TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Tror vi TCL 75" C855 kan hamna på 20k strecket under BF?

För en månad sedan gick den för 21k så det är nog troligt att den hamnar där igen under BF. Förra årets C845/C849 75" gick för 18-20k under BF så det styrker sannolikheten att även årets uppföljare lär hamna där igen.

Istället för att ställa dessa frågor på alla modeller du tycker är intressanta så kolla hur förra årets motsvarande modell såldes under BF. Det rör sig sällan mer än ett par tusenlappar hit eller dit.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

MQLED80 och C805 samt då rimligen T8B är om inte samma apparater så ekvivalenta i vad de presterar. Det är en bra instegs-FALD och definitivt ett lyft mot vad du har.

Tack för infon @Laxpudding! Nu när 98T8B ligger ute för 19990 så kontaktade jag TCL supporten och de svarade att 98T8B hade 240 zoner. Det känns lite budget ändå tycker jag, även om jag förstår vad du säger att teknologin utvecklas. Men det är helt klart en attraktiv prisnivå... Jag vill helst undvika att hoppa ner till 85" för att få bättre hårdvara, men det är kanske ett måste då man kan få tag i något närmre "toppklass". Jobbigt att bestämma vilka byxor man skall ha

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cizz137:

Ja såklart! Tänkte inte på att det kunde vara en 23a 💡

Jo att vissa modeller får lite skillnader på de stora grabbarna känner jag till.
Men lite förbryllad över just c655 PRO / t8b / qled810

Har sett @laxpudding ’s genomgångar i andra trådar.
Där det först verkade vara att t8b var just 655 PRO, men lät lite oklart i senare inlägg.

Qled810 och c655 PRO verkar ha samma specar (exempel 60hz, fald, qled PRO) och samma chassin.

Medans t8b som enl listan skall tillhöra samma maskin säljs för en tusenlapp mindre.
Ingen fald marknadsförs alls, istället pekar man på 144hz i samtliga storlekar o annat chassi på denna med.

Två saker:

(1) Priset i sig indikerar sällan skillnader. Samma sak kostar olika mycket på olika ställen. Vad kostar en dubbeldajm på Pressbyrån och när du går till Willys?

(2) Även butikerna får fel information. Även tillverkarna har fel eller lämnar inkonsekvent information om sin egna produkter. Kan stå en sak på hemsidan och annat på andra informationsvägar. Många kockar i samma soppa. Detta är sedan gammalt.

Just T8B i 98 tum är som i den här tråden ett öppet frågetecken: #20650037 om den exakta funktionen. Dess relativa position gentemot andra modeller torde vara oförändrad dock. En 98 tums C655/QLED780 är i sämsta fall exakt samma modell bara att en kedja förmodligen kallar den för TB8 för att undvika jämförelser.

C655/T7V/QLED780 och C655Pro/TB8/QLED810 är från TCL:s egen information på lanseringen i somras 60 Hz-modeller med 1080p/120 via DLG när det är storleken 85 tum och mindre. Detta är också i linje med vad C6-serien varit tidigare år. Nytt mot C645/QLED770 är högre ljusstyrka, inte högre panelfrekvens (förutom i 98 tum) då 120 Hz-paneler traditionell ligger hos C7-serien, aka QLED8xx som dock tillfälligt döptes om till C805/MQLED80 istället för C755. Som nu efterföljs av C765/MQLED85. Fast det är nästa års BF-bekymmer.

Slutsatsen man kan dra i en sådan värld: Köp något där du vet vad du får pengarna. Eller chansa och berätta. Någon måste göra det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thakrillo:

Tack för infon @Laxpudding! Nu när 98T8B ligger ute för 19990 så kontaktade jag TCL supporten och de svarade att 98T8B hade 240 zoner. Det känns lite budget ändå tycker jag, även om jag förstår vad du säger att teknologin utvecklas. Men det är helt klart en attraktiv prisnivå... Jag vill helst undvika att hoppa ner till 85" för att få bättre hårdvara, men det är kanske ett måste då man kan få tag i något närmre "toppklass". Jobbigt att bestämma vilka byxor man skall ha

Jag ändrade det jag skrev för ett par dagar sedan med följande:

Edit: T8B är inte på nivå med C805, som egentligen är C7-serien, utan T8B är en modell från C6-serien, specifikt C655 Pro som är en 60 Hz-modell med enkel FALD och i jämförelse lägre ljusstyrka. Förutom i 98tum då det är 120 Hz-modell och troligtvis samma modell som C655 icke-pro som saknar FALD.

Men om TCL bekräftar FALD på 98TB8 är det en viktig ledtråd! Kan ju var så att det är en FALD även på 98C655 icke-pro.

Lika genomskinligt som ett glas med julmust detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag ändrade det jag skrev för ett par dagar sedan med följande:

Edit: T8B är inte på nivå med C805, som egentligen är C7-serien, utan T8B är en modell från C6-serien, specifikt C655 Pro som är en 60 Hz-modell med enkel FALD och i jämförelse lägre ljusstyrka. Förutom i 98tum då det är 120 Hz-modell och troligtvis samma modell som C655 icke-pro som saknar FALD.

Men om TCL bekräftar FALD på 98TB8 är det en viktig ledtråd! Kan ju var så att det är en FALD även på 98C655 icke-pro.

Lika genomskinligt som ett glas med julmust detta!

Här är en rätt bra sammanställning vad alla olika kombinationer (troligtvis) betyder. Verkar som TCL kör lite som US / USSR under krigen där man skapar siffror till höger och vänster för att det skall verka att man har många fler modeller än vad verkligheten gör för att konfundera motståndaren. Vet inte om det är någon hit att försöka lura kunden i detta fall dock...

För denna TV verkar det finnas åtminstone 4 namn bara inom EU: TCL C655 Pro (QLED810, T8B, Q651G-Pro)

https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Två saker:

(1) Priset i sig indikerar sällan skillnader. Samma sak kostar olika mycket på olika ställen. Vad kostar en dubbeldajm på Pressbyrån och när du går till Willys?

(2) Även butikerna får fel information. Även tillverkarna har fel eller lämnar inkonsekvent information om sin egna produkter. Kan stå en sak på hemsidan och annat på andra informationsvägar. Många kockar i samma soppa. Detta är sedan gammalt.

Just T8B i 98 tum är som i den här tråden ett öppet frågetecken: #20650037 om den exakta funktionen. Dess relativa position gentemot andra modeller torde vara oförändrad dock. En 98 tums C655/QLED780 är i sämsta fall exakt samma modell bara att en kedja förmodligen kallar den för TB8 för att undvika jämförelser.

C655/T7V/QLED780 och C655Pro/TB8/QLED810 är från TCL:s egen information på lanseringen i somras 60 Hz-modeller med 1080p/120 via DLG när det är storleken 85 tum och mindre. Detta är också i linje med vad C6-serien varit tidigare år. Nytt mot C645/QLED770 är högre ljusstyrka, inte högre panelfrekvens (förutom i 98 tum) då 120 Hz-paneler traditionell ligger hos C7-serien, aka QLED8xx som dock tillfälligt döptes om till C805/MQLED80 istället för C755. Som nu efterföljs av C765/MQLED85. Fast det är nästa års BF-bekymmer.

Slutsatsen man kan dra i en sådan värld: Köp något där du vet vad du får pengarna. Eller chansa och berätta. Någon måste göra det.

Information om uppdateringsfrekvens och brist på information om fald är plockad direkt från tcl’s hemsida och inte ifrån någon butiks marknadsföring.
Jag tittar inte på 98 i detta fall utan på 75 då sambon är tjurig och har tvivelaktiga prioriteringar 🙄

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cizz137:

Information om uppdateringsfrekvens och brist på information om fald är plockad direkt från tcl’s hemsida och inte ifrån någon butiks marknadsföring.
Jag tittar inte på 98 i detta fall utan på 75 då sambon är tjurig och har tvivelaktiga prioriteringar 🙄

Har du en länk om info du tittar på? Det är en 75-tums T8B du tittar på? Jag är i flera trådar och spår samtidigt så det blir rörigt snabbt med vem som diskuterar vilken modell.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ibymafayhas:

Här är en rätt bra sammanställning vad alla olika kombinationer (troligtvis) betyder. Verkar som TCL kör lite som US / USSR under krigen där man skapar siffror till höger och vänster för att det skall verka att man har många fler modeller än vad verkligheten gör för att konfundera motståndaren. Vet inte om det är någon hit att försöka lura kunden i detta fall dock...

För denna TV verkar det finnas åtminstone 4 namn bara inom EU: TCL C655 Pro (QLED810, T8B, Q651G-Pro)

https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Japp, flatpanels är bra på att hålla reda på utbudet. Samma info på den länken säger att det inte finns någon 98-tums T8B då den modellen C655 pro endast går i 55, 65 och 75 tum.

Däremot finns modellen C655 icke-pro i 98 tum men då har den inte FALD.

TCL bekräftar per telefon 240 zoners FALD på 98T8B, vilket tyder på att informationen hos flatpanels inte längre stämmer och det är inte flatpanels fel, utan det är nog så enkelt att utbudet hunnit ändra sig från lanseringen i somras till leveranserna nu under hösten. Vilket är något som händer varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du en länk om info du tittar på? Det är en 75-tums T8B du tittar på? Jag är i flera trådar och spår samtidigt så det blir rörigt snabbt med vem som diskuterar vilken modell.

https://www.tcl.com/eu/en/tvs/t8b

Skillnader i vad som anges mot 655pro och qled810:
144hz
Ingen fald
Framless chassi med subben långt ner istället för i mitten (alla utom 85)
98 finns inte benämnd.

Tittar och tittar egentligen, jag siar bara om huruvida t8b faktiskt är samma som 810 och 655pro
Då det talades om det tidigare.

De två senare är identiska.

Jag tittade fysiskt på en 810 idag bara för att skapa mig en uppfattning om billig fald. Jämförde mot en mqled 80 i den mån man kan i en fullt belyst eg lokal.

Då jag lurkat här i några dagar förväntade jag mig att den skulle vara identisk med t8b och därmed ha en 144hz panel, men icke!

O här är vi nu. Vad jag köper återstår att se, allt jag vet är att jag får stryk om den är större än 75”

Permalänk
Bildexpert 📺

Svenska sidan listar inte T8B som egna modeller. Däremot C655Pro
https://www.tcl.com/se/sv/tvs/c655-pro

Där framgår det klart och tydligt det är att 60 Hz-paneler i 75, 65 och 55 tum under Specifications och 60 Hz under Bilduppdateringsfrekvens (standard) i EU-informationen om energiförbrukning.
Under connectivity står det 3 HDMI och max resolution: 2160P/60Hz 422 12bit
3 st HDMI är historiskt typiskt för C6-serien
(förutom 98:n som har 4 HDMI och 120 Hz-panel)

Den brittiska TCL-sidan listar däremot T8B enligt länk från @Cizz137

Där anges 85, 75, 65 och 55 tum. Under specifications 120 Hz, Connectivity 4 HDMI 2.1 och "UHD 144/240p HDR, ALLM, eARC"
Men tittar på man på EU-informationen under Download/Product Information Sheet anges panelfrekvensen till 60 Hz vilket normalt anges som 120 Hz på 120 Hz-paneler.

Manualen är tyvärr generisk och säger inget specifikt om modellen.

Med andra ord kan det vara olika modeller. Det kan också vara fel information på ett eller flera ställen. Kan ju förstås vara så att TCL i England faktiskt väljer en egen 4 HMDI/120 Hz-konfiguration av modellen och kallar den just T8B. De har också en T7B som där verkar vara C655 icke pro med 3 HDMI och 60 Hz.

Välkomna allihopa till detektivarbetet med att lista ut vilka prylar som faktiskt säljs.

Stora frågan är vilken @Cizz137 får hem med ett köp av 75T8B? Det lär ju märkas om det bara är 3 HDMI och ifall den anger 4K/144 på HDMI 1 eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där framgår det klart och tydligt det är att 60 Hz-paneler i 75, 65 och 55 tum under Specifications och 60 Hz under Bilduppdateringsfrekvens (standard) i EU-informationen om energiförbrukning.

Där anges 85, 75, 65 och 55 tum. Under specifications 120 Hz, Connectivity 4 HDMI 2.1 och "UHD 144/240p HDR, ALLM, eARC"
Men tittar på man på EU-informationen under Download/Product Information Sheet anges panelfrekvensen till 60 Hz vilket normalt anges som 120 Hz på 120 Hz-paneler.

Med andra ord kan det vara olika modeller. Det kan också vara fel information på ett eller flera ställen. Kan ju förstås vara så att TCL i England faktiskt väljer en egen 4 HMDI/120 Hz-konfiguration av modellen och kallar den just T8B. De har också en T7B som där verkar vara C655 icke pro med 3 HDMI och 60 Hz.

Välkomna allihopa till detektivarbetet med att lista ut vilka prylar som faktiskt säljs.

Stora frågan är vilken @Cizz137 får hem med ett köp av 75T8B? Det lär ju märkas om det bara är 3 HDMI och ifall den anger 4K/144 på HDMI 1 eller inte.

Ja nu blev det ju nästan så spännande att man måste beställa en. De svenska återförsäljarna listar samma spec som på den brittiska hemsidan skall tilläggas. Så en retur lär ju inte vara något problem om panelfrekvensen är felaktig 😅

Kruxet ligger ju dock i att jag inte har någon lust att köpa den om den saknar fald. 😆

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cizz137:

Ja nu blev det ju nästan så spännande att man måste beställa en. De svenska återförsäljarna listar samma spec som på den brittiska hemsidan skall tilläggas. Så en retur lär ju inte vara något problem om panelfrekvensen är felaktig 😅

Kruxet ligger ju dock i att jag inte har någon lust att köpa den om den saknar fald. 😆

Då är det säkra kortet 75 tum C805. Eller ja MQLED80. Då får du precis allt du behöver och mer än vad T8B lovade.

Permalänk
Medlem

Absolut är det så enkelt egentligen, men då är vi upp 4000:- o farligt nära vad man kan/kunnat få en låg oled för. Vilket är vad som egentligen skulle köpas.

Dock började vi tveka lite att handla tv för 20 papp när grabben just nu klättrar och tallar på allt.

Så ett vettigt budgetalternativ är vad jag spanar lite extra efter. Fast skulle det vara så att de lyckas rota fram några fler c3, g2 eller liknande så kan det förstås vara så att beställarfingret hamnar där ändå.
Det är lite av en dagsformsgrej 😎

Skall även tillägga att jag i Elgigantens belysning och demomjukvara faktiskt upplevde qled810 som trevligare att titta på än mqled80.

Permalänk
Medlem

Hmm, ska de sitta och häcka på sina lager eller finns det ingen handlare som vill bli av med 65A80L?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svar från ägare av en 85t8b i hembiogruppen på fb:

4 st hdmi, 1*144hz, 1*120hz. Och 2 60hz

Så då är det alltså klarlagt att t8b inte är detsamma som c655 PRO och qled810

Permalänk

Tittar efter en ny TV åt svärföräldrarna, behöver hjälp i djungeln.

• Prisklass 4000-7000 kr

• Storlek 50-55 tum

• Google / Android TV

• Bra bild med så lite backlight bleed som möjligt, då de haft problem med det på deras gamla Samsung

• Sport, det kommer bli en del fotboll och hockey.

Är det någon av dessa modeller från TLC ni rekommenderar?
Såg i tråden att det var tveksamheter kring vad TCL 55T8B är för modell egentligen, får man FALD?
Kan man lita på att det är 144Hz?

TCL 55V6B
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/tcl-55v6b/1034380.911...

TCL 55T8B
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/tcl-55t8b/1034379.911...

Annars tänkte jag kika efter någon Philips, har ni rekommendation på någon som passar på kraven där?

Visa signatur

--Stationär-- [Ryzen 5 5600X] [Gigabyte B550M AORUS PRO-P] [DDR4 3600MHz 16GBx2] [ASUS GeForce RTX 4070 Dual] [SSD NVMe M.2 2TB]
--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Medlem

65T8b har 4st HDMI, varav en på 144hz och en på 120hz.

Iaf den som säljs på netonnet.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

98T8B har exakt samma som ovan bilder.
1st 4K/144, 1st 4k/120 och 2st 4k/60.

98T8B har inte heller FALD.
Iaf inte den från NoN.
Etiketten är märkt 98T8BX1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Nu måste jag försöka hitta varför spelaren i Prime Video rapporterar att de skickar HDR-signal, men TV:n tillåter mig ändra gamma-inställning. Min gissning är att Prime faktiskt inte skickar så mycket HDR alls, pga den artificiella segregationen de införde. Trist att vi i Sverige inte verkar ha tillgång till premium-tillägget.

Redigerat:: löst. Det är en känd bugg i Chromecast. Lösningen är att aktivera "low latency" under "Dolby Vision"-inställningar i Chromecasten för att få apparna att rapportera HDR-läget korrekt till TV:n (Dolby Vision fungerar som det ska oavsett). Osäker om det bara är att läget rapporteras, dvs om det faktiskt skickas HDR-signal oavsett, eller om det faktiskt börjar skicka HDR-signal där det annars inte görs. Bara testat kort. Tror att det sistnämnda är vad som gäller.
Källor:: 1 och 2.

Mitt sista inlägg i tråden, sedan slipper ni mig. Jag löste problemet. Kan kanske hjälpa någon om ni i framtiden försöker felsöka HDR i en GCCwGTV4k, för egen eller andras del.

Det finns bättre lösningar än Chromecasten om ni ska köpa nytt, men i mitt fall blev den ärvd och duger till vad den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV-guiden för 2023 och 2024 kommer snart publiceras och kommer i två delar likt tidigare år.

Del 1 fokuserar på att lista och beskriva utbudet och tekniken. Denna version av guiden lägger lite mer fokus på basklassen (försök tänka bortom tekniken) samt har tydligare och direkta jämförelser med det ofta lika kapabla 2022-utbudet.

Del 2 handlar om användningen med fokus på ljusa rum, film & upplevelse, sport och spel/gaming. Där kommer det finnas mer jämförelser mellan modeller. Denna publiceras några dagar senare.

För att underlätta jämförelser är 2023-lanseringar listade ihop med 2022-lanseringar så att det blir enklare att se hur de hänger ihop eftersom dessa modeller fortfarande säljs parallellt. Generellt är 2023 en upprepning av 2022-utbudet men det finns vissa skillnader som kan vara viktiga, rent av kritiska, likt passeringen av DTS-ljud på LG:s 2023-modeller. Sådana kända skillnader tas upp.

Den gamla tråden och 2022-utbudet finner vi här

Rankningssystemet med • | •• | ••• är fortfarande inget betygssystem. Det är en rankning som beskriver när modellerna är på jämförbara nivå. När de spelar i samma liga om man så vill. Två modeller med samma rankning inom en kategori kan mycket väl vara bättre eller sämre jämte varandra, även om jag oftare kan kalla dem annorlunda med respektive fördelar och nackdelar du som köpare själv måste vikta mot dina personliga behov och önskemål.

Tidigare guider var det väldigt många jämförande frågor om modeller som inte är i närheten av varandra i kapacitet samt missförstånd om exempelvis ljusstyrkan hos OLED. Det blir lätt så när man bara tittar på priset för ögonblicket och råkar jämföra en äldre toppklassmodell på rea mot en ny mellanklassmodell till fullpris. Den typen av frågor har minskat rejält så jag hoppas rankningen bidragit en hel del.

Uppdaterad rankning för 2022-modellerna baserat på mina erfarenheter från tester och liknande under gångna året men också feedback från er. Generellt är det flera mellanklassare och enklare som nu får lägre rankning. De var visst lite sämre än jag trodde... Eftersom 2022- och 2023-lanserade modeller samlas i samma tabeller är detta hela nu mycket enklare. Rankning för 2022-modellerna i 2022-guiden ska därför ses som inaktuella och 2022-guiden ska uppdateras med hänvisning till denna guide.

• Det är fortfarande skillnader mellan modeller i norden mot övriga europa. Samt desto större skillnader mot nordamerikanska tester. Guiden fokuserar på de modeller som säljs i Sverige. Finns mycket diskussioner om modellen XYZ på amerikanska forum som inte alls applicerar på vad som säljs i Sverige.

• Fokus för guiden är fortfarande de egenskaper du inte kan ändra på. Du kan inte byta ut ljusstyrkan i efterhand. Du kan inte köpa till ett bättre reflexfilter och så vidare. Där måste du köpa rätt TV från början. Däremot kan du alltid (med fördel) komplettera med bättre ljudsystem. Saknas just den där appen du vill ha eller smart-systemet är trögt och buggigt är det miljoner användare som är nöjda med Chromecast, AppleTV eller vad som nu smakar bäst i din tekopp.

• En del modeller från 2022 är inte längre listade för att de har sålt slut. Går ju alltid att fråga i forumtråden om det är någon fundering där.

Sist men inte minst: Priserna varierar hela tiden. De kan ändras på basis av dagar eller rentav timmar plus att det kan vara specialrabatter, medlemsrabatter och rabatter på rabatter i alla möjliga former. Guidens roll är att beskriva kvalitetsnivåerna hos produkten och dessa ändras inte. Vilken TV som är ”värt det” eller ”mest pang för pengarna” och klassikern ”bästa TV:n för 10 000 kronor” beror ju helt på när du ställer frågan och vad du personligen anser vara dina egna pengars värde. Nu vet jag att frågorna kommer ändå men det skadar inte sätta tankefröet.

När släpps årets tv tips inför BF Laxpudding ? Ska köpa en ny max 55" topp tv till sovrummet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

När släpps årets tv tips inför BF Laxpudding ? Ska köpa en ny max 55" topp tv till sovrummet.

Brukar det komma sånt? 😃 Då väntar jag lite till med U7K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Han har sagt att det inte fanns en sponsor för att göra en lika djup guide som tidigare år. Dock har inte så värst mycket ändrats än en bokstav eller siffra från föregående år så använd den guiden.

Vill du har mer så finns alltid denna varje år med mindre detaljer: https://www.reddit.com/r/4kTV/comments/1bmxxww/20242025_europ...

Permalänk

Jag har aldrig handlat TV på Black Friday innan, så undrar: Brukar det vara några unika erbjudanden/ännu lägre priser på saker som redan har rea under Black Week(s), eller stannar erbjudandena precis som dom är nu? Ingen kan förespå såklart, men frågar om det har varit så åren innan eller ej. Undrar om det är värt att vänta tills själva dagen eller om man ska bara köpa nu.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av EagiZ:

65T8b har 4st HDMI, varav en på 144hz och en på 120hz.

Iaf den som säljs på netonnet.

Underbart att få det bekräftat på 65-tums TB8! Då är vi närmare ett svar på gåtan om än inte hela svaret ännu. Både UK och Tyskland har T8B-modeller listade med just 120/144 Hz-paneler och fyra HDMI där C655 pro (enligt svenska sidan) har tre HDMI och 60 Hz-paneler.

Den stora frågan är om din 65T8 har en FALD? Diskussionen i den här tråden visar att 98T8B saknar en FALD.

Det vill säga att det ska finnas ett "Lokal Dimming"-reglage i Ljusstyrkemenyn:

Existensen av en FALD – eller dess frånvaro ska också märkas på hur svart ser ut, särskilt i ett mörkt rum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Power Pro:

Tittar efter en ny TV åt svärföräldrarna, behöver hjälp i djungeln.

• Prisklass 4000-7000 kr

• Storlek 50-55 tum

• Google / Android TV

• Bra bild med så lite backlight bleed som möjligt, då de haft problem med det på deras gamla Samsung

• Sport, det kommer bli en del fotboll och hockey.

Är det någon av dessa modeller från TLC ni rekommenderar?
Såg i tråden att det var tveksamheter kring vad TCL 55T8B är för modell egentligen, får man FALD?
Kan man lita på att det är 144Hz?

TCL 55V6B
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/tcl-55v6b/1034380.911...

TCL 55T8B
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/tcl-55t8b/1034379.911...

Annars tänkte jag kika efter någon Philips, har ni rekommendation på någon som passar på kraven där?

TCL V6B-serien (det upphör liksom aldrig komma nya TCL-beteckningar) är en enkel basmodell. T8B har visat sig vara en betydligt mer kapabel modell.

Backlight bleeding och liknande får man på alla LCD:er i den här klassen i någon form. Det är en fråga om exemplarlotteri och med tiden kan det mildras men också förvärras när timmarna går och materialet i panelen förändras. Jag skulle däremot säga att dagens modeller har mindre problem med detta än för 5-10 år sedan. Ingen perfekt men det är mycket mer sällan det kommer diskussioner just clouding etc.

Vill man dölja sådana problem och ojämnheter är en FALD utmärkt på att just dölja dem. Så återstå att se om T8B har detta eller inte. Annars är då C805/MQLED80 det säkra kortet på att få en kvalitet som höjer sig över basnivån.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sesese:

Jag skriver på en den guide redaktionen önskade sig mest och det är guider för spel, film och ljusa rum för att skilja på de tre vanligaste scenariorna och vilka modeller som lyckas var.

Någon stor genomgång modell för modell finns det inte utrymme för. När en sponsor klivit som tidigare år har det funnits en ekonomi för att sysselsätta mig för den typen av guide där jag försöker bena ut exakta skillnader ned till nyansen på stativfötter och liknande. Inte denna gång.

Några tips blir det inte. Jag försöker förklara vilka TV-modeller som är bra på vad (de flesta är ju inte bra på något särskilt) där var och en själv tänka vilka egenskaper de behöver och sedan ge sig i havet och försöka följa de böljande priserna på de 1591 olika modeller som just nu guppar och upp och ned som tusen optimistjollar i en storm. Detta blir verkligen enklare ifall man fokuserar på ett fåtal modeller vilka har produktegenskaper som matchar ens önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skriver på en den guide redaktionen önskade sig mest och det är guider för spel, film och ljusa rum för att skilja på de tre vanligaste scenariorna och vilka modeller som lyckas var.

Någon stor genomgång modell för modell finns det inte utrymme för. När en sponsor klivit som tidigare år har det funnits en ekonomi för att sysselsätta mig för den typen av guide där jag försöker bena ut exakta skillnader ned till nyansen på stativfötter och liknande. Inte denna gång.

Några tips blir det inte. Jag försöker förklara vilka TV-modeller som är bra på vad (de flesta är ju inte bra på något särskilt) där var och en själv tänka vilka egenskaper de behöver och sedan ge sig i havet och försöka följa de böljande priserna på de 1591 olika modeller som just nu guppar och upp och ned som tusen optimistjollar i en storm. Detta blir verkligen enklare ifall man fokuserar på ett fåtal modeller vilka har produktegenskaper som matchar ens önskemål.

Om jag följer förra årets råd på premium tv kommer det vara något jag missar då?

Oled eller ”Qled” i sovrum har jag inget solljus som kommer in så ett mer normalt rum

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Hej

När det kommer till TCL så brukar de alltid göra reklam om TVn har FALD. De skriver då Full Array Local dimming på produktbilderna. Annars skriver de något likt Microdimming istället. Vilket är deras mjukvaru-motsvarighet till FALD, alltså ingenting att hänga i granen.

Tror det bara varit C745 och liknande modeller som har FALD.

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnaden på de två nedre här ?

Vet inte om jag är blind men hittar ingen skillnad ?

/Jocce

Visa signatur

Min fotosida: http://www.jocce.se
Sveriges Nya Fotoportal: http://www.fotointresse.se

Permalänk
Medlem

Hej Laxpudding. Är intresserad av TCL 85" X955 eller C855. Är det stora skillnader på dom och är det värt att lägga till runt 8-10k för X955 om den nu skulle komma tillbaka till 38k och C855 kanske når 25k igen?