Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Yasko ok, jag förstår. Ja, dessa pop-ups om uppdateringar borde man kunna välja att stänga av. Vi får klaga på LG:s forum om de nu lyssnar. Dessa användaravtal är irriterande. Jag väljer enbart det absolut nödvändiga men det är smått irriterande att man måste sätta sig in och läsa fast det är tyvärr en del av internet. Nu ser jag snabbt vad som är nödvändigt att klicka i för att gå vidare efter en uppdatering.
Jag kör faktiskt bara trådlöst till tv:n via Jellyfin och det funkar riktigt bra för att spela upp filmer. Hade jag haft en HTPC hade jag använt den för Youtube och annan media och sluppit reklam. Överväger det pga Youtubes aggressiva reklam men gillar att scrolla efter nya videor i mobilen och lägga till i kön.

Säger bara nvidia Shield (helst Pro) och installera Smarttube! En dröm att använda och ingen reklam, hoppar över sponsorsegment in-video automatiskt och du kan fortfarande logga in på ditt konto och synka mellan enheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tror ni C3 55” hamnar under 10K under BW? Eller ska man försöka slå till på en C4? TV:n kommer stå som monitor i ett litet kontorsrum så behöver inte så mycket ljusstyrka direkt. Kommer användas som datorskärm.

Har hållit ut med min gamla Samsung TV väldigt länge nu men börjat synas vita blaffor i nederkant, verkar som panelen släpper eller nått så kanske dags

55" C3-modellerna börjar sälja slut, det som kommer pushas på årets Black Friday är C4, dvs 2024-modeller.

Mycket tveksamt att 55" går under eller runt ~10k, nedan är Elgigantens priser för C3 och Black Friday 2023 som referens.
Nu verkar inte C4-modellerna finnas med på Elgigantens Black Friday 2024, iaf inte ännu men de kanske läggs till lite senare eller via andra ÅFs.

"Elgigantens Black Friday-priser på C3-modellerna nov -2023 för referens:

"42C3 - 10990:-
48C3 - 11990:-
55C3 - 13990:-
65C3 - 18990:-
77C3 - 24990:-
83C3 - 39990:-"

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Säger bara Nvidia Sheild (helst Pro) och installera Smarttube! En dröm att använda och ingen reklam, hoppar över sponsorsegment in-video automatiskt och du kan fortfarande logga in på ditt konto och synka mellan enheter!

Tackar

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Säger bara nvidia Shield (helst Pro) och installera Smarttube! En dröm att använda och ingen reklam, hoppar över sponsorsegment in-video automatiskt och du kan fortfarande logga in på ditt konto och synka mellan enheter!

Installera Projectivity Launcher i Nvidia Shield så är reklamfria paradiset komplett!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

55" C3-modellerna börjar sälja slut, det som kommer pushas på årets Black Friday är C4, dvs 2024-modeller.

Mycket tveksamt att 55" går under eller runt ~10k, nedan är Elgigantens priser för C3 och Black Friday 2023 som referens.
Nu verkar inte C4-modellerna finnas med på Elgigantens Black Friday 2024, iaf inte ännu men de kanske läggs till lite senare eller via andra ÅFs.

"Elgigantens Black Friday-priser på C3-modellerna nov -2023 för referens:

"42C3 - 10990:-
48C3 - 11990:-
55C3 - 13990:-
65C3 - 18990:-
77C3 - 24990:-
83C3 - 39990:-"

Aha, det skrevs så mycket om C3 i tråden så fick uppfattningen av att båda var 2024 av någon anledning. Då förstår jag.
Ska hålla koll på C4:an då. Tack.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Myllerman:

Aha, det skrevs så mycket om C3 i tråden så fick uppfattningen av att båda var 2024 av någon anledning. Då förstår jag.
Ska hålla koll på C4:an då. Tack.

B6 och C6 som i 2016
B7 och C7 som i 2017
B8 och C8 som i 2018
B9 och C9 som i 2019
BX och CX som i 2020
B1 och C1 som i 2021
B2 och C2 som i 2022
B3 och C3 som i 2023
B4 och C4 som i 2024

Följer ändå en enkelt logik vilket är rätt ovanligt. Betydligt jobbigare att reda ut LG:s LCD:er som NANO och QNED-modellerna.

Oklart hur det blir med 2026-modellerna då systemet löper runt.

Permalänk
Medlem

Jag har en 77 C3 där jag har kopplat Nvidia Shield Pro->Soundbar->TV, Mitt problem är att när jag använder Shield så kommer det upp efter drygt 2 timmar att TVn är på väg att gå in i viloläge om jag inte trycker på någon knapp, det fungerar ej med Shield dosan och måste byta till TVn's dosa. Är det någon som vet om det finns något sätt att få den att känna av Shield dosan's inmatning eller att TV'n känner av när jag kollar på något?
Vill helst inte stänga av viloläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemming:

Jag har en 77 C3 där jag har kopplat Nvidia Shield Pro->Soundbar->TV, Mitt problem är att när jag använder Shield så kommer det upp efter drygt 2 timmar att TVn är på väg att gå in i viloläge om jag inte trycker på någon knapp, det fungerar ej med Shield dosan och måste byta till TVn's dosa. Är det någon som vet om det finns något sätt att få den att känna av Shield dosan's inmatning eller att TV'n känner av när jag kollar på något?
Vill helst inte stänga av viloläget.

I menyn allmänt / energisparläge / autoavstängning / välj av

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

I menyn allmänt / energisparläge / autoavstängning / välj av

Jag vill som sagt helst inte stänga av energisparläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemming:

Jag vill som sagt helst inte stänga av energisparläget.

Energisparläget bara dämpar panelens ljusstyrka kraftigt. Sparar knappt någon energi heller utan är mest på ur kartong för att klara EU:s lagar rörande energieffektivitet. Du får inte en korrekt eller för den delen bra bild i HDR med det på. Viloläget med skärmsläckaren är något helt annat och autoavstängningen är inställd på 4 timmar som standard. Skärmsläckaren funkar inte med externa enheter som Shield eller HTPC tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Energisparläget bara dämpar panelens ljusstyrka kraftigt. Sparar knappt någon energi heller utan är mest på ur kartong för att klara EU:s lagar rörande energieffektivitet. Du får inte en korrekt eller för den delen bra bild i HDR med det på. Viloläget med skärmsläckaren är något helt annat och autoavstängningen är inställd på 4 timmar som standard. Skärmsläckaren funkar inte med externa enheter som Shield eller HTPC tyvärr.

Menade autoavstängning 😅, energisparläge har jag stängt av. Lite störigt bara att autoavstängning går igång när man sitter och tittar via Shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Använder apple tvs skärmsläckare istället ,så mycket mer options där,och många fler bilder/flygfoton med som hämtas nya ofta. 😊

Permalänk
Medlem

Verkar inte som det blev någon rea på C4 bara G3 (15K).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

LG har inte ens startat sin egna rea så sitt lugnt i båten skulle jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

G3 är en bättre TV än C4 rent bildmässigt.

Permalänk
Medlem

Tror vi LG 77" C3 kan säljas för under 20 igen som den gjordes härom veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

LG har inte ens startat sin egna rea så sitt lugnt i båten skulle jag säga

Skrivet av Novdid:

G3 är en bättre TV än C4 rent bildmässigt.

Okej, får ha lite is i magen
Ja G3 verkar grym men vill nog se hur lågt C4 reas först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Tror vi LG 77" C3 kan säljas för under 20 igen som den gjordes härom veckan?

Tror inte LG kommer köra någon 18 500 kr + soundbar rea igen för det ser ut som de sålt slut alla C3 77 tummare.

Däremot sitter återförsäljare kvar på en del lager eftersom de aldrig hade samma låga pris, eller kanske inte så stort lager trotsallt.

Power har kört 19 990 kr vilket förmodligen är där alla andra kommer lägga sig, men de är slutsålda redan! Så något lägre pris lär vi inte se
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-oled-evo-c3-4k-tv-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Okej, får ha lite is i magen
Ja G3 verkar grym men vill nog se hur lågt C4 reas först.

C4 lär hamna runt 13-15k för 55". Även om C4 skulle vara någon tusenlapp billigare än G3 vore det ganska dumt att välja C4 före G3 såvida man inte ska ha den monterad ståendes på TV-bänken eller att man ska ha TVn i ett mörklagt rum (G3 kan bli för ljus helt enkelt). Panelgarantin är en stor fördel för G3, utöver den mest uppenbara fördelen vilket är ljusstyrkan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tror inte LG kommer köra någon 18 500 kr + soundbar rea igen för det ser ut som de sålt slut alla C3 77 tummare.

Däremot sitter återförsäljare kvar på en del lager eftersom de aldrig hade samma låga pris, eller kanske inte så stort lager trotsallt.

Power har kört 19 990 kr vilket förmodligen är där alla andra kommer lägga sig, men de är slutsålda redan! Så något lägre pris lär vi inte se
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-oled-evo-c3-4k-tv-o...

Nästan alla återförsäljare körde ju 19990kr för en vecka sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

C4 lär hamna runt 13-15k för 55". Även om C4 skulle vara någon tusenlapp billigare än G3 vore det ganska dumt att välja C4 före G3 såvida man inte ska ha den monterad ståendes på TV-bänken eller att man ska ha TVn i ett mörklagt rum (G3 kan bli för ljus helt enkelt). Panelgarantin är en stor fördel för G3, utöver den mest uppenbara fördelen vilket är ljusstyrkan.

Den ska stå på bänk. Dock verkar det finnas gott om ställ till den för någon femhundring. Får fundera lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag skulle aldrig välja C4 före G3 om priset var snarlikt, snarare beredd att lägga rätt mycket mer på G3. Även i ett mörklagt rum så erbjuder G3 ett tryck i högdagrarna som gör att den är värd mer samt att MLA-panelen ger bättre bild från snävare betraktningvinklar.

Nackdel förutom att den inte kommer med fot är att de inbyggda högtalarna är direkt usla. Men å andra sidan så förtjänar en så fin TV en bättre ljudanläggning oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skulle aldrig välja C4 före G3 om priset var snarlikt, snarare beredd att lägga rätt mycket mer på G3. Även i ett mörklagt rum så erbjuder G3 ett tryck i högdagrarna som gör att den är värd mer samt att MLA-panelen ger bättre bild från snävare betraktningvinklar.

Nackdel förutom att den inte kommer med fot är att de inbyggda högtalarna är direkt usla. Men å andra sidan så förtjänar en så fin TV en bättre ljudanläggning oavsett.

Är högtalarna sämre än på C3 / C4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortsch:

Är högtalarna sämre än på C3 / C4?

Jag gissar ur minnet, men "ja". Enheten är tunnare överlag vilket inte är en fördel när det handlar om ljud. Om du har mindre volym (dm³, snarare än dB) jobbar du i uppförsbacke för att kunna återskapa bra ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem

Högtalarna på C3 är absolut inget att hänga i granen heller. Visst, duger möjligen för casual TV-tittande men för allt annat, investera i dedikerade högtalare eller en bättre soundbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Håller med, jag hade också tagit G3 före C4 alla dagar i veckan. Finns dock säkert någon som är en riktig SDR fantast och vill hålla TVn till referensnivåer och där verkar G3 inte vara bäst. Då kan C-serien var bättre om det är allt man bryr sig om, vilket såklart hör till ovanligheten eftersom majoriteten använder TVn på ett mer flexibelt sätt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Novdid:

Jag skulle hålla det som mindre självklart att G3 är bättre än C4 i specifikt ett mörkt rum. Beror på vad man vill uppnå. Om man ändå måste hålla nere ljusstyrkan för att passa rummet blir de två i praktiken ekvivalenta. Egentligen samma sak med B-serien mot C-serien. Om allt man behöver för rummet är ≈100–200 nits i SDR är det sak samma om den ena peakar vid 300+ och den andra vid 400+ nits.

Kör man dem på fullt blås kommer förstås G3 att lysa förbi C4, särskilt om man kör dem sida vid sida så att ögat ankrar mot den ljusstarkare bilden. Då kommer alltid den ljusstarkaste TV:n vinna jämförelsen.

Jag tror att det är få som kör sina OLED på fullt blås i ett mörkt rum för det blir ofta mer ljus än vad situationen kräver, även vid HDR. Förmodligen sitter en stor mängd G3-ägare idag och drar ned ljuset i sitt mörka rum så att det relativt är närmare en C4 och i praktiken rätt snarlik bild. Fast alla är ju olika förstås.

Börjar vi prata studionivåer lik att nå 100 nits i SDR tappar G3 dynamiskt omfång när man försöker dämpa ljusnivåerna ditåt. Posteriseringen blir allt tydligare när man drar OLED-ljusstyrka närmare botten på G3:n där både C3 och C4 behåller sitt dynamiska omfång oavsett. G3:n är byggd och optimerad för att hålla i rumsmiljöer som mer närmar sig ljusnivåerna på ett kontor.

C4:n lyfter också ljusstyrkan beytdligt mot C3 betydligt i fråga om högre lägstanivå. C4:n kommer därför närmare G3:n i förmågan att hålla ett ljust bildinnehåll igång utan att mattas, särskilt om man då är i ett läge att man dämpar ljuset för att passa rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Högtalarna på C3 är absolut inget att hänga i granen heller. Visst, duger möjligen för casual TV-tittande men för allt annat, investera i dedikerade högtalare eller en bättre soundbar!

Grejjen är att jag har en riktigt påkostad ljudanläggning men den har jag ihop med en projektor-setup när jag kollar film. Hade tänkt köpa en 65" främst till spelande och som en andra tv-apparat. Var ursprungligen ute efter en C3 eller C4 men har börjat snegla allt mer mot G3 och G4. Får se om det dyker upp något bra erbjudande så får det bli vägvisande men jag hade hoppats på att spara en slant och inte behöva köpa mer ljud. G3 saknar stativ, är det samma med G4? För det adderar ju en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortsch:

Grejjen är att jag har en riktigt påkostad ljudanläggning men den har jag ihop med en projektor-setup när jag kollar film. Hade tänkt köpa en 65" främst till spelande och som en andra tv-apparat. Var ursprungligen ute efter en C3 eller C4 men har börjat snegla allt mer mot G3 och G4. Får se om det dyker upp något bra erbjudande så får det bli vägvisande men jag hade hoppats på att spara en slant och inte behöva köpa mer ljud. G3 saknar stativ, är det samma med G4? För det adderar ju en slant.

Du kan nog räkna med att G4-modellerna saknar stativ men det kan (med betoning på kan!) finnas modeller i 55" & 65" storlek där det ingår bordsställ / stativ.

Så här skriver en användare som svar hos Webhallen på en produktsida för 65" G4:
https://www.webhallen.com/se/product/370597-LG-65-OLED65G45LW...

Fråga: Ingår bordsställ?

Svar: Det är versionen med modellbeteckning LG OLED65G46LS som paketeras med bordsställ. Denna version kommer endast med väggfäste. Samma stativ/bordsställ kan köpas separat och går under modellbeteckning LG ST-G4SN65, alternativt LG ST-G4SN65.

Så, tungan rätt i munnen är det som gäller här. Tar absolut 0 ansvar för om detta stämmer ska sägas så vänligen dubbelkolla innan ev. köp!

Länk Prisjakt OLED65G46LS:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13552725

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortsch:

Jag köpte en C3 77:a, aldrig känt behov av projektorduk efter det. Jag kör den som PC skärm/spel också. Köp en stor jäkel så kan du använda det till, TV/PC/film i kombo. Koppla bara inte in nätverks kabeln så slipper du en massa "användaravtal" och spioneri av LG.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV