21 årig tjej som blev uppsagd fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

där man blir kränkt och att det känns som att ingen hör en alls.

Ta kontakt med en arbetsrättsjurist. Det brukar vara kostnadsfritt att få en inledande bedömning. Om det är nåt de bedömer är möjligt att gå vidare med leder de dig till hur man söker om rättshjälp och du kan ha rättsskydd mm i hemförsökring, men sånt bör juristfirman kunna visa dig hur det funkar och eventuella kostnader utanför det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Ta kontakt med en arbetsrättsjurist. Det brukar vara kostnadsfritt att få en inledande bedömning.

Det har dock funnits en del lurendrejare inom den arbetsrättsliga nischen, så det gäller att inte bli blåst och hamna i skuld.

Permalänk
Medlem

Har du kontaktat facket om frågan?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

gäller att inte bli blåst och hamna i skuld.

Det finns nog skojare i alla branscher, kan inte komma på nån där det inte finns, så välj de välrenommerade.

Permalänk

En provanställd får självklart inte sägas upp av vilken anledning som helst, det finns företag som har blivit fällda för detta. Däremot behöver företaget inte ange orsak och det blir då mer komplicerad bevisbörda på att uppsäggningen tex var pga diskriminering.

Fråga hjälp på teknukforum om såna hära frågor. Facket i sin sida kan man prata med oavsett om man är medlem eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag vet hur det känns för själv jobbat med kundservice på bolag som inte var bra. En chef var borta för anklagelser om våldtäkt mot anställd men han fick ändå komma tillbaka. Han sparkades sedan för han snodde pengar från företaget för droger.

Arbetsförhållandena var sjukt oseriösa. Men det var mitt första heltidsjobb. Jag var sjuk ofta för bara tanken att åka till jobbet kunde få mig att spy. Arbetsgivaren hade nästan hela min lön som bidrag av arbetsförmedlingen för att jag skulle ha extra stöd för min autism men något sådant stöd sakandes helt. Kan skriva en bok om hur oseriöst det var. Folk hamnade i fängelse för skattefiffel, TV var där och försökte filma kontoret. Vi var på 7 kontor under 4 år och vi fick reda på vi skulle flytta oftast samma dag. Oftast för hyran inte var betald och vi behövde kasta in det viktigaste i bil och åka därifrån i sista minuten.

I efterhand är det lätt att säga att man inte skulle varit där så länge. Jag var där längst av alla och bara när företaget sattes i konkurs för att arbetsförmedlingen hotade dra in bidrag pga vi var underbetalda och jobbade obetald övertid och allt möjligt och jag tvingades hitta nytt så insåg man att det var nog bra att slippa det där.

Jag tänker samma sak för dig. Om det nu var så dåligt så lika bra att slippa det och försök hitta något bättre. Det finns oseriösa arbetsgivare som inte har problem att utnyttja någon och manipulera och få en att kännas som ingen annan skulle vilja ha en någonsin så man ska vara glad för att man får något överhuvudtaget.

Har man inte varit med om det så är det svårt för folk att förstå. Att sådant händer i Sverige men det gör det. Jag minns inte ens alla namn som bolaget hade under de 4 åren. Vi bytte hela tiden för kunderna var så arga och det var så många anmälningar och skriverier i lokaltidningen. Målvakter för komma under näringsförbud mm. Finns mycket mer att säga och den tiden är som ett stort trauma för mig.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du inte ödslar mer tid på detta. Det du gör nu är att gräva din grop djupare. Inget företag i världen kommer ge dig en anställning igen om du håller på att bråka på detta sättet. Tänkt när nästa arbetsgivare ringer upp detta företag för att få omdöme om dig...

Livet är inte rättvist, vänj dig vid det istället.

Permalänk
Bildexpert

Kan givetvis ha sympati för TS och förstår att kollegorna har betett sig svinigt, men som fler har varit inne på: Släpp det och gå vidare.

Du kunde ha sagt till HR eller någon chef när det kändes fel istället för att sjukskriva dig och komma försent på löpande band. Folk är inga tankeläsare. Det är rätt tänkt av dig att sätta ditt egna mående i första hand, men det blir också fel agerat av dig dessvärre (baserat på hur du beskriver det hela).

Sedan tror jag inte att det är en jättebra idé att skriva ut företagets namn i huvudinlägget...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

Hejsan!

Jag har nyligen för 1 månad sedan blivit uppsagd från mitt jobb på ett företag som heter XXXXXX, det är ett företag som hanterar fiber. Jag jobbade som kundtjänst arbetare och blev uppsagd på grund av att jag kom sent och var sjuk för många gånger.

Innan ni säger "Ja men då ska du ju dra?" Så vill jag att ni läser allting.

På min arbetsplats så blev jag otroligt dåligt behandlad, mina kollegor kunde tvinga mig till att försöka gå med och dricka alkohol vilket gjorde mig otroligt obekväm, Jag fick aldrig ha en talan i hur saker och ting kan förbättras, min rast och lunch blev flera gånger påverkad av att min teamleader sa att jag ska sitta över, Min ena kollega började kritisera mitt sex liv och jag kände mig inte trygg längre.

Därför tog jag ut så mycket sjuk dagar och kom sent för jag mådde så otroligt dåligt på detta jobb.

Men det verkar som att detta företaget inte tog det seriöst att jag blev mobbad och nedbruten på detta företag och valde då att säga upp mig från min provanställning efter 6 månader.

Dock så fick jag aldrig det skriftligt på papper att jag är uppsagd, Jag pluggar inom HR och har läst väldigt mycket om LAS att man behöver ha det skriftligt för att ens kunna bli uppsagd... detta har gett mig otroligt mycket stress och ångest och jag undrar vad man bör göra nu.

Tyvärr var jag inte med i Facket när jag jobbade här för att jag har aldrig sett att det var nödvändigt, självklart så biter realiteten en i röven ibland...

hjälp mig snälla, jag håller på att bli helt galen av allt detta.

Tyvärr så är detta helt normalt. Under en provanställning har du inget anställningsskydd och har ingen nytta av facket.

Till nästa gång, dela inte med dig av information som är personlig som exempelvis ditt sexliv. Att komma i tid när man arbetar i kundtjänst är självklart viktigt. Det låter som en kass arbetsplats du inte trivdes på.

En 21:åring som kommer in helt ny på en arbetsplats och kommer med förbättringsförslag första månaderna kan vara provocerande för många, även om du tycker att det är genomtänkta förslag kan det vara vettigt att vänta med förbättringsförslagen till man jobbat minst ett år, det gäller oavsett hur gammal man är. Människan är av naturen konservativ och många ogillar förändringar oavsett hur bra de är. Vill du få saker förändrade får man ibland låta de mest förändringsrädda komma på själva hur det skulle vara en fördel med att ändra något, list och diplomati är viktiga redskap på en arbetsplats.

Jag har jobbat över tio år på samma ställe och möter ofta en vägg av motstånd om jag bara föreslår en förändring utan att först diskutera igenom anledningar till varför det ser ut som det gör innan, kanske har någon skapat en rutin jag tycker är helt kass men av en anledning jag inte känner till, dels riskerar jag att trampa personen på tårna och dessutom kanske jag inte har all information.

Ovanpå detta måste du kämpa mot sexism, vilket jag slipper, trist och jag har ingen lösning på det eftersom min upplevelse är att kvinnor kan vara minst lika misogyna som män.

Lycka till i framtiden och lägg detta bakom dig snarast.

Vi plockar bort företagsnamnet. - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

Hejsan!

Jag har nyligen för 1 månad sedan blivit uppsagd från mitt jobb på ett företag som heter XXXXXX, det är ett företag som hanterar fiber. Jag jobbade som kundtjänst arbetare och blev uppsagd på grund av att jag kom sent och var sjuk för många gånger.

På min arbetsplats så blev jag otroligt dåligt behandlad, mina kollegor kunde tvinga mig till att försöka gå med och dricka alkohol vilket gjorde mig otroligt obekväm, Jag fick aldrig ha en talan i hur saker och ting kan förbättras, min rast och lunch blev flera gånger påverkad av att min teamleader sa att jag ska sitta över, Min ena kollega började kritisera mitt sex liv och jag kände mig inte trygg längre.

Därför tog jag ut så mycket sjuk dagar och kom sent för jag mådde så otroligt dåligt på detta jobb.

Men det verkar som att detta företaget inte tog det seriöst att jag blev mobbad och nedbruten på detta företag och valde då att säga upp mig från min provanställning efter 6 månader.

Dock så fick jag aldrig det skriftligt på papper att jag är uppsagd, Jag pluggar inom HR och har läst väldigt mycket om LAS att man behöver ha det skriftligt för att ens kunna bli uppsagd... detta har gett mig otroligt mycket stress och ångest och jag undrar vad man bör göra nu.

Tyvärr var jag inte med i Facket när jag jobbade här för att jag har aldrig sett att det var nödvändigt, självklart så biter realiteten en i röven ibland...

Finns inget som hindrar att du faktiskt blir facklig medlem och fortsätter att vara det. är du det så kan du ju få hjälp. Men som vanligt beror hjälpen man får vilken individ man fått tag på så här gäller det att stå på sig. Skiter den förta i dig så ring nästa. Du kanske förstår nu att man inte har nått alls att förlora på att vara medlem och bara hålla sig till företag som tecknat kollektivavtal. På det sättet slipper man dom värsta lirarna samtidigt som man får med sig en rad mer försäkringar. Jag själv fick ut 16 lax när jag var sjukskriven nu senast och det i själv betalar avgiften många år bakåt. Fick också hjälp rakt av när A-kassan tvekade om arbetad tid räckte eller inte vilket den gjorde med flera månader men folket där kunde inte alls deras egen regler. Jag har alltså tjänat mångfalt på att vara medlem.

När det gäller din anställningen så är det inte mycket att göra åt. Vem som helst kan riva kontraktet både du och arbetsgivare. Bäst för dig är att snabbt söka nytt jobb om du kan. Du har så klart rätt att vara ledig om du träffar ny arbetsgivare.

När det gäller hur du blivit behandlad. Här finns det massor att bita i för facket om du blir medlem och hör av dig dit.

jag råder dig att om du har jobbet kvar, dokumentera allt tid och datum framöver och spela in det. lyckas du spela in någon så att det bekräftas vad som hänt då har du dom så att säga.

Fundera också bakåt när saker hänt och dokumentera det också, vet att det kan bli mycket men välj det värsta. Vet du inte exakt när saker hänt så skiver du inte datum för var personen bevisligen borta den dan då kommer du framstå som en lögnare.

Förövrigt tycker jag att man inte ska ge sig in i privata diskussioner på jobbet. Säg inte så mycket Håll det professionellt, håll relationer borta.. Dit svar direkt kan vara att det inte angår någon. man får allt vara lite beredd på att nån halvspykopat kommer göra allt bakom ryggen på dig. man kan fråga sig vad nån tjänar på det. Där kommer du nyutbildad och kan mycket nytt och där står nån äldre kollega som inte vill lära nytt och du kommer lära dig allt det personen gör och efter det så är du ett hot mot den personens jobb.

Så kan det bli om man försöker se saker ur andra perspektiv.

Egentligen tycker jag på din beskrivning det låter lite (grabbigt) om jag gissar lite, som att du är den nya unga söta kollegan som några grabbar ville tävla om att få på rygg kanske. Varför ville dom få med dig ut och få i dig alkohol ? Det kallas ju för musöppnare. Det skulle vara ganska intressant om du kollar vilka som har partner och tar kontakt med partnern deras men gör allt det efter facket fått mala på.

Hur som dokumentera och ta kontakt med facket.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det står ju i länken du själv precis länkat till:
"En uppsägning ska alltid vara skriftlig och överlämnas till dig personligen."
"Säger arbetsgivaren upp dig muntligen - begär att få skriftligt besked."

Så nej, det går inte "utmärkt" att ge det muntligen endast, inte ens enligt den länk du själv använt.

Du citerade första och tredje meningen, men den andra säger ju:

Citat:

Observera att en muntlig uppsägning är giltig, även om den är formellt felaktig.

Så länken säger ju de facto att muntliga uppsägningar är giltiga, även om de formellt ska vara en skriftlig uppsägning...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mithras:

Det står ju i länken du själv precis länkat till:
"En uppsägning ska alltid vara skriftlig och överlämnas till dig personligen."
"Säger arbetsgivaren upp dig muntligen - begär att få skriftligt besked."

Så nej, det går inte "utmärkt" att ge det muntligen endast, inte ens enligt den länk du själv använt.

Meningen du hoppade över att citera i länken säger "Observera att en muntlig uppsägning är giltig, även om den är formellt felaktig."

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Meningen du hoppade över att citera i länken säger "Observera att en muntlig uppsägning är giltig, även om den är formellt felaktig."

Som allt muntligt så beror det på parternas stans till varandra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

Hejsan, har sett att vissa undrar angående vad jag vill komma med detta eller om jag sa upp mig etc.
Nej jag sa inte upp mig, det är då min arbetsgivare som sa upp mig.

Vad jag vill komma med detta är då att jag har blivit uppsagd UTAN skrifligt papper, Enligt LAS så måste man ha det skrifligt, jag undrar då om min uppsägning fortfarande ens gäller? För man kan kräva skadestånd etc om man inte får det på papper att man är "avskedad/uppsagd"

hoppas detta tydliggör lite mer

Varför skapa ett konto på ett dator/internet forum för att ställa frågan här när det typ inte rör denna typ av verksamhet? Är det inte bättre att ställa det till typ lawline eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så länge det handlar om en provanställning så tror jag inte att arbetsgivaren behöver ha några särskilda skäl för uppsägning.

Om inte arbetsgivaren ger en skriftligt uppsägning minst en månad (kan också vara ändrat till 14 dagar) innan provanställningen går ut, då blir man in auto fast anställd

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Om inte arbetsgivaren ger en skriftligt uppsägning minst en månad (kan också vara ändrat till 14 dagar) innan provanställningen går ut, då blir man in auto fast anställd

Beror helt på vad som står i anställningskontraktet du skrev på inför provanställningen (om det står något nämnt dvs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessi142:

Hejsan!

Hej. Vill först säga , så trist och höra det du har blivit utsatt för både från kollegor och arbetsgivare USCHH..

Har du inte fått en en skriftlig uppsägning 14 dag till 1 månad innan provanställningen går ut blir du fast anställd in auto..så med det du beskriver så är du då fast anställd, hur länge sen är den sen det hände, vs senast du var på jobbet efter du fick den muntliga uppsägningen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Då går det ju inte "utmärkt" att ge det om det är formellt felaktig.....

Att något är giltigt innebär inte att det är ett utmärkt sätt att göra något på. Vilket är varför samma länk uttryckligen uppmanar att få det i skrift.

På samma sätt som att en muntlig uppsägning på dagen faktiskt är giltig, men kan sätta arbetsgivaren i skadeståndsskyldighet då man ska få beskedet 2 veckor innan uppsägningsdatum, så är en muntlig uppsägning inte en utmärkt eller smart sak att göra. Som arbetstagare kan man bestrida det ganska duktigt och hävda att man aldrig fått uppsägningen. Ganska roliga och dramatiska ärenden kan och har uppstått kring dessa frågor av folk som orkat ta fighterna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du citerade första och tredje meningen, men den andra säger ju:
Så länken säger ju de facto att muntliga uppsägningar är giltiga, även om de formellt ska vara en skriftlig uppsägning...

Att något är formellt giltigt innebär inte att det "fungerar utmärkt" eller är bara att rycka på axlarna på.

På samma sätt som att en muntlig uppsägning på dagen faktiskt är giltig, men kan sätta arbetsgivaren i skadeståndsskyldighet då man ska få beskedet 2 veckor innan uppsägningsdatum.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Moderator
Moderator

På TS begäran har jag plockat bort företagets namn ur tråden, hojta gärna till om jag missat någonstans.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att något är formellt giltigt innebär inte att det "fungerar utmärkt" eller är bara att rycka på axlarna på.

På samma sätt som att en muntlig uppsägning på dagen faktiskt är giltig, men kan sätta arbetsgivaren i skadeståndsskyldighet då man ska få beskedet 2 veckor innan uppsägningsdatum.

Det är väl en definitionsfråga. Det du nämner om skadestånd gäller ju oavsett om det är en skriftlig eller muntlig uppsägning, så det förändrar inte saken i praktiken, utan bara hur pass lätt något är att bevisa. Men absolut, den anställde kan ljuga och säga att denne inte informerats om uppsägningen. Men man kan definitivt inte kliva in i en rättssal och säga att man "bara fått uppsägningen muntligt", och på den grunden hoppas att man ska få skadestånd eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror inte att trådstartaren är vad "hon" hävdar:
-Tråden skapad en minut efter att användaren skapades, inte aktiv sedan dess.
-både användarnamnet och rubriken skriker "ung tjej i nöd", vilket direkt är misstänksamt.

Men jag kan ju ha fel såklart.

Konto skapat 2024-10, med en tråd, mycket märklig och osammanhängande trådstart. Totalt tre inlägg i skrivande stund. Du har defintivt fog för ditt påstående.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Konto skapat 2024-10, med en tråd, mycket märklig och osammanhängande trådstart. Totalt tre inlägg i skrivande stund. Du har defintivt fog för ditt påstående.

Så vad tror du det är för "person" och vad syftet är med tråden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Så vad tror du det är för "person" och vad syftet är med tråden ?

1. Snyfthistoria - jätteviktigt att poängtera i trådrubriken att man är ung tjej
2. Vänta på PM där vänlig person undrar om dom kan hjälpa till
3. Berätta att man mår JeTe DåLiT och skulle behöva låna pengar för att klara hyran.

Nåt sånt kanske?

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Tråd finns på Familjeliv också...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tessi142:

Hejsan!

Jag har nyligen för 1 månad sedan blivit uppsagd från mitt jobb på ett företag som heter XXXXX. Jag jobbade som kundtjänst arbetare och blev uppsagd på grund av att jag kom sent och var sjuk för många gånger.

Om det inte finns något kollektivavtal så kan en provanställning avbrytas på dagen. Anledning behöver inte ges och beskedet kan mycket väl vara muntligt. Man får skilja på vad som är rekommenderat och vad som är möjligt. Det är konstigt att detta inte framgått av din utbildning om ni nu läst om LAS tex.

Sedan finns det en hel del andra frågor i ditt mail. Negativ särbehandling, tveksam möjlighet till rast osv.
Eftersom du bara haft en provanställning så föreslår jag att du tar detta som en läroresa och släpper det. Företaget verkar inte vara en arbetsplats där man vill vara ändå. Tråkigt, men striden kommer också att få dig att må dåligt, och det är tveksamt om det skulle leda till något över huvud taget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En provanställning gäller i 6 månader, väljer företaget att inte förlänga dig = arbetslös.

En provanställning har företaget rätt att säga upp dig muntligt.

Däremot är det väldigt svårt för ett företag att säga upp någon som går på 6 månaders provanställning utan giltigt skäl under den perioden.

Och du som arbetstagare har rätt att avsluta din anställning samma dag, har gjort detta flertals gånger när jag arbetat genom bemanningsbolag och blivit illa behandlad, skit ska skit ha

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tycker tråden spårar lite, har arbetsgivaren meddelat innan prövotiden upphör att TS inte får fortsätta anställningen så har de gjort formellt rätt enligt lagen. Anställningen har inte gått över till tillsvidare, utan då måste du ha jobbat mer än sex månader. Det är ingen uppsägning om du gick vid prövotidens slut, anställningen har inte avbrutits (i förtid) i så fall.

TS ska söka nytt jobb om de frågar vad de ska göra nu.

Vad ni gör utanför arbetstid med kollegorna har inte arbetsgivaren något att göra med, men nog kan man gå på AW eller umgås utanför jobbet utan att dricka alkohol. Upplevs något fel på jobbet/under arbetstid ta det med HR.

Det finns fall som gått till arbetsdomstolen, det finns inget skadestånd att hämta om prövotiden har gått ut utan då skulle du behöva visa på att du jobbat mer än 6 månader eller att du blev uppsagd i förtid under prövotiden.

Har du meddelat muntligt att du inte vill fortsätta efter prövotiden gäller också detta. Inget nytt kontrakt, ingen anställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Däremot är det väldigt svårt för ett företag att säga upp någon som går på 6 månaders provanställning utan giltigt skäl under den perioden.

Kan du utveckla det där? Dom kan ju avsluta provanställningen när dom vill utan nån som helst anledning.
Bara tack o hej.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros