Ljusslinga med Plejd till uterum

Permalänk
Medlem

Ljusslinga med Plejd till uterum

Hej kära Sweclockare,
Jag och frun har i somras byggt ett uterum. Vi vill nu sätta in en ljusslinga i uterummet. Vi har installerat eluttag i uterummet med en trådlös Plejdknapp inomhus för att kunna tända och släcka belysningen via Plejdknappen och Plejdappen. Både Plejdappen och knappen har även funktionalitet för att kunna dimmra belysningen från ljusslingan vilket vi gärna vill kunna göra för att få det mysigt.

Vår utmaning är att ingen av alla ljusslingor vi har provat med i uterummet är dimmbara via Plejdappen eller Plejdknappen. Den enda ljusslingan jag har hittat som är dimmbar är nedan men den är när jag testar inte kompatibel med Plejd.
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smart-belysning...

* Har ni några rekommendationer på ljusslinga eller andra tips på hur vi kan få till det?
* Hur har ni gjort för att dimmra era ljusslingor eller skippar ni dimmrandet helt?
* Är ni nöjda med erat Plejdystem?

Vi skulle vilja använda vårt installerade Plejdsystem istället för att byta till något annat men vi hittar helt ingen slinga vi kan dimmra med Plejd.

OBS Då det är i ett uterum behöver ljusslingan klara av utomhusklimat.

Permalänk
Medlem

Ja du det finns ju hur mycket som helst att välja bland. Personligen så har jag snöat in mig på WLED-projektet där man använder valfri ESP32-modul som kontroller med stöd för att dimma eller styra individuella LED-dioder i programmeringsbara led-slingor osv.
https://kno.wled.ge/

Annars har jag goda erfarenheter utav Sonoffs LED-strip kontroller, dessa kan man byta firmware i till ESPEasy eller Tasmota för att frikoppla app-styrning från deras ordinarie molntjänster.
https://sonoff.tech/product/smart-lighting/l1/

Näst efter Sonoffs lösning, som är det närmaste färdig lösning jag kan tipsa om, så finns det säkert någon annan som har lite bättre koll på färdiga lösningar du kan köpa på närmaste Jula, Kjell o Co eller Biltema.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Nu har jag inga bra exempel i sig. Men vill du dimmra via plejd vill du ha en ljusslinga som antingen har ett drivdon som är fasdimmbart för fasdimmrarna.
Eller en ljusslinga som är gjord för att kopplas på extern drivare som normal vanliga 24v led strips är, och i så fall använda led10 eller led75 som drivdon. Led10 klarar även laster som är konstantström men det tror jag inte finns några led slingor som är det, mest små smygspottar som drivs så idag.

De flesta ljusslingorna har egna dumma drivare eller egna smarta drivare från andra märken och system.
Men tror många (utan att ha testat själv) som har egen drivare/transformator som de har till kör bara constant 24V vilket isåfall plejds drivare hade kunnat skarvats på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

Plejd har sin egna LED-75 drivdon och ledlist LST-01. Med den kombinationen så kan du dimra och även välja ljusfärg, förutom alla andra funktioner som de andra plejd-produkterna har, typ schemaläggning.
Rätt dyrt, men säkert värt det om ni inte vill lämna plejd-systemet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt ljusslinga på rusta, dom säljer även dimmer du sätter på sladden. Sen kör du en plejd SPR-01 bara som du styr med knappen. Du kommer inte kunna dimra med appen eller knappen men du kan åtminstone styra den.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag skulle följa infigos råd. Det är krångligare att dimra led.

Skrivet av MasteraCe:

Jag skulle köpt ljusslinga på rusta, dom säljer även dimmer du sätter på sladden. Sen kör du en plejd SPR-01 bara som du styr med knappen. Du kommer inte kunna dimra med appen eller knappen men du kan åtminstone styra den.

Lösningen de har idag med den inbyggda plejdpucken fungerar också. Bara man stänger av dimringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Lösningen de har idag med den inbyggda plejdpucken fungerar också. Bara man stänger av dimringen

Dock odimbara laster, speciellt tranformatorer med järnkärna är dimmer dödare. Det är hårdvaran som spelar roll hur den klarar lasten inte om man dimmar den eller inte. Dimmar odimbar last kan göra det värre ofc men oftast är det startströmmen som dödar dimmern

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Oh jag missförstod, jag läste bara att dom hade en plejdknapp och en plejdapp.. 😂
Jag skulle dock rekommendera byta till en CTR-01 isåfall controller/reläpuck och inte köra en ljusslinga på en dimmerpuck.

Dimmern går ju säkert använda på annat ställe inomhus 😎

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Som andra redan har sagt så måste du ha en slinga som är dimbar på sekundärsidan. Jag har inga dock inga exempel förutom Plejds egna.
Jag kör Hue-slingor istället. Men går då såklart inte att styra med Plejds app eller knappar. Men jag använder inte Plejds app ändå utan kopplar ihop alla olika märken i Home Assistant och styr allt där istället.
Jag är är väldigt nöjd med mitt Plejd-system annars. Allt funkar perfekt.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)