Dockning för diskar mm.

Permalänk
Medlem

Dockning för diskar mm.

Har en fundering som pyrt ett tag.. Efter diskussion här var rådet att snurrdiskar är bästa sättet att olika data på.. Tänkte ha till förvara extrakopior på. en det där med att snabbt kunna plugga in och kolla vad som finns på disken är möjligt.

Är det någon som testa denna mojäng för att dock olika diska minneskort etc.. Eller finns nån bättre?

Att kompabiliteten till så många olika OS tycker jag är bra.. Priset är bara 399:- på just detta ställe, finns det andra bättre till ännu bättre pris nån stans jag missat? Nån som handlat på firman "lyckrea", erfarenheter?

https://www.lyckrea.se/cdn/shop/products/1_331323cc-a47d-4837...

Produktinformation:
• Stödjer: Window98/Me/2000/XP/Vista/win7/Mac OS 9.X/10.X/Linux
• Spara tid genom att ta bort behovet av att installera en enhet i ett datorhölje eller montera den i ett hölje.
• Byt enkelt enheter med en toppladdad design, utmatning med tryckknapp och oberoende strömbrytare.
• Inbyggt skydd mot överström, överspänning, kortslutning och elektrisk läckage för att säkerställa stabil och säker dataöverföring.
• Används med en rad datagränssnitt, inklusive äldre (till exempel IDE) och mainstream (till exempel USB 2.0).
• Öka produktiviteten med USB-genomgående nav och snabba laddningsfunktioner.
• Stöder alla 2,5 "/ 3,5" IDE / SATA I / II / III hårddisk och SSD, IDE stöd upp till 2 TB, SATA stöd upp till 8 TB
• Plug & play, hot-swap-funktion för snabb åtkomst och utbyte av flera hårddiskar.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Din länk leder blott till en bild, och jag orkar inte leta rätt på artikeln. Så, baserat på din text:

Den är ju väldigt gammal om Win7 är det senaste i listan...
Att man skriver USB2 säger också det. Samt att max storlek på disk är 8TB.

Så, den kanske funkar utmärkt, men det är nog gårdagens teknik. Det kanske finns USB3 eller USB-C varianter nånstans, som stöder än större diskar. Jag hade letat rätt på en sådan.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av vilzen:

Har en fundering som pyrt ett tag.. Efter diskussion här var rådet att snurrdiskar är bästa sättet att olika data på.. Tänkte ha till förvara extrakopior på. en det där med att snabbt kunna plugga in och kolla vad som finns på disken är möjligt.

Är det någon som testa denna mojäng för att dock olika diska minneskort etc.. Eller finns nån bättre?

Att kompabiliteten till så många olika OS tycker jag är bra.. Priset är bara 399:- på just detta ställe, finns det andra bättre till ännu bättre pris nån stans jag missat? Nån som handlat på firman "lyckrea", erfarenheter?

https://www.lyckrea.se/cdn/shop/products/1_331323cc-a47d-4837...

Produktinformation:
• Stödjer: Window98/Me/2000/XP/Vista/win7/Mac OS 9.X/10.X/Linux
• Spara tid genom att ta bort behovet av att installera en enhet i ett datorhölje eller montera den i ett hölje.
• Byt enkelt enheter med en toppladdad design, utmatning med tryckknapp och oberoende strömbrytare.
• Inbyggt skydd mot överström, överspänning, kortslutning och elektrisk läckage för att säkerställa stabil och säker dataöverföring.
• Används med en rad datagränssnitt, inklusive äldre (till exempel IDE) och mainstream (till exempel USB 2.0).
• Öka produktiviteten med USB-genomgående nav och snabba laddningsfunktioner.
• Stöder alla 2,5 "/ 3,5" IDE / SATA I / II / III hårddisk och SSD, IDE stöd upp till 2 TB, SATA stöd upp till 8 TB
• Plug & play, hot-swap-funktion för snabb åtkomst och utbyte av flera hårddiskar.

Aldrig hört talas om lyckrea men varför inte bara köpa en dockningsstation för SATA-diskar från t ex Inet?
Då slipper du både E-sata och micro-USB och endast 8 TB diskstöd.
Om du inte har E-sata så är det inte säkert att det fungerar med annat än SD-kort och USB-enheter.
Micro-USB är endast 2.0-hastigheter.

Jag har en:
https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa...

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om du bara behöver ha koll på vad som finns på externa diskar som man t.ex. kan docka mot en datorn kan jag tipsa om WinCatalog. Kör det programmet själv och det funkar utmärkt för att hålla koll på allt som finns på diskarna, olika filer etc.

Permalänk
Medlem

Har en sådan som på bilden. Har funkat att stoppa i en mek disk o se vad det är på den iaf. Inte gjort nått mer. Min köpte jag genom wish engång i tiden

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag hade en annan dockningsstation förut med två diskar och den funkade utmärkt på Win7 men när jag flyttade över till Win10 så krånglade den. Tror det är chippet i den som sköter kommunikationen som inte riktigt spelar med Win10.

Men jag skaffade en annan SATA till USB3, singel variant som bara klarar en disk åt gången. Inga problem sedan dess även om det var smidigt att ha två diskar igång samtidigt. Jag har dock inte så stort behov av det utan kan leva med att jag får mellanlanda med material om jag ska flytta det. Ett annat alternativ som jag fixat är en annan dator där jag kan plugga in flera diskar på en gång direkt mot SATA om jag ska skyffla data. Det går fortare och är mer pålitligt än USB som inte är helt stabilt i windows alla gånger.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte handla där.

Betyg av andra kunder ser inte så bra ut heller.
https://se.trustpilot.com/review/lyckrea.se

Permalänk

Har en storebror till denna med 4 diskplatser och den har fungerat bra till mina lösa diskar hittills i typ 4 år eller när de va jag köpte den.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5703205

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Om du bara behöver ha koll på vad som finns på externa diskar som man t.ex. kan docka mot en datorn kan jag tipsa om WinCatalog. Kör det programmet själv och det funkar utmärkt för att hålla koll på allt som finns på diskarna, olika filer etc.

Kör väldigt sällan windows numera så det går inte.. Använder mest Linux Mint numera, eller gammalt windows på gammelburkarna jag har för lagring av data.. Orkar inte med krånglet att uppgradera, lära om.. Tar liksom för mycket energi att göra..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Aldrig hört talas om lyckrea men varför inte bara köpa en dockningsstation för SATA-diskar från t ex Inet?
Då slipper du både E-sata och micro-USB och endast 8 TB diskstöd.
Om du inte har E-sata så är det inte säkert att det fungerar med annat än SD-kort och USB-enheter.
Micro-USB är endast 2.0-hastigheter.

Jag har en:
https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa...

Finns en grej med denna produkt.. Ej kompatibel med Linux, vilket en av kommentarerna konstaterat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Jag skulle inte handla där.

Betyg av andra kunder ser inte så bra ut heller.
https://se.trustpilot.com/review/lyckrea.se

Tack.. Då skiter jag i den firman, söker mig till annat ställe.

Visa signatur