Tips från er proffs, windowslicens när man byter dator?

Permalänk
Medlem

Tips från er proffs, windowslicens när man byter dator?

Hejsan

Tänkte fråga er proffs vad man ska tänka på när man köper ny dator och tips kring windowslicenser.
Jag har i scenariot tre datorer.

1. Sonens dator med en på sonen aktiverad pro licens.
2. En taurusdator från Inet med en OEM licens aktiverad på mig.
3. Vi kan säga nyköpt dator, är i pipeline, kommer köpa och låta Inet bygga åt mig och jag kommer handla windows genom dem. Har jag rätt i att jag inte kan flytta OEM-licens från dator 2 till nyköpt dator 3?

Sonen kommer att ta över min Taurus-dator (dator 2), vad behöver jag göra för att kunna använda hans PRO-licens på den datorn? Är det bara att installera om Win och knappa in nyckeln, eller är det något annat jag behöver tänka på?

När jag får hem min nyköpta dator (dator 3), vad behöver jag göra då? Måste jag logga ut/avregistrera dator 2 från mitt windowskonto på något sätt? Eller kan jag bara starta upp nyinköpt dator 3 och logga in mitt win-konto på den och tuta och köra?

Stort tack på förhand.

Permalänk
Medlem

github

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Lyrre:

Hejsan

Tänkte fråga er proffs vad man ska tänka på när man köper ny dator och tips kring windowslicenser.

3. Vi kan säga nyköpt dator, är i pipeline, kommer köpa och låta Inet bygga åt mig och jag kommer handla windows genom dem. Har jag rätt i att jag inte kan flytta OEM-licens från dator 2 till nyköpt dator 3?

Sonen kommer att ta över min Taurus-dator (dator 2), vad behöver jag göra för att kunna använda hans PRO-licens på den datorn? Är det bara att installera om Win och knappa in nyckeln, eller är det något annat jag behöver tänka på?

När jag får hem min nyköpta dator (dator 3), vad behöver jag göra då? Måste jag logga ut/avregistrera dator 2 från mitt windowskonto på något sätt? Eller kan jag bara starta upp nyinköpt dator 3 och logga in mitt win-konto på den och tuta och köra?

Stort tack på förhand.

OEM licenser är inte flyttbara alls de låses till hårdvarans ID så för stora ändringar i hårdvara kommer ändra ID´t på den och inte längre vara samma dator och där med är nyckeln ej längre kompatibel.

vill du ha en flyttbar licens så är det en retail licens du ska ha då är den inte låst till en specifik hårdvara utan bara begränsad till licensens max antal samtidiga aktiveringar och kan avregistreras och flyttas till annan hårdvara som man känner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

OEM licenser är inte flyttbara alls de låses till hårdvarans ID så för stora ändringar i hårdvara kommer ändra ID´t på den och inte längre vara samma dator och där med är nyckeln ej längre kompatibel.

vill du ha en flyttbar licens så är det en retail licens du ska ha då är den inte låst till en specifik hårdvara utan bara begränsad till licensens max antal samtidiga aktiveringar och kan avregistreras och flyttas till annan hårdvara som man känner.

Jag kör fortfarande på min oem license från komplett från 2004 😊3 datorer senare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Du lär ju formattera din gamla dator när sonen tar över den. O låtan honom flytta sina grejer han hade på sin gamla dator till sin nya.
O Pro licensen lär ju bara vara o knappa in i sonens nya dator så ska det bli pro av den.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kör fortfarande på min oem license från komplett från 2004 😊3 datorer senare

vad blir det, Windows XP?

Ja OEM licenserna för XP verkar inte varit så nogräknade körde också min oem licens för XP på flera olika datorer utan minsta krångel med aktivering.

så visst kan det gå men min erfarenhet är att nyare windows versioner är ganska kinkiga med aktiveringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad blir det, Windows XP?

Ja OEM licenserna för XP verkar inte varit så nogräknade körde också min oem licens för XP på flera olika datorer utan minsta krångel med aktivering.

så visst kan det gå men min erfarenhet är att nyare windows versioner är ganska kinkiga med aktiveringen.

Windows 7, som sen uppgraderades gratis till Windows 10

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Hejsan

Stort tack på förhand.

Sen kan man köra gratis Windows utan möjlighet med att byta backgrund eller så finns grå zons nycklar för 100kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Win 7 släpptes 2009.
Så det va inte 2004 du köpte den.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Hejsan

Stort tack på förhand.

Du kan återaktivera Windows i båda datorerna om du först kopplar datorerna tillsammans med licensen till ett Microsoftkonto.
När det är gjort ansluter du den datorn som skall aktiveras med licensen till det konto som kopplades till moderkortet.

Gör således som så,

1. Koppla sonens dator till ett Micorosoftkonto där licensen för Windows Pro lagras.
2. Koppla Taurusdatorns licens på samma sätt till ett Microsoftkonto för Windows OEM.
3. När du fått din nya dator ansluter du den till det konto som är kopplat till Taurusdatorn och kopplar licensen till den nya datorn genom att bekräfta hårdvarubytet.
4. Nästa steg gör du samma sak med Taurusdator, kopplar Taurusdatorn till Microsoftkontot som ät kopplat till sonens dator och bekräftar hårdvarubytet.

Windows skall därmed bli aktiverat på de två datorerna som du önskar.

Jag har gjort detta flera gånger, återaktiverat Windows i datorer, där hårdvaran bytts ut. Det gäller i första hand moderkortsbyten som detta behövs. Du kan läsa mer om det på Microsofts egna sida:

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/%C3%A5teraktivera...

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla, känns som man har mer kött på benen nu inför köp. 👍☺️

Permalänk

Som nedan säger. 2009.

Skrivet av Mullvaden83:

Win 7 släpptes 2009.
Så det va inte 2004 du köpte den.

Velade faktiskt om det var vista möjligen han menade. Men såg att det inte kom förrän 2007

Visa signatur