Förlänga wifi-antennkabel med 10m SMA koax?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Hej igen, nu har jag köpt den nämnda tp-link cp-210. Och en 'injector' för PoE.
Har 10m Cat. 5e.

Utan att du behöver vara expert, men jag ska alltså först koppla AP (cp-210) direkt med kabel till min router, sedan gå in i routerns UI och göra någon inställning som gäller AP?
Kommer jag hitta AP-enheten? (alltså heter den cp-210, eller är den bara en av alla IP?)
Jag tycker router och inställningar är krångligt.

Du ska väl koppla apn i injectorn för annars får den inte ström och injectorn kopplas sen i routern.
Om du ska konfa apn behöver du logga in i den och inte i routern men du kan ev logga in i routern för att kolla vilken adress apn har fått så du hittar den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Hej igen, nu har jag köpt den nämnda tp-link cp-210. Och en 'injector' för PoE.
Har 10m Cat. 5e.

Utan att du behöver vara expert, men jag ska alltså först koppla AP (cp-210) direkt med kabel till min router, sedan gå in i routerns UI och göra någon inställning som gäller AP?
Kommer jag hitta AP-enheten? (alltså heter den cp-210, eller är den bara en av alla IP?)
Jag tycker router och inställningar är krångligt.

CP-210 ska anslutas till din injektor, som i sin tur ansluts till routern. Sedan konfigurerar du om CP-210 till en accesspunkt, följ instruktionerna i manualen. Du gör inga inställningar i routern.

Edit: Det fanns visst redan ett svar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska väl koppla apn i injectorn för annars får den inte ström och injectorn kopplas sen i routern.
Om du ska konfa apn behöver du logga in i den och inte i routern men du kan ev logga in i routern för att kolla vilken adress apn har fått så du hittar den.

Jag ska göra ett försök via en gammal laptop med nätverksuttag. Ja, jag förstår att ge TP210 ström via PoE först. Har kollat på några videos igen. Jag klickar i använd som "Access Point". Hoppas verkligen jag inte behöver skriva egna ip, jag skriver in en enkel användare/lösen. Men hur gör jag för att ordna i config att TP210 ansluter till just min router? Kan jag se mitt nätverk direkt i den nya AP config? Jag har ju förstås lösen till routern/nätverket...

Skrivet av nu1mlock:

CP-210 ska anslutas till din injektor, som i sin tur ansluts till routern. Sedan konfigurerar du om CP-210 till en accesspunkt, följ instruktionerna i manualen. Du gör inga inställningar i routern.

Edit: Det fanns visst redan ett svar.

Se ovan svar!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Jag ska göra ett försök via en gammal laptop med nätverksuttag. Ja, jag förstår att ge TP210 ström via PoE först. Har kollat på några videos igen. Jag klickar i använd som "Access Point". Hoppas verkligen jag inte behöver skriva egna ip, jag skriver in en enkel användare/lösen. Men hur gör jag för att ordna i config att TP210 ansluter till just min router? Kan jag se mitt nätverk direkt i den nya AP config? Jag har ju förstås lösen till routern/nätverket...

Se ovan svar!

En ap ansluts med kabel så det är inte svårt att veta om den är inkopplad i din router eller inte
Förstår inte riktigt vad du menar med att se lanet i config men ansluter du en klient (tex dator) mot apn så kan klienten se lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En ap ansluts med kabel så det är inte svårt att veta om den är inkopplad i din router eller inte
Förstår inte riktigt vad du menar med att se lanet i config men ansluter du en klient (tex dator) mot apn så kan klienten se lanet.

Som icke-deltagare i den här diskussionen blir i alla fall jag förvirrad av den här tråden.

Skrivet av mrqaffe:

Trådlös eller trådbunden installation. står det på sidan, jag har inte läst manualen men kan den anslutas trådbinden så är det nog det RJ45an är till för (inte antenn) men du kan ju i så fall koppla en AP i klientläge till den [...]
Det är däremot inte så svårt att hitta utomhus ap med inbyggd antenn som strömförsörjs via poe, driva med en PoE injector och koppla in i balancerenheten.
Alltså nått likt de här utomhus.

Var inte poängen att montera TP-Linken på ekonomibyggnaden och konfa den som klient (bryggläge enligt Kjell) och ansluta den trådlöst mot befintligt Wi-Fi i befintlig router i boningshuset?

(nej, det framgår inte av tråden om det är två hus eller ett hus med en jobbig vägg i)

Permalänk
Medlem

Om du loggar in i din router så kan du se en tabell på alla IP-adresser den känner till, det brukar vara standard. Då kan du bekräfta att din AP är igång.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Som icke-deltagare i den här diskussionen blir i alla fall jag förvirrad av den här tråden.

Var inte poängen att montera TP-Linken på ekonomibyggnaden och konfa den som klient (bryggläge enligt Kjell) och ansluta den trådlöst mot befintligt Wi-Fi i befintlig router i boningshuset?

(nej, det framgår inte av tråden om det är två hus eller ett hus med en jobbig vägg i)

Jo, jag vill använda AP som 'antenn' på ytterväggen av 'uthusbyggnaden', d.v.s. 'baklänges' som MRQAFFE nämnde.
Så att AP når mitt wifi, som sedan trådat för det in i uthusbyggnaden där elskåp/DEFA Balancer finns.
Ingen fysisk kontakt med routern då i monterat läge, utan en 'wifi-antenn', kan vi kalla den.

(Förtydligande, bostadshus med vanlig yttervägg, sedan uthus/förråd/pannrum/elrum med problematisk yttervägg med vattenrör
från varmvattenberedare och golvvärme, fågelvägen är det 10m mellan huskropparna, 17-18 meter mellan router och balancer)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag menar att jag vill förbereda AP till mitt LAN, d.v.s. ge den password/login, så att när den sitter på väggen (som mottagare) så loggar den in precis som min mobil gör när jag kommer nära hemnätverket.
Men det verkar ju visa det!
AP ska ju inte fungera med trådad kontakt med routern!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Jag menar att jag vill förbereda AP till mitt LAN, d.v.s. ge den password/login, så att när den sitter på väggen (som mottagare) så loggar den in precis som min mobil gör när jag kommer nära hemnätverket.
Men det verkar ju visa det!
AP ska ju inte fungera med trådad kontakt med routern!!

Då konfar man apn som klient.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då konfar man apn som klient.

Låter enkelt när du säger det. Jag är inne i routern nu. Kom inte in i CP210 via dess IP 192......254.
Routern behövde en uppdatering, gjort nu och jag är inne i routerns UI.
CP210 lyser så här på mitt golv:

Klienter, hittar inte ap'n, desktop är min dator, DEFA, Huawei vet jag, övriga vet jag inte vad det är, troligtvis andra mobiler?
Enda trådade klienten är min dator.
(redigerat adresser)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den ska inte ha .254, det är oftast om inte alltid broadcast-adress.. Du hittar AP'ns IP i routern nånstans.
Ser inte vad som är vad i bilden

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Den ska inte ha .254, det är oftast om inte alltid broadcast-adress.. Du hittar AP'ns IP i routern nånstans.

OKEJ, jag bara läste på baksidan av cp210, där stod .254-adressen.

Jag har bara 7 klienter enligt routern, men CP210 lyser ju som på bilden!

EDIT: Enheten har PWR och LAN, men finns inte med som 'trådad' i routern.
Den nedersta 'network_device' är den enda jag inte direkt misstänker är en mobil...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dylanator:

OKEJ, jag bara läste på baksidan av cp210, där stod .254-adressen.

Jag har bara 7 klienter enligt routern, men CP210 lyser ju som på bilden!

EDIT: Enheten har PWR och LAN, men finns inte med som 'trådad' i routern.
Den nedersta 'network_device' är den enda jag inte direkt misstänker är en mobil...

Verkar stämma efter lite sök. Följ https://www.tp-link.com/us/configuration-guides/quick_start_g...

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Tack för länken. OK, så jag måste först configga om min dator till statisk IP (enligt stegen i din länk) hoppas det går bra att bara gå tillbaka sedan?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Nu måste du ju först kolla vilken DHCP range din router har...192.168.0.1 eller 192.168.1.1 och upp till -254.

Sen får du kolla om min nya AP tar en dynamisk ip alltså blir tilldelad en IP adress mellan 1-254 enligt ovan.
Skulle din router dela ut ip adreesser på låt säga 192.168.0.1-254 och din router ha en statisk IP ifrån fabrik på 192.168.1.1 eller.254 kommer verken din router eller du hitta den.

Då måste du logga in i din AP och byta Subnät på din AP.

/atego

Permalänk
Skrivet av atego:

Nu måste du ju först kolla vilken DHCP range din router har...192.168.0.1 eller 192.168.1.1 och upp till -254.

Sen får du kolla om min nya AP tar en dynamisk ip alltså blir tilldelad en IP adress mellan 1-254 enligt ovan.
Skulle din router dela ut ip adreesser på låt säga 192.168.0.1-254 och din router ha en statisk IP ifrån fabrik på 192.168.1.1 eller.254 kommer verken din router eller du hitta den.

Då måste du logga in i din AP och byta Subnät på din AP.

/atego

När jag äntligen kom in i CP210, ställde om den till mode: 'Access Point' och det gick bra, (röda pilen på bild:)
Asså, i vilken ände av dina synpunkter ska jag börja?
Detta är rörigt för mig, tack för all hjälp, dock!
(Plus att jag måste byta tillbaka till dynamisk ip på den här datorn för att kunna skriva här på SweC...)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

När jag läser vidare i manualen så verkar det mer logiskt att ställa in CP210 som 'klient' och hitta mitt WLAN i listan och logga in där?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

När jag äntligen kom in i CP210, ställde om den till mode: 'Access Point' och det gick bra, (röda pilen på bild:)
Asså, i vilken ände av dina synpunkter ska jag börja?
Detta är rörigt för mig, tack för all hjälp, dock!
(Plus att jag måste byta tillbaka till dynamisk ip på den här datorn för att kunna skriva här på SweC...)
<Uppladdad bildlänk>

Den ska som sagt inte vara i ap utan client mode och det läget visas även i manuallänken du postade.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Nu är detta lite OT, men .255 är den som brukar vara broadcast (förutsatt då att det är ett /24); den sista adressen i ett subnät är broadcast. .1 till och med .254 är vanliga adresser i ett /24.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har gjort om den till client, men nu hittar inte min dator något IP, så jag svarar på min mobil nu. Vilken soppa.
Ethernet saknar giltig IP-konfiguration. Kan inte starta om routern för folk sitter och ser teve där, frustration.

EDIT: kopplade ur CP210 ur routern, nu funkar internet på datorn.
Ska jag ställa in CP210 som klient på "broadcast" (.255) eller låta den stå kvar som .254?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nu är detta lite OT, men .255 är den som brukar vara broadcast (förutsatt då att det är ett /24); den sista adressen i ett subnät är broadcast. .1 till och med .254 är vanliga adresser i ett /24.

Jag vill ha klientläge, men att den funkar som antenn, ska det vara .254 eller .255, tror du?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thomas:

rätt!

Skrivet av Dylanator:

Jag vill ha klientläge, men att den funkar som antenn, ska det vara .254 eller .255, tror du?

Rör inte den än, se till att den fungerar först. Den bör ha fast/statiskt IP utanför DHCP-omfånget

Permalänk

Det är som vanligt väldigt bra att få hjälp här, men jag får både "mjäll och njursten" av nätverksinställningar och command prompter!!
Tack ändå!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Jag har gjort om den till client, men nu hittar inte min dator något IP, så jag svarar på min mobil nu. Vilken soppa.
Ethernet saknar giltig IP-konfiguration. Kan inte starta om routern för folk sitter och ser teve där, frustration.

EDIT: kopplade ur CP210 ur routern, nu funkar internet på datorn.
Ska jag ställa in CP210 som klient på "broadcast" (.255) eller låta den stå kvar som .254?

Ha routern i gång med wifi på, skriv ner ssid och lösen och koppla in datorn (med statisk adressering på datorn i samma nät som cp210) i cp210 och konfa den som wifiklient, du behöver mata in det ssid den ska ansluta mot och lösenordet för det.
När du gjort rätt så agerar cp210 "wifikort" åt datorn när du ställt om datorn till dhcp och startat om allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dylanator det kan vara lönt att titta på YouTube videos över t.ex Ubiquiti.

Hur man ställer in och konfigurerar en länk beroende på vad du vill göra. Det finns många bra videos som visar olika typer av konfigurationer och där illustrerar vad man gör och varför. Det är inte så knepigt. Det spelar ingen roll att det är andra produkter som visas, själva upplägget är ofta samma på andra produkter. Skillnaden är att det kan vara andra namn på saker, man måste hitta i inställningarna, hur man gör en viss typ av inställning osv.

Men själva principen är nästan identisk på samtliga produkter från olika tillverkare.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Dylanator det kan vara lönt att titta på YouTube videos över t.ex Ubiquiti.

Hur man ställer in och konfigurerar en länk beroende på vad du vill göra. Det finns många bra videos som visar olika typer av konfigurationer och där illustrerar vad man gör och varför. Det är inte så knepigt. Det spelar ingen roll att det är andra produkter som visas, själva upplägget är ofta samma på andra produkter. Skillnaden är att det kan vara andra namn på saker, man måste hitta i inställningarna, hur man gör en viss typ av inställning osv.

Men själva principen är nästan identisk på samtliga produkter från olika tillverkare.

Jodå, det förstår jag. Men nätverk är aningen krångligt när man bara vill få det att funka, har inget intresse av nätverk/wifi/mesh o.s.v. Men jag vill ju att min ska fungera som en slags mottagare av WIFI, för att leda in wifi bakom en krånglig vägg med kopparrör på. De flesta videos är där folk använder 2 AP för att förlänga sitt LAN.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ha routern i gång med wifi på, skriv ner ssid och lösen och koppla in datorn (med statisk adressering på datorn i samma nät som cp210) i cp210 och konfa den som wifiklient, du behöver mata in det ssid den ska ansluta mot och lösenordet för det.
När du gjort rätt så agerar cp210 "wifikort" åt datorn när du ställt om datorn till dhcp och startat om allt.

Jag har redan gjort den inställningen (tror jag) i CP210, jag ställde den som klient, tryckte på mitt hemmanätverk och fyllde i lösenordet, bockade i rutan med "fast OP" eller vad det hette, som ger kontakt med samma nätverk varje gång!

Ska gå ut till uthuset imorgon och sätta upp det där, koppla nätverkskabeln i DEFA Balancer istället, få se vad som händer!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Succé, det funkade, lite för bra med, balancern blev så känslig att den gick upp högre i laddning när den tyckte det fanns rum för det. Men sedan gick den ned på noll när vi testade med att köra ugnen på grill/fläkt/maxtemp. Den startade förvisso upp igen, men enligt mig funkar den endast om natten nu. Ska kontakta DEFA om hur känslig den ska vara. Jättestora tack för hjälpen (Även alla andra, inte bara kaffemannen) Blå pil visar 'grön' diod på min laddare, nederst. Medan blå diod på grannens laddare, han har antennen kvar!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.