Netflix gör succé med reklamabonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Tyvärr tar stora företag oftast död på sig själv till slut. De överskattar sin egen förträfflighet och fördyrar/försämrar tills de för sent inser att de tog helt fel väg, om de ens inser det då. Vi får se om detta blir slutresultatet för Netflix också. Jag tror säkerligen det.

Det börjar likna kabeltvsörjan som gällde innan, men med fler spelare.

Tyvärr är det inte så många fler spelare, det är exakt samma företag och personer bakom streamingdelarna nu som det var som styrde satellit-tv (kabel-tv) sörjan. "Köp upp/merge" med vissa konkurrenter tills det är 3-4 företag som står bakom samtliga och styckar upp och delar marknaden mellan sig.

Och precis som förr i tiden var det aldrig deras fel att det gick sämre för dem, det var de där onda piraterna minsann och de skulle jagas med blåslampa... att förbättra tjänsterna och ha vettiga priser var det inte tu tal om, det skulle höjas och det skulle in med så mycket reklam som möjligt.

Att sedan Netflix råkade visa hur man i stort sett tog död på piraterna hos gemene man väljer man nu att helt ignorera, nu är det minsann piraternas fel igen!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Otroligt. Folk är inte kloka.

Permalänk
Medlem

För första gången på länge så hade TV4play en serie jag var intresserad av att se. Valde deras "reklamabonnemang"; tänkte att under en serie (ett 10-tal avsnitt) skall jag väl stå ut. Visade sig dock att "reklamabonnemang" i praktiken innebar att jag abonnerade på just reklam...

Under de tre första 45-minutersavsnitten av serien var det totalt 12 reklamavbrott. Varje avbrott bestod av 10-14 reklamfilmer (inklusive reklam för andra TV4-program). Den sammanlagda reklamtiden var uppskattningsvis 40+ minuter.

Om de hoppades att mängden reklam skulle få mig att betala för ett dyrare abonnemang så tog de dock miste, den fungerade snarare som en påminnelse på varför jag avskyr TV4 och att jag faktiskt klarar mig bra utan deras utbud, även om någon enstaka serie verkar intressant...

Antar att Netflix har gjort en bättre avvägning mellan pris och reklam, för med TV4:s modell tvivlar jag på att de skulle fått några abonnenter öht till sitt "reklamabonnemang", än mindre gjort succé.

Permalänk
Medlem

Betala för att se reklam, det här är en ny nivå av galenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Betala för att se reklam, det här är en ny nivå av galenskap.

Nästa steg blir att sälja en ännu billigare prenumeration som visar endast reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Nästa steg blir att sälja en ännu billigare prenumeration som visar endast reklam.

Den skulle jag prenumererat på om den fanns i 4K och två enheter samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Sen kan man alltid ha åsikter och synpunkter på kvalitén och innehållet som de olika tjänsterna tillhandahåller.

Kvaliten och innehållet är det enda som spelar roll. 100kr för en påse hundbajs är inte billigt hur du än vrider och vänder på det.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Ja, fattigdomen har ju ökat. Då är det väl bra att det finns abonnemang som inte kostar så mycket där användarna tvingas slösa bort sin tid med att se reklam för saker de inte har råd med. TV och annan teknik är en klassfråga. Min tid är värdefullare än så. Jag själv pröjsar för premium.

Permalänk
Medlem

@Enviro är det meningen att den inte fortfarande syns på framsidan? Att skriva en artikel direkt till arkivet/malpåsen känns lite udda

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Enviro är det meningen att den inte fortfarande syns på framsidan? Att skriva en artikel direkt till arkivet/malpåsen känns lite udda

Den syns på framsidan för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den syns på framsidan för mig
<Uppladdad bildlänk>

Hmm, ja nu verkar den vara där, men en bra bit ned. Jag tittade ganska noga innan jag skrev inlägget dock. Självklart kan jag vara blind

Jag blev mest förvånad över varför. Igår kväll var den definitivt inte där, nu hittade jag den långt ner så man behöver skrolla en bra bit ned innan den syns. Känns lite som många kommer missa den då, lite slöseri bara

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Tyvärr tar stora företag oftast död på sig själv till slut. De överskattar sin egen förträfflighet och fördyrar/försämrar tills de för sent inser att de tog helt fel väg, om de ens inser det då.

Kapitalismen är en orm som i krav på allt högre vinster till slut äter sig själv.

för stor bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

"En bidragande orsak är att det billigaste abonnemanget, Basic, inte längre finns tillgängligt på marknader där reklamabonnemanget har lanserats."

https://i.gyazo.com/b1277e2104abd2bc2db8ba0b4da7ff4a.png

Plans and Pricing USA.
Här har vi nog förklaringen. Sjukt stor prisskillnad om man ska slippa reklam självklart folk väljer det billigare även om det svider med tråkig reklam.

Man kan inte värdera sin tid högt om man väljer reklam för att spara in 8,5 dollar i månaden.

https://www.techhive.com/article/815640/netflix-ad-supported-...
4-5 minuter per timme snackas det om. Ändå bättre än gammal linjärtv, där var det ju 20 min per timme. (Serierna var 40 min men ofta tablålagda på heltimme).

Men räknar man 1 timme serie per dag som enhet, det ger cirka 30 timmar i månaden.
5 minuter gånger 30 -> 150 minuter -> 2,5 timme reklam.
8,5 USD ger 93 SEK idag. 93/2,5 -> 37,5:- kronor i timmen.

Skulle någon(?) jobba för 37:- i timmen? Kanske i USA då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det är principen jag är emot. Att företag normaliserar detta. För du tror väl inte det slutar här? De höjer priserna på abbonnemangen som inte har reklam, sedan höjer de priserna på de med reklam. Sedan rätt som det är så tar de bort de reklamfria abbonnemangen och så får du olika reklam-tiers istället. Ett steg i taget. Koka grodan sakta så att ingen märker nåt....

Det är som sagt principen jag är emot, och tänker inte ge pengar till företag som beter sig så här. Att BETALA för reklam. Absurt.

Du kanske tycker det är OK att betala bara litegrann med peng för reklam. Och sedan kanske lite mer, är ju trots allt "det billigare abbonemanget"...

Jag gör det inte. Punkt.

Du betalar inte för reklam.
Du betalar mindre med reklam.

Vilket är upp till dig, uppenbart så finns det en hel del som är villiga att få reklam och betala mindre.

Permalänk
Medlem

Oroväckande läsning att folk är så snabba på att acceptera reklam.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Japp och ca hälften av samhällets befolkning har IQ under 100. Inte förvånande mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Handlar om snålhet, vad annars, sen klagar dom på att det är för mycket reklam.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sverige har väl inte med reklam än så länge? I Tyskland kostar premium 20€ och standard med reklam 5€.

I alla fall för något år sen kunde jag välja ett med reklam i Sverige.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

I alla fall för något år sen kunde jag välja ett med reklam i Sverige.

Helt säker? Hittar inget om det och det har bara 2 år sen de släppte det i de 12 första länderna.

Permalänk
Medlem

Skulle vägra. Har bojkottat dom där bolagen för länge sedan. Det är back to basic som gäller.
Hade det varit ett bolag där all media är samlat under ett paraply med ett ständigt växande bibliotek utan hutlösa priser samt god kvalitet på både material och streaming utan geoblockning så hade jag anslutit mig till ett sådant abonnemang. Men detta som vi har nu med allting utspritt på olika bolag, alldeles för saftiga priser och biblioteken är inte ens växande utan rullande. Nä då får det vara för min del.
Synd att alla andra är så torsk på Tallinn annars hade konsumenterna tvingat fram en annan lösning genom bojkott.
Men folk är för svaga och detta exploateras till max.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Handlar om snålhet, vad annars, sen klagar dom på att det är för mycket reklam.

Handlar snarare om att folk har ont om pengar i samband med att alla streamingtjänster höjt priset på ordinarie abonnemang för att införa ett lite billigare reklamabonnemang till de som inte längre har råd. Ty alla tillhör inte de 1% rikaste. Det ser man på procenttalet.

Nä, snålhet är när man inte abonnerar på något av alla dessa myriader streamingtjänster. Till den skaran sällar jag mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Helt säker? Hittar inget om det och det har bara 2 år sen de släppte det i de 12 första länderna.

När jag uppgraderade till 4k hade jag de alternativet. Kollade nu och verkar fortfarande kvar det (har valt engelska som språk istället för svenska). Nu kostar tydligen vanliga 1080p 149kr och billigaste är 109kr. Sen 4k är det 199kt nu.

Är ju en varning om att man kan få med reklam också, men inte vilken typ och för vilken plan. Utan verkar vara generellt över hela brädet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ehm... när jag var yngre så var ju tv1000 och chanal+ de stora kanalerna alla ville ha trots reklam femtielva gånger i filmen, så inget nytt under solen 😄

Jag tycker det är mer sorgligt att folk värderar sin tid såpass lågt att de lägger denna framför dumburken oavsett om man betalar premium eller med reklam, när det finns en hel gratis-webb att utforska istället via datorn (nu trodde ni säkert att jag skulle säga att man kan gå ut i fina vädret istället, men så lågt sjunker inte ens jag 😆).

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

När jag uppgraderade till 4k hade jag de alternativet. Kollade nu och verkar fortfarande kvar det (har valt engelska som språk istället för svenska). Nu kostar tydligen vanliga 1080p 149kr och billigaste är 109kr. Sen 4k är det 199kt nu.

Är ju en varning om att man kan få med reklam också, men inte vilken typ och för vilken plan. Utan verkar vara generellt över hela brädet.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Nej det där är ju för liveshower typ matchen mellan Mike Tyson och Jake Paul nu i helgen.
Basic har inte annonser i Sverige. https://help.netflix.com/en/node/24926

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Ehm... när jag var yngre så var ju tv1000 och chanal+ de stora kanalerna alla ville ha trots reklam femtielva gånger i filmen, så inget nytt under solen 😄

Jag tycker det är mer sorgligt att folk värderar sin tid såpass lågt att de lägger denna framför dumburken oavsett om man betalar premium eller med reklam, när det finns en hel gratis-webb att utforska istället via datorn (nu trodde ni säkert att jag skulle säga att man kan gå ut i fina vädret istället, men så lågt sjunker inte ens jag 😆).

Varken TV1000 (nuförtiden V Film) eller Canal+ (C More Film) har haft reklam. Du tänker kanske på TV3 etc, som var reklamkanaler.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nej det där är ju för liveshower typ matchen mellan Mike Tyson och Jake Paul nu i helgen.
Basic har inte annonser i Sverige. https://help.netflix.com/en/node/24926

<Uppladdad bildlänk>

Okej så om reklam alternativet kommer, så kommer en av dessa försvinna som alternativ kanske?

Är ju något förvirrande de mixar olika alternativ beroende på land.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej så om reklam alternativet kommer, så kommer en av dessa försvinna som alternativ kanske?

Är ju något förvirrande de mixar olika alternativ beroende på land.

Ja om det blir som i Tyskland så försvinner Basic 720p och man får standard med annonser i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varken TV1000 (nuförtiden V Film) eller Canal+ (C More Film) har haft reklam. Du tänker kanske på TV3 etc, som var reklamkanaler.

Nä, detta var ju på 90-talet och då var det kutym med reklam i dessa betalkanaler.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nä, detta var ju på 90-talet och då var det kutym med reklam i dessa betalkanaler.

Njae?
https://sv.wikipedia.org/wiki/TV_1000