Allt om Playstation 5 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aLx:

Du äger absolut inga digitala spel du köpt, du har bara köpt licensen.

Spelen kan tas ifrån dig när som helst.

Inte spel köpta på GOG, då dessa är helt DRM-fria.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Spider man, Spider man Miles morales och Spider man 2 är en god tier-spelupplevelse. Mellanspelet Miles Morales tycker jag är fantastiskt. Man känner sig som bad ass delux i slutet av spelet. Horizon gillar jag med. Men inte lika mycket.

Nice tack då får jag se till skaffa / spela dessa och blir perfekt

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Du äger absolut inga digitala spel du köpt, du har bara köpt licensen.

Spelen kan tas ifrån dig när som helst.

Dock gäller samma sak med fysiska medier. MEN Sony kan inte påverka hur jag använder licensen om man har en fysisk kopia. Hur skulle det ens gå till? Digitala spel ger giganterna kontroll. Den dag det inte längre är möjligt att spela fysiska spel på PS byter jag till Pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinksy:

Inte spel köpta på GOG, då dessa är helt DRM-fria.

Du äger tekniskt sett inte spelet i den meningen att du kan ändra eller sälja det vidare fritt, men du har fullständig åtkomst till de filer du laddar ner och kan spela dem utan att behöva vara online eller logga in på en tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Dock gäller samma sak med fysiska medier. MEN Sony kan inte påverka hur jag använder licensen om man har en fysisk kopia. Hur skulle det ens gå till? Digitala spel ger giganterna kontroll. Den dag det inte längre är möjligt att spela fysiska spel på PS byter jag till Pc.

Du har nog missförstått

Fysiska spel som man köper, så äger du spelet

Digitala spel du köper, så äger du inte ens licensen permanent, utan du får snarare en tillfällig rätt att använda spelet enligt plattformens villkor. Den licensen kan också återkallas under vissa omständigheter, till exempel om du bryter mot användarvillkoren eller om spelet tas bort från plattformen.

Det är en viktig skillnad jämfört med fysiska spel, där du har en fysisk kopia som du kan använda oberoende av licenser och digitala butiker.

Så du har endast köpt en licens när det gäller digitala spel

Jag personligen köper bara fysiska spel och skulle aldrig köpa det digitalt

Permalänk

Inet borde skämmas..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aLx:

Du äger tekniskt sett inte spelet i den meningen att du kan ändra eller sälja det vidare fritt, men du har fullständig åtkomst till de filer du laddar ner och kan spela dem utan att behöva vara online eller logga in på en tjänst.

Du äger tekniskt sätt inte den fysiska kopian på skiva heller. GOG har dock ingen DRM så jag kan, om jag vill, sälja spelen. Kan skicka det till köparen via molnet, via skiva eller portabel lagringsenhet. Jag kan också, om jag skulle önska, sälja samma spel om och om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Du har nog missförstått

Fysiska spel som man köper, så äger du spelet

Digitala spel du köper, så äger du inte ens licensen permanent, utan du får snarare en tillfällig rätt att använda spelet enligt plattformens villkor. Den licensen kan också återkallas under vissa omständigheter, till exempel om du bryter mot användarvillkoren eller om spelet tas bort från plattformen.

Det är en viktig skillnad jämfört med fysiska spel, där du har en fysisk kopia som du kan använda oberoende av licenser och digitala butiker.

Så du har endast köpt en licens när det gäller digitala spel

Jag personligen köper bara fysiska spel och skulle aldrig köpa det digitalt

Jag är ganska övertygad om att det i juridisk mening inte är någon skillnad mellan digitala och fysiska spel. Men digitala spel ger giganterna kontroll. Man äger aldrig "egentligen" sina spel. Inte ens fysiska spel. Du äger en fysisk kopia av ett visst spel. Men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag är ganska övertygad om att det i juridisk mening inte är någon skillnad mellan digitala och fysiska spel. Men digitala spel ger giganterna kontroll. Man äger aldrig "egentligen" sina spel. Inte ens fysiska spel. Du äger en fysisk kopia av ett visst spel. Men det är en annan sak.

Ni behöver läsa på tyvärr

När du köper ett fysiskt spel, äger du själva mediet (skivan eller kassetten) som spelet är lagrat på, vilket innebär att du juridiskt sett kan göra vad du vill med den fysiska kopian – sälja den vidare, låna ut den, eller byta den. Detta skiljer sig från digitala spel, där du bara köper en licens att använda spelet, men inte äger något fysiskt som du kan hantera på samma sätt.

Med fysiska spel äger du:

Rätten att sälja: Du kan sälja vidare spelet eftersom du äger den fysiska kopian.

Rätten att byta eller låna ut: Du kan fritt ge spelet till en vän, låna ut det eller byta det mot ett annat spel.

Tillgång utan plattformskrav: Du är inte beroende av en digital plattform för att installera eller spela spelet, så länge du har konsolen och skivan.

Det är alltså en tydlig skillnad jämfört med digitala spel, där du inte äger spelet på samma sätt och är mer beroende av plattformens villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinksy:

Du äger tekniskt sätt inte den fysiska kopian på skiva heller. GOG har dock ingen DRM så jag kan, om jag vill, sälja spelen. Kan skicka det till köparen via molnet, via skiva eller portabel lagringsenhet. Jag kan också, om jag skulle önska, sälja samma spel om och om igen.

Du behöver läsa på tyvärr så folk inte blir lurade

När du köper ett fysiskt spel, äger du själva mediet (skivan eller kassetten) som spelet är lagrat på, vilket innebär att du juridiskt sett kan göra vad du vill med den fysiska kopian – sälja den vidare, låna ut den, eller byta den. Detta skiljer sig från digitala spel, där du bara köper en licens att använda spelet, men inte äger något fysiskt som du kan hantera på samma sätt.

Rätten att sälja: Du kan sälja vidare spelet eftersom du äger den fysiska kopian.

Rätten att byta eller låna ut: Du kan fritt ge spelet till en vän, låna ut det eller byta det mot ett annat spel.

Tillgång utan plattformskrav: Du är inte beroende av en digital plattform för att installera eller spela spelet, så länge du har konsolen och skivan.

Det är alltså en tydlig skillnad jämfört med digitala spel, där du inte äger spelet på samma sätt och är mer beroende av plattformens villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Ganska löjligt att det inte kommer med en skivläsare, det blir bara dyrare för oss konsumenter.

Bara för många ”gillar och köpa spel digitalt”

Kan tag GTA V som exempel

Köper den fysiska versionen av GTA V till PS5, får du både story-läget och GTA Online tillsammans som ett paket. Men om du köper spelet digitalt på PS5, är story-läget och GTA Online separata och du måste betala för dem var för sig om du vill ha tillgång till båda.

Detdär handlar helt om att man vill plocka bort äganderättigheter från användaren samtidigt som man tvingar användarna att köpa från digitala storen där man slipper mellanhänder men ändå kan ta ett högre pris. Tänk vilken lycka när man kan döda begagnad marknaden samtidigt som man får monopol på att sälja sina spel.

Förvånande att folk inte opponerar sig mer utan bara lägger sig platt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Detdär handlar helt om att man vill plocka bort äganderättigheter från användaren samtidigt som man tvingar användarna att köpa från digitala storen där man slipper mellanhänder men tar ändå mer betalt.

Förvånande att folk inte opponerar sig mer utan bara lägger sig ner.

Jo men samtidigt är det inte kul behöva byta skiva varje gång man vill spela något annat, men jag förstår poängen och håller helt med!
Jag är dock lat så kör digitalt bara för det är smidigt och skönt slippa byta skiva.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Jo men samtidigt är det inte kul behöva byta skiva varje gång man vill spela något annat, men jag förstår poängen och håller helt med!
Jag är dock lat så kör digitalt bara för det är smidigt och skönt slippa byta skiva.

Det där är ju bara en dum begränsning som man vägrar jobba bort. Precis som att man inte får sälja sina digitala spel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Detdär handlar helt om att man vill plocka bort äganderättigheter från användaren samtidigt som man tvingar användarna att köpa från digitala storen där man slipper mellanhänder men ändå tar kan ta ett högre pris. Tänk vilken lycka när man kan döda begagnad marknaden samtidigt som man får monopol på att sälja sina spel.

Förvånande att folk inte opponerar sig mer utan bara lägger sig platt.

Precis, oerhört tråkigt

Borde vara fler som dig och mig som faktiskt förstår och vill fortsätta köpa fysiska spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det där är ju bara en dum begränsning som man vägrar jobba bort. Precis som att man inte får sälja sina digitala spel.

Förstår vad du menar men det är helt enkelt för att du bara har köpt licensen vid digitalt spel

Permalänk
Skrivet av Micke2013-07-24:

Inet borde skämmas..

Varför

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Neon:

Må så vara men fortfarande skönt slippa bry sig om behöva byta då jag spelar flera spel samtidigt samma kväll oftast.
Samt tror inte jag är ensam om just detta.

Tycker samtidigt det är tråkigt att behöva just betala mer för man är låst till en butik osv men "bekvämligheten" är mer värd för just mig personligen även om jag fortfarande förstår och håller med om vore bättre köpa på skiva rent generellt.

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aLx:

Du behöver läsa på tyvärr så folk inte blir lurade

När jag köper ett spel på GOG så är spelet mitt eftersom det är helt DRM-fritt. Jag kan ladda ner det och göra hur många kopior jag vill. Jag kan sälja det eller ge bort det, eller låna ut det. Det behövs heller ingen digital plattform för att använda spelet. Jag kan använda spelen på hur många olika PC jag vill.

Sidor som har DRM på spelen, som t.ex. Steam, har mig veterligen aldrig tagit bort ett spel som någon har betalt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Må så vara men fortfarande skönt slippa bry sig om behöva byta då jag spelar flera spel samtidigt samma kväll oftast.

Tycker samtidigt det är tråkigt att behöva just betala mer för man är låst till en butik osv men "bekvämligheten" är mer värd för just mig personligen även om jag fortfarande förstår och håller med om vore bättre köpa på skiva rent generellt.

Fysiskt är bra! Billigt! Spider man 2, Astro bot, FF7 rebirth, cyberpunk 2077 och HZD. Tror jag ligger på ett snitt på kanske 350 sek för de spelen. Digitalt hade det blivit mkt dyrare.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Fysiskt är bra! Billigt! Spider man 2, Astro bot, FF7 rebirth, cyberpunk 2077 och HZD. Tror jag ligger på ett snitt på kanske 350 sek för de spelen. Digitalt hade det blivit mkt dyrare.

Japp så är det ju och jag får betala för jag bara kör digitalt. Jag har Spider man 1 och HZD första och dom andra sen tänker jag att jag köper på rea då jag troligen har fullt upp med spel till jul rean ändå just nu

Mandragora beta test 30 september , 8oktober kommer D4 expansion , 30 oktober Dragon Age och det lär räcka till Jul för min del kör massa Space Marine 2 också fortfarande.

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Inet-sidan kraschar ständigt, och efter att ha bekräftat min beställning blir jag kontaktad med beskedet att jag inte längre kommer att få min order.

Permalänk
Medlem

designen?!?

skummat tråden enbart, så,kanske sparkar in öppna dörrar nu

är den inte stört ful?

med bluerayspelaren monterad alltså

haha, täckskivan.

Permalänk
Medlem

Har butikerna börjat skalpa nu? När efterfrågan minskar sänker de priset till officiella prislappen!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonshi:

skummat tråden enbart, så,kanske sparkar in öppna dörrar nu

är den inte stört ful?

med bluerayspelaren monterad alltså

haha, täckskivan.

Det är en PS5 med lite fler streck bara men visst är det inte den slinka Apple designen hos en MacMini som jag skulle vilja haft.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Ingen anniversary edition på inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Ganska löjligt att det inte kommer med en skivläsare, det blir bara dyrare för oss konsumenter.

Bara för många ”gillar och köpa spel digitalt”

Kan tag GTA V som exempel

Köper den fysiska versionen av GTA V till PS5, får du både story-läget och GTA Online tillsammans som ett paket. Men om du köper spelet digitalt på PS5, är story-läget och GTA Online separata och du måste betala för dem var för sig om du vill ha tillgång till båda.

Det är ingen skillnad mot lanseringen av PS5 där det fanns en digital edition och en med skivläsare. De löser det bara smartare nu då de slipper ha två modeller, samt att den som köper "digital edition" nu kan byta upp sig om den vill. Klagar man på själva fenomenet klagar man bara på valmöjligheter för kunden.

Jag minns inte att folk gnällde på att det fanns en digital edition då så varför är det en sak nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Det är en PS5 med lite fler streck bara men visst är det inte den slinka Apple designen hos en MacMini som jag skulle vilja haft.

Mac Mini, design? Menar du låda med rundade hörn? Men jo, det är en välbeprövad och effektiv "design". När det gäller PS5 har man däremot varit lite väl kreativ på ett negativt sätt, där designen faktiskt kommer i vägen för funktionaliteten. Visst kan en del säkert tycka att den ser okej ut i upprätt läge, men den är både spretig och otymplig, vilket gör den svår att placera – särskilt liggande i en mediabänk. Dessutom är det inte bara formen, även knapparna är riktigt undermåliga. Sammantaget är det utan tvekan den konsol, enligt mig, med sämst design på mycket länge, åtminstone ur ett användarvänligt perspektiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

mm, det finns absolut komplexitet men det borde inte vara omöjligt att lösa. ChatGPT har några möjliga förslag :

1. Digital Rights Management (DRM) och Engångsaktivering

• Hur det skulle fungera: När du först installerar ett fysiskt spel på din konsol skulle du behöva sätta i skivan för att aktivera spelet och knyta det till ditt konto. Därefter skulle du kunna spela spelet utan att sätta i skivan igen.

• Återförsäljning: När du vill sälja spelet vidare skulle du behöva frigöra licensen från ditt konto, vilket skulle kräva att skivan finns i enheten och att konsolen är online. Det skulle i sin tur låsa upp skivan så att en ny användare kan binda den till sitt konto.

• Fördelar: Ger flexibilitet att spela utan skiva och möjligheten att sälja vidare, samtidigt som piratkopiering förhindras.

• Nackdelar: Det kräver konstant internetanslutning vid aktivering/avaktivering, vilket inte alltid är möjligt för alla.

2. Blockchain-baserad Spellicensiering

• Hur det skulle fungera: Varje fysisk skiva skulle ha en unik blockchain-baserad licens som knyts till ditt konto vid installation. Detta skulle fungera likt en digital kryptovaluta eller NFT, vilket innebär att du kan överföra licensen mellan användare när du säljer skivan.

• Återförsäljning: Licensen överförs via blockchain när spelet säljs vidare, vilket säkerställer att den gamla ägaren inte längre kan spela spelet.

• Fördelar: Säkerhet och enkelhet att spåra och verifiera ägandet av spellicenser utan centraliserade servrar.

• Nackdelar: Kräver teknisk infrastruktur och förståelse för blockchain-teknologi, vilket kan vara ett hinder för många.

3. Digital Koppling till Konsol med Fysiska "Licenskort"

• Hur det skulle fungera: Istället för att ha en spellicens på skivan, skulle en liten licenskort eller RFID-bricka följa med spelet. Vid installation skulle detta licenskort paras med din konsol och sedan fungera som ett digitalt bevis på ägarskap.

• Återförsäljning: När du vill sälja spelet vidare skulle du kunna avbinda licensen från din konsol och överföra kortet till en ny användare.

• Fördelar: Gör att du slipper använda skivan och samtidigt har ett fysiskt bevis på ägarskap.

• Nackdelar: Kostnaden för att tillverka och distribuera licenskort, samt risken att de kan gå förlorade eller skadas.

Men oavsett om detta är görbart eller inte så är det minsta vi vill ha iallafall att kunna sälja våra digitala licenser. Säg att jag köper ett nytt spel för 700 kr, inser efter 40 min att detta är inte ett spel för mig, vad gör jag nu? Med dagens lösning har jag inte rätt att sälja spelet så jag är fast. En ren vinst för företaget och förlust för mig som privatperson.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om prestandakravet på SSDer ökas med Pron? Eller om kravet för SSDer , som man utökar systemet med, är det samma som tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag minns inte att folk gnällde på att det fanns en digital edition då så varför är det en sak nu?

För att för PS5 Poor så fanns, och finns, ett paket med BD-spelare för ~100€ mer. Nu "fick" man istället 1TB mer lagringsutrymme för hundringen.