Permalänk
Medlem

Välja HDMI/DP-port i BIOS/UEFI

Vet i sjutton om den här tråden hamnar i rätt kategori men mod får gärna flytta om det anses fel.

Jag har ett ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi med en 7800X3D, ett XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 och två skärmar. En LG OLED42C3 ansluten med HDMI 2.0 plus en Dell U2515H ansluten med DisplayPort.

Mitt problem är att Dell-skärmen är ställd på högkant men den blir alltid vald som "main" i BIOS/UEFI, dvs innan man kommer in i operativsystemet. Så ska man ändra något i bios får man vrida på huvudet som en mupp eller vrida på skärmen.

Finns det något sätt att ändra vilken skärm som ska användas "först"?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Det är nog bara att vrida på huvudet är jag rädd. Har aldrig stött på ett bios som inte bara kör på första bästa tillgängliga videoutgång.
Edit. Det kanske kan gå att byta till en annan Displayport utgång och se om HDMI'n aktiveras innan DP'n på grafikkortet, men förmodligen kollar den DP först
Edit 2.
Stäng av Dell skärmen innan du startar om så borde det hamna på rätt?

eftertanke
Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det är nog bara att vrida på huvudet är jag rädd. Har aldrig stött på ett bios som inte bara kör på första bästa tillgängliga videoutgång.
Edit. Det kanske kan gå att byta till en annan Displayport utgång och se om HDMI'n aktiveras innan DP'n på grafikkortet, men förmodligen kollar den DP först
Edit 2.
Stäng av Dell skärmen innan du startar om så borde det hamna på rätt?

Verkar som den alltid väljer DP före HDMI tyvärr.

Tipset om att stänga av skärmen innan man startar datorn var ju smart, men tyvärr verkar den känna av den på något sätt ändå så LG-skärmen visar bara "ingen signal" fram tills operativet laddat färdigt.

Enda sättet att få bild på rätt skärm verkar helt enkelt vara att dra ur dp-sladden ur dell-skärmen.

Jaja, det är ju inte jätteofta man ska in där o pilla så jag kan nog leva med det. Tack för förslag iaf

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA