Jag skulle hålla det som mindre självklart att G3 är bättre än C4 i specifikt ett mörkt rum. Beror på vad man vill uppnå. Om man ändå måste hålla nere ljusstyrkan för att passa rummet blir de två i praktiken ekvivalenta. Egentligen samma sak med B-serien mot C-serien. Om allt man behöver för rummet är ≈100–200 nits i SDR är det sak samma om den ena peakar vid 300+ och den andra vid 400+ nits.
Kör man dem på fullt blås kommer förstås G3 att lysa förbi C4, särskilt om man kör dem sida vid sida så att ögat ankrar mot den ljusstarkare bilden. Då kommer alltid den ljusstarkaste TV:n vinna jämförelsen.
Jag tror att det är få som kör sina OLED på fullt blås i ett mörkt rum för det blir ofta mer ljus än vad situationen kräver, även vid HDR. Förmodligen sitter en stor mängd G3-ägare idag och drar ned ljuset i sitt mörka rum så att det relativt är närmare en C4 och i praktiken rätt snarlik bild. Fast alla är ju olika förstås.
Börjar vi prata studionivåer lik att nå 100 nits i SDR tappar G3 dynamiskt omfång när man försöker dämpa ljusnivåerna ditåt. Posteriseringen blir allt tydligare när man drar OLED-ljusstyrka närmare botten på G3:n där både C3 och C4 behåller sitt dynamiska omfång oavsett. G3:n är byggd och optimerad för att hålla i rumsmiljöer som mer närmar sig ljusnivåerna på ett kontor.
C4:n lyfter också ljusstyrkan beytdligt mot C3 betydligt i fråga om högre lägstanivå. C4:n kommer därför närmare G3:n i förmågan att hålla ett ljust bildinnehåll igång utan att mattas, särskilt om man då är i ett läge att man dämpar ljuset för att passa rummet.
Givetvis har du rätt i allt du skriver. En liten, liten protest är att en TV för referensnivåer för SDR i ett mörklagt rum är en nisch av en nisch. Sitter själv med en G3 och den är köpt främst för HDR och då tycker jag inte att bilden är för ljus i Film Maker-läget, den ger mer tryck i bilden där det ska vara ljust och ger ett bra omfång i ljusa scener där icke-MLA Oled kanske inte riktigt räcker till. Och jag har heller aldrig känt att jag vill dra ner på ljusstyrkan i HDR när jag mörklagt. I SDR så har jag dragit ner till 20, vilket är ljusstarkare för mina ögon än vad min C2, och min gamla C8 ger på 50. Ljusa och jämnfärgade scener (snöiga scener, fotboll) har också klart mindre DSE (dirty screen effect) och färre färgskiftningar pga bättre betraktningsvinklar. MLA är helt enkelt en bättre panel.
Sedan är såklart en C4 givetvis fantastiskt fin också och lär vara väldigt nära.