Behöver hjälp angående ett paket jag ej beställt!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp angående ett paket jag ej beställt!

Hej.
Hämtade igår ut ett paket som jag beställt från Wooting Keybords, då sa han i kassan att det fanns ytterligare ett paket till mig och att jag skulle legitimera mig för detta. Sagt och gjort och jag körde hem för att se vad det låg i paketen.
När jag kom hem så öppna jag båda paketen och blev smått förvånad då det låg ett Valve Steam Deck Oled 512Gb i det ena paketet och i det andra det jag beställt.
Vill göra rätt för mig så jag kontaktade idag 22/10 DB Schenker och jag va först i kontakt med en på telefon och enligt henne så stämmer alla uppgifter i deras system. Men för säkerhets skull så ville hon att jag även skulle kontakta chatten för att kunna se lite mer vad som har hänt. Så jag gjorde detta men även här va alla uppgifter rätt. Jag fråga om jag kunde lämna tillbaka det till DB Schenker men det va dom inte intresserade av då paketen va levererade till rätt person med rätt uppgifter allt enligt deras system.
Har försökt att hitta en avsändare och även DB Schenker och det dom hittat är att det är skickat från Nederländerna. Kan ju även tillägga att Wooting skickar från just Nederländerna men dom säljer inte denna produkt.
Så han på chatten tyckte att då allt stämde och jag har inte har betalt för nånting så då skadar det förmodligen inte mig.
Vad ska man göra? Vill som sagt vara ärlig!

Permalänk
Medlem

Prova kontakta steam support med spårningsnummer och se vad som hänt. Eller så kanske det är en gåva från hemlig beundrare?

Permalänk
Medlem

Det korrekta är att kontakta säljaren (inte fraktbolaget) och påpeka du fått en obeställd vara. Är dom inte kontaktbara är det väl bara att avvakta en tid, se om de själva upptäcker det och hör av sig. Tills vidare, låt det obeställda bara ligga, börja inte packa upp/använda det.

Svarar de att allt är korrekt eller de inte alls bryr sig så får de väl stå för det isåfall och du behåller prylarna. Kan väl ändå avvakta en tid utifall de kommer på andra tankar.

Vill de att det returneras ska de rimligtvis skicka ut retursedel och stå för alla fraktkostnader, det borde inte drabba någon som inte ens beställt grejorna.

Permalänk
Snusfri

Du har inte fylleshoppat en Steam Deck OLED då?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Skumt! Var båda från samma avsändare? Trist om de skulle dyka upp en faktura på något du inte beställt och eftersom det var i ditt namn. Har du kollat mailen och skräpposten så de inte ligger en faktura där?

Ska bli spännande och höra fortsättningen här!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Den som inte fått sin Steam Deck kommer få en ny då de kommer kunna verifiera att den inte gått till rätt person, bara gilla läget, för något positivt för en gångs skull.

Måste du gräva i det... Måste väl finnas någon följesedel i paketet som beskriver varan och var den kommer ifrån, avsändare står väl alltid på fraktlapparna också?

Permalänk
Medlem

Verkar som jag råkade uppge dina uppgifter under "leveransadress" när jag beställde mitt Steam Deck...men om du vidarebefordrar det till mig så bjuder jag på en pizza.

Skämt åsido, framgår inte avsändare av fraktlappen på paketet? Schenker borde hur som helst kunna spåra vem som är avsändare, då de mig veterligen inte tillåter att man skickar något anonymt.

Trevligt att se att du inte frågar om möjligheten att behålla varan kostnadsfritt, utan faktiskt vill göra rätt för dig.

Permalänk
Medlem

Säkerligen använder Wooting en tjänst från något lager som inte bara hanterar deras tangentbord. Och så har lagret råkat skicka något annat bolags utrustning.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Prova kontakta steam support med spårningsnummer och se vad som hänt. Eller så kanske det är en gåva från hemlig beundrare?

Skrivet av Heliopause:

Det korrekta är att kontakta säljaren (inte fraktbolaget) och påpeka du fått en obeställd vara. Är dom inte kontaktbara är det väl bara att avvakta en tid, se om de själva upptäcker det och hör av sig. Tills vidare, låt det obeställda bara ligga, börja inte packa upp/använda det.

Svarar de att allt är korrekt eller de inte alls bryr sig så får de väl stå för det isåfall och du behåller prylarna. Kan väl ändå avvakta en tid utifall de kommer på andra tankar.

Vill de att det returneras ska de rimligtvis skicka ut retursedel och stå för alla fraktkostnader, det borde inte drabba någon som inte ens beställt grejorna.

Skrivet av THB:

Du har inte fylleshoppat en Steam Deck OLED då?

Skrivet av JockeSw:

Skumt! Var båda från samma avsändare? Trist om de skulle dyka upp en faktura på något du inte beställt och eftersom det var i ditt namn. Har du kollat mailen och skräpposten så de inte ligger en faktura där?

Ska bli spännande och höra fortsättningen här!

Skrivet av GuuFi:

Den som inte fått sin Steam Deck kommer få en ny då de kommer kunna verifiera att den inte gått till rätt person, bara gilla läget, för något positivt för en gångs skull.

Måste du gräva i det... Måste väl finnas någon följesedel i paketet som beskriver varan och var den kommer ifrån, avsändare står väl alltid på fraktlapparna också?

Har inte fylleshoppat 😁
Finns inget i lådan såsom retursedlar eller något som kan avslöja vem eller vart detta paket kommer ifrån. DB Schenker har ingen aning då allt ser helt okej ut enligt deras system och inte ens dom kan säga vem som har köpt eller vilket företag som skickat detta förutom att det är skickat från Nederländerna. Då lappen på paketet har alla mina uppgifter såsom vart jag ska hämta ut detta och att det står avhämtas av Magnus Jönsson plus ett sms med fyra siffror och att jag ska legitimera mig.
Har inte fått några fraktlappar och inget mail som skulle kunna avslöja vem som skickat detta.
Har kontaktat Steam " Valve " men inte ens dom kan säga vad som hänt. Dom har inte skickat ett paket i mitt namn till Sverige.
Sjukt märkligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Säkerligen använder Wooting en tjänst från något lager som inte bara hanterar deras tangentbord. Och så har lagret råkat skicka något annat bolags utrustning.

Har kontaktat även Wooting och dom har inte skickat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Hämtade igår ut ett paket som jag beställt från Wooting Keybords, då sa han i kassan att det fanns ytterligare ett paket till mig och att jag skulle legitimera mig för detta. Sagt och gjort och jag körde hem för att se vad det låg i paketen.
När jag kom hem så öppna jag båda paketen och blev smått förvånad då det låg ett Valve Steam Deck Oled 512Gb i det ena paketet och i det andra det jag beställt.
Vill göra rätt för mig så jag kontaktade idag 22/10 DB Schenker och jag va först i kontakt med en på telefon och enligt henne så stämmer alla uppgifter i deras system. Men för säkerhets skull så ville hon att jag även skulle kontakta chatten för att kunna se lite mer vad som har hänt. Så jag gjorde detta men även här va alla uppgifter rätt. Jag fråga om jag kunde lämna tillbaka det till DB Schenker men det va dom inte intresserade av då paketen va levererade till rätt person med rätt uppgifter allt enligt deras system.
Har försökt att hitta en avsändare och även DB Schenker och det dom hittat är att det är skickat från Nederländerna. Kan ju även tillägga att Wooting skickar från just Nederländerna men dom säljer inte denna produkt.
Så han på chatten tyckte att då allt stämde och jag har inte har betalt för nånting så då skadar det förmodligen inte mig.

Det där är ju min försvunna steam deck!

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Har inte öppnat det, plomberingen sitter kvar 😉

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har kontaktat även Wooting och dom har inte skickat något.

Nu missförstod du mig.

Lagret som inte ägs av Wooting utan hyr ut sina tjänster till flera bolag har eventuellt råkat skicka en Steamdeck till dig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag hade inte gjort ett smack. Det som kommer att hända annars är att man får lägga flera timmar på kommunikation, packa, och skicka prylarna. Och man kommer garanterat inte få en krona i ersättning för besväret.
Been there done that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu missförstod du mig.

Lagret som inte ägs av Wooting utan hyr ut sina tjänster till flera bolag har eventuellt råkat skicka en Steamdeck till dig.

Så kan det kanske va, men hur ska man kolla upp detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Osäker hur det blir från ett internatonellt företag. Men en näringsidkare har tre år på sig att ställa krav innan det preskriberas. Inte så kul att få en faktura om två år när de kommer på vem som fått den. Men man kan ha tur också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag hade inte gjort ett smack. Det som kommer att hända annars är att man får lägga flera timmar på kommunikation, packa, och skicka prylarna. Och man kommer garanterat inte få en krona i ersättning för besväret.
Been there done that.

Känns som att man har lagt ner en del tid redan, men bara återvändsgränder.
Får väl låta det ligga och hoppas att något företag från Nederländerna hör av sig vilket verkar väldigt osannolikt.
Tycker det är jäkligt märkligt att Schenker som levererat detta, inte har någon aning mer än att i deras system är detta avklarat på ett korrekt sätt.
Men jag återkommer så fort jag får reda på något nytt.

Permalänk
Medlem

Tycker du gjort tillräckligt för att försöka göra rätt för dig. Gör som så att du slår in den i jul papper och om ingen hört av sig innan julafton så se det som en julklapp från tomten

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

testa installera cyberpunk och se om det går att spela på den, annars får man hålla sig till typ stardew valley, inte helt fel det heller.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte olagligt på något sätt att skicka saker till folk.

Står inte avsändaren på fraktetiketten, står det inget i paketet om vem avsändare är, och vägrar Schenker att uppge avsändaren. Så har du gjort ditt. Du behöver inte göra mer. (Spara gärna bevis dock för att du kontaktat Schenker och dom inte uppger avsändaren för dig.)

Schenker vet givetvis vilket bolag som har köpt frakten, även om dom inte vill uppge det för dig.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera lite, fick ännu ett svar från Steam där dom ville ha ett foto på serienumret på konsolen.
Skicka detta precis, kanske kan bli en lösning på detta mystiska paket 👍😎

Permalänk
Medlem

Hade en liknande upplevelse en gång, fast då fick jag förstås en avisering.

Hämtade ut paketet. En bok. Från någon av de stora svenska boksajterna. Inget som visade vem som hade betalat för den.

Efter mycket frågande lyckades jag lista ut att det var en kund som tyckte att jag behövde en julklapp/födelsedagspresent/whatever.

Permalänk
Medlem

Uppdatering i ärendet.

Blev idag kontaktat av Steam där dom bad om mina uppgifter, så att dom kunde skicka ut en returfraktsedel.
Så nu är det bara att invänta ett mail med returfraktsedeln och förhoppningsvis få ett svar på vad eller vart det har gått fel.
Mvh Mange

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Kan uppdatera lite, fick ännu ett svar från Steam där dom ville ha ett foto på serienumret på konsolen.
Skicka detta precis, kanske kan bli en lösning på detta mystiska paket 👍😎

Skrivet av Mangee75:

Uppdatering i ärendet.

Blev idag kontaktat av Steam där dom bad om mina uppgifter, så att dom kunde skicka ut en returfraktsedel.
Så nu är det bara att invänta ett mail med returfraktsedeln och förhoppningsvis få ett svar på vad eller vart det har gått fel.
Mvh Mange

låter bra tänjkte faktiskt skriva att de borde kunna spåra vilket företag som köpt enheten av dem med serienummret.

rätt säker på att sådant loggas för garantiärenden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter bra tänjkte faktiskt skriva att de borde kunna spåra vilket företag som köpt enheten av dem med serienummret.

rätt säker på att sådant loggas för garantiärenden.

Gör en sista uppdatering i ärendet.
Steam har inte en aning om vad som har hänt! Dom kunde inte se något på serienumret eller övriga koder jag skicka till dom.
Så detta får förbli ett mysterium, hade hoppats på en bättre förklaring men tyvärr så blev det inte så.
Dock så tacka dom för min ärlighet och det känns bra.
Mvh Mange