Permalänk

Jag fick svar på mitt ärende redan efter en dag, vilket jag tycker är ett snabbt och seriöst. När jag frågade om varför diskarna var daterad 2020 men såldes som ny, förklarade de att de är nya, men kom från ett gammalt lager.

Jag beskrev sedan problemet med att diskarna inte fungerar/spinner och levererar beeps, inklusive att jag provat att tejpa över 3.3v pinne som rekommenderats, men utan framgång.

Intressant kan jag även nämna att de själva aldrig nämnde/frågande om PWDIS eller vilken SATA kabel jag använde. Det var tvärtom jag som frågade och de nämnde att alla EXOS-diskar är likadan och trodde att problemet beror på ett mekaniskt fel.

De begärde att jag skickar in bilder på disken så den ser bra ut för övrigt, serienummer. De lovade att återkomma inom tre dagar efter talat med leverantör vilket jag gissar är a Singapore, med ett erbjudande om att välja mellan ersättningsprodukt eller återbetalning.

På grund av min nyfikenhet kommer jag att välja ersättningsprodukten för att se hur processen fungerar från beställning till leverans, RMA och ersättningsprodukter.

Permalänk

Idag mottog jag ett meddelande från HDD Price med ett RMA-nummer, men utan instruktioner om hur jag ska använda det. Jag har skickat ett svar till dem och frågat om de kan ge mig vägledning om vad jag ska göra med numret, eftersom det inte framgår på deras hemsida eller i meddelandet självt. Undrar om de ska ha tillbaka den trasiga disken, eller om det ska ske senare, lite klurigt då inget framgår ännu. Vi får se när de svarar på mina frågor vad jag ska göra med RMA numret.

Jag har granskat Seagate:s returnpolicy på deras hemsida, men eftersom HDD Price skriver att de hanterar garantärenden själva kanske det som jag har läst inte gäller trots allt, men om det gör det, finns det en risk att en garantireturnering kan bli kostsam om man har otur.

Det gäller inte bara frakten som köparen behöver betala, utan även tull och moms kan tillkomma för ersättningsprodukt om man har otur och det ska tillämpas. Det återstår att se var jag ska returnera disken och hur det ska gå till, och vad jag behöver betala eller inte.

Seagate Return Policy:

- You must pay shipping costs for all shipments from you to us.
- You must pay all applicable duties and customs charges for shipments to and from Seagate, unless otherwise authorized.
- Your original product will NOT be returned to you.
- Replacement products are factory certified products.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TechTonic:

Intressant kan jag även nämna att de själva aldrig nämnde/frågande om PWDIS eller vilken SATA kabel jag använde. Det var tvärtom jag som frågade och de nämnde att alla EXOS-diskar är likadan och trodde att problemet beror på ett mekaniskt fel.

Det är ju möjligt att dessa diskar inte påverkas av det problemet och att de vet att det är så.
Jag lyckades inte hitta något om det online för just de diskarna, så det verkade värt att utesluta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TechTonic:

Idag mottog jag ett meddelande från HDD Price med ett RMA-nummer, men utan instruktioner om hur jag ska använda det. Jag har skickat ett svar till dem och frågat om de kan ge mig vägledning om vad jag ska göra med numret, eftersom det inte framgår på deras hemsida eller i meddelandet självt. Undrar om de ska ha tillbaka den trasiga disken, eller om det ska ske senare, lite klurigt då inget framgår ännu. Vi får se när de svarar på mina frågor vad jag ska göra med RMA numret.

Jag har granskat Seagate:s returnpolicy på deras hemsida, men eftersom HDD Price skriver att de hanterar garantärenden själva kanske det som jag har läst inte gäller trots allt, men om det gör det, finns det en risk att en garantireturnering kan bli kostsam om man har otur.

Det gäller inte bara frakten som köparen behöver betala, utan även tull och moms kan tillkomma för ersättningsprodukt om man har otur och det ska tillämpas. Det återstår att se var jag ska returnera disken och hur det ska gå till, och vad jag behöver betala eller inte.

Seagate Return Policy:

- You must pay shipping costs for all shipments from you to us.
- You must pay all applicable duties and customs charges for shipments to and from Seagate, unless otherwise authorized.
- Your original product will NOT be returned to you.
- Replacement products are factory certified products.

Seagates returpolicy är inte applicerbar iom garantin ges av HDDPrice och administreras av HDDprice.

Om du sparar försändelsekvittot på returen så ska du kunna kvitta den inkommande returens moms och tull mot denna försändelse i hos t ex postnord om man ska lita på de information jag fått från Postnord när jag varit i kontakt med dem.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Seagates returpolicy är inte applicerbar iom garantin ges av HDDPrice och administreras av HDDprice.

Om du sparar försändelsekvittot på returen så ska du kunna kvitta den inkommande returens moms och tull mot denna försändelse i hos t ex postnord om man ska lita på de information jag fått från Postnord när jag varit i kontakt med dem.

Jag hoppas det blir enklare än så.

Det är absolut rimligt att ingen tull och moms tas ut i garantiärende för en produkt man köpt inom EU och betalat moms för redan. Om tillverkaren skickar på garantin en ersättningsprodukt och tar tillbaka den trasiga är det orimligt att begära dubbel moms och tull, till exempel från Singapore. I slutändan har jag ju bara köpt en disk, och kommer ha en disk i slutändan, inte två varav en utan moms och tull.

Jag kan inte garantera exakt hur situationen kommer att utvecklas, men jag har valt att prova saken för att få klarhet i hur det går till. Informationen kan vara nyttig för de som överväger att köpa diskar, och det kan vara värt att känna till vad som kan hända när det kanske inte blir som man tänkt från början. Vi får se hur det går, och hur lång tid processen tar.

Permalänk

Jag fick idag svar på min förfrågan. Jag ska använda samma RMA-nummer för att spåra ett nytt paket med Postnord. Ett paket har registrerats av "4xp Co DI Mgg", ett globalt fraktbolag. Tidigare saknar jag instruktioner om vad jag som köpare ska göra från hhdprice, men nu har allt gått relativt smidigt. RMA-ärendet startade för en vecka sedan och nu är den nya disken på väg till mig redan. Leveranstiden skulle vara densamma som första, cirka två veckor alltså och gissar den kommer från Singapore igen. Vi får se om det nya paketet kommer med instruktioner om hur jag ska returnera den trasiga disken, eller inte.

Edit: En liten detalj som kan vara värd att känna till är att jag inte fick någon möjlighet att välja mellan återbetalning eller ersättningsprodukt som hddprice informerade om i förra veckan, utan en ny produkt skickades ut direkt. Det passar mig bra eftersom det var det jag ville ha ändå, men kan vara värt att nämna.

Permalänk

I dag fick jag ut min nya hårddisk. Disken är daterad den 25 november 2020.

Den kom väl paketerad (vadderad) och själva disken var i en antistatisk påse försluten. Den krävde ingen speciell PWDIS anpassning eller konvertering, utan fungerar direkt med standard-SATA-kabel från Corsair RM750X.

Disken låter en del men är inte förfärlig som jag förväntade mig. Jag ska framöver flytta disken till en Jonsbo N5 när den kommer ut med flera seagate diskar, så det är bara ett test.

Värt att notera är att jag inte behövde skicka tillbaka den gamla disken och således inga kostnader alls för mig. Nu återstår bara att se om disken håller i några år.

Som sammanfattning kan man säga att köpet fungerade relativt smidigt trots en DOA, leveranstiden var 1-2 veckor om man inte har problem som jag hade. Om man har otur kan man också reklamera på HDD Price och få hjälp relativt snabbt och smidigt. Det fanns lite otydlig information om RMA-numret men löste sig snabbt. Hoppas min erfarenhet hjälper andra som är i tankarna att köpa disk.

Permalänk

Hej,

Jag vill rapportera att den andra disken har gått sönder efter bara två månader. Det är antingen en otrolig otur eller så är dessa diskar av låg kvalitet. Som nämnt tidigare är både DOA-disken och den ersättande disken från juli 2024 daterade från 2020, nästan fem år gamla. Nu har även den andra disken som kom med RMA slutat fungera – den gör en massa konstiga ljud och mekanismen låter inte bra.

Seagate-verktyget kan inte hitta disken; Windows 11 kan inte intitiera, den ser en disk, men har status "unknown" och får felmeddelande "A device which does not exist was specified". Jag har öppnat en ny RMA med HDD Price igen för att se hur supporten hanterar detta.

Edit:
Jag fick snabbt svar igen och det blir en RMA! Det är tydligt att deras support fungerar smidigt i all fall. I mailet nedan meddelade de att de kommer att skicka en disk från en nyare serie.

"Hi

We apologize for the situation you encountered. It may be a batch quality problem. Our recent official Seagate retail version of 22TNM001E encountered multiple failures and could not be identified. a customer RMA replaced the hard drive and the same failure occurred again. We have Returned for Seagate inspection
Regarding the poor quality of the hard disk you encountered, we are not sure whether it is caused by the new and old stock of the hard disk OEM version (storage for many years), which will also have a certain impact on the hard disk.

Now we will RMA to you the latest manufactured version, the storage time is shorter and the quality should be more reliable

You need to reply to our hard drive with the SN, appearance picture, and order number. We will send the new version of the hard drive in a week.

Finally, we thank you again for your coverage and support of our website
We will maintain high quality service and quick response

Kind Regards"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TechTonic:

Hej,

Jag vill rapportera att den andra disken har gått sönder efter bara två månader. Det är antingen en otrolig otur eller så är dessa diskar av låg kvalitet. Som nämnt tidigare är både DOA-disken och den ersättande disken från juli 2024 daterade från 2020, nästan fem år gamla. Nu har även den andra disken som kom med RMA slutat fungera – den gör en massa konstiga ljud och mekanismen låter inte bra.

Seagate-verktyget kan inte hitta disken; Windows 11 kan inte intitiera, den ser en disk, men har status "unknown" och får felmeddelande "A device which does not exist was specified". Jag har öppnat en ny RMA med HDD Price igen för att se hur supporten hanterar detta.

Grymt att du återkopplar, låter onekligen som att antingen är diskarna rätt slutkörda när de säljs ut eller så har du haft rejält med otur. Kan såklart vara lite av båda...

Visa signatur

Permalänk

Jösses, har precis hitta denna hemsida och blev väldigt sugen på att handa ifrån dom. Stort plus att dom verkar ha bra service allafall, men hur nya eller gamla diskar man får hem verkar mer osäkert då.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem

Skulle inte ens sätta i en sådan här disk och lagra data på den om jag så fick betalt för det!
Men visst, önskar man sig lite mer spänning i sin vardag så kanske ett inköp lockar...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edson:

Skulle inte ens sätta i en sådan här disk och lagra data på den om jag så fick betalt för det!
Men visst, önskar man sig lite mer spänning i sin vardag så kanske ett inköp lockar...

Man bör ju köra med redundans på all data man bryr sig om; risken är ju inte enorm isåfall . Nu kör jag bara nya diskar i min NAS, men det krävs ändå att tre diskar går sönder för att jag ska förlora någon data där. Kör man enbart på såna här diskar (speciellt från samma batch) är väl risken större, men ändå inte enorm.

Till backupservern (som lagrar samma data offsite) har jag två diskar jag köpte från GG Serverparts på Tradera, de har funkat fint än så länge. Kör redudant där också, inte lika dock, två speglade diskar bara. Om de skulle dö utan att min NAS samtidigt dör förlorar jag ingenting.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Attans, trodde jag hade chansen att hitta lite billigare rost-frisbees, är ute efter minst 14TB x 4st att utöka min servers lagrinsmöjligheter, utan att behöva betala i nivå med ferrarri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Attans, trodde jag hade chansen att hitta lite billigare rost-frisbees, är ute efter minst 14TB x 4st att utöka min servers lagrinsmöjligheter, utan att behöva betala i nivå med ferrarri.

Ha, "rost-frisbees", jag har 2 x 14 TB Seagate IronWolf Pro från Roberts Electronics (som hddprice), genom ehh, "mitt schabbel" fick jag 2 st för under 2 lax. Just nu samma modell för SEK 2 326 (eller SEK 2 014 från Roberts Electronics "på samma IP-nummer"). Inga problem hittills men well, "riktigt nya" var dem nog inte...

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Var länge sen det var roterande rost på "frisbeena". Vill man ha det får man nog gå tillbaka till 8" Fujitsu-drivar på 65MB eller liknande.
Gamla 10MB Seagate 5.25" är ju oxo rost men lite små för frisbee.

Permalänk

Efter en månads väntan har den tredje RMA-disken äntligen anlänt. Jag felanmälde i slutet på september och fick vänta till den 10 oktober för en "nyare batch" från Kina, som kom fram idag den 25 oktober. Denna disk är daterad till den 24 november 2022 och är således cirka två år gammal, medan de tidigare diskarna var från november 2020.Jag har ännu inte kopplat in eller testat disken, så jag vet inte hur det kommer att gå, men jag hoppas på det bästa.

Jag skickar med bilder på hur diskarna levereras och hur de är förslutna, ifall någon är nyfiken på det.

Permalänk

DOA igen.

Den tredje disken fungerar tyvärr inte alls – den är helt död och visar inga tecken på liv. Av de tre diskar jag har mottagit har endast en fungerat, och då bara i knappt två månader; de två andra var DOA vid ankomst.

Jag har ingen lust att genomgå en fjärde RMA-process och har inte tid att vänta på nya diskar, särskilt när man inte kan veta hur länge de kommer att fungera.

Nu är det dags att prova hur det fungerar att begära tillbaka pengarna. Jag tvivlar på att det kommer att gå, men jag är inte intresserad av fler diskar i alla fall. Jag kommer istället att köpa från en riktig butik, snarare än att fortsätta med dessa så kallade "nya OEM-diskar" från Roberts eller HDDPrice.

Det är märkligt att de har överlag bra recensioner på Trustpilot, med tanke på min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechTonic:

Det är märkligt att de har överlag bra recensioner på Trustpilot, med tanke på min erfarenhet.

De kan köpa bort dåliga recenssioner på alla sådanna siter.

Permalänk
Skrivet av TechTonic:

DOA igen.

Den tredje disken fungerar tyvärr inte alls – den är helt död och visar inga tecken på liv. Av de tre diskar jag har mottagit har endast en fungerat, och då bara i knappt två månader; de två andra var DOA vid ankomst.

Jag har ingen lust att genomgå en fjärde RMA-process och har inte tid att vänta på nya diskar, särskilt när man inte kan veta hur länge de kommer att fungera.

Nu är det dags att prova hur det fungerar att begära tillbaka pengarna. Jag tvivlar på att det kommer att gå, men jag är inte intresserad av fler diskar i alla fall. Jag kommer istället att köpa från en riktig butik, snarare än att fortsätta med dessa så kallade "nya OEM-diskar" från Roberts eller HDDPrice.

Vilken jäkla resa, tack för alla uppdateringar. Får en ännu en gång att inse om något för bra för att vara sant osv. Man får tyvärr sluta hoppas på fantasi priser när det gäller diskar.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TechTonic:

DOA igen.

Om det inte gått för lång tid och betalat med kreditkort så har du bra skydd enligt kreditkortslagen. Det är vägen jag hade gått om de inte skyndsamt löser ärendet.

Visa signatur

Permalänk

Jag vill inte helt avfärda företaget, eftersom det finns flera aspekter av deras verksamhet som fungerar riktigt bra. Deras support är alltid snabb med svar, vanligtvis inom ett till två dagar, även på helger, vilket jag verkligen uppskattar.

Jag har aldrig haft några problem med att hantera RMA-processen, så för dem som är villiga att ta risken med eventuell dataförlust ser det ut att fungera smidigt. På den fronten anser jag att de förtjänar betyg på fem av fem. Trots att e-postkonversationerna inte alltid är särskilt professionellt utformade med logotyper som ger ett polerat intryck, fungerar kommunikationen utan större komplikationer. De tar sitt supportarbete på allvar, och garantin de erbjuder är solid, vilket jag har erfarenhet av genom tre RMA ärenden.

Nu tillbaka till OEM-diskarna, som EXOS. Var kommer de ifrån? Hur kan de erbjuda sådana låga priser? Är de nya eller begagnade? Jag har ingen insyn i detta, men om jag får gissa handlar det troligtvis om partier av diskar som har returnerats i OEM leden på grund av alltför höga felmarginaler. Verksamhetsmodellen tycks vara att sälja dessa enheter billigt istället för att kassera dem alla, eftersom inte alla diskar i en stor sändning nödvändigtvis är trasiga. Det kan finnas fungerande exemplar i partiet, men det är svårt att veta vilka.

Deras support verkar vara väl insatta i RMA-hantering, så det är troligt att de har stött på liknande ärenden tidigare :). Jag har själv erfarenhet av tre diskar som levererats med problem. I ett meddelande från GA HANG LAM som de svarade samma dag som jag felanmälde tredje disken (igår) står följande:

HI

We have fully refunded

We apologize for the multiple problems. We have no customers who have experienced this situation. We are considering replacing other batches of products.

Kind Regards

Ga.

Det är faktiskt underhållande att betrakta diskarna på 3 x 16TB som ligger på skrivbordet, men tyvärr fungerar ingen av dem. Jag tror inte att jag kommer få någon återbetalning, eller hur tolkar man det här mailet "We are considering replacing other batches of products". Vem orkar efter fem månader fortsätta att med en fjärde RMA liksom

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TechTonic:

Jag tror inte att jag kommer få någon återbetalning, eller hur tolkar man det här mailet "We are considering replacing other batches of products". Vem orkar efter fem månader fortsätta att med en fjärde RMA liksom

Jag tolkar "we have fully refunded" som (lite slarvigt formulerat) att de redan har återbetalat dig. Isåfall bör du får pengarna inom några vardagar, sannolikt någon gång under nästa vecka.

Det andra citatet vet jag inte heller vad de menar med, åtminstone inte med tanke på att de säger att andra kunder inte haft samma problem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag tolkar "we have fully refunded" som (lite slarvigt formulerat) att de redan har återbetalat dig. Isåfall bör du får pengarna inom några vardagar, sannolikt någon gång under nästa vecka.

Det andra citatet vet jag inte heller vad de menar med, åtminstone inte med tanke på att de säger att andra kunder inte haft samma problem.

Det är inte hela världen; det här var egentligen ett test för att se om man vågar beställa flera diskar i framtiden. I annat fall fortsätter de att skicka diskar tills de till slut lyckas dra vinstlotten och hittar en som fungerar. ^^

Det kan mycket väl stämma att de vanligtvis inte har fyra RMA-ärenden för samma kund, men att de hanterar RMA är det inget tvivel om. Förra veckan fick jag ett felaktigt mail från samma avsändare som egentligen skulle ha skickats till en annan kund och handlade även det om RMA. De var snabba med att skicka ett meddelande och bad mig bortse från det. ^^

Permalänk

Jag har nu fått en avisering att hela beloppet kommer återbetalas via mail och via betalkort som använts vid inköpet. Så deras support fortsätter imponera på mig positivt. Finns inget att anmärka.

Jag står fast vid att deras support får fem plus. Aldrig haft ett problem alls när det gäller både reklamation eller återbetalning.

Dock tar man chanser med diskarna, i alla fall exos modellen känner jag. Det är min erfarenhet i alla fall. Men de säljer ju andra modeller också som jag inte har provat. Kanske hade jag maximalt otur? 2 DOA och en tredje disk som gav upp efter två månader.

Jag upplever risken att bli "blåst" på pengar som mycket liten eller obefintlig baserad på min egen erfarenhet. I det avseendet upplever jag inte alls att det är ett bluff företag.

De tjänar inte pengar på att skicka gratis nya diskar runt globen, i RMA ärenden tre gånger för att sedan offerera återbetalning dessutom om kunden inte är nöjd. Eloge för det.

Sammanfattningavis skulle jag faktiskt rekommendera att köpa disk (förvånar säkert någon att jag säger så), förutsatt att man har tålamod och tid skulle man ha otur med vissa exemplar.

Supporten har i mitt fall ersatt trasiga diskar helt gratis, utan tvekan, svara inom 1-2 dagar och dessutom på helger, och är man ändå inte nöjd kan man begära återbetalning efter några försök verkar det som i mitt fall.

Det man kanske riskerar förlora är sin egen tid och ett par filer om man inte har backup. Kanske hade jag maximalt otur och flesta andra har inga problem alls?

För de som vill prova, berätta gärna hur det gick för er, vilka diskar ni köpte och vad er erfarenhet blev.

Jag är lite sugen att prova någon annan serie, kanske en Iron Wolf. På grund att supporten fungerade så bra, skulle jag nu känna mig tryggare att prova igen. Jag visste inte vad som skulle hända från början. Jag hoppas informationen har hjälpt er att överväga, eller inte överväga, att köpa diskar från hddprice eller Roberts electronics (samma företag).

Permalänk
Medlem

Spännande och beklagar oturen 😮
De två Ironwolf Pro 14TB (ST14000NE0008) från Roberts Electronics snurrar fortfarande fint, den ena har "head flying hours" på drygt 4 300h medan den andra är på men mest vilat (26h flying). Bägge tuffar på i 25 grader och inga andra fel loggade. Jag "litar" inte på dem men för loggning och inspelning av bevakningsvideo där jag "bara byter disk" om den havererar duger det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som köpt av https://serverpartdeals.com?
Ca 1700kr för en 16Tb recertified.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Någon som köpt av https://serverpartdeals.com?
Ca 1700kr för en 16Tb recertified.

Mmm, lustigt, de finns också på samma IP som hddprice.se och robertelectronics.com - butiker hos myshopify.com. De verkar ärliga med att det är använda produkter men till bra priser och faktiskt flera större modeller jag inte sett hos de andra två. Intressant, men har inte provat handla där, ännu 😉

Visa signatur

Permalänk

Jag kikade runt lite och hittade helt nya exos X18 16Tb med 5 års garanti från Seagate för cirka 3,4tkr. Det är ju 1tkr dyrare än hddprice som dessutom är generationen äldre, X16 i OEM med sin egen garanti, och oftta sålda i andra regioner för att sedan skickas hit.

Jag hittade ingen Iron Wolf pro utan OEM hos dom. Det som är tillgängligt är deras exos resten står slutsålt på sedan flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechTonic:

Jag kikade runt lite och hittade helt nya exos X18 16Tb med 5 års garanti från Seagate för cirka 3,4tkr. Det är ju 1tkr dyrare än hddprice som dessutom är generationen äldre, X16 i OEM med sin egen garanti, och oftta sålda i andra regioner för att sedan skickas hit.

Jag hittade ingen Iron Wolf pro utan OEM hos dom. Det som är tillgängligt är deras exos resten står slutsålt på sedan flera månader.

Mjae, kikar man på https://serverpartdeals.com med "det ärligare" manufacturer recertified verkar det finnas en massa Ironwolf Pro, ser "200 in stock" på 16 TB för 1 899 kr, 20 TB för 2624 och 22tb för 3293. Men knapparna New och Seller refurbished inte så många.

Däremot verkar frakt till Sverige kosta 424 kr för 1 drive, 441 kr för två och uppåt, medan robertelectronics har "free shipping" på sitt både smalare och mindre utbud.

Disclaimer: inte en köprekommendation på något av ställena, men det kan ju funka.

Visa signatur

Permalänk

Jag valde att beställa "Seagate Exos x18 16 TB" från Proshop.se för cirka 3600 kr och anlände idag. Detta var betydligt dyrare än hddprice där den kostar runt 2300 kr för en X16 16TB.

Jag hade förväntningar på att få en nyare disk, en 5-årig tillverkar-garanti och bättre tillförlitlighet. Disken anlände med en rejäl transportskada vilket började mindre bra, men jag hoppades fortfarande på det bästa. Den var förpackad i en ytterligare kartong innanför den yttre kartongen och såg vid en inspektion intakt ut.

Jag vill ge extra cred till hddprice för deras utmärkta förpackning med riktiga skumvadderingar som kan absorberar vibrationer bättre än stum kartong papp.

Jag har nu monterat den och fungerar.

Disken var daterad den 18 november 2021, vilket innebär att den har några år på nacken. Det kanske normalt att hårddiskar ligger i lager i många år innan de säljs? 😊