Geekbench-resultat för Ryzen 7 9800X3D ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Om mjukvaran man behöver finns till M4:an varför skulle man inte vilja ha den snabbare CPU'n då?

Men mjukvaran finns oftast INTE till M4:an, så jämföra dessa två är meningslöst.

Visa signatur

Ryzen 5950X | 32GB DDR4 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Gör väl inte processorn dålig i spel bara för utbudetav spel är mindre?
Sedan testades inte 9800X3D i spel så varför sätter du regler för tråden?

X3D jämfört med X/M4 är gjort för spel, hela syftet med cpun är för spel, det må vara en nyhet om geekbench men isåfall så är det en nyhet att processorn som är optimerad för spel, presterade bra i geekbench.
Därför just det är att jämföra mellan äpplen och päron. Apple cpus är INTE anpassade för spel specifikt.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av k4rst3n:

Så ~8% ökning vid spelprestanda verkar stämma? Då får 7800X3D rulla på och så tar vi och lägger dom pengarna i 5000-serie-sparbössan istället.

Skrivet av anon343854:

Ojoj vilket monster.
Blir att uppgradera min 7800x3d när denna släpps.

Skrivet av Snusious:

There are two types of people.

Hahaha, tänkte exakt som @Snusious! /thread efter två inlägg i princip!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det här är inte en tråd för geekbench-resultat. Det finns trådar för geekbench-resultat där du kan posta det, det finns även en forumdel för macintosh där du kan skapa en ny tråd i ämnet, och slutligen, det finns en forumtråd för nyhetstips om du vill pusha på att det skall bli en nyhetsartikel om det.

När man inte tror Swec medlemar kan skämma ut sig mer.

Tyvärr ett sorgligt fenomen du och flera andra bedriver i tråden.

Många av oss är inte så trångsynta som ni, hur olika processorer står sig mot varan samma ISA eller ej är intressant.

Apples ARM processorer är intressanta för slår ARM igenom på PC så har det potentialen att vara en mycket snabbare CPU per tråd och kärna än x86.

Själv är jag både intresserad av AMD's 3D cache baserade processorer men också 64bit ARM processorer då det första är en intresant teknik och det andra ett modernare mer högpresterande ISA, helst hade jag velat ha båda i en och samma produkt.
Så vem är du/ni att bestämma vad @Yoshman får posta? Själv fan jag 9800X3D VS M4 intressant då det är saker jag funderar på själv.

Min personliga syn med erfarenhet av att ha kört Alpha, MIPS, Arm, PPC, RISC V och x86 är att ISA spelar mindre roll, OS och API'e tex för Grafik är ofta större problem för portning då tex Apple inte kör OpenGL eller Vulkan och många ARM enheter baserade mobila GPU'er bara stödjer GLES.
Skillnader i grafiska API'er kräver att man skriver om delar av koden eller använder en Wraper tex OpenGL till GLES.
Skillnaden i ISA är ofta så enkelt som att kompilera om spelet/programmet.

Bristen på ARM processorer och vettigt stöd i Windows tillskrivs Microsoft. Har man följt den sagan lite så är det mest ett haveri hos Microsoft som utvecklare inget annat.

Windows NT utvecklades för att stödja annat än x86 och har körts på i alla fall PPC, MIPS och Alpha sedan 90 talet, inte ens Microsoft tänkte att Windows skulle vara x86 exklusivt och det finns inget att förlora på ARM stöd.

Reder MS ut sin skit och vi ser fler leverantörer av konkurrenskraftiga ARM processorer för PC så skulle vi kunna få en helt ny prestanda klass att se fram emot.
Och får vi ARM adoption på PC sidan så kommer mjukvaran med, men vist vill man hellre tjura som en lojal x86 fanatiker så lär ju inge hända.

Nvidia har garanterat resurserna, Valve om dom släpper en ARM baserad Steam Deck, Steam med i grunden wine där man patchat in x86 till Arm emulering har redan demonstrerats på Macar så ja det är tekniskt möjligt att köra äldre x86 spel på en Linux PC med en ARM CPU.
I praktiken behöver mer utveckling ske men just emulering eller då binär översättning är ju främst för gamla spel och spel som inte kompilerats native för ARM vilket nya spel skulle kunna vara och äldre med om utvecklaren ser en marknad.

Är man intresserad av Datorer, Dator Spel, PC och datorer i allmänhet så är det rätt trångsynt att inte se vilken Potential 64bit ARM har avsätt ändamål.

Vill man ha största möjliga spel utbud så är x86 det uppenbara valet i dagsläget, men vill man ha den absolut snabbaste processorn för spel eller annat så är det inte så uppenbart.

Men det var väl tur igen la upp en jämförelse som visar att Zen 5 prestera bäst under Linux.
Gapet mellan Zen4 och Zen5 är större där än Windows.
Windows 11 dras med massa problem relaterat till processorer, schema hanterare och annat som inte häger med.

Nej sorgligt att se hur trångsynta swec medlemmar är, ni vill inte ens se en framtid, dessutom vill ni tysta ner en medlem från att posta, allt han gjorde vara att posta en jämförelse, en intressant sådan men ni tog en fjäder och gjorde en höna av det.

Hoppas ni känner er stolta.

Men bra då vet man hur totalt ointresserade Swecs medlemmar är av datorer, totala bristen på minsta gnutta entusiasm för framtiden vara eller icke vara.

R.I.P swec.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra för allt icke spel relaterat antar jag.
Ska bli intressant att se testerna sen.

Själv blir det att sitta kvar på 5800x3d ett tag till, lägga pengarna på 5000 serie kort istället som är betydligt viktigare då man har ett 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Behövs denna extra prestanda för spel el betalar köpare för att framtidens spel ska kunna prestera bättre?

Har dålig koll på dagens gameing-hårdvara (eftersom jag har lite tid över till gameing nu för tiden) men på den tiden jag gameade så räckte ett biffigt grafikkort, processorn kunde lätt vara några generationer gammal. Är det fortfarande så?
I så fall låter det som en oprisvärd investering (för en gammal ex gamer som mig)

Jadu, det är nog en smaksak. Jag har en Ryzen 7600 med ett Radeon 7900 XTX och även om processorn inte är en top of the line så ligger jag stadigt på FPS över det som är mina krav. Skulle jag få 30% högre FPS med en X3D-processor? Ja, antagligen. Men spelar det någon roll när jag ligger på en stadig 160 FPS i de spel jag spelar? Nej. Framförallt, är det värt de där extra tusenlapparna? Nej, inte för mig.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem

Blir min första AMD CPU, ska bli kul att testa!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att förhoppningsvis norpa en icke x3d cpu från någon som ska uppgradra:-)

X3d nice som fasen, men overkill för mina behov. Men börjar känna att en vassare cpu än r5 3600 inte skulle skada för att få trevligare fps lows.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Mja vet inte, har inga problem med deras posts. För mig känns det lika orelevant att jämföra 9800x3D med M4 som med en server cpu. Totalt meningslöst. Kundgruppen för 9800x3D är inte samma som M4. Sedan när det kommer till ARM är alltid massa snack hur bra det är, men det är helt ointressant tills man kan lira 100% av det man kan köra på AMD/Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Äpplen och päron, ingen som spelar bryr sig om macintosh när de flesta spelen inte är utvecklade för den plattformen.

9800X3D lär bli världens snabbaste spelprocessor och mest användbara processorn överlag för hemmanavändare

Mest användbara processorn överlag för hemmabruk? Fact check, för det kommer den naturligtvis inte vara. Inte ens en bråkdel av antalet datorer ute på marknaden för hembruk kommer utgöras av 9800X3D. Det är en försvinnande liten mängd användare som kommer nyttja den i relation till alla ARM-baserade enheter, laptops baserade på x86 et al.

Permalänk
Skrivet av klotim:

X3D jämfört med X/M4 är gjort för spel, hela syftet med cpun är för spel, det må vara en nyhet om geekbench men isåfall så är det en nyhet att processorn som är optimerad för spel, presterade bra i geekbench.
Därför just det är att jämföra mellan äpplen och päron. Apple cpus är INTE anpassade för spel specifikt.

Apples M-modeller har betydligt bättre grafikdel än motsvarande AMD eller Intel. Så jag förstår inte var du fått att de inte är gjorda för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Apples M-modeller har betydligt bättre grafikdel än motsvarande AMD eller Intel. Så jag förstår inte var du fått att de inte är gjorda för spel?

Brukar man använda den inbyggda GPU-delen för spel i CPU:n som ämnet handlar om? Flytta till någon Apple-tråd med dina polare, ni är enormt tröttsamma och förstör forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Mja vet inte, har inga problem med deras posts. För mig känns det lika orelevant att jämföra 9800x3D med M4 som med en server cpu. Totalt meningslöst. Kundgruppen för 9800x3D är inte samma som M4. Sedan när det kommer till ARM är alltid massa snack hur bra det är, men det är helt ointressant tills man kan lira 100% av det man kan köra på AMD/Intel.

Jag köper ditt resonemang. Tråden kommer nu att rensas från alla jämförelser. M4 skall från och med nu refereras till ”the CPU that shall not be named”.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Så om den får nästan samma single thread resultat som 9700X så tyder det på att den borde klocka nästan lika högt. Jämförelsevis är 7700X ~9% snabbare än 7800X3D. Alternativt kanske 3D-cachen hjälper ännu mer för zen5 om den är mer minnesbandbredd/latens begränsad.

Permalänk
Medlem

En bra diskussion innehåller högt och lågt och norr och söder, annars är det som snorleffe säger ingen diskussion utan ett evangelium. Jag är 100% för att diskutera över att predika PC-gamer-master-race. Klart att M4 är intressant när man pratar CPU, visst att nästan ingen kommer att använda just den för spel men det är ARM och det kommer mer av samma och som blir spelinriktat. Från Nvidia och Qualcomm i första hand men kanske fler. Och redan 2025 vad det ser ut. Klart intressant att se vad man kan förvänta sig från CPU-delen av en sån rigg, spoiler: väldigt bra prestanda!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

När man inte tror Swec medlemar kan skämma ut sig mer.

Tyvärr ett sorgligt fenomen du och flera andra bedriver i tråden.

Många av oss är inte så trångsynta som ni, hur olika processorer står sig mot varan samma ISA eller ej är intressant.

Apples ARM processorer är intressanta för slår ARM igenom på PC så har det potentialen att vara en mycket snabbare CPU per tråd och kärna än x86.

Själv är jag både intresserad av AMD's 3D cache baserade processorer men också 64bit ARM processorer då det första är en intresant teknik och det andra ett modernare mer högpresterande ISA, helst hade jag velat ha båda i en och samma produkt.
Så vem är du/ni att bestämma vad @Yoshman får posta? Själv fan jag 9800X3D VS M4 intressant då det är saker jag funderar på själv.

Min personliga syn med erfarenhet av att ha kört Alpha, MIPS, Arm, PPC, RISC V och x86 är att ISA spelar mindre roll, OS och API'e tex för Grafik är ofta större problem för portning då tex Apple inte kör OpenGL eller Vulkan och många ARM enheter baserade mobila GPU'er bara stödjer GLES.
Skillnader i grafiska API'er kräver att man skriver om delar av koden eller använder en Wraper tex OpenGL till GLES.
Skillnaden i ISA är ofta så enkelt som att kompilera om spelet/programmet.

Bristen på ARM processorer och vettigt stöd i Windows tillskrivs Microsoft. Har man följt den sagan lite så är det mest ett haveri hos Microsoft som utvecklare inget annat.

Windows NT utvecklades för att stödja annat än x86 och har körts på i alla fall PPC, MIPS och Alpha sedan 90 talet, inte ens Microsoft tänkte att Windows skulle vara x86 exklusivt och det finns inget att förlora på ARM stöd.

Reder MS ut sin skit och vi ser fler leverantörer av konkurrenskraftiga ARM processorer för PC så skulle vi kunna få en helt ny prestanda klass att se fram emot.
Och får vi ARM adoption på PC sidan så kommer mjukvaran med, men vist vill man hellre tjura som en lojal x86 fanatiker så lär ju inge hända.

Nvidia har garanterat resurserna, Valve om dom släpper en ARM baserad Steam Deck, Steam med i grunden wine där man patchat in x86 till Arm emulering har redan demonstrerats på Macar så ja det är tekniskt möjligt att köra äldre x86 spel på en Linux PC med en ARM CPU.
I praktiken behöver mer utveckling ske men just emulering eller då binär översättning är ju främst för gamla spel och spel som inte kompilerats native för ARM vilket nya spel skulle kunna vara och äldre med om utvecklaren ser en marknad.

Är man intresserad av Datorer, Dator Spel, PC och datorer i allmänhet så är det rätt trångsynt att inte se vilken Potential 64bit ARM har avsätt ändamål.

Vill man ha största möjliga spel utbud så är x86 det uppenbara valet i dagsläget, men vill man ha den absolut snabbaste processorn för spel eller annat så är det inte så uppenbart.

Men det var väl tur igen la upp en jämförelse som visar att Zen 5 prestera bäst under Linux.
Gapet mellan Zen4 och Zen5 är större där än Windows.
Windows 11 dras med massa problem relaterat till processorer, schema hanterare och annat som inte häger med.

Nej sorgligt att se hur trångsynta swec medlemmar är, ni vill inte ens se en framtid, dessutom vill ni tysta ner en medlem från att posta, allt han gjorde vara att posta en jämförelse, en intressant sådan men ni tog en fjäder och gjorde en höna av det.

Hoppas ni känner er stolta.

Men bra då vet man hur totalt ointresserade Swecs medlemmar är av datorer, totala bristen på minsta gnutta entusiasm för framtiden vara eller icke vara.

R.I.P swec.

En medlem har som vana att i trådar gällande diverse x86-cuper kommentera runt hur apples senaste cpu står sig, någon jag inte bryr mig något vidare om, jag skrollar förbi och fokuserar på annat.

Men det här gäller en processor som, precis som @klotim påpekar, är för de som anser att spelprestanda är viktigt, jag skulle då gärna vilja förstå någon som väljer en M4 utifrån den kravspecen. Lika så någon som köper en 9800X3D och inte tänker spela med den, då är ju en modell utan 3D-cache ett mycket bättre val. Alltså bestämde jag mig för att utrycka min åsikt i frågan.

Om ens största fokus på en dator är kodknackning, videoeditering, och annat liknande, och man kan tänka sig att spela på en konsoll istället, så finns det ju skäl till att fundera på om någon appleburk är vad man kanske skall titta på, men återigen, det är inte en grupp som skulle få för sig att titta på en X3D-cpu, då har det ju gått fel i tankebanorna.

Han har åsikter om varför han anser att hans inlägg passar in i tråden, och på samma sätt så har jag åsikter om varför hans inlägg inte gör det. Skulle jag vilja försöka tysta honom (vilket jag har svårt att tro skulle gå), så skulle jag ha anmält inlägget. Ditt inlägg kan ju ses som ett försök att tysta kritik mot hans inlägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Majoriteten av PC användare använder inte den inbyggda grafikdelen. De använder en dedikerad GPU där de gynnas av en stark cpu med hög cache ( X3D ). Sluta trolla om det är det du gör.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av klotim:

Majoriteten av PC användare använder inte den inbyggda grafikdelen. De använder en dedikerad GPU där de gynnas av en stark cpu med hög cache ( X3D ). Sluta trolla om det är det du gör.

De flesta PC-användare använder den inbyggda grafikdelen då de kör bärbara och bärbara står för den absoluta största delen av PC-datorer så vem är det som trollar?

Stor L3-cache för inte alltid med sig fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du tycket inte att en jämförelse mellan två CPUer som

• relativt nyligen fått GB6 resultat läckta

• kommer lanseras inom kort

• har energieffektivitet som en av sina "killer features"

• används till konsumentprodukter

inte har någon relevans?

Framförallt givet att en förvånansvärd stor andel av läsarna på SweC kör MacOS.

Är själv primärt bara intresserade av den bästa CPUn för det jag primärt gör. Har därför bytt både primärt OS och CPU-tillverkare i huvuddatorn flera gånger. Nya släpp är därför intressanta oavsett vem det handlar om.

Nu råkar jag ha både en elbil och en amerikansk muskelbil. Skulle säga att det finns massor med väldigt spännande, roliga och relevanta sätt att jämföra dessa. Kollar du på YouTube kommer du också se att det finns ett stort intresse i tester mellan Tesla och "swan song of american muscle".

Och finns helt klart paralleller: en är en relik och en är framtiden. I bil-fallet ändrar det inte att reliken är 100 gånger roligare att köra, men ser inte riktigt den parallellen för CPUer...

Nu tänker jag mer att man väljer inte mellan en tesla och en muskelbil för ett specifikt ändamål. Sure folk har kört teslor på strippen men dom kommer aldrig kunna komma till den nivån som en muskelbil kan.

9800x3d och en m4 är inte riktade till samma kund, 9800x3d är en renodlad gaming cpu medans m4 är riktad mot dom som vill ha osx antingen individer som använder den som ett redskap i sitt jobb eller för webbläsare och office.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Här sitter jag med en 5800X3D och gör en del produktionsrelaterade uppgifter och känner att en hel del professionella program rört sig över till att bli mer och mer GPU-accelererade (Adobes svit exempelvis) och att CAD-mjukvara (Revit, Rhino osv) är singeltrådade på ett sätt som får spel att se ut som Cinebench i jämförelse. Ska jag sen rendera för dina arkitekturvisualiseringar så stödjer V-Ray Optix, och Blender både Optix och HiP. Ska jag sedan spela på min dator dessutom så..

9800X3D ser onekligen lockande ut. Samtidigt så är min nuvarande CPU snabb nog. Apples produkter är inte intressanta för mig. Jag föredrar att mina mjukvaror fungerar på min dator, inte att min dator fungerar för mina mjukvaror.

Rättade några fel. :)
Permalänk
Medlem

Vad är det som hänt med Swec? Attityden och påhoppen i den här tråden är oerhört trist att se.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Brukar man använda den inbyggda GPU-delen för spel i CPU:n som ämnet handlar om? Flytta till någon Apple-tråd med dina polare, ni är enormt tröttsamma och förstör forumet.

Nej vad som förstör forumet är när dess medlemmar inte får/vill diskutera för och nackdelar med olika teknik och spåna om vad olika testresultat innebär för framtiden utan istället vill tysta ner varandra.

Visa signatur

Ghost S1 || 13600k || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Moderator
Moderator

Även om man tycker det är mer konstruktivt att diskutera andra medlemmars förehavanden än trådens ämne så kan man göra även det förstnämnda på bättre eller sämre sätt. Blir det mest gnäll och andra otrevligheter som faller in under § 1 lägger man krokben för sig själv, då de som hellre diskuterar ämnet lätt tappar intresset om miljön är tråkig. Några inlägg som mest bidrog till att försämra miljön har därför raderats med en förhoppning om att vi slipper mer av den varan.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något, dags att kassera min 5900X om detta håller sig!

Någon som har koll på bra mobo med minst 4st NVMe slots, wifi och minst 8-9 USB på bakpanelen, 96/128GB 6000 MT/s RAM och bra AIO som borde passa fint? Har sneglat lite på MSI X870E Carbon som mobo, men är ganska lost på rätt RAM och AIO. Alla radiator-storlekar passar då jag kör på en öppen testbänk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Nu börjar det likna något, dags att kassera min 5900X om detta håller sig!

Någon som har koll på bra mobo med minst 4st NVMe slots, wifi och minst 8-9 USB på bakpanelen, 96/128GB 6000 MT/s RAM och bra AIO som borde passa fint? Har sneglat lite på MSI X870E Carbon som mobo, men är ganska lost på rätt RAM och AIO. Alla radiator-storlekar passar då jag kör på en öppen testbänk.

Du borde hitta något X670E kort billigt på BF kanske? Skillnaden är ju minimal mellan 670 och 870.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Du har inget på de som sitter med 2600K och väntar på att "snart" uppgradera när det släpps en "bra" CPU. ; )

Det krävs något bra mycket maffigare än en 9800x3D för att imponera på 2600K-gänget!
Det stundande 30-talet kanske får någon CPU värd namnet. Kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Det krävs något bra mycket maffigare än en 9800x3D för att imponera på 2600K-gänget!
Det stundande 30-talet kanske får någon CPU värd namnet. Kanske.

2600K? LoL det var länge sen, skapligt långsam jämfört med dagens, det positiva var att redan då fick jag upp den i 5.3GHz i Windows och enklare benchmarks vilket faktiskt var rätt imponerande. Ungefär som om man skulle nå 7GHz idag ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Vilken känslostorm och sidor av text och allt möjligt över RYKTEN. Dessa läckor kan mycket väl vara fabricerade.

Vi får se när riktiga tester kommer ut.

Yoshman älskar sina arm cpuer och det kan ju vara kul att se rykten om dessa också. Dessa kan mycket väl bli framtiden även inom spel och kan kanske på nytt tända OC årdran som sidans namn kom ifrån. Idag finns det inte ens OC test på nya cpuer.

Skulle vara kull att se vad en arm klarar på flytande helium.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vilken känslostorm och sidor av text och allt möjligt över RYKTEN. Dessa läckor kan mycket väl vara fabricerade.

Vi får se när riktiga tester kommer ut.

Yoshman älskar sina arm cpuer och det kan ju vara kul att se rykten om dessa också. Dessa kan mycket väl bli framtiden även inom spel och kan kanske på nytt tända OC årdran som sidans namn kom ifrån. Idag finns det inte ens OC test på nya cpuer.

Skulle vara kull att se vad en arm klarar på flytande helium.

Ett problem med Arm cpu:er är att Apple gör just nu de bästa och många har bestämda åsikter om just Apple vilket gör det svårt att diskutera.

Permalänk

Kanske lite offtopic men har jag förstått fel när flera säger att Arm inte kommer scala lika bra som x86 cpuer?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none