Ska dra ny kabel hemma, behöver hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tänk på att teleuttag sitter i serie, därför inte alltid enkelt att använda kanaliseringen för att dra nya kablar.

Det är dem, dem är seriekopplade exakt i ordningen jag numrerade dem. Det visste jag sedan innan och ja det kommer göra dragningen lite drygare. Blir ju en rätt så tight vändning inne i dosan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

This👆
Telefonkabeln går förmodligen utifrån och sen in i lägenheten, sen är går den till första uttaget vidare till nästa, alltså i serie som Petterk säger och inte stjärnnät.

Det betyder att du behöver ha nästan alla kablar i samma rör vid något tillfälle. Kommer bli trångt även om du kör med slim kablar och mycket smörjmedel.

Kanske kan dra några mer gömda uttag utanpåliggande bakom dörrar osv i lister för att minska mängden i telefon-rören?

Mvh

Min tanke är att få ut 2 uttag av detta, med dubbel kabel mellan uttag#1 och uttag#2 och sedan en enkel kabel dragen mellan uttag#1 och uttag#5. Ja dem är som uppritat seriekopplade från 1-5.

Permalänk
Medlem

@rjoac09 det går att montera utanpåliggande uttag också även om det är en infälld dosa, på det viset får man mer plats för eventuell koppling osv. Nackdelen är att du får en klump som sticker ut från väggen så det kanske inte är önskvärt. Ett annat alternativ är att man skippar nätverksuttag helt i dosorna, infällt eller utanpåliggande och bara monterar någon snygg utanpåliggande kopplingsdosa. På de viset blir det lite sladdar som hänger ner och direkt in i en switch men får man det att se relativt snyggt ut så duger det anser jag.

T.ex. så kanske man kan dra kabel från 5 -> 4 och sedan till 3 för att där montera en switch, då blir det bara två kablar mellan punkt 4 och 3. Sedan dra en kabel från 3 -> 2 och sedan till 1, två kablar mellan punkt 2 och 1. Det borde funka för att sedan kombinera med dragning av RJ45 kabel i platslister och att man tar det via dörrkarmarna. Då får du flera uttag eller så många du behöver på respektive punk i ritningen.

Har svårt att se någon annan lösning som skulle funka praktiskt, förutsatt det verkligen får att få in vanlig RJ45 kabel i befintliga rör.

Permalänk
Medlem

Dra allt i golvsocklarna, trösklarna, finns ju socklar med färdiga spår för kablar. Lite dyrare men mycket mindre meck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Dra allt i golvsocklarna, trösklarna, finns ju socklar med färdiga spår för kablar. Lite dyrare men mycket mindre meck.

Det beror väl på hur golvsocklarna ser ut och vad som sitter där idag? Om man t.ex. vill att stilen och färgen på listerna ska vara densamma överallt så behöver man i värsta fall sätta nya golvsocklar i alla tre sovrum och i hela öppna ytan.

Permalänk
Medlem

Det är ju troligen 16mm flexslang, då är det svårt att få in två Cat6 i samma rör. Är det 16mm VP-rör så kanske det går.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det beror väl på hur golvsocklarna ser ut och vad som sitter där idag? Om man t.ex. vill att stilen och färgen på listerna ska vara densamma överallt så behöver man i värsta fall sätta nya golvsocklar i alla tre sovrum och i hela öppna ytan.

Dem sitter fast med konstruktionslim så det är tyvärr inte ett alternativ att byta ut alla golvlister. Men jag behöver inte uttag i varje rum, får jag till 1 eller 2 uttag i lägenheten är jag supernöjd. Prio är som sagt uttag#5 då datorn står där och har för närvarande sämst nät då den är sist på mesh nätverket.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna dragtråd, smörjmedel, och mycket eltejp! Tejpa tunt och många varv runt både telekabel och dragtråd så att dom sitter ihop och ändå tar sig hela vägen genom. 90 graders böjar brukar kunna vara jobbiga speciellt om det kommer två på raken. Sen när du drar in den nya kabeln kan det hjälpa att någon trycker på bakifrån samtidigt som du drar. Då dras inte kabeln spänt mot eventuella böjar.

https://www.k-rauta.se/produkt/dragtrad-pp-106kn-750meter/731...
https://www.ahlsell.se/products/forbrukningsvaror/kemteknik-o...

Skulle det vara så att rören är väldigt rymliga så kan du suga PP-tråden och en tuss av något slag genom röret med hjälp av en dammsugare eller ett venturi-t-rör och en kompressor.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rjoac09:

Dem sitter fast med konstruktionslim så det är tyvärr inte ett alternativ att byta ut alla golvlister. Men jag behöver inte uttag i varje rum, får jag till 1 eller 2 uttag i lägenheten är jag supernöjd. Prio är som sagt uttag#5 då datorn står där och har för närvarande sämst nät då den är sist på mesh nätverket.

Jag är helt med på vad du vill åstadkomma. Det jag menade var att kanske vill du inte ha olika golvlister i olika rum och kanske inte heller ha olika lister i olika delar av rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jo, det är väl tämligen uppenbart, det är bara ett förslag till TS för att slippa vad som troligen blir problem. Sen hur han gör i slutändan får han välja själv.

Permalänk
Medlem

Meshpuckarna har säkert lanuttag du kan använda som switch och koppla vidare till nästa uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

...Lite dyrare men mycket mindre meck.

Skrivet av Ikariwarrior:

Jo, det är väl tämligen uppenbart, det är bara ett förslag till TS för att slippa vad som troligen blir problem. Sen hur han gör i slutändan får han välja själv.

Du har helt rätt, det är upp till var och en att välja hur man vill göra.

Nu vet vi ju att de sitter med konstruktionslim så att ta bort dem inte är ett alternativ. Men ändå så såg jag det inte som en lösning med mindre meck;

Jag såg framför mig att behöva köpa en stor mängd lister för att det ska se lika ut i hela stora rummet.
De behöver också transporteras hem.
Jag såg framför mig att behöva få tillgång till en kap/ger-såg för att såga till listerna.
Om man inte har en så behöver man låna eller hyra och få hem den.

Jag såg framför mig att alla trösklar inte gick att lyfta på så att vissa dörrfoder också skulle behöva lossas.
Jag såg framför mig att behöva använda någon form av multisåg för att på vissa ställen klara av övergången mellan golv och dörrfoder.

Så för mig var ditt förslag ett som jag i slutändan inte trodde skulle innebära mindre jobb, utan snarare mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Det betyder att du behöver ha nästan alla kablar i samma rör vid något tillfälle. Kommer bli trångt även om du kör med slim kablar och mycket smörjmedel.

Alternativt att man använder rören för att mata en mindre switch som sätts lite mer centralt. I mitt förra boende hade jag just pga sånna här skäl 4 st switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Meshpuckarna har säkert lanuttag du kan använda som switch och koppla vidare till nästa uttag.

Det har dem absolut, hade kunnat sätta dubbeluttag vid dem platserna där pucken ska sitta och få ytterligare en dragning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rjoac09:

Bor i en lägenhet med alla gamla telefonjack kvar, tänkte jag skulle utnyttja att det finns dragna rör till varje rum och dra lite nätverksuttag till ett par av dem. Jag kladdade lite på en planlösning i paint för att visa hur alla uttagen ligger.

https://i.imgur.com/qPZMBdt.jpeg

Målet är att få till ett nätverksuttag i sovrummet längst bort(PC rum), alltså telefonjack #5. Om möjligt hade det varit snyggt att få till ett nätverksuttag i telefonjack #2 också, behöver ju i så fall få plats med 2 kablar första streckan. Uttagen sitter kopplade i nummerordningen, jag har ett meshnätverk med 3 puckar i dagsläget och då hade alla dem 3 kunnat vara trådade. Lägenheten har tjocka betongväggar så det är därför jag behöver flera accesspunkter trots att det bara är en yta på ca 105 kvm. Fibern kommer in i första sovrummet alltså där routern och converten sitter så det går inte flytta något på. Jag behöver lite rekommendation på vilken typ av kabel jag behöver och vad jag bör tänka på. Min första tanke var att köra en cat6a kabel men det är så klart lite overkill att ha 10/Gbs när jag inte har med än 500/500 abonnemang. Större kabel minskar också chansen att jag får till 2 uttag.

Nu har jag inte läst igenom alla svar du fått, men jag har gjort EXAKT detta fast i ett hus. Där hade alla rum ett telejack och ett tv-uttag och samtliga gick upp till vinden. Så jag drog ut alla telefonkablar och ersatte med dubbla RJ45 Cat5e-kablar till varje gammal telejacksplats. Och satte ditt ett dubbeluttag för RJ45. Det gick med dragfjäder utan större problem, förutom ett uttag där VP-rören gick i en vinkel som var för skev, så fick dra för kung och fosterland. Kablarna överlevde så det gick vägen, även efter i mitt tycke, något misshandel av kablaget ... Men, det går är min poäng! Men jag förstår på dig att dom går i en serie, och då blir det lite tuffare att få till en centralplats till alla uttag hamnar, men du kan få plats med två kablar mellan uttagen, så du i alla fall kan välja att skicka vidare med en switch per uttag/rum eller en RJ45-förlängare (som jag inte rekommenderar, då dessa är en stor källa till fel).

Mitt tips till själva kabeldragandet är att sätta dom lite omlott, så att inte båda ändarna som sätts på dragfjäder sitter på samma nivå, utan ena lite längre in på fjädern och andra lite längre ut på fjädern, så det inte blir en stor klump att dra. Utan en "jämn klump".

Bara tuta och köra sen med cat5e, för cat6 är total overkill i en hemmamiljö.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Bra råd i tråden redan. Betonar vikten av att dra i dragfjädern/nya kablaget med hjälp av de befintliga kablarna. Om rören har glidit isär inne i väggen är det i princip kört att få in nytt ifall du dragit ur de befintliga kablarna. Jag har dragit Cat6 i huset i gamla tele- och tv-antennrör och det gick bra överlag. Det kan vara svårt att dra dubbla cat 6 i 16 rör, men det brukar gå.
Sätt riktiga uttag och köp märkesuttag från Schnieder eller Elko. Elko har med ett uttag. https://www.elbutik.se/product.html/datauttag-elko-rs-kat6

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har kommit fram till ett beslut, jag kommer dra 1 tråd från mesh-puck#1 som får aggera router och switch till uttag#1. Sedan från uttag#1 till Uttag#2. I uttag#2 så sätter jag mesh-puck#2 och använder den som switch för att föra nätet vidare. Sedan fortsätter tråden därifrån genom uttag#3 och uttag#4 tills den kommer till uttag#5 där mesh-puck#3 kopplas in och ger trådat nät till min PC.

tänkte köra denna kabeln Cat6a kabel

och följande uttag:

uttag#1 & uttag#3 Infällt 1-port Keystone nätverksuttag

uttag#2 Infällt 2-port Keystone nätverksuttag

Enda nackdelen jag kan komma på att köra detta upplägget är att det alltid kommer kräva en switch vid Uttag#2 för att få nät till Uttag#5. Men det löser ju min mesh-puck automatiskt där. Har jag missat något får ni gärna hojta till, ananrs säger jag stort tack för all input jag fått här, det har hjälpt något oehört.

edit:
@Conqvistadoren såg ditt inlägg efter detta, kan vara så att jag byter till elko, visste inte att dem hade 1-port uttag.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om när jag drog kabel i lägenheten. Hade bestämt mig för dold installation och gjorde spår i betongen med vinkelslip så jag fick in vp-16 slang. Fördragen med 2 tp-kablar då minsta böj gör det omöjligt att få igenom mer än en. Var väl sådär uppskattat av grannarna, men blev himla bra och snyggt när jag väl var färdig.
I huset var det lättare så där blev det 3000 fot kabel totalt 😅

Permalänk
Medlem

Sätt en switch vid teleuttag 2 så kan du ha en sladd i varje del och kortare kablar totalt

Permalänk
Medlem

+1 for oskärmat, Cat5e. Jag körde dock Cat6, men behövde bara en kabel i varje rör när jag drog detta i mitt hus.
Jag satte switchen och ingående router med bredbandet i krypvinden på övervåningen och sen ett gäng kablar upp i vinden och ner därifrån till varje rum där som har dator eller spelkonsoll, streamingbox o.dyl. Varje rum har ett uttag. Behöver man fler sätter man en switch där. Drog sen ner till köket, vardagsrum (via delvis synlig kabel) och kontoret i garaget. Det sista var den största utmaningen då det går delvis via telerör, men ändar i ett uttag som sen går vidare via en halldel till garagets kontor. Där var det en utmaning att få genom alla tak och väggar. Men det gick. En del av kabeln går alltså synligt i någon hall, men sitter monterad mot tak- eller golvlist med klamrar. Inget man tänker på när det väl är klart.

Rekommenderar Kjells uttagslösningar, och verktyg som funkar fint. Tänk på att verifiera att du verkligen får 1 Gbit i kabeln, för om det blir glapp på några av kabeländarna så kan kabeln tolkas som en cat3 och då ger den 10 mbit bara (eller var det 100?). Å andra sidan kan man faktiskt använda det som ett trick för att leda två 10 mbit-uppkopplingar genom samma kabel. Finns speciella "split"-adaptrar för det. Eller fanns i vart fall för ett antal år sen... Det är väl ingen som vill göra nån sån variant längre.

Permalänk
Medlem

Det här är slim-kabel som borde klara över 50 meter. Står inget annat i produktbladet.
https://www.elbutik.se/product.html/actassi-datakabel-cat6-u/...

Det går att chansa och dra med kabeln som är där, men misslyckas man så är man i en mycket sämre sits att fortsätta. Glidmedel, dragfjäder som dras igenom med den befintliga kabeln. Vara en person i varje ände som trycker respektive drar. Man ska inte dra för hårt heller då sträcker man kabeln och förändrar dess egenskaper. Är röret helt och tätt kan man suga igenom ett snöre med dammsugaren om man misslyckas.

Sätt riktiga vägguttag som är av samma design/fabrikat som dina eluttag och strömställare. Det är snyggast.

Permalänk
Medlem

Så här skulle jag gjort som elektriker.
Skulle kört med slimkabel 50m är inget problem.
"Blå" kablar kopplas bakom RJ45 uttaget Röda är patch ja ni förstår nog men mina enkla Paint skills
Blir doch en liten switch i vardagsrummet.
Detta fungerar då bara om telefonkabeln går i uttagsordningen som trådskaparen beskrivit.
Jag skulle även använt telefonkabeln som dragtråd.

Edit:
Med denna lösning får du bara 2 kortare sträckor mellan 2 till 3 samt 2 till 4 med dubbla kablar.
Nackdelen är väl att den fasta telefonin kopplas bort helt förutom i uttag 1.

mer
Visa signatur

Då knackade verkligheten på dörren igen.
Jag tänkte fan inte öppna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosen:

Så här skulle jag gjort som elektriker.
Skulle kört med slimkabel 50m är inget problem.
"Blå" kablar kopplas bakom RJ45 uttaget Röda är patch ja ni förstår nog men mina enkla Paint skills
Blir doch en liten switch i vardagsrummet.
Detta fungerar då bara om telefonkabeln går i uttagsordningen som trådskaparen beskrivit.
Jag skulle även använt telefonkabeln som dragtråd.

<Uppladdad bildlänk>

Edit:
Med denna lösning får du bara 2 kortare sträckor mellan 2 till 3 samt 2 till 4 med dubbla kablar.
Nackdelen är väl att den fasta telefonin kopplas bort helt förutom i uttag 1.

Var det så att TS ville ha patch/Switchen "i mitten" av lägenheten? För att jag hade nog lagt switch/patch I rum ett (där uttag 1 sitter) och gjort en liten central där istället. Istället för att sätta alltmittilägenheten där alla går omkring. För TS kan sätta en mesh i mitten av lyan utan att centralen måste vara i mitten.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Var det så att TS ville ha patch/Switchen "i mitten" av lägenheten? För att jag hade nog lagt switch/patch I rum ett (där uttag 1 sitter) och gjort en liten central där istället. Istället för att sätta alltmittilägenheten där alla går omkring. För TS kan sätta en mesh i mitten av lyan utan att centralen måste vara i mitten.

Allt är nu färdigt och efter mycket försök med 2 kablar melan uttag#1 och uttag#2 så fick jag ge upp och köra med en kabel. så slutresultatet blev såhär.

Permalänk
Medlem

Gott att det löste sig! Men som nämnt tidigare, Cat5e hade fungerat betydligt smidigare för två kablar utan att du tappat hastighet (1Gbps)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Gott att det löste sig! Men som nämnt tidigare, Cat5e hade fungerat betydligt smidigare för två kablar utan att du tappat hastighet (1Gbps)

Det hade absolut varit lättare men tror en skarv i röret var något fel på för gick rätt så ok att dra 2 kablar cat6 fram till en plats varje gång så tog det tvärstopp. Det var till och med svårt att få 1 cat6 kabel genom där. Så vet inte om det hade varit lätt med 2 cat5. Men jag är nöjd med slutresultatet iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Skrivet av rjoac09:

Det hade absolut varit lättare men tror en skarv i röret var något fel på för gick rätt så ok att dra 2 kablar cat6 fram till en plats varje gång så tog det tvärstopp. Det var till och med svårt att få 1 cat6 kabel genom där. Så vet inte om det hade varit lätt med 2 cat5. Men jag är nöjd med slutresultatet iaf

Gott 😋 som sagt...

1. Ibland är det "lätt" att sitta på läktaren och "Åsikta"
2. Ibland blir drömmen lite mindre verklighet men det blir i alla fall en hyfsad karta på drömmen när den blir verklighet... ❤️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Gott 😋 som sagt...

1. Ibland är det "lätt" att sitta på läktaren och "Åsikta"
2. Ibland blir drömmen lite mindre verklighet men det blir i alla fall en hyfsad karta på drömmen när den blir verklighet... ❤️

Tycker det framgått ganska tydligt att flera av oss inte är rookies när de kommer till att dra varken tråd eller kabel i rör, och bara delat med oss av tips för att öka TS chanser att lyckas Det varnades om både kärva skarvar och specifikt att två Cat6 sannolikt kommer misslyckas

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Tycker det framgått ganska tydligt att flera av oss inte är rookies när de kommer till att dra varken tråd eller kabel i rör, och bara delat med oss av tips för att öka TS chanser att lyckas Det varnades om både kärva skarvar och specifikt att två Cat6 sannolikt kommer misslyckas

Absolut...

Skriver bara ordet absolut eftersom du har rätt i varje ord.

Visa signatur