Problem med internet. Tappar uppkopplingen samt låga hastigheter.

Permalänk
Medlem

Problem med internet. Tappar uppkopplingen samt låga hastigheter.

Tja. Har problem med min internetuppkoppling. Har tidigare haft ibland att mitt internet bara dör i ca 15min . Detta hände tidigare någon gång i månaden.

Men sen för någon dag sedan så händer det oftare och oftare. Igår kanske 1gång/3timmar.
Idag händer det flera gånger i timmen.

Har varit i kontakt med bahnhof och det har startat ett ärende idag.

Ett annat problem jag haft under året är låga hastigheter till och från.
Betalar för 1000/1000Mbit/s
Men under vissa månader har hastigheten varit så låg som 25Mbit/s både upp och ner. För att sen rätta till sig några veckor senare.

Någon som vet vad problemen kan bero på?

Jag har testat att vara kopplad direkt till fiberdosan. Har testat olika kablar/datorer och jag har även startat om allt.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du allt kopplat på lansidan av en router och i så fall vilken router ?
Har du Publikt ip eller är du bakom CGN ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalix923:

Tja. Har problem med min internetuppkoppling. Har tidigare haft ibland att mitt internet bara dör i ca 15min.

Bara dör är inte direkt väldefinierat. Lär dig använda traceroute, ping och mtr/pingplotter och förstå var problemet sitter.

Skrivet av kalix923:

Men under vissa månader har hastigheten varit så låg som 25Mbit/s både upp och ner. För att sen rätta till sig några veckor senare.

Sannolikt har du en viss hastighet mot en viss server, en viss väg över internet, vid en viss specifik tidpunkt. Jag tvivlar starkt på att bandbredden begränsats till just 25 Mbit/s mot din närmsta gateway.

Enligt annan tråd har Bahnhof-kunder problem med trafik förbi Amsterdam på tider med hög trafik. Jag har själv, som Bahnhof-kund, sett en del tendenser till problem över atlanten under kvällstid, men inte orkat felsöka. Sådant brukar fixa sig när tillräckligt många andra klagat.