Riksdagen klubbar återigen igenom Chat Control

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Alla bilder du skickar ska sökas igenom och matchas mot ett arkiv av bilder. Om det finns match så registreras du och påföljd kommer. Alltså scannas allt och leverantörer måste möjliggöra detta. Problemet är inte är det scannas problemet är att du inte kan ha en krypterad tjänst som och möjliggör detta, det går inte ihop. Vilket gör att denna bakdörr som skapas kan nyttjas i sin tur av andra. Det som är ännu värre är att det går att kringgå detta på mindre än 5 min genom att ladda ned samma program från en annan butik, tex fdroid...

Så en lag som påverkar de flesta människor till denna grad som denna verkar göra och har så låg träffsäkerhet mot det man vill komma åt är i mina ögon helt värdelös

Ja och sen tänkte väl den där Ylva sig att det skulle tas fram maskininlärning/ai som ska reagera på innehåll som kan vara misstänksamt (typ dina semesterbilder med barnen som du skickar till mormor) och då skickas till ett nyinrättat EU-center där människor ska granska eventuella träffar. Självklart inte acceptabelt.

Läs mer här
https://chatcontrol.se/faq/general/
Till exempel delarna om feldetektering.

Matcha mot känt material kommer den inte kunna göra tillförlitligt utan att jämföra hur själva bilden ser ut (alltså blanda in maskin/ai och skapa neuralhash). En uträknad hash/checksumma för bilden ändras ju genom att bara ändra en pixel eller metadata sparat osynligt men visst, den kommer kunna detektera exakta kopior av känt material med hög tillförlitlighet. Det är när man blandar in detektering av okänt material som det blir väldigt svajigt (den måste kolla allt) och listan för vad som ska matchas och vad som är känt, vem styr den listan nu och i framtiden?

Observera att jag skriver om två olika sätt att räkna ut en hash på. Man kan räkna ut den bara på själva datan eller "titta på" bilden. Det sista krävs för att den ska kunna identifiera bilder som liknar varandra och där kommer en osäkerhet in i ekvationen. Oavsett så behöver något räkna ut något baserat på den unika filen och för det krävs det någon funktion som faktiskt gör det och jämför med något känt, eller okänt. Typ "innehåller bilden någon som är minderårig som har för lite kläder på sig". Självklart kan inte modellen avgöra ålder exakt eller om ett minderårigt par skickar bilder till varandra, du skickar bilder från semestern med ungarna till mormor, nakenbilder på dig själv eller vad som helst. Ska alltså det skickas vidare till ett center där någon ska titta på bilderna? Jag förstår absolut tanken med att motverka barnporr/csam, det är förstås bra men inte på det här sättet. Det här ska ju inte bara vara begränsat till filer utan även köras på text som jag har förstått det.

FAQ-länk m.m.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N!klas:

Observera att jag skriver om två olika sätt att räkna ut en hash på. Man kan räkna ut den bara på själva datan eller "titta på" bilden. Det sista krävs för att den ska kunna identifiera bilder som liknar varandra och där kommer en osäkerhet in i ekvationen. Oavsett så behöver något räkna ut något baserat på den unika filen och för det krävs det någon funktion som faktiskt gör det och jämför med något känt, eller okänt. Typ "innehåller bilden någon som är minderårig som har för lite kläder på sig".

Det är väl snarare tre sätt? Sätten du beskriver är det mest exakta (varje bit måste vara rätt) och det mest generella (AI som identifierar minderåriga i fel situationer).
Systemet som Apple föreslog för några år sedan med neuralhash var som jag förstod det i mitten: identifiera modifierade versioner av specifika bilder. T ex om man klippt bort kanterna, bytt storlek på bilden, sparat om så det blivit komprimeringsartefakter osv så ska det ses som samma bild, men den bör aldrig matcha på familjens semesterfoton, utan bara på bilder som redan finns i deras databas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl snarare tre sätt? Sätten du beskriver är det mest exakta (varje bit måste vara rätt) och det mest generella (AI som identifierar minderåriga i fel situationer).
Systemet som Apple föreslog för några år sedan med neuralhash var som jag förstod det i mitten: identifiera modifierade versioner av specifika bilder. T ex om man klippt bort kanterna, bytt storlek på bilden, sparat om så det blivit komprimeringsartefakter osv så ska det ses som samma bild, men den bör aldrig matcha på familjens semesterfoton, utan bara på bilder som redan finns i deras databas.

Ja, det kanske det är. Läste Apples papper om det inatt. Intressanta saker men en osäkerhet finns även där och Apples personal skulle granska.

Men i förslaget ligger även det där med att identifiera inte redan kända bilder. Databasen behöver ligga lokalt för att data inte ska behöva lämna din telefon men du kommer inte veta vad databasen innehåller så den kan skicka vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är varför vi har folkvalda partier och representanter som representerar dina och mina åsikter. Bara för att några här tycker det är en viktig kärnfråga så betyder det inte att det är det. Det är bara en av många frågor man beslutar om löpande och det hade inte gått att ha folkomröstningar hela tiden, det hade bara urvattnat valdeltagandet och det om något är ett hot mot riktig demokrati. Många på detta forum verkar leva i tron att "om jag inte får som jag vill är det inte demokrati".

Partier kan vända i frågor. Bara för att man tror ett parti står på en sida i en viss fråga betyder det inte att de kommer hedra detta i framtiden. Vad ska man göra om inga partier tycker som en själv då, bara att acceptera? Tänk om folket tycker annorlunda från alla regeringspartier. Därför är det rätt naivt att resonera som du. Stora frågor bör tas genom folkomröstning, hur skulle det vara odemokratiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Partier kan vända i frågor. Bara för att man tror ett parti står på en sida i en viss fråga betyder det inte att de kommer hedra detta i framtiden. Vad ska man göra om inga partier tycker som en själv då, bara att acceptera? Tänk om folket tycker annorlunda från alla regeringspartier. Därför är det rätt naivt att resonera som du. Stora frågor bör tas genom folkomröstning, hur skulle det vara odemokratiskt?

Alla har rätt att ändra sig. Inget parti har 100% träff på frågor någon av oss tycker är viktiga skulle jag tro. Vadå tänk om folket tycker annorlunda? Det kommer ned på en binär ja/nej - med möjligheten att avstå att rösta - fråga. Naivt är att svänga sig med en retorik där man underminderar hela den demokratiska modellen för att man inte får som man vill. Stora frågor kan tas med en folkomröstning, men om NATO-medlemskapet inte blir en folkomröstning - här pratar vi sann populism - hur tror du då ett lagverk för teknisk design kommer gå till? Tror du att resten av EU's medlemsstater kommer ha en folkomröstning i frågan? Nej, frågan är vare sig tillräckligt stor eller viktig för något sådant.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MsSmith:

Alla har rätt att ändra sig. Inget parti har 100% träff på frågor någon av oss tycker är viktiga skulle jag tro. Vadå tänk om folket tycker annorlunda? Det kommer ned på en binär ja/nej - med möjligheten att avstå att rösta - fråga. Naivt är att svänga sig med en retorik där man underminderar hela den demokratiska modellen för att man inte får som man vill. Stora frågor kan tas med en folkomröstning, men om NATO-medlemskapet inte blir en folkomröstning - här pratar vi sann populism - hur tror du då ett lagverk för teknisk design kommer gå till? Tror du att resten av EU's medlemsstater kommer ha en folkomröstning i frågan? Nej, frågan är vare sig tillräckligt stor eller viktig för något sådant.

Frågan är mycket större än jag tror du inser.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Frågan är mycket större än jag tror du inser.

Tycker du ja. Jag är för förslaget, som synes kanske uppenbart, och tycker det är en styrka att förslaget fått stötas, blötas och göras om. Internet har bevisat för sig själv att människan inte klarar av friheten som den ger och nu kommer konsekvenserna. Kollektivt har man bara att skylla sig själv. Som jag sagt i de andra trådarna: Det är inte en rättighet att vara anonym på nätet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MsSmith:

Det är inte en rättighet att vara anonym på nätet.

Nåja, förslaget bryter mot europakonventionen om mänskliga rättigheter och fri korrenspondens utan insyn.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nåja, förslaget bryter mot europakonventionen om mänskliga rättigheter och fri korrenspondens utan insyn.

Precis. Det är en riktig slippery slope att staten (staterna) ska kontrollera din privata korrespondens för att den kanske kan innehålla något olagligt. Eller något som blir olagligt i framtiden. Ändamålsglidning kommer garanterat ske. Det vet vi mycket väl sen tidigare.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Om du menar Artikel 8 i ECHR så finns där också en punkt 2, som lyder:

”2. Offentlig myndighet får inte ingripa i denna rättighet annat än med stöd av lag och om det i ett demokratiskt samhälle är nödvändigt med hänsyn till den nationella säkerheten, den allmänna säkerheten eller landets ekonomiska välstånd, till förebyggande av oordning eller brott, till skydd för hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och rättigheter.”

Det är förstås en bedömningsfråga, men att det per definition skulle bryta mot konventionen är fel. Hade det bara funnits en punkt 1 hade det gjort det. I nuläget får en domstol avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är din tolkning. Det du med flera måste inse är att världens lagverk måste moderniseras för att leva i samklang med nutiden.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att man kan hitta undantag i artiklarna men då är det ju just undantag. Det ska inte vara en regel att all trafik ska kontrolleras. Det är inte rimligt. Det rimliga är att man kontrollerar vid misstanke och att misstänka alla känns inte direkt korrekt.

Idag kan man ju använda teknik för att även övervaka i hemmen, varför skulle inte det vara ok till exempel? Vi måste ju leva i samklang med nutiden. Alla är ändå misstänkta och så länge man inte gör något brottsligt så är det lugnt. Man kan ju inte påstå att det är okej att begå brott bara för att man är hemma.

För att den här tekniken ska fungera så måste man kontrollera ALLA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Det är din tolkning. Det du med flera måste inse är att världens lagverk måste moderniseras för att leva i samklang med nutiden.

Så länge som vi sprättar upp och inspekterar all post. Hur svårt är det att skicka sina olagligheter där? Posthemligheten bör rimligtvis ryka isåfall.
Och då måste vi ändra i grundlagen (regeringsformen):

Citat:

"Var och en är gentemot det allmänna skyddad [...] mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande."

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MsSmith:

Fast om du påstår att det måste moderniseras så bryter det ju i sådana fall reglerna i dagsläget.
Är det mer demokratiskt att bryta mänskliga rättigheter för att sen kunna ändra dem, än att ha en folkomröstning?

Tycker du tidigare folkomröstningar i andra frågor också var odemokratiska?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så länge som vi sprättar upp och inspekterar all post. Hur svårt är det att skicka sina olagligheter där? Posthemligheten bör rimligtvis ryka isåfall.
Och då måste vi ändra i grundlagen (regeringsformen):

Ja, det där har ju redan luckrats upp nu när anställda på posten får lämna över misstänkt post till polisen som då har rätt att kontrollera. Räcker väl med att skaka försändelsen och man hör något som låter som tabletter. Men absolut är det skillnad, de öppnar ju inte samtliga försändelser. Än så länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Det tycker jag visserligen att de varit.
Svenska folket röstade nej till högertrafik, och ändå fick vi högertrafik. (Hela 83% var emot, till och med!)
Och kärnkraftsomröstningen hade ju tre alternativ: lägg ner kärnkraften, lägg ner kärnkraften och lägg ner kärnkraften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om tekniken finns så kommer det vara väldigt lätt att ändra vad den ska reagera på. Skicka en regimkritisk meme till en kompis och du är död. Idag är det inte möjligt att göra det vid e2e om inte apptillverkarna är fula eller blir tvingade av staterna att göra det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Thomas:

Det tycker jag visserligen att de varit.
Svenska folket röstade nej till högertrafik, och ändå fick vi högertrafik. (Hela 83% var emot, till och med!)
Och kärnkraftsomröstningen hade ju tre alternativ: lägg ner kärnkraften, lägg ner kärnkraften och lägg ner kärnkraften.

Kan hålla med om kärnkraften, men nu var det huruvida vi ska ha folkomröstning alls eller inte som var frågan, inte hur den genomförs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast om du påstår att det måste moderniseras så bryter det ju i sådana fall reglerna i dagsläget.
Är det mer demokratiskt att bryta mänskliga rättigheter för att sen kunna ändra dem, än att ha en folkomröstning?

Jag tycker personligen att det är många lagar som borde moderniseras eller tas bort. Exempelvis USA's vapenlagar. En lag i Sverige som faktiskt har tagits bort är danslagen. Något jag tycker att man ska ta beslut om i närtid är sommar/vintertid.

Man kan tycka att det är lite bakvänt men det är så det fungerar.
Det som måste till är en förändring av något slag, exempelvis Chat Control. Den stöts och blöts på relevanta instanser och som i detta fall även revideras efter feedback. Någon gång kommer det ned på en omröstningsfråga som våra politiker sköter åt oss. De kan rösta ja eller nej och de kan lägga ned sina röster.

I detta fall har Sverige sagt att man ska rösta ja men som jag förstår det är det fortfarande ett övervägande nej inom EU. Skulle nu förslaget gå igenom även inom EU så kan vi inom ett par års tid räkna med att någon kommer stämma EU för Chat Control, antagligen bara för att få det prövat. EU-domstolarna kan inte ta höjd för påhittade scenarion utan måste pröva ett implementerat regelverk. Utifrån det kan man man dra en slutsats.

Vad du pratar om är två olika saker:

1. Folkomröstning om specifika frågor - svaret är ja om det är en viktig fråga, men som jag nämnde tidigare: Om inte NATO-frågan är tillräckligt viktig, då är inte Chat Control det heller.

2. Kan det fastlås att något har brutit mot, exempelvis, mänskliga rättigheter har man tre val: Uppdatera de mänskliga rättigheterna, ändra vad det nu är som brutit mot de mänskliga rättigheterna, inte göra något alls

Jag har ingen koppling till vad för folkomröstningar du frågar efter. Omläggningen till högertrafik som nämns ovan/nedan är så här i efterhand vettig och beslutet får väl anses som riktigt. Men här påvisas också vissa skillnader:

• Trafikregler påverkar folk på riktigt - dels när man kommer hit som turist, dels aktivt i vårt beteende, dels i kostnader och utveckling (exempelvis en större marknad för högerstyrda bilar)

• Beteendet i användningen av en kommunikationsapp påverkas inte alls om Chat Control införs eller ej. Det är fortfarande samma sätt att texta, fota, filma osv

Jag vill avsluta med att säga att folkomröstningar i sig är bra men vi ser också hur valdeltagandet minskar direkt så länge det inte gäller det stora nationella valet. EU-valet från juni i år hade bara 53% valdeltagande. Ska vi nu ha omröstningar om enskilda frågor också så kommer vi dels få höjda kostnader, dels ett ännu lägre valdeltagande. Nej, hur viktig du än tycker denna fråga är så är det en fråga för politikerna.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MsSmith:

Jag tycker personligen att det är många lagar som borde moderniseras eller tas bort. Exempelvis USA's vapenlagar. En lag i Sverige som faktiskt har tagits bort är danslagen. Något jag tycker att man ska ta beslut om i närtid är sommar/vintertid.

Man kan tycka att det är lite bakvänt men det är så det fungerar.
Det som måste till är en förändring av något slag, exempelvis Chat Control. Den stöts och blöts på relevanta instanser och som i detta fall även revideras efter feedback. Någon gång kommer det ned på en omröstningsfråga som våra politiker sköter åt oss. De kan rösta ja eller nej och de kan lägga ned sina röster.

I detta fall har Sverige sagt att man ska rösta ja men som jag förstår det är det fortfarande ett övervägande nej inom EU. Skulle nu förslaget gå igenom även inom EU så kan vi inom ett par års tid räkna med att någon kommer stämma EU för Chat Control, antagligen bara för att få det prövat. EU-domstolarna kan inte ta höjd för påhittade scenarion utan måste pröva ett implementerat regelverk. Utifrån det kan man man dra en slutsats.

Vad du pratar om är två olika saker:

1. Folkomröstning om specifika frågor - svaret är ja om det är en viktig fråga, men som jag nämnde tidigare: Om inte NATO-frågan är tillräckligt viktig, då är inte Chat Control det heller.

2. Kan det fastlås att något har brutit mot, exempelvis, mänskliga rättigheter har man tre val: Uppdatera de mänskliga rättigheterna, ändra vad det nu är som brutit mot de mänskliga rättigheterna, inte göra något alls

Jag har ingen koppling till vad för folkomröstningar du frågar efter. Omläggningen till högertrafik som nämns ovan/nedan är så här i efterhand vettig och beslutet får väl anses som riktigt. Men här påvisas också vissa skillnader:

• Trafikregler påverkar folk på riktigt - dels när man kommer hit som turist, dels aktivt i vårt beteende, dels i kostnader och utveckling (exempelvis en större marknad för högerstyrda bilar)

• Beteendet i användningen av en kommunikationsapp påverkas inte alls om Chat Control införs eller ej. Det är fortfarande samma sätt att texta, fota, filma osv

Jag vill avsluta med att säga att folkomröstningar i sig är bra men vi ser också hur valdeltagandet minskar direkt så länge det inte gäller det stora nationella valet. EU-valet från juni i år hade bara 53% valdeltagande. Ska vi nu ha omröstningar om enskilda frågor också så kommer vi dels få höjda kostnader, dels ett ännu lägre valdeltagande. Nej, hur viktig du än tycker denna fråga är så är det en fråga för politikerna.

Det är mycket text men inte mycket innehåll kring det vi diskuterar.

Ditt påstående var att vi inte ska ha folkomröstningar, för det är odemokratiskt, men sen säger du att vissa omröstningar varit vettiga och generellt är bra.

Ditt nästa påstående var att förslaget inte bryter några rättigheter, men sen ändrade du dig till att det är okej att bryta dem rättigheterna för de behöver enligt dig ändras.

Att det sen visats av mängder av säkerhetsexperter att förslaget inte kommer fungera i praktiken spelar väl mindre roll, antar jag. Likaså att det faktiskt enbart kommer drabba vanligt folk, då det är väldig lätt att ta sig runt.

Det börjar bli ett mönster i diskussionerna kring Chat Control, att de som är för förslaget inte verkar ha någon direkt koll på vilka effekter det kommer få. Lite i stil med politikerna som sitter och röstar om det.

"Jag är inte så insatt"...

https://x.com/EchoFox03/status/1839541814136635565

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låt mig spåra lite.

Med de framsteg som ai, ansiktsigenkänning och teknik gjort på kort tid kommer det innebära att det inte blir helt orimligt att alla människor i framtiden alltid ska ha på sig något som registrerar allt. Plats, film, ljud. Vilka du träffar osv. Så småningom kanske man kan koppla något direkt till hjärnan. Men det kommer vara lugnt för den kommer bara spara och dela infon om det händer något olagligt, så du kan fortfarande vara lugn för allt kommer vara helt privat (typ asså). Man får självklart inte ta av sig enheten för registrering, det kommer vara olagligt. Jag drar det absolut till sin spets här men varför inte? Att man har rätt till privatliv? Visst, så länge du inte gör något olagligt (vem ska säga emot det?) och så länge du tänker själv kan du ju kanske eventuellt göra något och är därmed automatiskt misstänkt.

Det finns flera Black Mirror-avsnitt som handlar om samhällen där det är så här. Till exempel "The Entire History of You", S1 E3.
Bland annat så måste han spela upp den senaste tiden för kontrollanten på flygplatsen för att komma med flyget. De kontrollerar bland annat vilka han har träffat den senaste tiden. Där spelar enheten in direkt från ögon och öron, man kan själv gå tillbaka och titta på vad som spelats in. Smidigt för folk med sämre minne och man kan gå tillbaka och kolla på vad som faktiskt hände. Myndigheternas våta dröm.

Black mirror är science fiction, visst, men jag kan se en framtid där det här faktiskt blir tekniskt möjligt, praktiskt och billigt. Tekniken finns och de flesta bär redan med sig en ganska avancerad enhet, ständigt uppkopplad med mängder av sensorer. Enheter som nu förbättras för att bli bättre på ai. Man kan tycka att jag drar det väldigt långt men det här är faktiskt ingen orimlig utveckling. Framtiden är inte så avlägsen som man kan tro.

Edit
För att lägga kraft bakom detta så kan vi ta sexualbrott mot barn eftersom att det är ett av de värsta brotten vi kan tänka oss. Hur kan man ens argumentera mot det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är mycket text men inte mycket innehåll kring det vi diskuterar.

Ditt påstående var att vi inte ska ha folkomröstningar, för det är odemokratiskt, men sen säger du att vissa omröstningar varit vettiga och generellt är bra.

Jag har stora problem med att förstå vad du syftar till överlag för det känns som att du missförstår med vilje.
Var menar du att jag skulle ha skrivit att vi inte ska ha folkomröstningar för att det är odemokratiskt?

Citat:

Ditt nästa påstående var att förslaget inte bryter några rättigheter, men sen ändrade du dig till att det är okej att bryta dem rättigheterna för de behöver enligt dig ändras.

Här är ett tydligt fall där du inte förstår eller missförstår med vilje:

1. Det stämmer att det inte bryter mot några rättigheter - det måste prövas

2. Det är du som påstår att det är ett brott - men det är det givetvis inte i dagsläget.

3. Det jag säger är att det måste prövas - och om/när detta sker så uppstår en konsekvens

Citat:

Att det sen visats av mängder av säkerhetsexperter att förslaget inte kommer fungera i praktiken spelar väl mindre roll, antar jag. Likaså att det faktiskt enbart kommer drabba vanligt folk, då det är väldig lätt att ta sig runt.

Experter är specialister men eftersom deras expertis är isolerad är verklighetsbilden är för smal. Man lyssnar och tar deras intressen med sig. Sedan måste man väga in andra aspekter och då försvinner oftast spetsargumenten bort.

Citat:

Det börjar bli ett mönster i diskussionerna kring Chat Control, att de som är för förslaget inte verkar ha någon direkt koll på vilka effekter det kommer få. Lite i stil med politikerna som sitter och röstar om det.

Möjligt, jag är helt klart för förslaget och att fördelarna helt överväger nackdelarna. Jag tror dock att det är du som inte förstår den större bilden (den du hänvisade till själv för några timmar sen). Internet och stora sociala medieplattformar/kommunikationsverktyg behöver regleras rejält. Du får väl engagera dig i politiken om du tycker det är så viktigt, att gnälla här kommer inte göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Tanken på att skydda barnen är väldigt bra men implementationen är avskyvärd. Ska man skydda barnen så borde man anstränga sig för att säkerhetsställa de smarta funktionerna för personer under 18. Stärk underifrån istället för att greppa allt ovanifrån.

Hade det här lagförslaget gällt alla under 18 så hade jag ändå förstått det. Tvinga chattföretagen att implementera dessa bakdörrar och sökfunktioner hos våra barn så det kan skydda dom aktivt.

Att använda sig av massövervakning och påstå att det bara kommer att användas under selektiva områden är inte realistiskt.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MsSmith:

Jag har stora problem med att förstå vad du syftar till överlag för det känns som att du missförstår med vilje.
Var menar du att jag skulle ha skrivit att vi inte ska ha folkomröstningar för att det är odemokratiskt?

Det var så jag tolkade ditt inlägg här och efterföljande raljeringar om hur vi självklart inte kan ha folkomröstningar om frågor. Fast sen skriver du som sagt att vissa har varit bra att ha, så det är lite svårt att följa vad du tycker egentligen.

Skrivet av MsSmith:

Här är ett tydligt fall där du inte förstår eller missförstår med vilje:

1. Det stämmer att det inte bryter mot några rättigheter - det måste prövas

2. Det är du som påstår att det är ett brott - men det är det givetvis inte i dagsläget.

3. Det jag säger är att det måste prövas - och om/när detta sker så uppstår en konsekvens

Nej, jag påstod att det bryter mot de mänskliga rättigheterna. Som svar på det påstod du att dem måste ändras. Jag vet inte hur det ska tolkas annars.

Skrivet av MsSmith:

Experter är specialister men eftersom deras expertis är isolerad är verklighetsbilden är för smal. Man lyssnar och tar deras intressen med sig. Sedan måste man väga in andra aspekter och då försvinner oftast spetsargumenten bort.

Fast i det här fallet har man inte gjort det. Man har inte orkat sätta sig in överhuvudtaget i frågan.

Skrivet av MsSmith:

Möjligt, jag är helt klart för förslaget och att fördelarna helt överväger nackdelarna. Jag tror dock att det är du som inte förstår den större bilden (den du hänvisade till själv för några timmar sen). Internet och stora sociala medieplattformar/kommunikationsverktyg behöver regleras rejält.

Här visar du att du inte heller satt dig in i frågan. Hur blir sociala medier och "Internet" bättre för att våran kommunikation blir avlyssnad (det är inte dem man siktar på), och att säkra plattformar som Signal försvinner?

Men av rent intresse skulle jag väldigt gärna höra vilka fördelar du ser, då det knappast kommer kunna stoppa brottslighet i någon vidare utsträckning.

Skrivet av MsSmith:

Du får väl engagera dig i politiken om du tycker det är så viktigt, att gnälla här kommer inte göra någon skillnad.

Det är lätt att kalla folks svar på tal för "gnäll", men du kommer inte särskilt långt med det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det var så jag tolkade ditt inlägg här och efterföljande raljeringar om hur vi självklart inte kan ha folkomröstningar om frågor. Fast sen skriver du som sagt att vissa har varit bra att ha, så det är lite svårt att följa vad du tycker egentligen.

Ok, det är komplett felaktigt att tolka det så. Att du tycker övrigt är raljerande säger mer om dig.

Citat:

Nej, jag påstod att det bryter mot de mänskliga rättigheterna. Som svar på det påstod du att dem måste ändras. Jag vet inte hur det ska tolkas annars.

Nej, skvatt fel.

1. Det bryter inte mot de mänskliga rättigheterna. Du tror det. Det gör det inte till sanning

2. Jag skrev att många lagar behöver ses över för att lira bättre med samtiden

Citat:

Fast i det här fallet har man inte gjort det. Man har inte orkat sätta sig in överhuvudtaget i frågan.

Precis som du inte verkar förstå begreppet demokrati förstår du inte här att man inte behöver göra som experter säger hela tiden. Det finns andra aspekter utanför deras område som de inte förstår. Hade man inte satt sig in i det hade förslaget inte gjorts om. Smal fråga som expert, bred fråga för politiken. Inte tillräckligt viktig för en folkomröstning. Detta är enkelt att förklara då övriga 26 länder heller inte kommer ha en folkomröstning om frågan utan låter sina folkvalda politiker göra upp om det. I Sverige var det väl V, S, M, KD, L som röstade för medan C och SD röstade nej. Är det en knäckfråga för dig så är det bara att rösta på något av nej-partierna nästa gång.

Citat:

Här visar du att du inte heller satt dig in i frågan. Hur blir sociala medier och "Internet" bättre för att våran kommunikation blir avlyssnad (det är inte dem man siktar på), och att säkra plattformar som Signal försvinner?

Det är en helt obegriplig och barock fråga. Tjänster kommer och går hela tiden. Det är ett beslut de på Signal får ta om förslaget går igenom.

Citat:

Men av rent intresse skulle jag väldigt gärna höra vilka fördelar du ser, då det knappast kommer kunna stoppa brottslighet i någon vidare utsträckning.

Människan klarar inte av att hantera friheten på nätet, med allt från uppmuntran till självmord, rasism, spridning av barnporr osv. Man tror att internet är någon form av frizon där anarki råder och man har rätten att göra vad man vill. Så är det inte utan brott på nätet ska gå att lagföras med tillhörande straff. Förr i tiden, när internet bara var en fluga enligt vissa, så var problemet kanske marginaliserat. Detta är en stor utmaning inom den fjärde industriella revolutionen. Idag har vi en hel generation som vuxit upp med telefonen i handen och vet inte om att TikTok är en förhållandevis ny plattform. Man kommunicerar genom live-streams, dansar som svar på frågor och man börjar ha svårt att träffa människor i verkliga livet för att de sociala förmågorna och uppmärksamhetsförmågan är helt annorlunda.

Du känner säkerligen till att man åtminstone i Sverige måste förvarna innan en fartkamera kommer. Polisen går även ut och förvarnar om att de kommer ha en "Hastighetsvecka" där de har ökad närvaro på vägarna. Det handlar inte om att fånga fler eller färre fortkörare utan om att få ned hastigheterna på vägarna, eftersom det sparar liv.

Av samma anledning kan man motivera detta, där man i förebyggande syfte får ned frekvensen av saker som annars allt för lätt sprids i allt för tillgängliga kanaler. Du kanske ser det som en massövervakning, men barn eller föräldrar till barn som antingen klarar sig undan från att bli utsatta av övergrepp alternativt där man får tag på en förövare och kan lagföra denna kommer tacka högre makter för att lagen implementerades (om den nu gör det). Bara fem av 100 anmälda våldtäkter leder till dom och det sägs vara ett rejält mörkertal som aldrig blir anmälda. Människor har en tendens att vilja dokumentera eländet och kan då en AI plocka upp det så att fler blir dömda är det väldigt bra.

Kanske tycker du att även detta är raljerande, men betänk då att jag kanske faktiskt förstår hur stort detta är medan du inte gör det utan ser bara som "massövervakning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tycker du ja. Jag är för förslaget, som synes kanske uppenbart, och tycker det är en styrka att förslaget fått stötas, blötas och göras om. Internet har bevisat för sig själv att människan inte klarar av friheten som den ger och nu kommer konsekvenserna. Kollektivt har man bara att skylla sig själv. Som jag sagt i de andra trådarna: Det är inte en rättighet att vara anonym på nätet.

Vad bra då kan vi sätta upp live rapportering över allt du gör på nätet för du som individ har ju inte rätt till något privatliv alls.

Tror du verkligen att det är du som kommer bestämma vad som är korrekt uppförande på internet!?

Naiv jävla tanke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Om man vänder på grundfrågan. Hur ska vi skydda barn från pedofiler, om detta sätt anses vara fel väg att gå?
Eller ska pedofiler gå fria?
Jag säger inte att ni har fel, utan vill bara se om man kan se saken ur olika synvinklar.

Jag tycker personligen att det finns en ganska godtycklig gräns mellan att massövervaka hela Sveriges befolkning och låta pedofiler ströva fritt.

Jag tänker mest att hamnar sån här makt i fel händer (antingen inom Sverige eller till och med genom utländska aktörer) så kan det missbrukas så det skriker om det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det är inte så internet funkar. De fula fiskarna hittar nya vägar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MsSmith:

Kanske tycker du att även detta är raljerande, men betänk då att jag kanske faktiskt förstår hur stort detta är medan du inte gör det utan ser bara som "massövervakning".

Det är ganska tydligt att du inte gör det, just med tanke på vad du skriver. Du drar upp fel exempel gång på gång och begår argumentationsfel i varenda inlägg. Det är tydligt att vi inte kommer längre

Kan avsluta med ett citat, även om det såklart handlade om något annat
"Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet, förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pedofilerna kommer knappast att påverkas. De som ändå åker dit är de som ändå skulle ha åkt fast med nuvarande lagstiftning och techbolagens självcensur och egna kontroller. Istället riskerar vi en tsunami av "false positives", där helt oskyldiga kommer att drabbas.

Tänk om, tänk rätt!