Internet försvinner flera gånger per dygn på ungefär på samma tider

Permalänk
Medlem

Internet försvinner flera gånger per dygn på ungefär på samma tider

Jag har haft problem i ca två veckor nu med att internet försvinner på ungefär samma tider. Jag har varit i kontakt med Bahnhof men dom kan inte se något fel eftersom internet fungerar när jag pratar med dom och dom ska kolla vidare på saken. Internet är genom fiber från stadsnätet och jag har en Tp-Link Archer AX73 som router. När internet försvinner så får man antingen vänta ut avbrottet som brukar vara ca 20-30 minuter långt eller logga in i routern och släppa IP adressen.

Jag körde en stund med PingPlotter och fick med ett avbrott och behöver lite hjälp med att tyda grafen om det är på min sida det är problem eller inte. Jag gissar på att 192.168.0.1 är routern och att nästa hopp är till fiberboxen, men det jag inte förstår riktigt är om hopp 2 har 100% packet loss betyder att felet är mellan routern och fiberboxen eller om det är innan fiberboxen som problemet ligger.

Permalänk

Utifrån bilden så ser det ut som att felet är hos internetleverantören.
Troligtvis har Bahnhof för dålig kapacitet i stadsnätet i och med att felet uppkommer runt sju-åttatiden då många drar i gång streamingen.
Det är inte första gången Bahnhof har dålig kapacitet i stadsnätet. Råkade själv ut för liknande problem för ett par år sedan och bytte då från Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Fiberboxen är troligen inte en layer-3-mojäng, så den syns antagligen inte i pingplotter.

Det verkar vara hopp två som är felaktigt, men du behöver jämföra med en dump i fungerande tillstånd för att säkerställa att den normalt svarar med ICMP.

Om man ska gissa baserat på IP-nummret så är hopp två en CG-NAT-burk och sådana kan mycket väl bli överbelastade vid hög trafik. Den måste hålla tillstånd för varje uppkoppling. Lite beroende på hur pingplotter är implementerat och inställt så behöver ett avbrott där inte nödvändigtvis innebära att pågående uppkopplingar i andra applikationer genast bryts. Beroende på hur CG-NAT-burken är implementerad så kan pingplotter orsaka avbrottet och sabba för dina övriga applikationer.

Verifiera att du sitter bakom CG-NAT. En workaround kan vara att begära publik IPv4 eller se till att du använder IPv6 om det finns tillgängligt. Då kommer du runt eventuell resursbrist i hopp två.

Edit: När du släpper IP-adressen dödar du antagligen alla uppkopplingar. Om du får en ny IP så får du antagligen en ny tilldelning av resurser i CG-NAT-burken. Om det då omedelbart börjar fungera så skulle det kunna tyda på att det inte finns en global brist på resurser, utan att det är du som gör slut på de resurser som tilldelats ditt IP. Workaroundem är samma som ovan eller att lista ut vad som skapar uppkopplingar och eliminera detta.

Permalänk
Medlem

Skulle säga samma som ovan. Kontaka Banhof för att få ett Publikt IP av dem istället för CG-NAT.

Permalänk

Har svårt att se vad ett publikt IP skulle hjälpa om internetleverantören har kapacitetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

Har svårt att se vad ett publikt IP skulle hjälpa om internetleverantören har kapacitetsproblem.

Inte lösa dirket kanske utan mer för att ta reda på vart problemet kan ligga.

Permalänk
Medlem

inte bara routern som klipper pga för varm? känn lite på den, är den "het" så kan det troligen också vara en orsak.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Bahnhof är kända för att översälja abonnemang och inte se till att ha tillräckligt med kapacitet.
Det finns flera trådar här på Sweclockers om det och ofta är det problem på kvällarna då många streamar.
Vi var ett gäng som hade liknande problem för ett par år sedan
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1441076-bahnhof-kapaci...

Permalänk
Medlem

Jag har testat att köra datorn direkt kopplat i fiberboxen under helgen och internet har försvunnit lika ofta så det är troligtvis på Bahnhofsa sida som det är problem. Jag har bett dom om publikt Ip så får vi se om det hjälper.