Permalänk
Medlem

Fruvänlig dator

Hej,
Jag har en stor och ful stationär dator just nu på övervåningen. Kontoret ska bli barnrum och jag har funderingar att flytta ned datorn. Dock så går min fru inte med på att ha den på nedervåningen. Jag funderade på att skaffa en laptop som går att flytta runt men skulle föredra att ha en stationär. Finns det några tips på hur man kan skapa en plats som inte ser så nördig ut som matchar inredningen. En snygg plats med dator helt enkelt 😅🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hej,
Jag har en stor och ful stationär dator just nu på övervåningen. Kontoret ska bli barnrum och jag har funderingar att flytta ned datorn. Dock så går min fru inte med på att ha den på nedervåningen. Jag funderade på att skaffa en laptop som går att flytta runt men skulle föredra att ha en stationär. Finns det några tips på hur man kan skapa en plats som inte ser så nördig ut som matchar inredningen. En snygg plats med dator helt enkelt 😅🤔

Nytt moderkort och PSU sen skaffa något i stil med denna!

https://www.inet.se/produkt/6905962/fractal-design-mood-ljusg...

Under förutsättning att det är just burken som är det frun motsäger sig. Finns en uppsjö av mer stilrena och lite mer diskreta chassin Skulle även tipsa om caseking.de, dom har ett enormt utbud av chassin och priserna är likvärdiga med svenska butiker (om inte billigare inklusive frakt)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Herre jesus, jag var helt övertygad om att du skulle skriva att du hade en stor och ful fru... Förlåt.

Snygga platser för dator beror ju på ert hem i övrigt men för en dator så brukar vita delar gå hem bättre än svarta och små chassin är bättre än stora. Så kanske ett sånt här chassi https://www.inet.se/produkt/6905668/fractal-design-terra-silv... och sen valfria komponenter som passar.

Oftast är dock inte problemet datorn i sig utan alla sladdar, skärmar och behov av skrivbord.

Permalänk
Medlem

Klistra på nån Lois Vutton logo på den, marknadsför den till frugan och klart ?

Kanske nog enklast att gå igenom chassin med henne ( som passar såklart ditt format), så känner hon sig både mer delaktig, förstår varför en dator är en dator och inte bara FB-maskinen och genom att hon får vara med och välja utseende så blir det även något hon kan bli stolt över.

Så att om sedan du har fönster på det, och behövs bytas nått, kan hon bara med och välja RGB så länge hon väl står för mellanskillnaden för extra bling bling haha !

I värsta fall, sök upp en DIY video där du kan gömma datorn i skrivbord mm, så blir hon glad att inte syns eller att du inte har en dator nere men är undangömt !

Permalänk
99:e percentilen

Den lägst hängande frukten är att skaffa ett litet och snyggt chassi, till exempel Louqe Ghost S1, Cooler Master NR200 eller Fractal Design Terra – gärna i vitt/silver! Ju mindre desto bättre, men riktigt små chassin medför ju större begränsningar på komponentval såklart.

Om du kan klara dig med en (1) skärm gör nog även det stor skillnad jämfört med två eller fler, och givetvis bör du ställa in siktet på en skärm med avskalat utseende som inte skriker gaming.

Slutligen är kablar extremt fula, så trådlösa tillbehör och noggrann kabeldragning är det som gäller!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hej,

Det finns ju flera saker att göra men det är lite oklart vad en bra lösning är.

Är det datorn som är problemet eller hur den ser ut?
Vad betyder det egentligen att din fru inte går med på att ha den på nedervåningen?
Om ni väntar barn/har barn ihop så är det ju rimligt att hitta en annan plats för att placera din hobby om rummet behöver byggas om?

Det finns som sagt stilrena chassin om det är utseendet som är problemet som nämnts ovan. Sen finns det riktigt små chassin om det är storleken (Midori 5L t.ex.) som är problemet.

Permalänk
Medlem

Chassin har du redan fått tips om. Däremot är skärm, tangentbord och mus oftast väldigt fula. Det kan gå att lösa genom att ha ett bra skrivbord. Och kanske en custombyggd hylla ovanpå där skärm står "inbakad" och man kan stänga en lucka för att gömma skärmen, tbord och mus.
Får man plats, pengar och har tiden så går det att göra extremt väl och då syns inte ens datorn förrän den används.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Enklaste är väl att byta ut resten av inredningen?

Så det matchar din datahörna? 😂

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Eller så ser man om man kan byta chassiet till mindre. Kanske byta moderkort i värsta fall. Mini ATX moderkort om man vill ha två SSD men behöver man bara en SSD då duger ju ett ITX moderkort.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Beklagar.

Min kompis jobbade runt detta problem genom att byta till mITX och montera datorn under skrivbordet + väggmontera skärmen (en skärm) + trådlöst mus o tangentbord

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av wootz91:

Hej,

En lösning är alltid med långa kablar och sedan att datorn står i något utrymme så har du bara skrivbordet + skärm osv

Annars är det bara byta ner till MITX o köpa ex Fractal Ridge osv

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Det är dags för en skillsmässa

Permalänk
Medlem

frugan störde sig mer på ljudet från laptoppen än dator i vardagsrummet, så jag bytte från laptop till stationär, Jag har min dator i nedre vardagsrumet, datorn står mot väggen vid soffan sedan går det längre kablar till den ena av recliner fåtöljerna, där sitter skärmen monterad på en gasarm som sitter på en skiva med hjul och ben. kablarna mellan skivan och datorn ligger i en större flätad "strumpa". fördelen med detta är att det blir aldrig diskussioner om vad man ska se på, vill dom se något jag inte är intresserad av, kollar jag på datorn eller spelar i stället. ska det komma gäster som jag är tvingad att vara social med så rulla man iväg bordet med skärmen och tangentbordet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wootz91:

Hej,

Vad är din frus lösning på detta då? Jag gissar att hon tycker att det är en bra idé att kontoret ska bli barnrum?

Annars tänker jag att man snarare ska tänka utanför boxen än försöka hitta en snygg låda. Dvs kan man gömma lådan? Kan skärm(ar) stå framme, eller ska man gömma även dem? Och då blir det också svårt för oss att svara på hur det ska lösas. Det blir helt beroende av vad ni faktiskt vill lösa och hur det ser ut i övrigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Herre jesus, jag var helt övertygad om att du skulle skriva att du hade en stor och ful fru... Förlåt.

Du va inte den ända..

TS:Sorry

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha varit tydligare 😅
Jag har fortfarande plats på övervåningen men jag skulle föredra att vara på nedervåningen. Jag skulle även kunna vara i lekrummet men då måste den göras barnsäker istället. Osäker vad som är lättast 😅 Som några har skrivit så är det nog själva bordet, skärmen, kablar osv som är "fulast". Svårast är kanske att hitta ett alternativ för en 35" välvd gaming skärm 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag har fortfarande plats på övervåningen men jag skulle föredra att vara på nedervåningen. Jag skulle även kunna vara i lekrummet men då måste den göras barnsäker istället. Osäker vad som är lättast 😅 Som några har skrivit så är det nog själva bordet, skärmen, kablar osv som är "fulast". Svårast är kanske att hitta ett alternativ för en 35" välvd gaming skärm 🤔

Jag lät sambon välja chassi 😀
sen får dem också anpassa sig. En relation mår aldrig bra av enbart en sida anpassar sig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wootz91:

När vi flyttade för 6 mån sedan så lekte jag med lite idéer kring en andra arbetsplats hemma. Både jag och min nu sambo jobbar en del hemma, och ibland samtidigt. Vi sitter mycket i Teams, så att dela på ett arbetsrum var inte att tänka på. En idé som jag hade var att skruva upp en skärm på väggen i änden av en hall samt ha ett skrivbord som gick att fälla upp. Nu landade vi i att vi har ett litet vanligt skrivbord där istället, men man skulle kunna fortsätta den tankebanan och låta skärmen gå ner i ett fack bakom skrivbordet. Så när allt är ihopfällt så är det bara en liten låda på väggen. Om man är händig skulle detta kunna vara ett alternativ. Själva den stationära datorn är jag inte så rädd för. Som redan nämnts kan man ha rätt långa kablar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!