Elgigantens erbjudande på Pixel 9 (utbruten ur fynddiskussionstråden) [kampanjen nu avslutad]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jo, det fanns garanterat en begränsning/tak i denna kampanj. Bara lite roligt hur människor fungerar.

Bra deal var det i alla fall. Hade köpt om det vore Telia.
Märks dock vilka sjuka marginaler dessa bolag har..

Det kan man ju spekulera kring. Jag vet att jag var inne strax innan 19:00 sista dagen kampanjen gällde (31/10) och det var inga problem. Butiken jag var i är en liten The Phone House så de hade inte mobilen inne men beställde den och kunde hämta ut den igår.
Så väldigt svårt att tro att någon blev utan.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Där gratis betyder nästan 6000:- i abbonemangskostnader.

Du menar alltså på att du inte har något abonnemang för din mobil? annars förstår jag inte poängen med denna kommentaren överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Värt att tänka på (och vad som fick mig att skippa den här dealen) är att Tre har betydligt sämre täckning än Telia. Ska man då behålla sitt gamla abonnemang + betala för Tre i 24 månader så blir det inte lika attraktivt.

Finns det ens några operatörer med dålig täckning nu förtiden i Sverige gick from Telia till Comviq för 5 år sen och har helt ärligt inte märkt någon större skillnaden förutom att Comviq har begräsning på 150mbps i nerladdning och uppladdning men inget som spelar någon roll för mig inte som laddar ner 50gb stora filer på surfen regelbundet ändå.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Undrar om vi kan se fram emot något hyffsat erbjudande på P9 till "blackfriday-week-month"-perioden, utan abb

Dom bästa dealsen på mobiler är nästan alltid på abonnemang.

Comviq brukar alltid ha schysta kampanjer under "black week" på abonnemang då så kanske inte intressant för dig.
Men oftast så blir totalkostnaden för abonnemang mindre en köpa mobilen och sedan betala för separat abonnemang under dessa kampanjer.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Första jag hittade på blocket var över 11000, sedan slutade jag kolla.

Med tanken på att de fick telefonen gratis, så ja ocker.

Ett tips kolla även på Tradera finns sker några annonser upp där.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Finns det ens några operatörer med dålig täckning nu förtiden i Sverige gick from Telia till Comviq för 5 år sen och har helt ärligt inte märkt någon större skillnaden förutom att Comviq har begräsning på 150mbps i nerladdning och uppladdning men inget som spelar någon roll för mig inte som laddar ner 50gb stora filer på surfen regelbundet ändå.

Comviq (Tele2 & Telenor) har hyfsat bra täckning jämfört med Telia så det är inte konstigt om du inte märkt någon skillnad. Ta en titt på Tre i stället, det är katastrofalt dåligt om man rör sig utanför städerna.

https://www.elgiganten.se/mobiler-tablets-smartklockor/mobila...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dom bästa dealsen på mobiler är nästan alltid på abonnemang.

Comviq brukar alltid ha schysta kampanjer under "black week" på abonnemang då så kanske inte intressant för dig.
Men oftast så blir totalkostnaden för abonnemang mindre en köpa mobilen och sedan betala för separat abonnemang under dessa kampanjer.

Handlar mer om att kunna ta det på företaget. Detta erbjudande var bara för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Handlar mer om att kunna ta det på företaget. Detta erbjudande var bara för privatpersoner.

Ta den privat, dra på firman som kostnadsersättning. Nej du kan inte dra momsen men men.. Vad skulle problemet vara?
Givet att du äger firman såklart

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det missade jag men finns det inte ganska förmånliga företags abbonemang hos Telenor/Tele2/Telia.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det missade jag men finns det inte ganska förmånliga företags abbonemang hos Telenor/Tele2/Telia.

Tittade lite snabbt.. P9XL runt 649-700kr/månaden + abb, inte sååå förmånligt.
Enda anledningen till att jag var sugen på en pixel var för att installera graphene os på't. Annars kan jag lika gärna stanna kvar på iphone 15 som jag har.

Permalänk

@modular Tack för det utförliga svaret!

@Calma Förstår hur du tänker. Jag fick uppfattningen att den gick att beställa om den inte fanns inne på lager, och att det inte fanns ett beställningstak. (eftersom Tre är ute efter fler kunder)

Samtidigt var jag sugen på att prova Pixel Pro’n, då den ska vara ett ”flaggskepp” (trodde jag). Men avstod bl.a. pga. att den inte riktigt är i flaggskepps-området, även om den är bra. (Om jag nu fattat rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Eftersom mobilen blev gratis handlar det inte så mycket om kredit och avbetalning utan i princip bara om ett abonnemang som kostar 249 kr/mån i 21 månader. Men du kanske är främmande för abonnemang också?

Om du är främmande för abonnemang är det ok för mig. Jag är dock inte främmande. Varför undrar du nåt så underligt?

Naturligtvis finns det inga gratisvaror. Man betalar bara på ett annat, kanske mer dolt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Du menar alltså på att du inte har något abonnemang för din mobil? annars förstår jag inte poängen med denna kommentaren överhuvudtaget.

Eftersom du skriver att du inte förstår, ska jag försöka förklara. Gratis betyder utan kostnad eller extra insats.
Jag betalar cirka 2000 på två vilket innebär 4000 mindre än de 6000 du referade till. Så gratis är det absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Eftersom du skriver att du inte förstår, ska jag försöka förklara. Gratis betyder utan kostnad eller extra insats.
Jag betalar cirka 2000 på två vilket innebär 4000 mindre än de 6000 du referade till. Så gratis är det absolut inte.

Så du betalar 2000kr/24 månader för både mobil och abonnemang det låter väldigt billigt vilken mobil har du?

Ca 5200kr för Pixel 9 Pro XL och 20gb surf i 24 månader är en otroligt bra deal och när sa jag det var gratis?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Vad betyder detta? Kan man fortsätta använda sitt gamla abonnemang och slippa betala för 3 abonnemanget så länge man inte stoppar in det nya sim-kortet? ...för evigt?

Ursäkta om detta är en dum fråga. Låter ju för bra för att vara sant men tycker inte det är helt orimligt att tolka texten så. Är rätt ny i abonnemangs-världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deniva11:

<Uppladdad bildlänk>

Vad betyder detta? Kan man fortsätta använda sitt gamla abonnemang och slippa betala för 3 abonnemanget så länge man inte stoppar in det nya sim-kortet? ...för evigt?

Ursäkta om detta är en dum fråga. Låter ju för bra för att vara sant men tycker inte det är helt orimligt att tolka texten så. Är rätt ny i abonnemangs-världen.

Nej, det finns en bortre gräns på hur länge det kan vara inaktiverat, antagligen tre månader, för att du exempelvis ska kunna hantera uppsägning av tidigare abonnemang och undvika dubbla kostnader. I regel brukar din bindningstid börja gälla när sim-kortet och därmed abonnemanget blir aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så du betalar 2000kr/24 månader för både mobil och abonnemang det låter väldigt billigt vilken mobil har du?

Ca 5200kr för Pixel 9 Pro XL och 20gb surf i 24 månader är en otroligt bra deal och när sa jag det var gratis?

Aha, jag ska förklara ännu tydligare då. 2000kr är två års abonnemangskostnad. Mobilen köper jag ju naturligtvis separat eftersom jag inte gillar att leva på kredit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deniva11:

<Uppladdad bildlänk>

Nej, det betyder enbart att när man sätter i kortet, så aktiveras abonnemanget i operatörerna system. Man betalar kostnaderna för abonnemanget från det beställningen gått igenom. Har man dessutom beställt portering (flytt av numret) så släcks det gamla abonnemanget när numret flyttas till det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Aha, jag ska förklara ännu tydligare då. 2000kr är två års abonnemangskostnad. Mobilen köper jag ju naturligtvis separat eftersom jag inte gillar att leva på kredit.

Du måste skämta nu...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Och Vad betalar du för mobilen om det är mer 3500kr är det ju dyrare en vad detta abonnemanget var totalt.

Men förstår vad du menar men skulle inte klassa det samma sak eftersom totalkostnaden är lägre en vad den är om köper mobil + abonnemang separat.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Jag köpte en Pro XL 256gb o valde att betala av telefonen direkt vid köp. Så det enda jag har kvar att betala är då det abonnemang jag tog utiifrån de behov jag har = betalade ca 2000kr för telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jag köpte en Pro XL 256gb o valde att betala av telefonen direkt vid köp. Så det enda jag har kvar att betala är då det abonnemang jag tog utiifrån de behov jag har = betalade ca 2000kr för telefonen.

Ja, det låter ju bra att du hittade nåt som passade dig just nu. Men kommer det att passa dig de följande två åren? Det händer mycket inom telefonin och ens eget liv, under två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Ja, det låter ju bra att du hittade nåt som passade dig just nu. Men kommer det att passa dig de följande två åren? Det händer mycket inom telefonin och ens eget liv, under två år.

Det har du helt rätt i och jag förstår vad du menar. För mig kommer detta abonnemang vara rätt i minst två år (bor i norra Sverige och har tonåringar som kan ta över abb om mitt behov ändras)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Synd att dealen du gick på var riktigt dålig. Kanske kan nyttja ångerrätten istället för att försöka motivera köpet här?

Permalänk
Medlem

Köpte en 9pXL på företaget kontant eftersom man itne fick ta erbjudandet.

fick runt 6000kr i rabatt totalt, iaf nåt. Nu har jag installerat graphene os på't, bankid funkar perfa..

Det enda som inte funkar är McDonalds-appen, de har för hög säkerhet för att få användas

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Köpte en 9pXL på företaget kontant eftersom man itne fick ta erbjudandet.

fick runt 6000kr i rabatt totalt, iaf nåt. Nu har jag installerat graphene os på't, bankid funkar perfa..

Det enda som inte funkar är McDonalds-appen, de har för hög säkerhet för att få användas

a shit, vad skall du då använda mobilen till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

a shit, vad skall du då använda mobilen till?

Ja inte blir det poäng på donken iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Synd att dealen du gick på var riktigt dålig. Kanske kan nyttja ångerrätten istället för att försöka motivera köpet här?

Jag behöver inte försöka motivera mitt köp, jag bara svarar på några underliga inlägg om vad som var bäst för mig. Trodde det var enkelt att förstå det.

Permalänk
Medlem

Min telefon är skickad nu iallafall och är i Jönköping Pixel 9 pro xl porcelain 128Gb. Var beräknat till 22 November men lär komma senast nästa tisdag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är enorm skillnad beroende på var du bor. Mitt Tele2 dör betydligt oftare än sambons Telia och extremt mycket fortare under hög belastning som ex arenaspelningar. Detta är med en mängd olika telefonmodeller över åren. Nu på Gotland är skillnaden tämligen enorm på landsbygden, oavsett vad täckningskartorna säger.

Ett exempel på hur illa det är med täckning för en stor del av Sveriges befolkning:
https://sverigesradio.se/artikel/det-ar-dalig-mobiltackning-p...