Anmäl dig till Roborock Challenge!

Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med Tele2 egentligen?

De vill ju tvunget byta mediaomvandlaren. Men om jag då 24 mån senare vill byta till t.ex. Telia, måste jag betala något särskilt? Kommer Telia och sätter dit en annan kostnadsfritt så att man kommer tillbaka till Öppen fiber?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

De vill ju tvunget byta mediaomvandlaren. Men om jag då 24 mån senare vill byta till t.ex. Telia, måste jag betala något särskilt? Kommer Telia och sätter dit en annan kostnadsfritt så att man kommer tillbaka till Öppen fiber?

Tror de skickar nätägaren att byta, so gjorde bahnhof när min slutade funka för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vid ett fiberoperatörsbyte byter fiberleverantören hårdvaran i huset för att kunna leverera sina tjänster.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

De kan INTE ändra priset under pågående avtal när du bundit dig, utan bara från det datum din bindningstid går ut.

Som sagt, bara att läsa avtalet.

Inte sett någon av de stora som inte har det, Telia är de som är bäst sett från vår sida, tror det egentligen bara var för politiska beslut och de meddelar 30 dagar innan höjning. Bahnhof, å andra sidan, har massor av skäl som ger dem rätt att göra det, och de ger sig även rätten att, pga vissa skäl, höja direkt utan att meddela kunden 30 dagar i förväg, tror dock att den biten bara gällade obundna avtal, har inte precis lust att läsa om deras avtal.

Men, att det finns i avtalet innebär ju inte att de kommer göra det, bara att de tar sig rätten.

Som exempel, Telenor, som har gett sig den rätten, har meddelat (månader i förväg) att de höjer avgiften en hel del först när mitt bundna avtal går ut, men då skall jag ändå byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kostanden för att byta tillbaka efter att man låst sig till Bahnhofs villafiber är vad jag minns 2 700kr. Poängen är att Bahnhof och Tele2 bjuder på kostnaden för att låsa dig till att bara kunna använda dig till deras nät, eftersom Öppen fiber är öppet och inte garanterar att du väljer Telia, så kommer ju inte Telia göra det jobbet gratis.

Så, det sannolika är att det kommer kosta dig 2 700kr, men jag kan ju minnas fel, bäst att kontakta Telia först och fråga.

Permalänk
Medlem

Har haft bundet 1000/1000 via Bahnhof för 299:-/mån och lyckades igår förhandla om till ytterligare 2 år bundet samma pris och hastighet så kan ju vara värt något om någon funderar på att byta.

Permalänk
Skrivet av johanb78:

Har haft bundet 1000/1000 via Bahnhof för 299:-/mån och lyckades igår förhandla om till ytterligare 2 år bundet samma pris och hastighet så kan ju vara värt något om någon funderar på att byta.

Låter nästan för bra för att vara sant. Bahnhof är kända för att vara svåra. Grattis.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Var det ursprungligen kampanjpris? Låter ju helt galet, listpriset här i Värmland är liksom 790kr/mån för 1000/1000

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Det var det säkert men måste säkert varit minst 4 år sedan, och sen dess kunnat binda om när det löpt ut när jag ringt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

200 kr per månad är en bra rabatt tycker jag. Däremot är det ordinarie priset uselt och gör priset även efter rabatt ointressant.

Du får ingen rabatt på 200kr.

Du kan få tag på en PS5 för 5 450kr i dag. Utslaget på 24 månader så blir det 227kr/mån.

Säg att du bara kan få tag på 500/500 för 500 kr/månad under årets och nästa BF, då blir den totala månadskostnaden över 24 månader, 727kr/mån,
då blir "rabatten" 28 kr/månad.
Om du istället får tag på det för 400kr/månad så blir det ingen rabatt, utan en förlust på 72kr/månad.
Och om du betalar vad jag betalade de senaste året, dvs 349kr/månad, så blir förlusten hela 123kr i månaden.

Men, om du inte har råd att betala 5 450kr för en PS5 Slim Digital idag, så kanske det är en fördel av få den på "avbetalning" över då 24 månader.

Edit: räknade lite fel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Var det ursprungligen kampanjpris? Låter ju helt galet, listpriset här i Värmland är liksom 790kr/mån för 1000/1000

Handlar det om stadsnät kan man inte jämföra rakt av på det sättet.

Det hade ju varit fint om man lagstadgade om att respektive del av det totala priset behövde specificeras så att avgiften till stadsnätet etc. framgick tydligare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Så upp abonnemanget hos Telenor 500/500 för 349 som löper ut 01.12. De hade inget liknande att erbjuda och vill att jag skulle sänka hastigheten till 100/100 ...
Hoppas det kommer andra erbjudanden närmare Black Friday, men jag är rädd att det är slut på det roliga. Telia hade inte det förra året och nu kanske Telenor slutar med det också.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu inför BF - är det fler aktörer än Tele2 som propsar på att man ska byta mediaomvandlare?
Sitter f n i Öppenfiber med Felia som ISP (som är uppsagd lagom till BF)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

Så upp abonnemanget hos Telenor 500/500 för 349 som löper ut 01.12. De hade inget liknande att erbjuda och vill att jag skulle sänka hastigheten till 100/100 ...
Hoppas det kommer andra erbjudanden närmare Black Friday, men jag är rädd att det är slut på det roliga. Telia hade inte det förra året och nu kanske Telenor slutar med det också.

Telia hade det förra året, för nya kunder, förändrigen var att de inte lät gamla kunder få det nya priset. Alltså så blir det att hoppa mellan ett flertal olika företag, inget större problem.

Edit: eventuella erbjudanden kommer ju inte förrän BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Telia hade det förra året, för nya kunder, förändrigen var att de inte lät gamla kunder få det nya priset. Alltså så blir det att hoppa mellan ett flertal olika företag, inget större problem.

Edit: eventuella erbjudanden kommer ju inte förrän BF.

Jag fick Telia att förlänga förra året så helt omöjligt var det inte, men de var rätt sega.

Nu vetifasen vad jag ska göra i år. Tele2 ger 600/600 för 379kr, men då måste man ju som sagt byta mediaomvandlaren.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Lyckades också att förlänga förra året med Telia dock med reducerad hastighet 250/250. Kommer inte tjata i år utan hoppar av Telia och byter till den med bäst erbjudande.

Permalänk
Medlem

Jag ser det inte som att lyckas när de ville halvera hastigheten till typ samma pris. Jag bytte operatör.
500/500 för 299. Får se hur hård fight det blir i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag ser det inte som att lyckas när de ville halvera hastigheten till typ samma pris. Jag bytte operatör.
500/500 för 299. Får se hur hård fight det blir i år.

Ja det har du rätt i, de sänkte till 250. Nu spelade det ingen roll alls för mig personligen iofs, så jag tänkte inte på det.

Men är det lönt att strula med att byta till Tele2 tro? 379kr för 600/600 i 24 mån.

Visa signatur

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Hulle:

Jag fick Telia att förlänga förra året så helt omöjligt var det inte, men de var rätt sega.

Nu vetifasen vad jag ska göra i år. Tele2 ger 600/600 för 379kr, men då måste man ju som sagt byta mediaomvandlaren.

/hulle.

Är det bara mediaomvandlaren dom byter? Eller byter dom även SFP i stationerna osv?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

I år gör man som alltid, väntar tills erbjudanden kommer under BW/BF.

Undvik avtal som kräver att du måste byta mediaomvandlare osv, det låser in en och kostnaden kommer sedan när man vill låsa upp igen.
Dock, helt möjligt att någon annan ISP kommer att byta den gratis igen om du byter till dem.
Men i slutändan så är det här en faktiskt kostnad, och inte en liten sådan, att då skicka ut någon att byta den, så förr eller senare så kommer det inte längre vara gratis och då sitter man inlåst.

Permalänk
Medlem

Sade upp Telia idag iaf, de ville inte erbjuda bättre än 399 för 300/300.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Sade upp Telia idag iaf, de ville inte erbjuda bättre än 399 för 300/300.

Det var synd de inte kunde erbjuda bättre, jag skickade ett meddelande idag också om uppsägning. Har haft Telia i 2 år nu, först fick jag 500/500 för 299kr, andra året blev det 250/250 för 299kr. Får bli nåt annat under black friday. Nöjd annars men med tanke på att det inte är allför krångligt att byta leverantör så är det klart värt besväret på den besparing man gör.

Messade Bahnhof om abonnemang med 2 års bindningstid då jag läste någon fårr 1000/1000 för 299kr men det gick inte alls utan det var de priserna som stod på hemsidan.
Jag har ett öppet fiber så har väldigt mycket att välja på så det är bara att hålla utkik, går ut sista december.

Ordinarie pris på Telia för 300/300 är hela 639kr men man kan få rabatt 589kr i 6 månader om man binder 12.

Jag vet en som jobbar på Telenor och gällande avtal i ex HSB föreningar och liknande så ger de en helt galen rabatt för dessa abonnemang så jag kan tycka att även om man får betala 299kr för ex 250/250 så bör det finnas en stor vinstmarginal där.

Permalänk
Medlem

Prövade också att säga upp Telia i hopp om att förhandla mitt 500/500 för 299:- men det gick inte. 😁
Bör väl komma något bättre till BF.
VÄLDIGT dåliga erbjudanden för att stanna kvar måste jag säga..
Tror inte att de kommer så mycket bättre på BF faktiskt, inte så som "vi" är vana vid. - hoppas jag har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ad72:

Det var synd de inte kunde erbjuda bättre, jag skickade ett meddelande idag också om uppsägning. Har haft Telia i 2 år nu, först fick jag 500/500 för 299kr, andra året blev det 250/250 för 299kr. Får bli nåt annat under black friday. Nöjd annars men med tanke på att det inte är allför krångligt att byta leverantör så är det klart värt besväret på den besparing man gör.

Messade Bahnhof om abonnemang med 2 års bindningstid då jag läste någon fårr 1000/1000 för 299kr men det gick inte alls utan det var de priserna som stod på hemsidan.
Jag har ett öppet fiber så har väldigt mycket att välja på så det är bara att hålla utkik, går ut sista december.

Ordinarie pris på Telia för 300/300 är hela 639kr men man kan få rabatt 589kr i 6 månader om man binder 12.

Jag vet en som jobbar på Telenor och gällande avtal i ex HSB föreningar och liknande så ger de en helt galen rabatt för dessa abonnemang så jag kan tycka att även om man får betala 299kr för ex 250/250 så bör det finnas en stor vinstmarginal där.

Vad menar du med öppet fiber? I de flesta fallen tillhör man ett nät där leverantören av tjänsten lägger på sin marginal ovanpå nätägarens avgifter, därför brukar det bli dyrt. Nätägaren driver upp i de flesta fallen prisnivåerna…

Nästa år går vi över till en gruppanslutning i vår föreningen. Då har vi fått in en egen nod indraget via Skanova (svartfiber) där tjänsteleverantören vi valt ska leverera tjänsterna vi valt osv.

Då avtalet med leverantören löper ut får vi fritt omförhandla med samma eller andra operatörer med samma nod som Skanova levererat.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ad72:

De priserna går dock inte att jämföra eftersom ISP:n i fallet med gruppanslutningar slipper dyra mellanhänder (stadsnäten). Det är därför 1000/1000 kan kosta ca 80-100 kr/medlem/månad via ett gruppavtal i Stockholm (där Stokab dragit fibern) medan motsvarande hastighet från samma ISP i stadsnäten lätt kan kosta 400-700 kr/månad.

Skrev lite om det i DN nyligen och även här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/39492-bredband-dyrare-i-hyr...

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fått faktura från Telenor för hela december 2024, uppsägningsdagen är 01.12 och tjänsten avslutas då. Har de verkligen rätt att ta betalt med normalt pris för hela den uppsägningsmånaden? Hoppas de gjort fel, får ringa och klaga imorgon.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Då har det kommit till denna tid på året. Ringt och sagt upp allt nu.
Enligt han på Telia så är det bästa erbjudandet de kommer ha under BF, 250 för 439 kr i månaden.

Visserligen har jag mobilabonnemang hos Telia så det blir ju i princip 339 kr för mig men valde att tacka nej och se vad som erbjuds hos andra operatörer.

Blir det inga bra erbjudanden så kommer jag nog teckna:
Telia 250 + TV Mellan vilket är typ 1–12 o Discovery, Eurosport och lite annat skrot för 559 kr i månaden. (459 kr med samlingspris med mitt bundna avtal för mobilen)

Tror jag haft Telia 500 för 299 kr, sen nedgraderad till 250 men för samma pris. Nu får vi se vad det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Då har det kommit till denna tid på året. Ringt och sagt upp allt nu.
Enligt han på Telia så är det bästa erbjudandet de kommer ha under BF, 250 för 439 kr i månaden.

Visserligen har jag mobilabonnemang hos Telia så det blir ju i princip 339 kr för mig men valde att tacka nej och se vad som erbjuds hos andra operatörer.

Blir det inga bra erbjudanden så kommer jag nog teckna:
Telia 250 + TV Mellan vilket är typ 1–12 o Discovery, Eurosport och lite annat skrot för 559 kr i månaden. (459 kr med samlingspris med mitt bundna avtal för mobilen)

Tror jag haft Telia 500 för 299 kr, sen nedgraderad till 250 men för samma pris. Nu får vi se vad det blir.

Telia erbjöd mig iaf 300 mbit för 399 (inga andra abb.) när jag sade upp så det är förhoppningsvis bara skitsnack från deras sida. Men om de inte har något bättre erbjudande på BF så kan de glömma att jag hoppar på igen.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Telia erbjöd mig iaf 300 mbit för 399 (inga andra abb.) när jag sade upp så det är förhoppningsvis bara skitsnack från deras sida. Men om de inte har något bättre erbjudande på BF så kan de glömma att jag hoppar på igen.

/hulle.

Känns verkligen som de försöker sätta hårt mot "hårt" och inte ge kunder nya erbjudanden utan de är _bara_ för nya kunder. Sen kan de väl säkerligen slinka in någon som redan är kund men de bästa han erbjud mig när jag ringde var 639:- för 500/500. 😅 har 299:- nu men när vi flyttade strulade dem endel och kunde inte leverera mer än 500/100.
Kommer nog inte vara BF som de en gång var.

Permalänk
Medlem

Jag fixade lite med mitt bredband redan nu i veckan.
Lyckades pruta en hel femtiolapp på mitt 1000/1000 via Ownit

Ingen bindningstid och är supernöjd med dom så det kör jag på.

Visa signatur

360hz MSI Oled,Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S