Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Wifi-termometer

Jag har köpt termometer med hygrometer från typ kina.
Dom funkar bra på hemmanätverket.
Den ena vill jag installera i garaget.
Jag har nätverk där via elnätet. Det ligger på annat ssid.
Hur gör jag lättast.för att kunna se båda enheterna i appen?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Ja du borde väl se båda direkt eftersom nätverket i garaget är samma som i huset, bara med ett annat stationsnamn för det trådlösa (SSID) tack vare homeplug:ens wifi-station. För visst ansluter homeplug i andra änden av elnätet in på LAN-sidan på din router?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är det samma LAN/DHCP-Server/subnät osv?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Är det samma LAN/DHCP-Server/subnät osv?

Ja allt ansluter till samma.router i starten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Ja allt ansluter till samma.router i starten.

Och du har dubbelkollat att de i praktiken sitter på samma subnät genom att titta på enheternas IP-adresser? Kanske råkar finnas en extra DHCP-server någonstans som ställer till det på den punkten? Om inte, kan du nå andra enheter som du kopplar in på ditt andra SSID från ditt vanliga nätverk?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Ifall din enhet som sänder ut wifi i garaget även är en router så kommer dom inte att hitta varandra. Du måste i så fall konfigurera om den routern till att vara i accesspunktsläge.

Om du sitter på garage wifi, når du andra enheter på ditt vanliga nätverk såsom chromecasts eller Appletvs?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Det är inte så att de bara behöver internet acces och kopplad mot ett cloud som du sedan ser i appen på mobilen?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | DDR4 64Gb | i9 - 10850K | Noctua NH-D15 Black | RTX 3070 | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
UnRAID - 2*1Tb SSD Cache 4*8Tb Storage - Xeon E5-2697 - 64Gb DDR3

Permalänk

Det funkade fint att lägga in dom på varsitt ssid.

Visa signatur