Netflix höjer priset i sverige, igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

De är båda där - antingen effekten enbart i USD eller enbart i SEK, upp till dig vilken du tycker visar mest rätt

Tänk efter lite nu, du vet att det har varit inflation i USA också va?

Om värdet på dollarn går ner på grund av inflation och sedan stärks dollarn mot SEK under samma period får du en effekt av både inflation och valutarörelse. Man kan inte bara låtsas att båda inte sitter ihop för att det passar ens argument.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

11% höjning på 3 år känns inte så farligt tycker jag (179 kr 2021 --> 199 kr 2024). Det innebär såklart inte att alla tycker det är prisvärt med 199 kr eller för den delen 179 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Fortfarande billigare än den förb... TV-avgiften! Som inte använts på 20+ år!

Netflix är åtminstone frivilligt så det "problemet" löser man själv.

Får inte din matematik att gå ihop Netflix Premium =2400 på ett år, TV avgiften är för 2024 =1300 på ett år. För mig blir SVT + SR + UR billigare i total summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Får inte din matematik att gå ihop Netflix Premium =2400 på ett år, TV avgiften är för 2024 =1300 på ett år. För mig blir SVT + SR + UR billigare i total summa.

2400 per år ger Netflix både till mig och frun, vi betalar däremot 1300 var för TV-avgiften (som vi inte använder). Gissar på att TuHack kan tänka liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Två i hushållet = 2600. Om något barn fyller 18 och knegar lite så blir det 3900. Netflix samma pris oavsett antal i hushållet - och Netflix är frivilligt.

Är helt för att ha säkerhetsställda kommunikationskanaler till allmänheten - men resten som produceras ska man inte behöva betala för i skatten.

För att återgå till tråden (och för att ge en liten känga till Netflix), så ser det faktiskt ut som om TV-avgiften gått ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

2400 per år ger Netflix både till mig och frun, vi betalar däremot 1300 var för TV-avgiften (som vi inte använder). Gissar på att TuHack kan tänka liknande.

Skrivet av TuHack:

Två i hushållet = 2600. Om något barn fyller 18 och knegar lite så blir det 3900. Netflix samma pris oavsett antal i hushållet - och Netflix är frivilligt.

Är helt för att ha säkerhetsställda kommunikationskanaler till allmänheten - men resten som produceras ska man inte behöva betala för i skatten.

För att återgå till tråden (och för att ge en liten känga till Netflix), så ser det faktiskt ut som om TV-avgiften gått ner!

OK då har vi båda tänkt en sak men uttryckt oss dåligt genom att vi inte skrev med hur många som använder / måste betala utgiften.

Jo jag såg också när jag skulle kolla att den för 2024 ska vara 1219 kr vilket borde vara minst 100 kr billigare än skatteåret 2023.

Som sagt det finns andra kanaler som är gratis då man inte är skatteskriven där.
Brukar använda de tyska och österrikiska mediathekerna (deras playtjänster fast med bättre ord).

Permalänk
Medlem

Först youtube ska höja massor och nu Netflix. Lust att skita i allt. Får titta på SVT istället. Är mindre och mindre som är intressant att se på också.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Dags att se över mina abonnemang och kanske säga upp några..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

"Tyvärr" så gjorde EU en lag som sa att minst 40% av innehållet måste vara från europa, typ.

Det är mer dom länderna från asien jag gnäller över. United Errors lägger i sig för mycket många gånger.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jahopp. Dålig dag för mina streamingtjänster.

Först mailade YouTube inatt om att de synat min "betala i Ukraina"-bluff och att mitt Premium har sagts upp. Trist. Men så mycket som de vill ha betalt tycker jag inte att det inte värt.

Och nu det här med Netflix. Växlade ner till Basic som svar. Nästa prishöjning säger jag upp dem istället.

Kanske var det en bra dag? I slutändan sparar jag några slantar - och får mer tid över till vettigare saker än streaming.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Tänk efter lite nu, du vet att det har varit inflation i USA också va?

Om värdet på dollarn går ner på grund av inflation och sedan stärks dollarn mot SEK under samma period får du en effekt av både inflation och valutarörelse. Man kan inte bara låtsas att båda inte sitter ihop för att det passar ens argument.

Dollarn är utefter FEDs egna inflationsräknare

Sluta nu, du kan antingen se hur priset har utvecklats enbart i USD, eller i SEK och skillnaden däremellan (Hint - Det skiljer 7% i dagsläget)

Vad mer är det jag inte tänkt på, jag förstår inte riktigt vad det är jag missat - inflationen är rätt lik oavsett valuta men det spelar ju ingen roll eftersom priset är utefter vald valuta vilket tar bort den poängen helt.

Det är fortfarande en diskrepans som du tidigare valt att skita i, vilket har varit hela poängen (de där 40 /47% som du betalar extra varje månad, utöver inflationen)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Höjer bara för att alla andra gör det, förjävligt...

Permalänk
Medlem

Nu är jag själv. jag tycker de är för dyrt, nu har jag inte något annat än ett abonnemang och de är inte hos netflix. Men att betala 200 kr för ett abonnemang för att kunna se i 4k är väldigt dyrt. Speciellt när man tittar väldigt sällan för man inte är intresserad av 89 % av skiten dom har

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Så dåligt som innehållet blivit så e det dags att säga upp netflix har haft det sen betan men nu får det räcka vore billigare ifall man köpt dvd er istället under alla dessa år så hade man haft ett stort biblotek av film istället för en filmkanal där man har redan sett allt
Dessutom har utbudet blivit klart sämmre (för mig personligen sista åren har det bara varit wednesday, sandman & några till som varit värda att se somsagt blivit klart sämre

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Dollarn är utefter FEDs egna inflationsräknare

Sluta nu, du kan antingen se hur priset har utvecklats enbart i USD, eller i SEK och skillnaden däremellan (Hint - Det skiljer 7% i dagsläget)

Vad mer är det jag inte tänkt på, jag förstår inte riktigt vad det är jag missat - inflationen är rätt lik oavsett valuta men det spelar ju ingen roll eftersom priset är utefter vald valuta vilket tar bort den poängen helt.

Det är fortfarande en diskrepans som du tidigare valt att skita i, vilket har varit hela poängen (de där 40 /47% som du betalar extra varje månad, utöver inflationen)

Helt otroligt att man inte inser hur både spreaden i pris mellan USD 2011 (då USD kostade cirka 6,50 SEK) och idag (när USD ligger runt 11 SEK), samt inflationen under samma period, påverkar prisökningen på en produkt från ett amerikanskt företag. Detta är grundläggande ekonomi.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Jag är trött på det snabba, flashiga och alltmer hjärndöda Netflix. Det borde finnas utrymme för en billigare uppstickare som t.ex. producerar välproducerade brittiska serier utan dyra skådisar och svindyr CGI. DET hade jag betalat för, men jag hade inte betalat 2400kr om året. Och nej, jag anser inte att HBO/Apple uppfyller detta.

https://www.britbox.com/se/

Permalänk
Medlem

Finns för lite bra material för det priset. Ok om man körntjänsten 2 mån per år kanske.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Helt otroligt att man inte inser hur både spreaden i pris mellan USD 2011 (då USD kostade cirka 6,50 SEK) och idag (när USD ligger runt 11 SEK), samt inflationen under samma period, påverkar prisökningen på en produkt från ett amerikanskt företag. Detta är grundläggande ekonomi.

Hur förklarar du då skillnaden i pris i USD, eftersom det är samma sak där prishöjningarna följer inte inflationen utan är väsentligt mycket kraftigare oavsett valuta

Det handlar inte om att jag inte fattar - det handlar om att det ör irrelevant för poängen - skillnaden mellan inflation och reellt pris är någorlunda densamma oavsett valuta, för det är, återigen, de 40 respektive 47% över inflationsvärdet som var hela grunden till diskussionen

Det må vara grundläggande ekonomi men det är totalt ointressant för det har inget med det aktuella problemet att göra

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Delar med mor min och syrran med familj, blir ca 100kr/mån. Finns väldigt mycket bra för min del, gillar sydkoreanska serier/filmer t.ex. Tänker inte börja pirata som en del här tycker är en bra idé.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Kör en årspremuation (695 kr) men allt körs i stereo, då bl.a serieren Lewis (crime) kördes i 5.1 på SVT Play, i vissa serier får man BBC loggan uppe i vänstra hörnet. Finns svensk text (på det jag har sett iallafall).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Helt otroligt att man inte inser hur både spreaden i pris mellan USD 2011 (då USD kostade cirka 6,50 SEK) och idag (när USD ligger runt 11 SEK)

Närmare 10 kr än 11 kr dock.

Permalänk
Medlem

Suck. Tröttsam trend. Blir och gallra i mina tjänster, då jag har alldeles för många för tillfället. Kunde Netflix leverera lite riktiga bangers till filmer/serier man man ju kunnat spendera pengarna utan problem. Jag som ensamhushåll har begränsat med nytta av 4 samtidiga användare, särskilt när dom slog ner på kontodelning.

Permalänk
Medlem

Avslutade Netflix nu. Detta va droppen lite då jag inte tittar jättemycket just nu. Kommer säkert tillbaka längre fram för att kolla ikapp vissa saker. Men börjar bli för mycket att ha liggandes aktiva när man inte tittar på dom. Tråkig utveckling men förstår att pengarna måste in för utveckling och överlevnad.

Permalänk

Kostar ännu 160kr i Finland, säkerligen höjer de priserna i Sverige där inflationen ännu är hög p.g.a kronan.

Permalänk
Medlem

Det är ok, smärtgränsen går nog vid 1790kr
Innehållet är fortfarande bra

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9600X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

20 spänn… jag överlever nog.

Ni som tycker det är skit med Netflix. Jag tycker inte det är skit men inte jättebra heller. Jag har det för familjens skull. Vad rekommenderar ni för alternativ?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

sa upp skiten , kollar aldrig endå , men 200 börjar bli lite väl...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundmat:

Undra om dem inte förlorar mer kunder på att höja hela tiden, folk ser över sina kostnader när det blir dyrare, då kanske abonnemanget ryker istället för att behållas om priset ökar.

Visst är det så. Om man får välja mellan frukost på bordet eller netflix så ryker netflix direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

https://www.tv4.se/artikel/3gkyqYaPaCgz1g2LRONbOm/netflix-hoe...

Japp står samma nu på tv4.
Jag sa upp Netflix nyss, gillar inte att som kund få nyheterna via media istället för Netflix själva. Kan fortfarande se fram tills 1 nov då de nyss dragit pengar.

Fast stod det inte i en annan nyhet att dom höjde priset för nya kunder, men att dom kommer meddela befintliga kunder innan dom höjer?

Man har ju som regel rätt att säga upp omedelbart om det sker nån ändring i avtalet, så dom måste meddela innan dom ändrar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag gått till lägre upplösning på netflix. 100 spänn i månaden är rätt så prisvärt fortfarande. Även en tia extra är ok.

Tycker det ser rätt så crisp ut ändå faktiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled