner foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ja det kan man, jag överlåter åt dig att komma på potentiella fel i ditt resonemang.

Jag postar förstås inte argument om jag vet att de är felaktiga, och jag tror nog jag har gott och varmt på fötterna här eftersom du inte hittade några fel heller.

Elnätet har distribuerat mer el per dygn än det belastas med nu, det innebär att det räcker. Vi har ett större överskott på el nu än vi hade för 30 år sedan (exporten är nästan dubblad) så tillgången räcker också, uppenbarligen.

Vad är då det överhängande problemet? Det är ju bara snack vad jag kan se, finns ingen substans.

Skrivet av Xeonist:

Den globala trenden talar emot det du säger.

Denna globala trenden?

Många ser nyheter om att elbilarnas ökning avtar och tolkar det som att deras försäljning minskar men det är alltså en feltolkning, försäljningen ökar kraftigt fortfarande. Åkerier köper ellastbilar som tokar eftersom det för dem handlar om konkurranskraft och överlevnad. Kan du skeppa för halva milpriset får du alla kunder, den som får tag på flest ellastbilar först vinner.

Skrivet av Xeonist:

Det är ju inte heller första gången vi får höra att ett nytt ”bränsle” är överlägset och ska rädda fordonsindustrin.

Vet inte var du har hört detta? Tänker du på etanol var det ju tekniskt sämre på alla sätt man kan tänka sig, och elbilar hotar ju tyvärr att förstöra den befintliga fordonsindustrin, inte rädda den. Alla som tillverkar motorer, turbos, avgassystem, oljepumpar, tändstift mm lever ju på lånad tid, bara för att nämna något.

Just därför kommer vissa länder förmodligen hitta på en massa saker för att försöka bromsa övergången till elbilar tills man ersatt jobben (det var exempelvis Toyotas argument) men det är lönlöst på sikt, man har aldrig lyckats hålla liv i industrier som passerat bäst före särskilt länge, enda vägen ur är att satsa helhjärtat och kompetent på nästa grej.

Just därför vill man ju att Northvolt lyckas - trots deras inkompetens i det avseendet hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast nu finns det flera lagar som säger att el är framtiden.
Om lagarna stannar kvar eller inte får vi se.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

elbilar är bättre än fossilbilar på alla relevanta sätt.

Det där är subjektivt då du kan avfärda alla motargument genom att säga att de inte är relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Det där är subjektivt då du kan avfärda alla motargument genom att säga att de inte är relevanta.

Syftet är bara att lämna utrymme för argument av typen "en riktig bil skall låta och lukta olja". Elbilarna förlorar förstås i den jämförelsen.

Permalänk

”Ingen risk är för stor med någon annans pengar”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Många ser nyheter om att elbilarnas ökning avtar och tolkar det som att deras försäljning minskar men det är alltså en feltolkning, försäljningen ökar kraftigt fortfarande.

Nu ljuger du.

Citat:

In June 2024, registrations of battery-electric (BEV) cars declined by 1% to 156,408 units, with their total market share dropping to 14.4% from 15.1%

https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-...

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut utanför EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu ljuger du.
In June 2024, registrations of battery-electric (BEV) cars declined by 1% to 156,408 units, with their total market share dropping to 14.4% from 15.1%

På världsbasis ökar BEV-försäljningen tvåsiffriga procent, kan bara beklaga om du tycker det är jobbigt men att låtsas som det inte händer kommer inte hjälpa.

Nästa gång du skall "bevisa" att jag ljuger får du leta upp försäljningssiffrorna i Åmål under midsommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur ser det ut utanför EU?

Det är såklart en nyanserad fråga, här är en video på ämnet:

https://youtu.be/Zjuj1xB_Ze8?si=gSmd2ZVWMc2UIPy3

Slutsatsen är att det är en ganska begränsad kundkrets som köper och vill köpa EV, och den marknaden börjar bli mättad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är såklart en nyanserad fråga, här är en video på ämnet:

Jag tänkte i och med att du anklaga 0cool för att ljuga så borde du ha bra koll på hur försäljningen ser ut globalt och inte bara inom EU.