Tävla och vinn värstingdator!

Snabbkoll: Blir din nästa processor AMD eller Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Röstad inte, saknade alternativet: "hoppas verkligen att jag redan köpt min sista x86 CPU, vill inte uppmuntra till teknik som håller tillbaka utvecklingen"

Så som det ser ut just nu så är ARM antagligen framtiden, men absolut inte nutiden. När det gäller mina behov. Men jag tillhör kanske en minoritet.

Jag vill kunna spela alla spel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, sitter på en 5800x3d så om inget går sönder kommer den få hänga med i några generationer till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Haft Intel hela tiden men prisvärdheten ligger hos AMD just nu för gaming.

Vem vet om 2-4 år dock. Men hade jag byggt IDAG vilket jag tror detta handlar om så är det AMD for sure.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ingen aning, fråga igen om en 5-10 år

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Är inte märkestrogen på något sätt. Gick från Intel i7 8700 till Ryzen 7 7800X3D. Då det finns en chans att använda samma mammabräda så blir det troligen 10800X3D om den nu kommer heta så. Kanske om 2 år?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Min senaste AMD var en 5600+ men nu är man ju rent av dum om man väljer Intel, för spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
AMD Radeon Graphics
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Ja, det många begagnade, prisvärda Intel. CPU. vilka kan köra Win 11. Min 12 år gamla desktop med en i7 sluta fungera så det blev en laptop med i5 g10 för 2300:-. Servad och med 12 mån garanti. Har inget behov av extrem prestanda. Att där är skavanker på chassi och skärm har ingen betydelse eftersom jag ska koppla den till extern skärm och använda externt bluetooth tangentbord (ersätta min desktop).

LyckA till, med maskinen !

Sp
Permalänk
Medlem

Någon som har stenkoll på läget som kan ge rekommendation?
Det enda min dator används till är flygsimulatorer i ashög upplösning med VR. DCS och Flightsimulator 2024. Sitter idag på 14900K, 96 GB ddr5 ram och Nvidia 4090 samt Pimax Crystal VR.
Vad ska jag satsa på? Nyaste AMD eller Intel vid nästa uppgradering (2025)?

Permalänk
Medlem

Precis bytt.
AMD Ryzen 7 7700.

Uppgraderade från en 5600x.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av corb06:

Någon som har stenkoll på läget som kan ge rekommendation?
Det enda min dator används till är flygsimulatorer i ashög upplösning med VR. DCS och Flightsimulator 2024. Sitter idag på 14900K, 96 GB ddr5 ram och Nvidia 4090 samt Pimax Crystal VR.
Vad ska jag satsa på? Nyaste AMD eller Intel vid nästa uppgradering (2025)?

Vänta tills MSFS 2024 har släppts och folk testat det, det är ju nästa vecka. Det ska vara bättre på att utnyttja flertrådade processorer, så det är inte självklart att det som gäller till MSFS 2020 kommer gälla då.

I dagsläget är AMDs X3D överlägsna i MSFS 2020, det är ett av de spel där cacheminnet gör absolut störst skillnad (i Toms Hardware test ligger 9800X3D 33% över snabbaste icke-X3D, Ryzen 9950X, och 38% över Intels snabbaste, 14900K). Även i VR verkar folk på forumet tycka att bra CPU är extremt viktigt.

Är 2024 bättre på flertrådning så skulle jag tro att 9950X3D kommer vara vinnaren. Sannolikheten att det blir så vältrådat att man tjänar på mer än 16 kärnor (och därmed kan tjäna på en Core Ultra 200) känns rejält liten, och vinsten 3D V-Cache ger är väl sannolikt kvar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Beror väl på vilken platform man redan är på och hur uppgraderingsmöjligheterna ser ut. Att ge sig in i en platform är oftast dyrare än själva processorn.

Ifall man är på am4 så känns det logiskt att r7 5700x3d är nästa processor ifall man inte redan har en sådan. Ifall man är på am5 sen tidigare så är 9800x3d/9950x3d den ända logiska uppgraderingen. Dock ifall jag inte redan varit på am5 så hade kanske en äldre intel i5 känts som den bästa ekonomiska lösningen.

Men enligt mig lade jag hellre lite extra på am5 för att ha möjligheten att uppgradera till 9800x3d eller 10800x3d i framtiden ifall den också är på am5.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Inget är av intresse just nu, eller för ett tag framåt.
Har nu en stationär PC med 5600G som täcker alla mina behov, och har nyligen införskaffat en laptop med 5600H + RX 6500M som jag förväntar mig skall räcka väldigt länge.
Förra laptopen med Intel han jag inte mer än packa upp förrän syrran kom "Åhh... Kan du ordna en till?", kan man verkligen säga nej då...

Visst 9800X3D gav lite ryck i köptarmen liknande det jag fick när 5600G/5700G kom ut och jag såg att det täckte mitt behov, om inte då så hade antagligen 8600G/8700G fångat mig.

Letar alltid efter det som ger mest för pengarna för det behov jag har, mjukvaran styr, vilket tyvärr betyder att det antagligen blir x86/x64 även nästa gång om något år.

Sneglar konstant på Risc-V, men känner att där ännu inte visas något som kanske kan bli något.
Vet inte riktigt varför, men känner inte riktigt Arm som ett alternativ, kanske för att Arm nu har 39-år på nacken och Risc.V 14-år.
IBM PC'n har 43-år och Intel x86 45-år.

Ska det vara ett teknikskifte, då känner jag att det likagärna kan vara något helt fräscht som kanske borgar för ett antal år likt x86/x64 lyckats med. Och samtidigt inte har lik i garderoben, dom kommer ändå på vägen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

känns inte som det hänt så mycket på processorfronten sedan 2017

Permalänk
Medlem

Sitter på en 3700x med ett AM4-moderkort som köptes 2017. Helt galet vad långlivad AM4-plattformen varit, men nu kliar det rejält i köpfingret

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Köpte nyss ett b650-system med 7600x, just för att kunna uppgradera cpu om 5 år utan att nödvändigtvis behöva byta moderkort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CDYE:

känns inte som det hänt så mycket på processorfronten sedan 2017

Jag som precis skrev till brorsan att det är imponerande hur fort det gått framåt på sistone, när jag såg att 9800X3D är omkring 50% snabbare än 5700X3D i MS Flight Sim hos Toms Hardware.

Hos Eurogamer hamnar 9800X3D på 87 fps, 5800X3D på 67 fps, 5900X på 53 fps. Det är en ökning på 30% mellan X3D-modellerna och 64% från 5900X.
Från mina egna siffror i samma spel är 5800X runt 105% snabbare än Ryzen 1700 som är från just 2017, så i samma test bör den alltså i grova drag hamna kring hälften av 5900X, så typ 27 fps.
Så i detta grovt CPU-bundna spel, vilket väl är vad man bör testa för att testa CPU, ser AMDs utveckling ut såhär:
2017 (Ryzen 1700): 27 fps (extrapolerat)
2020 (Ryzen 5900X): 53 fps (+96% på 3 år)
2021 (5800X3D): 67 fps
2024 (9800X3D): 87 fps (+64% på 4 år)

Totalt 3.22x högre prestanda på 7 år.
Det tycker jag är ganska galen framgång.
Prestandadeltat i flertrådade program är ju ännu större än så med 16-24 kärnor som var för sig är snabbare än de 4 som var vanligt 2017.

Med det sagt har jag (som tidigare sagt) inget behov av att uppgradera eftersom jag inte kör många så CPU-tunga spel, och 5800X3D lär funka bra i högre upplösning ett par år till. Men nog tusan kände jag behov av att byta ut min Ryzen 1700 redan 2020.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

AMD, om dom fortsätter att göra bra processorer för spelande.

Permalänk
Medlem

AMD baserat på dagens processorer, sen vet man inte hur det ser ut när man väl ska köpa nytt.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30
MOUNTAIN Everest Max | Glorious Mako Ultralight
Roccat Kone XP | Roccat Apuri Raw

Permalänk
Medlem

Man får se om några år. Nyss byggt ihop en med 12700k så den klarar jag mig med ett bra tag framöver.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Detta blir min första AMD. Kört Intel i alla tider, men nu är 9800X3D bara för bra och Intel har tabbat sig för mycket.

Lite nojig för att ge mig in i det okända, men det bör väl inte vara någon som helst skillnad vad gäller kompatibilitet i spel osv? Det finns ju en hel del problem med AMD-grafikkort ("alltid" när det är diverse buggar så är det AMD-GPUer), men deras processorer borde vara bergsäkert... eller?

Permalänk
Skrivet av Werner:

Detta blir min första AMD. Kört Intel i alla tider, men nu är 9800X3D bara för bra och Intel har tabbat sig för mycket.

Lite nojig för att ge mig in i det okända, men det bör väl inte vara någon som helst skillnad vad gäller kompatibilitet i spel osv? Det finns ju en hel del problem med AMD-grafikkort ("alltid" när det är diverse buggar så är det AMD-GPUer), men deras processorer borde vara bergsäkert... eller?

Det som strular generellt oftare är att amd verkar känsligare för ram och expo profiler. Så dubbelkolla att de du köper är med på moderkortets lista

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Mest sannolikt en Ryzen 5700X3D om det går att få för fint pris, annars kanske jag avvaktar till AM6. Min 3700x är ju inte dålig men 5700X3D verkar ge bra boost i spel.

Permalänk
Medlem

Slår på stort nu och plockar del för del på BF.
9800X3D, 64GB ram, 5090 med Super Ultra Wide och redo för Flight Simulator 2024 i VR.

Har just nu 5900X med 3080 och VR med det, inte en bra upplevelse

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tänk vad 10 år kan göra skillnad på hur man uppfattar ett företag.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bengt-Arne:

Sneglar konstant på Risc-V, men känner att där ännu inte visas något som kanske kan bli något.
Vet inte riktigt varför, men känner inte riktigt Arm som ett alternativ, kanske för att Arm nu har 39-år på nacken och Risc.V 14-år.
IBM PC'n har 43-år och Intel x86 45-år.

Ska det vara ett teknikskifte, då känner jag att det likagärna kan vara något helt fräscht som kanske borgar för ett antal år likt x86/x64 lyckats med. Och samtidigt inte har lik i garderoben, dom kommer ändå på vägen.

Nu hoppas jag också väldigt mycket på RISC-V (och har precis köpt med 3:e RISC-V baserade MCU, nästa blir en SBC så man kan köra Linux ). Men även om högpresterande RISC-V CPUer är påväg är de initialt helt inriktade på rätt nischade fall, typiskt inom AI.

Grejen med Arm är att företaget och även deras 32-bit ISA må vara 39 år. Men de gjorde exakt varje ekonom antagligen anser är vansinne och samtidigt det varje ingenjör värd sin dilbert har som högsta önskan: de tog allt de lärt sig under ett par decennium, startade från scratch och gjorde en helt ny ISA.

ARM64 och RISC-V lanserades samma år (2011). Hade varit önskvärt att RISC-V blev den tekniskt bästa då det är helt fritt och för MIPS gänget var väl RISC-V just 5:e försöket.

RISC-V är bra på många sätt. Framförallt har den (precis som ARM64) en "perfekt design" för om multicore program ska kunna bli så effektiva som möjligt (även om vi nog ska glömma "massor med kärnor", de fallen kör vi redan på GPU och NPU idag).

Men på det stora hela pekar allt på att ARM64 är den bättre designen i de fall det skiljer. Och det borde i någon mening vara en liten tröst för övriga när Apple lyckas bygga en CPU-kärna som inte bara går att använda i relativt tunna bärbara, den är också världens snabbaste CPU-kärna i precis allt.

Hade känts roligare om man haft någon annan än Qualcomm och Nvidia att hoppas på framåt för PC. Men som det är nu är dessa två företag de man får hålla tummarna för när det gäller att utmana Apples CPU fast med fokus på Windows och Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

köpte förra black friday 7800x3d från 6700k
6700k ersatt 2500k som media dator blev ett jäkla uppsving på båda.

har verkligen inga planer på ersätta 7800x3D men är sugen på ny media dator så från AMD 8000 Serie (G) med mITX vore inte dumt. vill inte ha ett grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu hoppas jag också väldigt mycket på RISC-V (och har precis köpt med 3:e RISC-V baserade MCU, nästa blir en SBC så man kan köra Linux ). Men även om högpresterande RISC-V CPUer är påväg är de initialt helt inriktade på rätt nischade fall, typiskt inom AI.

Grejen med Arm är att företaget och även deras 32-bit ISA må vara 39 år. Men de gjorde exakt varje ekonom antagligen anser är vansinne och samtidigt det varje ingenjör värd sin dilbert har som högsta önskan: de tog allt de lärt sig under ett par decennium, startade från scratch och gjorde en helt ny ISA.

ARM64 och RISC-V lanserades samma år (2011). Hade varit önskvärt att RISC-V blev den tekniskt bästa då det är helt fritt och för MIPS gänget var väl RISC-V just 5:e försöket.

RISC-V är bra på många sätt. Framförallt har den (precis som ARM64) en "perfekt design" för om multicore program ska kunna bli så effektiva som möjligt (även om vi nog ska glömma "massor med kärnor", de fallen kör vi redan på GPU och NPU idag).

Men på det stora hela pekar allt på att ARM64 är den bättre designen i de fall det skiljer. Och det borde i någon mening vara en liten tröst för övriga när Apple lyckas bygga en CPU-kärna som inte bara går att använda i relativt tunna bärbara, den är också världens snabbaste CPU-kärna i precis allt.

Hade känts roligare om man haft någon annan än Qualcomm och Nvidia att hoppas på framåt för PC. Men som det är nu är dessa två företag de man får hålla tummarna för när det gäller att utmana Apples CPU fast med fokus på Windows och Linux.

Helt brutet är det väl inte mellan (ARMv8-A och uppåt) AArch64 och AArch32 då AArch64 stipulerar bakåtkompatibilitet med AArch32, något om jag nu förstått det rätt, Apple inte har bibehållit med Mx = Apple kör ren AArch64 utan AArch32.
Rätta mig om jag har fel

Själv så hoppas jag en aning att just Intels och AMD's samarbete, mynnar ut i att dom skrotar alla gamla lik i garderoben och snitslar ut en väg framåt.

Å andra sidan så är jag ej heller nöjd med Risc-V, deras utökningar i form av moduler är snyggt, men samtidigt så utökas antalet instruktioner lite som ohyra, precis som i alla moderna arkitekturer.

Däremot så hoppar jag in emellanåt och förkovrar mig en aning, jag har inte all tid i världen och ej heller orken att riktigt hänga med.

Slutar nog att jag bara accepterar den arkitektur som marknaden så småningom väljer, som med x86 en gång i tiden. Fastän x86 var långt ifrån en optimal arkitektur när den kom.
Min favorit då var NS160xx, var samtidigt som jag lärde mig att ekonomer aldrig skall lägga nosen i hårdvaruutveckling.

Oavsett, har du sett/hört om Olof Kindgrens RISC-V-processor vid namn "Serv"?
Ett riktigt fartmonster på 60 kHz och 6 mW

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kan inte svara rakt ut nu i dagsläget då min dator är relativt ny ändå så räknar väl 4-5 år innan jag byter ut delar av den.

Blir det AMD den dagen? Vi får se då vad intel har att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Blir definitivt AMD för första gången, typ, någonsin?

Permalänk
Medlem

Varför är AMDs system tvungna att dra så mycket mer än ett dito Intelsystem vid vila?