Begagnat­marknaden kan bli oväntat offer för ny EU-lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det någon som fortfarande använder fysiskt SIM?

Det här är så typiskt. Du bytte till en mobil med eSim gör typ två år sen och tror att alla gjorde samma som du. Jag och min familj har bara fysiska sim-kort.

Säg att jag köper en Volvo XC60 som jag är nöjd med. Tänk då om jag skulle få för mig att ingen annan kör någon annan bil för XC60 är ju så bra för mig.

Skrivet av viller2:

Sen är kanske det största problemet att man i praktiken förbjudit vidare innovation, vilket allt annat lika är fullkomligt vansinnigt.

Bara om man inte fattar hur lagen är formulerad eller uttänkt. EU förbjuder inte nya standarder. Men när en ny standard kommer så ska alla följa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så varför gick äpplet över på USB-c på padeln och deras datorer har väll bara haft usb c kontakter i snart ett halvt årtionde?
Hur såg marknaden ut innan med 44000 tusen miljarder olika jävla laddkablar?

Apple har medverkat i utformningen av USB-C precis som många andra stora företag. USB-C har stora fördelar när det kommer till kompatibilitet och dataöverföring jämfört med lightning. Allt detta, tillsammans med thunderbolt, och att kontakten är väldigt liten jämfört med vanlig USB gjorde att Apple satsade rejält på USB-C när det kommer till datorer och lite senare iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast i Lightning är det själva kontaktbläcken som tar kraften när du böjer kontakten istället för donets metallhölje som i USB-C. Det gör dels att spänningen i materialet som kontaktbläcken sitter på blir betydligt högre i Lightning än i USB-C för samma draglast vinkelrätt mot kontaktdonet (alltså som när telefonen ligger på en bordskant och du trampar på kabeln), dels att vinkeln den böjer sig till blir högre (höljet i USB-C är gjort i styv metall där "högsta" och "lägsta" lastpunkterna är längre från varandra i lastfallet ovan).

USB-C har en del problem orsakade av att standarderna som bygget på donet försöker lösa alla problem samtidigt, men mekanisk stabilitet är den trots allt rätt bra på.

Jag böjer mig för kunskap, tack för fint svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Till skillnad mot USB-C, så var Lightning gjord för att slita minimalt på uttaget i sig. Baksidan är dock att sladdarna snabbt blir en förbrukningsvara.

Det här är precis min uppfattning också. I USB C har uttaget en liten ”pigg” som kan gå sönder - i lightning är det bara ett ”hål”.

Personligen har jag aldrig slitit ut någon sladd/kontakt heller, men det är ju oavsett mycket bättre att behöva byta sladden än hela telefonen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Självklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu handlar väl kravet om laddning, så det är vad jag förstår ett krav på att det finns (minst) en USB-C port man kan använda för laddning?

Det låter i alla fall rimligt.

Sen om man har en laptop med flera Type C portar så kan det vara smidigt om den har stöd för laddning från flera/alla Typ C portar och inte bara en. Men är väl onödigt att lagstifta om.

Undrar också om det gäller alla portabla datorer?

EDIT: Svarade på denna fråga i inlägget under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Undrar också om det gäller alla portabla datorer?

Om man säger Gaming Laptops, DTR (Desktop replacement), Mobile Workstation och sånt.
Rejälare, mer strömslukande maskiner.
Gäller kravet då också ?

Var väl någon version av USB Power Delivery som hade stöd för upp till 120W.
Det hade kanske varit en bra gräns?
Om bärbara datorer som kräver kraftfullare laddare fortfarande kan ha en speciell kontakt för ändamålet ?

Eller kanske om datorn kan köra i något "Eco läge" eller dylikt över Type C och sen en annan sladd för "Max Performance" eller dylikt.

Hitta denna sida: Long-awaited common charger for mobile devices will be a reality in 2024

Citat:

Regardless of their manufacturer, all new mobile phones, tablets, digital cameras, headphones and headsets, handheld videogame consoles and portable speakers, e-readers, keyboards, mice, portable navigation systems, earbuds and laptops that are rechargeable via a wired cable, operating with a power delivery of up to 100 Watts, will have to be equipped with a USB Type-C port.

All devices that support fast charging will now have the same charging speed, allowing users to charge their devices at the same speed with any compatible charger.

Det verkar som det bara gäller laddare med effekt upp till 100W.
Enheter med laddare över 100W verkar fortfarande få använda vad de vill.
Ja så länge det klarar andra krav som CE märkning och sånt.

Tänk om Apple hade släppt en 110W Lightning kabel och laddare

Permalänk
Medlem

Om det ändå fanns en liten sladd-stump som kunde ändra utgången från usb-c till lightning. 😉

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Det här är så typiskt. Du bytte till en mobil med eSim gör typ två år sen och tror att alla gjorde samma som du.

Det jag kommenterade var någon invändning mot att USA-telefoner inte skulle vara säljbara i Sverige eftersom de saknar fysisk SIM-läsare. Min fem år gamla telefon kunde använda eSIM, och det är för många vanliga ändamål superpraktiskt när man behöver det och helt transparent när man inte behöver det. Jag tror bara jag sett ett svar som exemplifierade ett edge-case där eSIM är till nackdel; i övrigt är det mest folk som bara inte provat.

Skulle någon få lust att köpa en billig begagnad USA-iPhone skulle just detta troligen inte vara en show stopper för dem.

Permalänk
Medlem

Det jag kommenterade var någon invändning mot att USA-telefoner inte skulle vara säljbara i Sverige eftersom de saknar fysisk SIM-läsare. Min fem år gamla telefon kunde använda eSIM, och det är för många vanliga ändamål superpraktiskt när man behöver det och helt transparent när man inte behöver det. Jag tror bara jag sett ett svar som exemplifierade ett edge-case där eSIM är till nackdel; i övrigt är det mest folk som bara inte provat.

Skulle någon få lust att köpa en billig begagnad USA-iPhone skulle just detta troligen inte vara en show stopper för dem.

På mitt förra abb så hade jag tele2 och ett av korten som eSim.. Var dock tvungen först ta det vanliga sim:et, sedan "lite senare" fick jag eSimet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Om det ändå fanns en liten sladd-stump som kunde ändra utgången från usb-c till lightning. 😉

Apple själva säljer lite olika adaptrar.

Bl.a.
Usb-c till Lightning-adapter
Men den adaptern verkar vara om du har en ny iPhone med USB C och vill ansluta Lightning kablar/tillbehör till den.
Alltså i andra riktningen mot vad du tänkt (om jag förstod dig rätt).

Kanske kan
Lightning till USB 3-kameraadapter
fungera?

Annars har de
Lightning till usb-kameraadapter
Men då är det Lightning till USB A adapter istället.
I så fall får du ha ytterligare någon USB A till USB C adapter

Annars säljer de kablar med både Lightning och USB C också.

Usb-c till Lightning-kabel (2 m) - 445,00 kr

Usb-c till Lightning-kabel (1 m) - 270,00 kr

Exempelvis Inet säljer Apple original kablar något billigare än vad Apple själva säljer dem för;
Apple USB-C till Lightningkabel Vit 2 m - 439 kr
Apple USB-C till Lightningkabel Vit 1 m - 269 kr

Åtminstone om man vill ha Apple original så verkar det enklare att köpa en Usb-c till Lightning-kabel än om man ska lägga lika mycket eller mer på en adapter och sen ändå få köpa till kabel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Apple själva säljer lite olika adaptrar.

Bl.a.
Usb-c till Lightning-adapter
Men den adaptern verkar vara om du har en ny iPhone med USB C och vill ansluta Lightning kablar/tillbehör till den.
Alltså i andra riktningen mot vad du tänkt (om jag förstod dig rätt).

Kanske kan
Lightning till USB 3-kameraadapter
fungera?

Annars har de
Lightning till usb-kameraadapter
Men då är det Lightning till USB A adapter istället.
I så fall får du ha ytterligare någon USB A till USB C adapter

Annars säljer de kablar med både Lightning och USB C också.

Usb-c till Lightning-kabel (2 m) - 445,00 kr

Usb-c till Lightning-kabel (1 m) - 270,00 kr

Exempelvis Inet säljer Apple original kablar något billigare än vad Apple själva säljer dem för;
Apple USB-C till Lightningkabel Vit 2 m - 439 kr
Apple USB-C till Lightningkabel Vit 1 m - 269 kr

Åtminstone om man vill ha Apple original så verkar det enklare att köpa en Usb-c till Lightning-kabel än om man ska lägga lika mycket eller mer på en adapter och sen ändå få köpa till kabel också.

Vem köper Apple originalkablar till de ockerpriserna?

Permalänk
Medlem

? Det är väl smidigt, om telefonen går sönder, inte minst på resa, är det bara att smälla i kortet i (nästan) valfri annan mobil.

(Barnen fick dock e-sim nu senast då Postnord levererar post med ett par veckors fördröjning här ibland, så var e-sim kanonbra)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Vem köper Apple originalkablar till de ockerpriserna?

Jag är lite halvparanoid när det kommer till strömförsörjning.
Exempelvis om jag bygger dator köper jag hellre ett bra nätagg dyrt än många watt billigt billigt.
Även om det är tråkiga pengar så sätt att (så länge det funkar) så ger det inte mer prestanda.

Strömförsörjning, batteriladdning och sånt.

Jag är medveten om att det inte är någon 100% garanti att undvika brand.
Men sannolikheten borde vara bättre än om man alltid köper det billigaste på Alibaba eller dylikt.

Jag resonerar som så att om jag köper dyrt av erkända märken, mot att köpa billigaste noname,
Att det räcker för mig med att undvika en bostadsbrand för att det ska vara värt prisskillnaden på produkterna för mig.

Sen är jag också medveten att man inte vet hur det hade varit om man hade valt annorlunda.
I så fall skulle jag behöva leva olika parallella liv för att se om de faktiskt gör någon praktisk skillnad.

Det är väl lite liknande som säkerhetsutrustning.
Vad behöver du hjälmar och bilbälten och grejer till om du ändå inte tänkt att råka ut för en olycka?

Permalänk

Jag synar tjurbajs, som man säger.

Nya EU-regler tycks alltid skapa vilda foliehattsteorier om det ena och det andra.

Förra året skulle väl veteranbilar tvångsskrotas enligt EU?

Nog för att EU är ett skojarorgan fullproppat av överbetalda, korrupta så kallade politiker.

Men inga skrämselartiklar har hittills visat sig stämma.

Och skulle det stämma, mot förmodan, drabbar det ju bara äppel-bönder ändå

#androidmasterrace

Permalänk
Medlem

När politiker pratar om att dom är anti monopol, så drar man bara en stor cringe.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hitta denna sida: Long-awaited common charger for mobile devices will be a reality in 2024

Det verkar som det bara gäller laddare med effekt upp till 100W.
Enheter med laddare över 100W verkar fortfarande få använda vad de vill.
Ja så länge det klarar andra krav som CE märkning och sånt.

Tänk om Apple hade släppt en 110W Lightning kabel och laddare

Det låter faktiskt ganska rimligt med tanke på vilka monster till laptopladdare som finns. Har sett upp till 330W vid 19V på diverse Dell/Alienware och min ThinkPad P50 vill ha minst 135W för att ladda medan den används (90W ska enligt uppgift fungera för att ladda den i viloläge men har ingen att testa med själv).

Med det sagt hade 100W laddning med PD varit skönt att ha som nödlösning, tror P52 och senare har det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtconny:

Jag synar tjurbajs, som man säger.

Nya EU-regler tycks alltid skapa vilda foliehattsteorier om det ena och det andra.

Förra året skulle väl veteranbilar tvångsskrotas enligt EU?

Nog för att EU är ett skojarorgan fullproppat av överbetalda, korrupta så kallade politiker.

Men inga skrämselartiklar har hittills visat sig stämma.

Och skulle det stämma, mot förmodan, drabbar det ju bara äppel-bönder ändå

#androidmasterrace

Fast tvångsskrotningen är väl inte en foliehattsgrej, det har ju beordrats skrotning av bilar nu?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast tvångsskrotningen är väl inte en foliehattsgrej, det har ju beordrats skrotning av bilar nu?

Man får 10000kr för art skrota en gammal bil om man köper en elbil. Inte riktigt tvångsskrotning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man får 10000kr för art skrota en gammal bil om man köper en elbil. Inte riktigt tvångsskrotning

Får man? Då ska jag lämna in min 1965 Mustang Shelby GT350 nästa gång jag köper en bil o få denna underbara premie.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Får man? Då ska jag lämna in min 1965 Mustang Shelby GT350 nästa gång jag köper en bil o få denna underbara premie.

Mer pengavärde i Mussen än i en elbil.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Varför skulle du vilja göra det? Är det inte bättre att du säljer mustangen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skulle du vilja göra det? Är det inte bättre att du säljer mustangen?

Förlåt. Jag var ironisk 🤪

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det här låter ju toppen, andrahandsvärdet kommer med andra ord att öka på en begagnad svensk telefon?😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Sådana här använde jag ett tag:

Numera har vi helt gått över till magnetiska kontakter istället så att alla enheter kan köra med samma laddsladd.

Permalänk
Inaktiv

@Det Otroliga Åbäket
Japp.
Jag kan tyvärr inte ha e-sim i min Nokia 3310.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Förlåt. Jag var ironisk 🤪

Sjukt va många som inte fattade den ironin...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, de flesta väl?

Permalänk
Skrivet av anon343854:

@Det Otroliga Åbäket
Japp.
Jag kan tyvärr inte ha e-sim i min Nokia 3310.

Det är faktiskt ett fullt giltigt svar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pirum:

? Det är väl smidigt, om telefonen går sönder, inte minst på resa, är det bara att smälla i kortet i (nästan) valfri annan mobil.

(Barnen fick dock e-sim nu senast då Postnord levererar post med ett par veckors fördröjning här ibland, så var e-sim kanonbra)

Du kan begära E-SIM via nätet få Qr kod direkt.
Du kan även flytta E-SIM mellan telefoner hålla dom brevid varandra.
Annars kan du även aktivera ditt E-SIM via deras portal i mobilnät tjänst under inställningar, utan att du har ett mobilnät.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240