Behov av att uppgradera grafikkort eller allt?

Permalänk
Medlem

Behov av att uppgradera grafikkort eller allt?

Jag spelar sällan grafikkort krävande spel.
Senaste året har jag mest spelat LOL/TFT, Stellaris, Project Zomboid, Dayz, Rimworld, Squad 44, Football Manager etc.
Vilket inte har varit något problem med anpassade settings.

Nu på sistone laggar det rejält för mig i SQUAD 44, till en nivå att det blir svårt att träffa motståndarna.
Jag har läst om att spelet är dåligt optimerat och testat olika guider för att få till en ok grafik samtidigt som det inte laggar.
Tyvärr så landar jag i att spela med så dålig grafik att spelet ser ut som skit och att man helt tappar känslan eller så laggar det.

Önskar tips och råd om ett bättre grafikkort skulle lösa problemet eller är hela riggen är för dålig.

Vad jag har finns i signaturen nedan.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

När jag kollar systemrekommendationerna för spelet så lever ju din rigg upp till detta med råge med dina 8 fysiska kärnor (6 rekommenderas), 16GB RAM (16 GB rekommenderat) och RTX 2060 (GTX 1070 rekommenderat). Spelet är ju lite äldre och har inga ray tracing-funktioner som kan tynga ner, men det finns gott om inställningar och bland annat stöd för DLSS vilket kan göra stor skillnad.

Har du kollat in den här optimeringsguiden? Är DLSS aktiverat och satt till "Optimize"? Har du testat att justera FPS-gränsen ner mot säg 50-60FPS?
https://www.youtube.com/watch?v=kqRmPuSWHvI

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenke:

Jag spelar sällan grafikkort krävande spel.
Senaste året har jag mest spelat LOL/TFT, Stellaris, Project Zomboid, Dayz, Rimworld, Squad 44, Football Manager etc.
Vilket inte har varit något problem med anpassade settings.

Nu på sistone laggar det rejält för mig i SQUAD 44, till en nivå att det blir svårt att träffa motståndarna.
Jag har läst om att spelet är dåligt optimerat och testat olika guider för att få till en ok grafik samtidigt som det inte laggar.
Tyvärr så landar jag i att spela med så dålig grafik att spelet ser ut som skit och att man helt tappar känslan eller så laggar det.

Önskar tips och råd om ett bättre grafikkort skulle lösa problemet eller är hela riggen är för dålig.

Vad jag har finns i signaturen nedan.

Uppgraderar du grafikkort, köper en 5700X3D(glöm inte att uppdatera bios innan) och möjligtvis 32GB RAM då 16GB börjar bli på gränsen så har du en schysst burk sen...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Ser inte så illa ut. Men det första jag tänker på om en uppgradering ska göras är nog grafikkortet, som endast har 6GB minne. Men det beror det ju givetvis på vilken upplösning, vilka inställningar man spelar med och vilka spel man spelar bl.a. Det är inte säkert det behövs, men det är nog vad jag hade börjat titta på, personligen iallafall.

Som Pitr- skriver så kan det ju handla om optimering i inställningarna också. Du kanske kör med nån inställning ställd ganska högt så att t.ex. minnet på grafikkortet inte riktigt räcker till. Jag bara spånar här, men det kanske är värt att kolla upp iallafall.