Riksdagen klubbar återigen igenom Chat Control

Permalänk
Medlem
Skrivet av docsve:

Det här är inte det enda som har hänt dem senaste åren.

Sen i Oktober i fjol har polisen rätt att tjuvlyssna på dig utan någon igentlig brottsmistanke.
Bankerna har nu rätt och ansvar att stänga ner dina kontom om dem misstänker dig för att vara terrorist, knarklangare, eller penningtvättare. Om dem har fel så är det ditt problem.
Svt är numer betalat av skatt, dvs av staten.
Sen många år nu så lagrar dina isp var du går och gör på internet, jag tror i upp till 10 månader.

Intresset för dessa saker verkar vara rätt svagt för allmänheten. Antingen fattar folk att dem inte kan göra så mycket, eller så har dem inget intresse av det.

Det är också inte bara i Sverige. Nyligen så blev ju killen som ägde Telegram arresterad av Frankrike och nu ska Telegram ge ut information till stater. Australien vill censurera, Eu vill censurera. Brazilian har blockerat X, sedan star link, sedan cloudflare, sedan tror jag oblockerat cloudflare för det visade sig vara en dålig ide, men dem kanske kommer att skaffa sig ett internet i kinesisk still, och det vill väl folk i riksdagen och Eu också ha.

Tror inte det riktigt går att lösta man får hantera det så gått man kan.

Jag håller väl med allt utom Telegram som är en ren dyngpool. Stäng ner skiten. Telegram drivs i Förenade arabemiraten och Ryssland och är dessutom closed source. Jag garanterar att det inte finns ett enda hemligt meddelande på tjänsten som araberna och ryssen inte läst igenom.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av nino:

Skrämmande hur blåögda folk är, har du inte förstått att Sverige är styrda av EU/USA.

Spelar ingen roll om det är en svensk politiker eller inte, detta är en överenskommelse med dom större makterna. Du tror säkert detta är pga. sexuellt utnyttjande av barn också som dom skriver.

Som Morpheus sa: free your mind.

Ja? Det motsäger ju ingenting av vad jag sa. Det jag menar är att om Sverige lämnat EU så hade det inte hjälpt i det här fallet. Det är svenska politiker som röstat för det, och även skapat förslaget. Så vi hade haft samma lag även om vi lämnat EU....

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av docsve:

Det här är inte det enda som har hänt dem senaste åren.

Sen i Oktober i fjol har polisen rätt att tjuvlyssna på dig utan någon igentlig brottsmistanke.

Det har visserligen funnits stöd för det innan också. Telefonavlyssning till närstående om den brottsmisstänkta använder närståendes telefon istället för sin egen är exempelvis inte nytt. Domare behöver besluta om det är på bra grunder.
Hur långtgående den nya lagen om avlyssning av gängkriminella är kan jag däremot inte riktigt. Antagligen mer långtgående med tanke uppmärksamheten.

Skrivet av docsve:

Sen många år nu så lagrar dina isp var du går och gör på internet, jag tror i upp till 10 månader.

Ja. Det här är intressant. Det är en ganska stor expansion av massövervakning vi inte haft innan för just de områdena innan. Banktransaktioner har däremot loggats med lagkrav sedan tidigare så upplägget är väl inte helt nytt. Men ja - massövervakningen har breddats här.

Skrivet av docsve:

Det är också inte bara i Sverige. Nyligen så blev ju killen som ägde Telegram arresterad av Frankrike och nu ska Telegram ge ut information till stater. Australien vill censurera, Eu vill censurera. Brazilian har blockerat X, sedan star link, sedan cloudflare, sedan tror jag oblockerat cloudflare för det visade sig vara en dålig ide, men dem kanske kommer att skaffa sig ett internet i kinesisk still, och det vill väl folk i riksdagen och Eu också ha.

Tror inte det riktigt går att lösta man får hantera det så gått man kan.

Turerna kring telegram har jag visserligen ganska lätt att förstå.
Det är lite som motsvarande att en teleoperatör eller posten skulle motsätta sig samarbete med polisväsendet vid en brottsutredning. Riktat span. De verksamheterna måste släppa in polisen för undersökning vid brottsmisstanke. Jag ser inte varför Telegram skulle undantas det här riktigt. I det långa loppet kommer det här täppas till av rättsväsendet för att undvika kriminella frizoner.

Jag tänker generellt lite såhär kring området som helhet. Det är inte nytt att rättsväsendet anpassar sig till nya tekniker. Den här typen av frågor har väl kommit upp när man fick till postgången en gång i tiden. När telegrafen kom, när telefonen kom - and so on.
Internet har medfört en hel hög nya tekniker. Det medför väl att det kommer mer anpassningar till de nya teknikerna efterhand. Med lite eftersläp. Räkna med att rättsväsendet inte är färdigomställt till de nya teknikerna och att det kommer lite mer anpassningar.

Däremot är det ju en bra fråga kring massövervakning. Det är inte helt givet att vi ska ha. Som för datalagringsdirektivet. Som kameraövervakning. Eller som för chat control.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Och som andra redan har nämnt så är det ju bara att kryptera bilderna först så de som man vill komma åt, dvs pedofiler som delar bilder (vilket de högst troligt inte gör öht via signal eftersom darkweb är fan så mycket effektivare och mindre risk än att dela bilder person till person) via t.ex signal kommer ju att göra just det och därmed kommer de helt att undvika denna lagen.

Jo, det delas mycket övergreppsmaterial på Signal. Källa: Folk som jobbar med att utreda dessa brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, det delas mycket övergreppsmaterial på Signal. Källa: Folk som jobbar med att utreda dessa brott.

om det nu görs det hur tusan vet dina källor då om att så sker med tanke på att det sker 100% end to end krypterat. Så om de nu faktiskt har koll på detta, vad ska de då med chat control till?

Skrivet av nino:

Skrämmande hur blåögda folk är, har du inte förstått att Sverige är styrda av EU/USA.

Spelar ingen roll om det är en svensk politiker eller inte, detta är en överenskommelse med dom större makterna. Du tror säkert detta är pga. sexuellt utnyttjande av barn också som dom skriver.

Som Morpheus sa: free your mind.

Vad är det här för konspiratoriskt nonsens. Finns ingen hållhake från EU:s sida på våra politiker i Sverige, dessutom vet vi ju att det var lobbyverksamhet från privata aktörer såsom Thorn som enbart vill tjäna pengar på att sälja övervakningtjänster för CSAM som låg bakom att Ylva lade förslaget. Dessutom om EU hade planerat detta i hemlighet, varför röstades det då ner i parlamentet, är det bara vissa länder som är styrda av EU/USA?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av F.Ultra:

om det nu görs det hur tusan vet dina källor då om att så sker med tanke på att det sker 100% end to end krypterat. Så om de nu faktiskt har koll på detta, vad ska de då med chat control till?

Det finns väl beslag av hårdvara som man öppnat (alltså utan att ha behövt knäcka chatt-applikationens kryptering, erkännanden, tips inom slutna grupper som delas mellan kriminella (som kan ha infiltrerats) och liknande.
Finns flertalet andra vägar in än att man måste knäcka en chatts e2e-kryptering.

Innebär det att man har bra koll på allt som händer överallt för att det ibland går att glänta in i ett hörn?
Det är inte så självklart.

Om vi tar en motsvarande liknelse. SKY ecc har använts av kriminella nätverk för att gå under radarn.
Om man får ett erkännande från en underhuggare att det använts (och kanske chattar från den personens lur) - skulle det då ge full insyn i hela nätverket för alla som använder SKY ecc?
Antagligen inte va.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Nu jobbar jag inte med det själv så har inte koll på alla detaljer, men om ena parten samarbetar och har sparat meddelandena går de ju att läsa den vägen. Sen kan man samla in uppgifter från andra håll och därigenom få sig en uppfattning om vad som sprids på Signal, utan att se själva innehållet. Då blir det viktigt för att samla bevis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemongen:

Ja, kryptering kommer ju inte betyda något om det här går igenom.

Jooo. Det kommer det ju ändå göra.

Det är en massiv skillnad på att kunna skicka SMS och wifi-data som faktiskt är krypterad för grannar och de i omgivningen jämte om det skulle vara helt öppet för alla att läsa.

Vad menar jag med det här då? Ja både internettrafiken och SMS kan läsas av i olika steg.
Men krypteringen som går genom luften från/till dina enheter är inte helt öppen för alla att läsa.

Den typen av skydd finns ju faktiskt kvar. För e2e så innebär det att det bra mycket mer insynsskydd på vägen jämte exempelvis ett email eller walkie talkies.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Då borde man ju även riva upp brevhemligheten och scanna alla post som skickas.
En av vår demokratis mörkaste dagar.

Är det inte ungefär det tullen gör redan? Eller ja, alla paket hinner de inte med. Men jag tror de plockar en del illegalt material genom att scanna/undersöka en andel av brevgången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jooo. Det kommer det ju ändå göra.

Det är en massiv skillnad på att kunna skicka SMS och wifi-data som faktiskt är krypterad för grannar och de i omgivningen jämte om det skulle vara helt öppet för alla att läsa.

Vad menar jag med det här då? Ja både internettrafiken och SMS kan läsas av i olika steg.
Men krypteringen som går genom luften från/till dina enheter är inte helt öppen för alla att läsa.

Den typen av skydd finns ju faktiskt kvar. För e2e så innebär det att det bra mycket mer insynsskydd på vägen jämte exempelvis ett email eller walkie talkies.

Du verkar inte förstå dig på kryptering. För det första är inte sms krypterat och har aldrig varit det - den här lagstiftningen eller kritiken mot den handlar öht inte om sms.

För det andra kan man inte kalla något med bakdörrar för e2e. Om det finns nycklar eller andra sätt att komma mellan en kommunikation så är den per definition inte e2e.

I synnerhett i slutet av din kommentar förstår jag inte ens vad du försöker säga. Du verkar jämföra email och walkie talkies vilket är ungefär som att jämföra äpplen och Billy’s Pan Pizza. Det finns så pass många skillnader att jag inte har en aning om vad du försöker säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemongen:

Du verkar inte förstå dig på kryptering. För det första är inte sms krypterat och har aldrig varit det - den här lagstiftningen eller kritiken mot den handlar öht inte om sms.

Joo. SMS är krypterade. Däremot är de inte e2e-krypterade.
Vad innebär det då?
Det innebär att SMS krypteras innan de skickas iväg och avkrypteras vid mottagarmasten. Sedan är innehållet inte krypterat när det rör sig i eller mellan olika ISPs nät.
När innehållet ska skickas ut till mottagartelefonen i luften krypteras det igen vid sändingsmasten och blir upplåst av mottagarluren.
Det är en del av GSMstandarden.
Det här försvårar insyn av utomstående parter.
Samma sak gäller telefonsamtal.
Det ger inte totalt insynsskydd. ISPn har insyn.

Edit: Det ska väl tilläggas att det inte är särskilt hög nivå på den krypteringen. Men det är alltså inte klartext som skickas.

Skrivet av mangemongen:

För det andra kan man inte kalla något med bakdörrar för e2e. Om det finns nycklar eller andra sätt att komma mellan en kommunikation så är den per definition inte e2e.

e2e beskriver egentligen bara krypteringskedjan. Har man satt bakdörrar i krypteringskedjan så är det inte längre e2e-kryptering.
Har man däremot annan hantering av materialet efter att det är avkrypterat av mottagaren så rör det inte längre själva krypteringskedjan.
Jag tror inte man ska blanda ihop krypteringskedjor med annan tillämpning efteråt. Det är två olika delar.

Däremot förstår jag vad ni säger. Det man vill åt är totalt insynsskydd vilket e2e i flera lägen kunnat erbjuda (ja eller inte - vem vet vad applikationerna utan öppen källkod egentligen spanat efter innan). Men det får man kanske inte längre med chatcontrol.

Skrivet av mangemongen:

I synnerhett i slutet av din kommentar förstår jag inte ens vad du försöker säga. Du verkar jämföra email och walkie talkies vilket är ungefär som att jämföra äpplen och Billy’s Pan Pizza. Det finns så pass många skillnader att jag inte har en aning om vad du försöker säga.

Walkie talkies och emails är helt okrypterade. Har man en tredje walkie talkie så kan man rakt av lyssna på innehållet. Det finns inget avlyssnignsskydd där alls. Och epost är som helt öppna vykort som alla mellanservrar kan se innehållet på.
Inte som SMS riktigt där det är svårt att som okänd mellanhand faktiskt se in för det finns en krypteringsdel i vägen. Den kända mellanhanden ISPn kan däremot se in. Men det är få parter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir nog anarko-tyranni till slut. Kriminella gäng terroriserar fritt, och polisen fokuserar på kreti och pletis tankebrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Så var tanken ett tag. Nu är denna artikel struken. Politikerna insåg väl att den artikeln antingen betydde att de var medvetna om massövervakningsproblematiken eller att de riktade en väldigt grov anklagelse mot det egna skrået.

Struken eller dold........

Skämt åsido så är väl det ett litet liiiitet korn av godhet i den här enorma bajsmackan.

§ 1.6: "Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt." - MOD
Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det låter som att man då inte behöver Chat Control om man redan vet om vad som delas.

Det är också lustigt att det är Ungern som är ordförande nu. Notera hur okej våra politiker är med att införa massövervakning tillsammans med Ungern i framsätet samtidigt som man grämer sig över deras bristande demokrati etc. Kritik som Ungern förtjänar men det skulle kommissionen också behöva höra.

Permalänk

Aldrig deltagit i ett demonstrationståg. Skulle ett anordas riktat mot denna lag skulle jag inte tveka att ansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Då lär en lag komma som förbjuder side-loading.
Vill minnas jag läste om ett land som typ tvingade google att tabort en viss app från folks telefoner, minns inte alla detaljerna just nu.

Går ju alltid att köra tex graphene os eller liknande.

Fortfarande svårt att tro att denna lag kommer att gå igenom

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det finns väl beslag av hårdvara som man öppnat (alltså utan att ha behövt knäcka chatt-applikationens kryptering, erkännanden, tips inom slutna grupper som delas mellan kriminella (som kan ha infiltrerats) och liknande.
Finns flertalet andra vägar in än att man måste knäcka en chatts e2e-kryptering.

Innebär det att man har bra koll på allt som händer överallt för att det ibland går att glänta in i ett hörn?
Det är inte så självklart.

Om vi tar en motsvarande liknelse. SKY ecc har använts av kriminella nätverk för att gå under radarn.
Om man får ett erkännande från en underhuggare att det använts (och kanske chattar från den personens lur) - skulle det då ge full insyn i hela nätverket för alla som använder SKY ecc?
Antagligen inte va.

Skrivet av DasIch:

Nu jobbar jag inte med det själv så har inte koll på alla detaljer, men om ena parten samarbetar och har sparat meddelandena går de ju att läsa den vägen. Sen kan man samla in uppgifter från andra håll och därigenom få sig en uppfattning om vad som sprids på Signal, utan att se själva innehållet. Då blir det viktigt för att samla bevis.

Jo misstänkte ju att det handlade om beslag vid husrannsakan, men då blir ju problemet att man bara vet att "det förekommer" och klart att det förekommer, men förekommer det i stor skala. Om det nu finns en undre marknadsplats för CSAM (och det har jag inga som helst tvivel om att den existerar) så sker ju handeln någonstans för du kan ju inte handla via Signal.

Låter ju snarare som att smågrupper som av en och annan anledning lärt känna varandra använder Signal för att byta bilder med varandra privat. Men men, det var ju ändå bara en fotnot i det hela, det viktiga är ju att lägg in bakdörr i Signal eller förbjud Signal och de kommer bara att byta till något annat.

edit: ser att jag inte riktigt hängt med i hur Signal har utvecklats, de har tydligen möjlighet till överföring av pengar via MobileCoins.

Risk finns ju tom att man tvingar de mörka elementen att implementera egna mycket effektivare verktyg när man tar bort de som redan existerar. Jämförelse här är t.ex kameraövervakningen i London, den tvingade droghandeln till att implementera nya metoder vilket ledde till att de blev mycket effektivare samt blev mycket svårare att både övervaka samt lagföra (dvs man ändrade till att köra med hemleverans vilket gjorde att det inte längre fanns en känd samlingsplats att bevaka och skulle kuriren åka fast så hade hen enbart just den mängd som skulle till den kunden istället för hela stashen).

Skrivet av VinterSolen:

Då lär en lag komma som förbjuder side-loading.
Vill minnas jag läste om ett land som typ tvingade google att tabort en viss app från folks telefoner, minns inte alla detaljerna just nu.

Det blir nog svårt med tanke på att krav ang sideloading är något som tvingats fram via DMA hos t.ex Apple så den vägen är nog ganska stängd och DMA kommer nog att stå över cc2.0 när det kommer till rangordning.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Som sweclockers medlemmar så glatt brukar säga när man klagar på att vi inte har någon yttrandefrihet på detta forum, och i resten av landet för den delen. Duger det inte så kan man ju helt enkelt strunta i att använda denna websidan. Duger det inte så kan ni ju sluta använda internet. Jag hoppas det går igenom, ni förtjänar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Håller med om att det är väldigt märkligt att vi inte har en folkomröstning över något sånt här.

Om vi skulle ha folkomröstning hade det ju faktiskt varit demokratiskt. Men så ska vi inte ha det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Om vi skulle ha folkomröstning hade det ju faktiskt varit demokratiskt. Men så ska vi inte ha det

Det är varför vi har folkvalda partier och representanter som representerar dina och mina åsikter. Bara för att några här tycker det är en viktig kärnfråga så betyder det inte att det är det. Det är bara en av många frågor man beslutar om löpande och det hade inte gått att ha folkomröstningar hela tiden, det hade bara urvattnat valdeltagandet och det om något är ett hot mot riktig demokrati. Många på detta forum verkar leva i tron att "om jag inte får som jag vill är det inte demokrati".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Det är varför vi har folkvalda partier och representanter som representerar dina och mina åsikter. Bara för att några här tycker det är en viktig kärnfråga så betyder det inte att det är det. Det är bara en av många frågor man beslutar om löpande och det hade inte gått att ha folkomröstningar hela tiden, det hade bara urvattnat valdeltagandet och det om något är ett hot mot riktig demokrati. Många på detta forum verkar leva i tron att "om jag inte får som jag vill är det inte demokrati".

Man kan absolut argumentera att detta går emots FNs deklaration av mänskliga rättigheter dock. Inte något att sträva efter i en demokrati.
Artikel 12:

Citat:

No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks.

Lagen gör ju att man inte lagligt kan undvika "arbitrary interference with his privacy [...] or correspondence"; det blir istället ett krav... eller finns det kryphål jag missat?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Så att använda t.ex. Tails eller Tor blir olagligt då?
Låter ju fruktansvärt om journalister, politiska flyktingar, förföljda personer eller de som råkar befinna sig i "fel" land inte kommer kunna kommunicera på ett säkert och anonymt sätt.
För inte ens våra politiker kan ju innerst inne tro att våra myndigheter, här eller i EU parlamentet, inte läcker information en masse till mängder av skumma organisationer eller länder.

Använder själv tails ibland för att chatta med bekanta som är bosatta i länder som har för vana att fängsla personer med "fel" åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Man kan absolut argumentera att detta går emots FNs deklaration av mänskliga rättigheter dock. Inte något att sträva efter i en demokrati.
Artikel 12:
Lagen gör ju att man inte lagligt kan undvika "arbitrary interference with his privacy [...] or correspondence"; det blir istället ett krav... eller finns det kryphål jag missat?

Problemet här är att detta antogs 1948 och ganska mycket har hänt sedan dess. Det är många deklarationer och grundlagar som skulle må bra av att ses över och eventuellt moderniseras. I det här fallet så är det införandet av en ny lag som ska skydda den utsatta individen när ett brott väl uppkommer och hjälpa relevanta myndigheter i jakten på en eller flera förövare.

Permalänk
Medlem

Man kan väl fortfarande skicka krypterade skivavbilder med lagrat material till och från varandra? Där enbart de parterna har nyckeln? Så borde man alltid göra, om det är känsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Man kan väl fortfarande skicka krypterade skivavbilder med lagrat material till och från varandra? Där enbart de parterna har nyckeln? Så borde man alltid göra, om det är känsligt.

ja, lagen (om den nu klubbas igenom) gäller tjänsteleverantörerna av meddelandefunktionalitet och inte dig som privatperson. Dvs det handlar inte om förbud av kryptering i allmänhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

ja, lagen (om den nu klubbas igenom) gäller tjänsteleverantörerna av meddelandefunktionalitet och inte dig som privatperson. Dvs det handlar inte om förbud av kryptering i allmänhet.

Tackom och lovom. Jag skulle aldrig förlita mig på tredje part. Egentligen obegripligt att man gör det, men så har jag också bakgrund som journalist där man har grundlagsskyldighet att skydda källor i olika ytterst känsliga sammanhang.

Permalänk
Medlem

En tanke bara, men jag kan ha fel.
Är det inte så att Chat Control ska användas på liknande sätt som kameraövervakning? Att myndigheter/stater bara granskar vid misstanke om brott, och inte granskar hela befolkningens privata aktiviteter på nätet?. De lär ju inte godtyckligt kolla igenom random människors privatliv i tid och otid, tänker jag.

Om man vänder på grundfrågan. Hur ska vi skydda barn från pedofiler, om detta sätt anses vara fel väg att gå?
Eller ska pedofiler gå fria?
Jag säger inte att ni har fel, utan vill bara se om man kan se saken ur olika synvinklar.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

En tanke bara, men jag kan ha fel.
Är det inte så att Chat Control ska användas på liknande sätt som kameraövervakning? Att myndigheter/stater bara granskar vid misstanke om brott, och inte granskar hela befolkningens privata aktiviteter på nätet?. De lär ju inte godtyckligt kolla igenom random människors privatliv i tid och otid, tänker jag.

Om man vänder på grundfrågan. Hur ska vi skydda barn från pedofiler, om detta sätt anses vara fel väg att gå?
Eller ska pedofiler gå fria?
Jag säger inte att ni har fel, utan vill bara se om man kan se saken ur olika synvinklar.

Alla bilder du skickar ska sökas igenom och matchas mot ett arkiv av bilder. Om det finns match så registreras du och påföljd kommer. Alltså scannas allt och leverantörer måste möjliggöra detta. Problemet är inte är det scannas problemet är att du inte kan ha en krypterad tjänst som och möjliggör detta, det går inte ihop. Vilket gör att denna bakdörr som skapas kan nyttjas i sin tur av andra. Det som är ännu värre är att det går att kringgå detta på mindre än 5 min genom att ladda ned samma program från en annan butik, tex fdroid...

Så en lag som påverkar de flesta människor till denna grad som denna verkar göra och har så låg träffsäkerhet mot det man vill komma åt är i mina ögon helt värdelös

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

@POMAH

Jag är med på ditt resonemang.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.